Pred dnevi je Tesla spet uspel presenetiti javnost z močno prenovljeno različico svojih model S in model X avtomobilov. Gre za izpeljanki plaid z najmočnejšim in najhitrejšim pogonom v teslah doslej, ki ju odlikujejo tudi druge tehnične posebnosti. Med najbolj opaznimi sta kar 17-palčni sredinski "kino" zaslon, nove zmožnosti glede uporabe infotainmenta in še posebej volanski obroč, ki to sploh ni.
Krmilo je namreč pri različici plaid le "polovično", brez zgornjega dela krožnice in v obliki črke U. Nekaj podobnega lahko vidimo v svetu najhitrejših avtošportov, na primer formuli 1, kjer uporabljajo še bolj ekstremno različico "metuljastega" volana. A tam gre za namenska vozila za dirkanje po široki pisti, kjer je majhno razmerje v zobniškem prenosu dobrodošlo in kjer zasuk rok za 180 stopinj dejansko že pomeni skrajni levi ali desni položaj koles.
"15 do 3" in pika
Medtem pa je tesla model S serijski avtomobil, ki ga je treba pogosto natančno usmeriti tudi po ozkih ulicah ali garažnih hišah s tesnimi zavoji, na koncu pa še vzvratno parkirati. Pri klasičnem volanu to storimo s preprijemanjem po celotnem obroču, serijski avti z bolj direktnim prenosom pa imajo od sredinske do skrajne lege še vedno vsaj okoli 270 stopinjski obrat volana.
Tesla pa s svojo novostjo, ki jo bodo bržkone ponudili tudi pri drugih različicah in modelih, sporoča, da bo lahko voznik v njihovem avtu ves čas držal roke v položaju "15 do 3" in da preprijemanje tudi pri ostrih zavojih praktično ne bo potrebno, vsaj ne z zgornjim delom obroča.
Kakšne tehnične rešitve so v ozadju, na primer ali gre za spremenljivo krmilno razmerje, ki se prilagaja aktualnim potrebam na cesti, uradno ni znano. Verjetno pa gre razmišljanje v ekipi Elona Muska v smer, da so tovrstne tesle tako ali tako opremljene z zmogljivimi asistenčnimi sistemi, ki omogočajo avtonomno parkiranje celo brez voznika v avtu in da pri počasnejši vožnji po cesti praktično samodejno vozijo, četudi regulatorji vsaj v Evropi uradno tega ne dovoljujejo.
Da bo voznik "odrešen" preprijemanja volanskega obroča, dokazuje tudi preselitev tipk za vklop smernikov kar na volan, kjer so razporejene še nekatere druge temeljne funkcije avta. Obvolanskih ročic ali tipk torej ni več. Tudi ta pristop je kopiran iz sveta motošporta, kjer ima dirkač ne glede na položaj volana ključne gumbe in vzvode vedno na dosegu brez odmikanja prstov z volana.
Pravilniku je vseeno za obliko volana, bistvo je drugje
Ker je različica plaid že na voljo tudi evropskim in slovenskim kupcem, smo preverili, ali je tako odsekan volan na naših cestah sploh dovoljen.
Na ministrstvu za infrastrukturo so nas usmerili na pravilnik o "Enotnih predpisih za homologacijo vozil glede na krmilje." Za koga presenetljiva ugotovitev v njem je, da pravila na svetovni in evropski ravni sploh ne predpisujejo oblike volana znotraj sicer natančno definiranega krmilnega procesa cestnih vozil. Lahko je torej tudi v obliki črke U, kot ga uvaja Tesla.
Kar pa ne pomeni, da niso zelo natančno predpisani način in vrednosti krmiljenja, ki jih mora za dovoljenje vožnje v javnem prometu izkazovati neko vozilo. Bistven je test, po katerem mora voznik klasičnega osebnega avta pri hitrosti 10 km/h za zamik koles pod kot, ki omogoči obračalni polmer 12 metrov, porabiti ne več kot 15 dekanjutnov znotraj štirih sekund. Pri lahkih gospodarskih vozilih so vrednosti maksimalnega dovoljenega navora nekaj večje, posebej so navedene tudi maksimalne vrednosti navora, ki veljajo pri sukanju volana v primeru okvare, na primer servoojačevalnika.
Vozilo mora za dovoljenje za prodajo prestati še druge krmilne teste, na primer za predpisano mirnost krmilnega sistema osebnega avta pri 50 km/h. Prav tako mora avto imeti vgrajen sistem, ki voznika takoj opozori na stopnjo okvare mehanizma (oranžna lučka za nemehansko napako, rdeča lučka za "ne povsem mehansko" napako), izkazati mora, da ima krmilni mehanizem v primeru odklopa energije prednost pred zavornim mehanizmom in podobno ...
V pravilnik so vpeljani tudi asistenčni sistemi, ki lahko s tresenjem ali navorom vozniku pomagajo pri opozarjanju ali usmerejanju voznika.
Tesla očitno preizkuša teren
Kot so ugotovili kolegi pri The Drive, ima Tesla v primeru težav z regulatorji v ZDA in Evropi v žepu elegantno rešitev. Čeprav na uradnih konfiguratorjih za različici plaid ni mogoče izbrati klasičnega volanskega obroča, pa so pri omenjenem portalu znotraj skritih povezav do spletnih fotografij našli takšne, pri katerih imata model S in model X v različicah plaid tudi klasičen okrogel volan.
Po javnem razkritju so pri Tesli fotografije tega volana dokončno umaknili in niso več dostopne.
Take volane ima formula ena že davno, saj vozniku, ko zasuče volan v skrajno levo ali desno stran ni treba poprijemati volana, ker se kolesa zasučejo ravno za toliko stopinj, kot se zasuče volan - direktni prenos. Pri osebnih avtomobilih… ...prikaži več pa je prenos reduciran (cca 2 obrata volana do skrajno leve ali desne pozicije koles), zato je volan treba poprijemati. Zato je tudi okrogel. Pri vsaki drugi obliki volana poprijemanje ni mogoče ali je oteženo, kar bi vplivalo na varnost.
Ni problem v obliki volana, pač pa v dejstvu, da kompletna ureditev krmiljenja avtomobila zahteva preusmerjanje pozornosti voznika na ekran. Zakon prepoveduje gledanje na mobitel, medtem, ko avto zahteva polno pozornost na ekran !
Najbolj interesantno mi je to, da naši "strokovnjaki" izzumljajo in pišejo pravila za stvari, o katerih nimajo pojma. Ne znamo izdelati niti enega svojega avtimobila, bi pa pametovali...