Sodobni pony, ki ga od leta 2017 izdeluje podjetje Rog Bikes v Velenju, obuja dolgoletno izročilo ljubljanske tovarne koles Rog, ki je v najboljših časih izdelovala več kot 200 tisoč koles na leto.
Prav danes se odvija poseben dogodek v počastitev ponyja - Goni Pony vzpon na Vršič, na katerem več sto ljubiteljev ponyev s temi kolesi osvaja naš legendarni prelaz.
Začetki proizvodnje koles v Rogu segajo v obdobje po drugi svetovni vojni, ko je petletni plan razvoja socialistične Jugoslavije predvidel tudi tovarno, ki bi na leto izdelala okoli 50 tisoč koles in s tem zadovoljila potrebe po najbolj dostopnem in tedaj pogosto tudi edinem prevoznem sredstvu. Oktobra 1949 je bila ustanovljena tovarna koles Rog (in v začetku tudi pisalnih strojev), ki so jo poimenovali kar po sedežu glavnega poveljstva partizanskih enot v kočevskem Rogu.
A do dejanskega začetka proizvodnje je minilo še nekaj časa. Šele leta 1951 so začeli v Rogu v sodelovanju z graškim Puchom izdelovati dele za kolesa, leta 1953 so se z začetne lokacije preselili na Trubarjevo ulico, proizvodnjo povsem lastnih koles pa so zagnali leta 1957. A razvoj je bil hiter in že leta 1963, ko se je usmeril tudi v izvoz, je bil Rog največji proizvajalec koles v Jugoslaviji in ta status obdržal vse do leta 1991.
Leta 1964 pride pony
V Rogu so v začetku izdelovali turna in športna moška in ženska kolesa, velika sprememba pa je prišla leta 1964, ko so po italijanskem zgledu začeli izdelovati pony, majhno zložljivo kolo z 20-palčnimi kolesi, ki se je kot prevozno sredstvo hitro priljubil predvsem mladim, prav tako pa tudi starejšim kolesarjem. Pozneje je nastalo še več različic ponyja, tudi takšne z nezložljivimi okvirji in vzmetenimi kolesi ter maxi pony z večjimi kolesi, konec šestdesetih let pa je na ponyjevi osnovi nastalo tudi lahko kolo z motorjem pony express.
Pony je hitro prevzel večino proizvodnje, a ni bilo edino kolo, ki so ga izdelovali v Rogu. Rog je namreč še v sedemdesetih letih izdeloval tudi turna kolesa, ki so izvirala iz obdobje pred ponyjem, kakršni so bili modeli touring ali hercules, prav tako pa tudi športna kolesa šport in record, v ponudbi pa so bila tudi dirkalna kolesa. Leta 1979 je Rog v industrijski coni Moste zgradil novo tovarno in se v začetku osemdesetih let preusmerili na vse bolj iskana športna in otroška kolesa, kakršen je bil kekec, ki so ga lahko opremili tudi s pomožnimi kolesi, ki so otrokom pomagala pri učenju vožnje koles. Za mlade so v osemdesetih letih izdelovali tudi tedaj priljubljena akrobatska kolesa BMX, prav tako pa tudi popularna športna kolesa, kakršna so bila maraton, senior ali horizont. V devetdesetih letih se je Rog usmeril tudi v proizvodnjo gorskih koles, a tedaj so se nad njim že začeli zgrinjati temni oblaki.
Zaton v začetku tisočletja in ponovno rojstvo
Z razpadom Jugoslavije je namreč Rog izgubil velik jugoslovanski trg, kar se je sprva odrazilo v zmanjšanju proizvodnje in odpuščanju zaposlenih, pozneje pa tudi v zaostajanju v razvoju in počasnem ugašanju podjetja, ki je kljub obetavni kratki epizodi v obliki podjetja Elan Bikes, končno privedlo do stečaja leta 2006.
In tako je bilo dobro desetletje, do leta 2017, ko se je Rog v podobi velenjskega podjetja Rog Bikes vrnil s ponyjem kot s svojim najbolj prepoznavnim izdelkom v zgodovini in oživil izročilo majhnega zložljivega mestnega kolesa, ki z obliko spominja na starodobnega predhodnika, a je narejeno po sodobni tehnologiji in s sodobno opremo ter kolesarjem omogoča predvsem udobne vožnje v mestnem okolju.
dezurni@zurnal24.si