Sistem eKlic je bil v Evropski uniji obvezen od leta 2018 za nove osebne avtomobile in lahka gospodarska vozila. Slovenija je bila prva država v EU, ki je uvedla sistem eKlic, saj je deloval že leta 2015.
O sistemu eKlic smo že večkrat pisali. Gre za tehnologijo, ki lahko reši življenja ponesrečencev ali zmanjša posledice nesreč, saj v vozilu vgrajena tehnologija samodejno obvesti klicni center 112 o nesreči in njeni lokaciji. Tehnologija klica v sili namreč preko GPS naprave reševalcem sporoča lokacijo nesreče. Poleg tega imajo reševalci takojšen vpogled v resnost nesreče in število potnikov. V pomoč so jim podatki o pripetih varnostnih pasovih, sproženih zračnih blazinah in pojemkih, ki so se zgodili med nesrečo. Gasilci lahko že na poti naredijo načrt, kako se lotiti reševanja glede na znane podatke o avtu. Poleg tega je še veliko več koristi od e-klica. Odzivni čas po nesreči je zato lahko bistveno krajši, vsaka minuta zaostanka pa je pri reševanju življenj lahko usodna.

Omrežje se razvija hitreje od staranja vozil
Pri načrtovanju pa se je pozabilo, da se mobilne tehnologije hitro razvijajo. Medtem pa ima avtomobil povprečno življenjsko dobo okoli 15 let. Sistem je bil zasnovan za delovanje prek omrežij 2G in 3G. Zaradi načrtovane postopne ukinitve starejših mobilnih omrežij v državah članicah EU med letoma 2025 in 2030 se pojavlja težava z njihovo funkcionalnostjo.
Številne evropske države načrtujejo, da bodo v zgoraj navedenem časovnem okviru ustavile svoja omrežja 2G in 3G, saj so neučinkovita in povečujejo stroške za operaterje. S tem pa bo sistem eKlic verjetno prenehal delovati v milijone starejših vozil. Evropska komisija se zaveda težave in je sprejela ukrepe za zagotovitev neprekinjenega delovanja storitve eKlic, vendar se ti nanašajo le na nove avtomobile.

Telekom Slovenije: Za eKlic zadošča omrežje 2G, ki ga še niso ugasnili
V Telekomu Slovenije so nam razložili, da pozorno spremljajo razvoj storitve eKlic (eCall). "Storitev eKlic (eCall) smo kot prvi v Evropi omogočili na ravni celotnega omrežja decembra 2015, pripravljeni smo tudi na uvedbo novejše generacije storitve (ng-ecall), ko bo to potrebno. Iz izkušenj pri uvedbi novih tehnologij sicer predvidevamo, da bosta eCall in ng-ecall nekaj časa sobivala, vsaj prvih pet let. 3G omrežja napredni operaterji zadnja leta ugašajo. Telekom Slovenije se je na to pripravljal več let in 3G ugasnil septembra 2022. Za eCall zadošča omrežje 2G, ki ima boljšo pokritost, kot jo je imel 3G, in še vedno deluje kot rezervni komunikacijski sloj enotnega 2G/4G/5G omrežja Telekoma Slovenije; velika večina uporabnikov uporablja omrežje 4G in 5G."

Odgovornost na strani proizvajalcev
Februarja 2024 so bile sprejete nove tehnične specifikacije, ki od javnih klicnih centrov v sili (PSAP) zahtevajo podporo za sprejemanje in obdelavo klicev eKlic prek omrežij 4G in 5G. Države članice EU morajo te specifikacije uvesti do 1. januarja 2026. Za proizvajalce vozil to pomeni, da morajo nove modele vozil prilagoditi tako, da bodo združljivi s temi novimi specifikacijami.
Iz Uprave RS za zaščito in reševanje so za Žurnal24 odgovorili, da je oprema v centrih za obveščanje v Sloveniji prilagojena za sprejem eKlic klicev prve generacije iz obstoječih vozil, hkrati pa je pripravljena tudi za sprejem naslednje generacije eKlic klicev prek omrežij 4G in 5G.
"Po naših podatkih imajo vozila, ki so trenutno na trgu, še vedno vgrajene naprave za eKlic klice prve generacije. Odgovornost za nadgradnjo oziroma zamenjavo eKlic modulov teh vozil, da bodo lahko pošiljala klice tudi po ukinitvi omrežij 2G in 3G, je na strani proizvajalcev vozil. Mi bomo tudi v prihodnje zagotavljali sprejem eKlic klicev obeh generacij, vendar nimamo vpliva na to, kako dolgo bodo operaterji še zagotavljali delovanje vsaj 2G omrežja."

Pri obstoječih vozilih, opremljenih s sistemom eKlic, ki je odvisen od omrežij 2G/3G, so razmere bolj zapletene. Nekateri proizvajalci, kot je Seat, delajo na rešitvah, ki bi omogočile posodabljanje programske opreme vozil za podporo novejšim omrežjem. Toda v sto tisočih avtomobilih je to tehnološko nemogoče. Za zdaj kaže, da bo v njih začasno ali trajno prenehal delovati, morebitne tehnološke rešitve se še iščejo, razmišlja pa tudi o njegovi popolni zamenjavi v starejših avtomobilih.
Težava je še večja, ker je funkcionalnost sistema eKlic le eden od elementov, ki se preverjajo med tehničnim pregledom. Če ne deluje, avtomobil ne bi smel opraviti pregleda. Vendar pa je to po mnenju strokovnjakov sprememba, na katero lastnik vozila ne more vplivati, zato vozila zaradi nje ne bi smeli izključiti iz tehničnega pregleda, verjetno bo iz njega izključen eKlic.

Voznik ne more biti odgovoren
V AMZS, kjer izvajajo tudi tehnične preglede, so za Žurnal24 odgovorili, kaj se bo zgodilo s takim vozilom na tehničnem pregledu: "Če bo na armaturni plošči vozila izpisano opozorilo o napaki na sistemu eKlic, se pri tehničnem pregledu to zabeleži kot pomanjkljivost. V tem primeru se za vozilo poda ocena, da je vozilo pogojno tehnično brezhibno. Vozilo se lahko še naprej uporablja v prometu. Voznik pa mora v roku 15 dni poskrbeti za odpravo pomanjkljivosti (na servisu), vendar mu zaradi tega ni treba ponovno opraviti tehničnega pregleda. V praksi bi imel voznik lahko težavo zgolj v primeru, če bi policist pri kontroli v prometu ugotovil, da na vozilu po preteku 15 dni pomanjkljivosti niso bile odpravljene. Če pomanjkljivosti ne bo mogoče odpraviti zaradi opuščanja starejših generacij mobilnih omrežij, to ne more biti odgovornost voznika."
Tudi v Agenciji za varnost prometa (AVP) so pojasnili, da bi se napaka na tehničnem pregledu razvrstila kot pomanjkljivost. To pomeni, da vozilo kljub napaki lahko uspešno opravi pregled, če je ugotovljeno, da napaka ne vpliva na varnost vozila ali okoljevarstvene lastnosti.

Na AVP dodajajo, da nove tehnične zahteve, povezane z delovanjem sistema eKlic prek omrežij 4G/5G (NG-eCall), še niso bile vključene v zakonodajo, ki ureja homologacijo vozil. To pomeni, da homologacija novih vozil še vedno temelji na zahtevah, ki predvidevajo delovanje eKlic sistema prek omrežij 2G/3G. Po implementaciji novih zahtev v ustrezne pravne akte bo veljalo, da bodo nova vozila, dana na trg po določenem datumu, morala izpolnjevati nove tehnične zahteve za eKlic, skladne z delovanjem prek IP-komunikacije (IMS) v omrežjih 4G/5G. Za obstoječa vozila, ki so že v uporabi in imajo vgrajen sistem eKlic na omrežjih 2G/3G, trenutno ni predvidena zakonska obveznost nadgradnje. Tako zagotavljajo na AVP.
Lastnikom starejših avtomobilov je trenutno mogoče kvečjemu svetovati, naj spremljajo morebitne "odpoklice", povezane s tem sistemom, evropski politiki pa morajo ugotoviti, kako se s celotno situacijo spopasti zakonodajno. Malokdo je pričakoval, da je povprečna življenjska doba avtomobilov okoli 15 let, pogosto tudi več, vendar se tehnologije brezžične komunikacije razvijajo veliko hitreje in prej ali slej je moralo priti do neskladja.
🍓 Vroča dekleta čakajo na vas na 👉 𝗦𝗲𝘅𝘁𝗼.𝗹𝗶𝗳𝗲
> Sistem eKlic je bil v Evropski uniji obvezen od leta 2018 za nove osebne avtomobile. To že ne more biti res. Imam avto kupljen pri uradnem prodajalcu letnik 2020 in tega nima.
Včasih so se vozili z vozovi in vpregami. Pa tudi niso imeli signala, pa so prišli, Flosarji do Beograda in drugi še kam dlje.