Avto > Na Štrom
1806 ogledov

Test škodljivosti elektromagnetnega sevanja v avtomobilih

EMC merirve Volkswagen
Z rastjo deleža električnih avtomobilov se postavlja tudi vprašanje, če so njihovi vozniki bolj izpostavljeni elektromagnetnemu sevanju kot vozniki klasičnih avtomobilov. Nemško avtomobilsko združenje ADAC je izvedlo študijo, v kateri je preverilo, kaj je res.

Električno in magnetno polje, ki ju pogovorno imenujemo tudi elektrosmog ali e-smog, sta prisotni, ko po vodih teče električni tok. To velja tako za klasična vozila z motorji z notranjim zgorevanjem kot še bolj za električna vozila.

Pri ADAC pravijo, da so jih ljudje pogosto spraševali, če električni avtomobil v tem pogledu bolj ogrožajo njihovo zdravje, predvsem pa, če vplivajo na elektronske naprave, kakršni so srčni vzbujevalci. Zato so v sodelovanju z raziskovalnim središčem za elektromagnetno kompatibilnost z okoljem FEMU, Univerzitetno kliniko RWTH v Aachnu in podjetjem Seibersdorf Labor GmbH ter drugimi državnimi ustanovami izvedli preiskavo o vplivih elektromagnetnega sevanja na potnike električnih avtomobilov in motociklov.

primerjava fiat panda hybrid bev | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Sevanja so v dovoljenih mejah

Kratek povzetek izčrpne preiskave, med katero so opravili več kot 975 tisoč posameznih meritev, je bil, da niso zaznali posebnega tveganja za zdravje voznikov in pitnikov električnih avtomobilov in motociklov. Meritve namreč v glavnem niso pokazale preseženih vrednosti

Med študijo so merili moč elektromagnetnih polj, ki so nastajala med vožnjo električnih vozil. Testirali so enajst baterijskih električnih vozil, dva priključna hibrida, eno vozilo z motorjem z notranjim zgorevanjem ter štiri električne motocikle, preskuse pa izvedli na ADAC-ovi testni mizi z valji, ADAVC-ovi testni stezi v Penzingu in med vožnjami po odprtih cestah.

Vsa vozila oddajajo elektromagnetna sevanja, vendar pa so med njimi razlike. Medtem ko med električnimi vozili in klasičnimi vozili ni posebnih razlik, ko gre za visokofrekvenčna polja, do razlik pride, ko gre za statična in nizkofrekvenčna magnetna polja, ki jih povzročajo elektromotorji, močnostna elektronika, polnjenje baterij in električni sistem v vozilu. Visokofrekvenčna sevanja niso odvisna od pogonskega sklopa, ampak izhajajo iz brezžičnih tehnologij, kakršne so bluetooth, wi-fi, brezključni vstop in zagon, sistemi za nadzor tlaka v pnevmatikah ali radarji.

Na koncu so izvedli tudi izračune na osnovi modelov človeških teles, da bi bolje ocenili vpliv na ljudi, predvsem v primerih z nenavadno visokimi vrednostmi. Testniki so za same meritve sicer uporabili lutki odraslega človeka, ki so ju na različnih mestih opremili z desetimi merilnimi sondami in ju eno za drugo posedli na dve mesti v avtomobilu. Edini avtomobil s klasičnim motorjem opel corsa je služil kot osnova za primerjavo z električno corso e.

Citroen C3 Aircross BEV | Avtor: Saša Despot Citroen C3 Aircross BEV Saša Despot

Trenutna povečanja

Meritve so pokazale, da lahko med vožnjo trenutno pride do pojava izoliranih lokaliziranih magnetnih polj z močmi, ki presegajo referenčne vrednosti. To se zgodi predvsem med speljevanji, pospeševanji, zaviranji ali ko so vključene električne komponente. Vendar pa so kalkulacije za posamezne modele teles pokazale, da celo v takšnih primerih osnovne omejitve niso presežene in zato ni indicev za zdravstvena tveganja. To velja tudi za ljudi z vsadki in nosečnice.

Višje vrednosti so bile v glavnem izmerjene v območju nog voznika in sovoznika, glave in trupla pa so bili izpostavljeni občutno nižjim močem. To izhaja predvsem iz bližine nog in električnih komponent, ki tvorijo elektromagnetna polja.

Pred časom smo objavili izčrpen prispevek, v katerem so nam strokovnjaki z različnih področij pojasnili, kakšne vplive imajo elektromagnetna sevanja na potnike v električnih in tudi klasičnih avtomobilih. Strinjali so se, da elektromagnetna valovanja, ki jih povzročajo komponente električnih avtomobilov, ne presegajo mejnih vrednosti, opozorili pa so, da bi morali biti bolj zaskrbljeni predvsem med uporabo drugih naprav, kakršni so mobilni telefoni.

Elektromagnetnih polj sicer ne tvorijo le elektromotorji. Kratkotrajne višje vrednosti so bile denimo zaznane tudi med postopkom zagona avtomobila in zaradi vključenega gretja sedežev. Predvsem gretje sedežev z določenimi tipi reguliranja lahko povzročijo večje stalno elektromagnetno obsevanje hrbta in spodnjega dela trebušne votline. Tudi tu je sicer izpostavljenost ostala znotraj dopustnih meja. To velja tudi za sevanja, ki jih tvorijo motorji z notranjim zgorevanjem.

predstavitev električne avtomobilske znamke Leapmotor | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Odvisno od konstrukcije in komponent

Izpostavljenost magnetnim poljem ni enaka v vseh električnih avtomobilih, saj je zelo odvisna od konstrukcije avtomobila in lokacije električnih komponent. Medtem ko moč motorja ni zanesljiv indikator moči polja, je to zelo odvisno od sloga vožnje. Hitri pospeški in močna zaviranja lahko povzročijo močnejša polja kot vožnja s stalno hitrostjo. Izpostavljenost elektromagnetnim poljem v električnih avtomobilih je torej odvisna predvsem od voznega sloga voznika.

Moči elektromagnetnih polj med polnjenjem baterij so izmerili v kabini vozila ter zunaj na samem priključku kabla ter okrog 30 centimetrov stran od priključka, kabla in polnilne postaje. Merili so kmalu po začetku polnjenja in meritev zaključili po nekaj minutah. Šest vozil so priključili na počasno AC polnilnico, dve na hitro DC polnilnico, dve pa na šuko vtičnico.

Meritve so pokazale, da do kratkotrajnih visokih magnetnih polj lahko pride neposredno na priključku, predvsem v začetni fazi pred samim polnjenjem , ko vozilo komunicira s polnilnico. Znotraj vozila so bile vrednosti le rahlo povišane. Kalkulacije na različnih modelih teles tudi v tem primeru niso pokazale preseganja dovoljenih vrednosti.

Elektromagnetni smog lahko sicer zaznamo tudi v avtomobilih z motorji z notranjim zgorevanjem, električnih vlakih, tramvajih, vlakih podzemne železnice in med drugim tudi na električnih dvokolesnih vozilih.

Preskuševalci so za električne motocikle uporabili enako metodo merjenja z lutko kot za avtomobile, ostale tipe vozil pa so izmerili zgolj z eno sondo in meritve opravljali od 6 do devet ur in pol. Meritve so sicer opravljali na tleh, na sedežih ter na vzglavnikih različnih sedežev in tudi na stojiščih.

Pokazalo se je, da so bili rezultati meritev v električnih avtomobilih zelo podobne tistim, ki so jih opravili v drugih električnih vozilih.

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 0
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.