Priključni hibridi so doživeli cenovni razcvet. Nižja cena je povsem spremenila razmerja med pogonskimi sklopi. Ford kugo, enega najbolj priljubljenih priključnih hibridov, smo preizkusili v različnih pogojih in izračunali, ali je čas za nakup in komu se to sploh splača?
Priključni hibridi po podatkih analitske hiše JATO Dynamics v letu 2025 doživljajo razcvet. Vzrok so emisije CO2, na drugi strani pa tudi napredek tehnologije in predvsem sprejemljivejše cene, ki so se približale cenam bencinskih in dizelskih modelov. Preizkusili smo evropskega kralja med priključnimi hibridi - ford kugo, ki je bil med leti 2021 in 2023 najbolje prodajan priključni hibrid v Evropi, lani je zasedel 2. mesto.

Več moči in navora, manjša poraba goriva
Kar 31 odstotkov je letos zrasla prodaja priključnih hibridov Evropi. Največ med vsemi pogoni. Avtomobilskim znamkam je zaradi strožjih emisijskih standardov in v povezavi s tem visokih denarnih kaznih za presežke CO2 v velikem interesu prodajati vozila z nizkimi emisijami. Z vsakim prodanim električnim vozilom ali priključnim hibridom zbijajo denarne kazni za vsak prodani bencinski in dizelski avto. Klasični hibridi dosegajo tudi petkrat večje emisije, razkorak z bencinskimi modeli je še veliko večji. Zato so tovarne prodajalcem v Evropi omogočile, da priključne hibride ponudijo po veliko bolj sprejemljivih cenah kot v preteklosti. Še pred nekaj leti je bila lahko razlika med podobno zmogljivim bencinskim in priključno-hibridnim modelom 10.000 evrov in več. V tem primeru je bil ekonomski izračun, da bi razliko v začetni ceni nadoknadili s poceni električno energijo, negativen.

Priključni hibridi ponujajo veliko moč, saj sodelujeta električni in zmogljiv bencinski motor, kar prinaša bolj dinamično vožnjo, boljše pospeške in več užitka za volanom. Hkrati pa je priključno-hibridna tehnologija v kombinaciji z večjimi baterijami napredovala in so tovrstna vozila tudi vsakodnevno bolj uporabna – beri: zmorejo veliko več vožnje zgolj na elektriko. Ob veliki moči pa obljubljajo na prvi pogled "čudežno nizko porabo goriva".

Pod drobnogled smo vzeli ford kugo PHEV, ki velja za enega najbolj priljubljenih priključnih hibridov v Evropi. Zaradi ugodnega razmerja med ceno in vrednostjo pa je postala zelo zanimiva izbira za vse, ki na dan v poprečju prevozijo do 60 kilometrov poti. To je vsaj v Sloveniji velika večina voznikov, predvsem dnevnih migrantov, ki se iz okoliških mest vozijo na delo v Ljubljano. Pogoj je, da imate doma zunanjo električno vtičnico, na kateri lahko čez noč počasi polnite baterijo vozila.

Ford se je s kugo PHEV odločil za malo samosvojo pot, ki ima veliko prednosti, pa tudi nekaj pomanjkljivosti. Baterija ima uporabno kapaciteto 14,4 kWh, kar je za tretjino manj, kot jo ponujajo PHEV vozila v skupini Volkswagen. To pomeni tudi za tretjino manjši električni doseg z enim polnjenjem, a po drugi strani tudi manjšo nakupno ceno - okoli devet tisočakov manj stane priključno hibridna kuga od priključno hibridnega VW tiguana. Testni model (na fotografijah) je z veliko dodatne opreme, popustom in financiranjem stal manj kot 35 tisoč evrov. Manjša baterija pa prinaša tudi manjšo maso vozila, kar se pozna pri porabi bencina, ko mora vozilo zaradi izpraznjene baterije voziti v hibridnem načinu.

Cena priključnega hibrida je postala zelo zanimiva
Zanimivo je, da kuga ponuja veliko več moči v primerjavi s konkurenti, saj 2,5-litrski štirivaljni motor in električni motor proizvede sistemsko moč 178 kW (243 KM), ki pa jo prenaša le na sprednji kolesi. Nižja cena je zagotovljena tudi zaradi počasnejšega polnjenja, saj lahko poteka le do 3,7 kW, kar pa je po našem mnenju povsem dovolj. Smisel tehnologije PHEV je čim več vožnje na elektriko in polnjenje manjše baterije ponoči, ko je elektrika poceni in lahko polnimo počasi. Mi smo baterijo čez noč napolnili v šestih urah. Konkurenca omogoča tudi že polnjenje na hitrih polnilnih mestih do 50 kW moči.

Če primerjamo priključno hibridno kugo še s hibridom in bencinarjem, je kuga z veliko šibkejšim bencinskim motorjem (137 kW/186 KM) s pogonom spredaj in samodejnim menjalnikom cenejša za dobre štiri tisočake, podobno zmogljiva hibridna kuga (132 KW/180 KM) pa za nekaj manj kot dva tisočaka. Kdaj se potem izide račun? Naredili smo test v različnih razmerah in na različnih poteh, z različno napolnjeno baterijo.

Ford kuga se je v trenutnih razmerah izkazala za odličen družinski avto, tako z raznimi SUV triki kot končno ceno. Tako poceni in uporaben priključni hibrid boste dolgo iskali, morda pa ga sploh ne boste več našli. Pogon je sicer na žalost vedno speljan le na prednji kolesni par in pozna štiri režime delovanja, od klasičnega hibrida, povsem električnega načina, varčevanja z elektriko in nazadnje polnjenja baterije med vožnjo s pomočjo bencinarja.

Baterija je še vedno razmeroma velika in ima kapaciteto 14,4 kWh, ima pa dovolj energije v teoriji do 69 kilometrov poti na elektriko. To pa bi moralo biti dovolj za večino dnevnih potreb povprečne slovenske družine. Kuga tako večino časa lahko deluje kot električno vozilo, ki ga napolnite v nekaj urah na domači elektriki. Celo na šuko vtikaču se napolni, preden sonce znova vzide. Škoda le, da kuga PHEV ni prilagojena za polnilne postanke med potjo, največja moč polnjenja je omejena na največ 3,7 kW. Še ena dodatna prednost kuge je zmožnost upravljanja na daljavo z določenimi funkcijami. Prek aplikacije Ford Pass je mogoče tudi zagnati motor ter tako ogreti ali ohladiti notranjost pred odhodom, še ugodneje je to storiti, ko je priklopljena na elektriko.

Kako blizu smo bili "čudežni porabi bencina"?
Še "čudežna poraba" - tovarna navaja povprečje 0,9 - 1,2 l/100 km. Preverili smo, kakšna je poraba goriva na našem normnem testnem krogu, sestavljenem iz eko in dinamične vožnje, ter vožnje po avtocesti, mestu in podeželju.
Pot smo začeli s povsem polno baterijo. Takrat je potovalni računalnik pokazal največji možen doseg s polno posodo za bencin in polno baterijo več kot 900 kilometrov. Ker smo pot začeli v mestu in po 25 kilometrih vožnjo nadaljevali po podeželju z vzponi in spusti, nato pa za 25 kilometrov še po avtocesti - vselej smo se držali cestnih omejitev - smo test začeli v električnem načinu (EV). Zagon in vsa pospeševanja so potekala neslišno, v električnem načinu. Vožnjo po Ljubljani in naprej do Kamnika ter Vranskega smo v večjem delu opravili povsem brez zaganjanja bencinskega motorja.

Ta se je prvič vklopil šele po 61 kilometrih vožnje, ko se je baterija izpraznila. Pot se je nadaljevala v hibridnem načinu na avtocesti pa je večino časa deloval bencinski motor. Elektromotor je pomagal pri pospeševanju. Po 100 kilometrih poti je potovalni računalnik pokazal povprečno porabo bencina 2,1 litra na 100 kilometrov, kar je zelo dober rezultat, še vedno »čudežen« proti bencinarjem in dizlom. Od skupno 100 prevoženih kilometrov, smo 71 kilometrov prevozili v električnem (EV načinu vožnje). Za to pot smo torej izpraznili 14,4 kWh baterijo in porabili še dobra dva litra bencina, kar nas je stalo nekaj več kot pet evrov. Če bi test naredili z bencinskim SUV-jem s porabo 7 l/100 km, bi za pot plačali 11 evrov ali več kot 50 odstotkov več.

Idealen za dnevne migrante
Še bolj zanimiv je lahko PHEV za vse tiste, ki vsak dan na avtocesti vozite na krajših razdaljah ali pa tiste, ki vam na avtocesto sploh ni treba zapeljati in na dan prevozite do 60 kilometrov dnevnih poti. V mojem primeru Kamnik - Ljubljana - Kamnik. Z vožnjo na delo in nazaj in vsemi opravki po službi na dan prevozim okoli 55 kilometrov, kar bi moralo tudi ob bolj dinamični vožnji ali pa v hladnejšem delu leta zadostovati, da vse klasične poti od ponedeljka do petka opravim na elektriko. V tem primeru bi ob domačem polnjenju baterije med tednom zapravil okoli 8,5 evra, ali okoli 18,5 evra manj kot z bencinskim motorjem s sedemlitrsko porabo bencina. Na mesec torej eno polnjenje posode z bencinom ali skoraj 74 evrov. »Čez palec« bi samo z vožnjo med delavnikom v manj kot petih letih nadomestil večjo nakupno ceno v primerjavi z bencinskim modelom, v primerjavi s hibridnim še prej. V primeru, da imate doma sončno elektrarno, bi se čas izenačitve cene še skrajšal. Upoštevati je treba tudi to, da so trenutne cene bencina še zelo ugodne, strokovnjaki pa že napovedujejo veliko večje cene v bližnji prihodnosti – predvsem zaradi okoljske politike Evrope.

Kaj se zgodi, ko je baterija prazna?
Naredili smo tudi test, koliko je povprečna poraba goriva, če se vozimo s prazno baterijo. Če na primer pozabite baterijo zvečer priklopiti na elektriko, ali nimate možnosti polnjenja. Naše povprečje na isti relaciji Kamnik - Ljubljana - Kamnik je bilo 4,9 l/100 kilometrov, saj je avto deloval v hibridnem načinu. Torej se je baterija med zaviranjem polnila in še vedno pri majhnih hitrostih pomagala elektromotorju, da je speljevanje in obračanje na parkirišču, pa tudi vožnja v zastojih poteka na elektriko. Na 100-kilometrskem normnem krogu je bila povprečna poraba ob prazni bateriji večja, in sicer 6,9 l/100 km. Smo pa kugo PHEV s prazno baterijo pognali tudi na avtocesto. Pri stalni hitrosti 130 km/h je bila povprečna poraba bencina 8,2 l/100 km. Ko smo se na avtocesto podali s polno baterijo, pa smo samo na elektriko prevozili okoli 40 kilometrov poti.
Avto ima ob veliki moči motorja tudi odlično podvozje, ki vam bo na dobrih cestah in v športnem načinu omogočilo veliko več, kot bi pričakovali od SUV vozila. Cenimo tudi velik notranji prostor (tudi zadaj) in preglednost iz avtomobila. Tudi prtljažnik s prostornino od 475 do 581 litrov (odvisno od zadnjih sedežev) je za tovrstni avtomobil več kot zadosten.
Tehnični podatki: Ford kuga Titanium: 2.5 Duratec Hybrid 178 kW (243KM) PHEV, brezstopenjski samodejni menjalnik, FWD
Tip motorja: bencin + elektromotor
Prostornina bencinskega motorja (cm3): 2.488
Število valjev: 4
Moč sistema (kW/KM): 178/243
Kapaciteta baterije (kWh) uporabna: 14,4
Čas polnjenja od 0 do 100 % iz gospodinjske vtičnice (220 V): približno 6 ur
Čas polnjenja od 0 do 100 % iz stenske polnilne postaje (3,6 kW): 3 ure 30 min
Menjalnik: brezstopenjsko spremenljiv eCVT
Maks. hitrost (km/h): 200 (137 v EV načinu)
Pospešek od 0 do 100 km/h (s): 7,3
Električni doseg, kombiniran - WLTP (km): 60–69
Poraba goriva (kombinirana, WLTP) (l/100 km): 0,9–1,2 (v hibridnem načinu)
Poraba (kombinirana, WLTP) (kWh/100km) : 14,4 – 15,9 (v EV načinu)
Poraba, testna (kombinirana, hibridni način, brez napolnjene baterije) (l/100 km): 6,9
Poraba, testna (kombinirana, z napolnjeno baterijo) (l/100 km): 2,1