Pri specializiranem avtomobilskem portalu za avtomobilsko industrijo in gospodarstvo Automotive News Europe so pod drobnogled vzeli avtomobilske tovarne v Vzhodni Evropi, ki so avtomobilski industriji v zadnjem desetletju v času rekordne rasti dobičkov in prodaje avtomobilov služile za proizvodnjo na milijone vozil različnih znamk.
Obiskali so Češko, ki ob Slovaški velja za meko proizvodnje avtomobilov zahodno evropskih in tudi azijskih znamk. V parni livarni ob slavni več sto let stari češki pivovarni v Čeških Budjejovicah mehanska roka vlije staljeni aluminij v dvonadstropni robotski kalup iz katerega se v nekaj sekundah prikaže svetleči pokrov črpalke za dizelske motorje. Najsodobnejša proizvodna linija v koncernu Motor Jikov blizu meje z Nemčijo in Avstrijo, dela s polno hitrostjo, da bi izpolnili naročila za tovornjake Scania, ki spadajo pod koncern Volkswagen Group.
Vprašanje je, katera podjetja so sposobna preživeti
Toda nadgradnje, ki stanejo več milijonov dolarjev, predstavljajo več kot uspeh dobro vodenega srednjeročnega posla. Proizvodnjo dizelskih motorjev je zajela eksistencialna grožnja, ki jo predstavljajo električna vozila. Po vsej Češki je raztresenih več kot 100 podobnih tovarn, kot je tovarna Motor Jikov, kjer izdelujejo motorje in motorne dele za vozila.
"Vprašanje je, katera podjetja so sposobna preživeti," je za Automotive News Europe dejal generalni direktor Motor Jikov Miroslav Dvorak. "Za nas preobrazba pomeni predvsem veliko naložbo, da bi dosegli raven povsem nove vrste izdelkov."
Čehi in Slovaki so rekorderji
Češka in Slovaška naredita več avtomobilov na prebivalca kot katera koli druga država na svetu. V obsežni mreži dobaviteljev sestavnih delov za avtomobile je zaposlenih skoraj dvakrat več ljudi kot v tovarnah avtomobilov.
Tuje naložbe so na Češko in tudi Slovaško pritegnile poceni kvalificirana delovna sila in bližina večjih evropskih trgov. Na Slovaškem in Češkem so proizvedli na milijone avtomobilov z logotipi Volkswagna, Škode, Hyundaija, Kie, Peugeota in Land Roverja.
Spremembe v avtomobilski industriji, v kateri že 120 let prevladujejo tradicionalni avtomobili, bodo povzročile, da bodo imeli dobavitelji vse manj zapolnjene knjige naročil. Prodaja čeških proizvajalcev avtomobilskih delov je lani znašala 460 milijard kron (20 milijard evrov), od tega je bilo tri četrtine izvoza.
"Smo v zelo nevarnem obdobju"
Inovacije in zaostritev okoljskih normativov odpirajo meje in nove priložnosti. Pred dvema tednoma je Elon Musk napovedal, da bo Tesla Inc. v Nemčiji, rojstnemu kraju motorja z notranjim zgorevanjem, zgradila svojo novo tovarno, prvo v Evropi. Že to je alarm, da bodo na Češkem in Slovaškem nastale gospodarske in socialne vrzeli, saj so avtomobilske naložbe po padcu komunizma pred 30 leti, predstavljale prevladujoče gonilo za gospodarsko in ekonomsko preobrazbo države.
"Zdaj smo v zelo nevarnem obdobju," pravi Petr Knap, partner podjetja Ernst & Young., ki je 12. novembra na predavanju v Pragi zbranim direktorjev avtoindustrije povedal: "V naslednjih dveh ali treh letih se bodo stvari še razvijale. Potem pa bomo morda opazili velike spremembe."
Eden od dejavnikov sprememb je načrt Evropske unije, da v desetih letih zmanjša emisije ogljika za 40 odstotkov glede na raven iz leta 1990. Ker je prometni sektor vir skoraj četrtine toplogrednih plinov na svetu, želi ministrstvo za čisto energijo, svetovni forum, vključno z največjimi gospodarstvi EU in ZDA, istočasno povečati delež električnih avtomobilov na 30 odstotkov celotnega trga.
Električni motorji so bolj preprosti
Srž problema je, da električni avtomobili potrebujejo bistveno manj komponent kot motorji z notranjim zgorevanjem. To bo pomenilo večjo konkurenco za manj delov in grožnjo proizvajalcem, specializiranih za pogonske sklope.
Češka vlada ocenjuje, da je od motorjev na notranje zgorevanje samo na Češkem odvisnih okoli 40 tisoč delovnih mest, zato bodo potrebni programi za prekvalifikacijo vsaj nekaterih delavcev na platforme za izdelavo električnih avtomobilov.
"Nabavna veriga drugače ne bo mogla preživeti," je opozorila družba Knap podjetja Ernst & Young.
Tudi svetovni proizvajalci avtomobilov z več finančnimi sredstvi se bodo soočali s težavami pri prilagajanju. Polovica jih naj ne bi bila sposobna obvladati prehoda, za kar bi bilo treba spremeniti proizvodnjo in prodajo električnih vozil, pa tudi stopnjo tehnoloških naložb, navaja poročilo Moody's Investors Service.
"Zdaj želijo spremembo celotne panoge," pravi Robert Kiml, direktor češke družbe Toyota Peugeot Citroen Automobile. "Seveda se bojimo. Naši dobavitelji sploh ne vedo, ali se bodo naložbe in njihovo poslovanje izplačalo. "
V Revozu tudi na elektriko
To je resno opozorilo tudi za slovensko avtomobilsko industrijo. V edini tovarni, kjer izdelujejo vozila, v Revozu iz Novega mesta, bodo verjetno ostali brez električni smartov, saj je Daimler letos objavil vest, da bo novo generacijo smartov izdeloval skupaj s kitajskim partnerjem Geelyjem, kar pa pomeni, da bodo smarti, ki bodo zgolj še električni, nastajali na Kitajskem. Tovarno v Franciji, kjer nastaja dvosedežni smart, bodo napolnili z novimi električnimi mercedesi znamke EQ, tovarne Revoz pa niso omenjali. A kot vse kaže se bo končalo pri projektu Edison.
Nevenka Bašek Zildžović, vodja službe za komuniciranje pri Revozu, je takrat za zurnal24.si odgovorila, da se novica, ki jo je objavil Daimler, nanaša na proizvodnjo smartov od leta 2020 dalje. "V zvezi s tem v Revozu nimamo nobenih informacij in novice tudi ne moremo komentirati. Prav tako ne prihodnosti sodelovanja Renaulta in Smarta pri bodočih modelih twingo in smart," je dejala sogovornica in zaključila, da se je projekt Edison (modeli twingo in smart) nanašal le na trenutne modele. Renault sedanjega twinga v električni različici ne ponuja, v Revozu pa zdaj izdeluje novega clia, električni zoe nastaja v Franciji, v tovarni blizu Pariza, kjer je prej nastajal clio. Da je strah za delavce v Revozu nepotreben, daje slutiti izjava, da v prihodnosti v Revoz prihaja električno vozilo znamke Renault.
Hidria za BMW in Daimler
Tudi Hidria se intenzivno pripravlja na elektrifikacijo. V podjetju so pretekli teden objavili, da so sklenila enega največjih enega od največjih dogovorov v zgodovini slovenske avtoindustrije. Hidria je med drugim tudi z BMW in Daimler-Mercedesom sklenila nove pogodbe za inovativne rešitve na področju elektromobilnosti za obdobje od 2021 do 2030. Slovensko tehnološko podjetje se bo osredotočilo na razvoj inovativne tehnologije za proizvodnjo statorjev in rotorjev za visoko učinkovite pogonske elektromotorje, ki so ključni del električnih in hibridnih vozil prihodnosti. Iz Hidrie so sporočili, da bodo posledično ta e-vozila imela dodatno nižjo porabo oz. daljši domet. Realizirani dogovori so v prvi vrsti rezultat večletnega intenzivnega vlaganja Hidrie v inovativno tehnologijo spajanja lamel po načelu odprtega inoviranja, poimenovano Hidria Bond. Za izvedbo teh na novo pridobljenih poslov bo v prihodnjih letih zaposlila več kot 150 novih sodelavcev, predvsem strokovnjake tehničnih smeri, ki s svojimi znanji in izkušnjami obvladujejo tovrstne nove tehnologije. V naslednjih nekaj letih bodo tako v razvoj vložili nadaljnjih 50 milijonov eurov in preko 100 milijonov evrov v nove visokotehnološke proizvodne kapacitete.
Pri Akrapoviču niso zaskrbljeni
Na dejstvo, da bodo električna vozila dobila svoje mesto, predvsem v urbanih okoljih, za daljše vožnje pa hibridi, oziroma priključni hibridi, kjer bo še vedno optimalna kombinacija med električnim motorjem in motorjem na notranje zgorevanje, so pripravljeni tudi pri Akrapoviču. Direktor podjetja Uroš Rosa je v enem od preteklih intervjujev za zurnal24.si poudaril, da bo zvok pomemben del tudi elektrificiranih avtomobilov. »Zvok manjka. Zvok je ena od stvari na avtomobilih, ki se bo v prihodnosti vedno bolj tržila. Zvok je pomemben del avtomobila, tudi priključni hibridi z dvema pogonoma, ne bodo imeli pravega zvoka. To bo pravi izziv. Ali dodajati umeten zvok, ali dobiti prijeten zvok tudi iz majhnega motorja,« nam je povedal v povezavi z elektrifikacijo in izpušnimi sistemi.
Ne veste, kje najti žensko za eno noč? Pridite >>> www.Bredhot.Com
ja sevesno bos prisu skozi bolj poceni kot bencin.... priporocam tesle ce je to tvoj budget
Kasno paljenje, to eni vemo že 5 let