Pri Peugeotu so se, kar velja tudi za celotno skupino PSA, že pred časom odločili, da v svojih modelih ne bodo ponujali pravega mehanskega štirikolesnega pogona, ampak bo ta omejen na določene različice s priključno hibridnim pogonom.
Vendar pa voznikov Peugeotovih križancev s prednjim pogonom in termičnimi motorji niso pustili na cedilu, ampak so jim namesto štirikolesnega pogona ponudili sistem za izboljšanje oprijema prednjih koles, ki so ga poimenovali Grip Control, v najnovejši verziji pa Advanced Grip Control. Ta sistem namreč pravi štirikolesni pogon nadomešča z elektroniko, ki z nadzorom nad vrtenjem prednjih pogonskih koles izboljša njihov oprijem in s tem izboljša možnosti premagovanja tudi bolj zahtevne podlage.
Sistem je na voljo z drugim paketom opreme allure pack in stane 250 evrov, razmeroma malo denarja, s katerim lahko močno izboljšate možnosti avtomobila na slabših terenih oziroma podlagah s slabšim oprijemom. In s tem ne mislimo le slabih terenskih cest, ampak tudi denimo zasnežene ceste, po katerih se pozimi lahko pogosto znajdemo.
Optimizirani sistem ESP
Vodja produkta in izobraževanj pri slovenskem uvozniku znamke Peugeot Martin Fajt pravi, da je pogoj za učinkovito delovanje sistema Advanced Grip Control, da je avtomobil obut v celoletne pnevmatike M+S, pozimi pa seveda še bolj učinkovite prave zimske gume. Gre pa za optimizirani sistem ESP, ki z različnimi prijemi poskrbi za bolj učinkovit oprijem prednjih koles.
Zadeva torej deluje povsem elektronsko in brez posredovanja hidravlike in pogonska kolesa po potrebi zaustavlja, da se spet ustvari oprijem, ali pa jim dovoli hitro vrtenje, da avtomobil napreduje. Fajt pravi, da na zasneženi cesti navkreber sistem denimo dovoli hitrejše vrtenje koles, saj bi se sicer lahko zaustavili. Vendar pa hkrati uravnava tudi pogonsko moč, da je spodrsavanje minimalno in avtomobil še naprej napreduje na svoji poti.
V začetku smo sistem Grip Control v avtomobilu prepoznali predvsem po značilnem krožnem stikalu poleg ročice menjalnika, danes, pa je tudi izbiranje načinov sistema Advanced Grip Control, zaupano precej neopaznemu stikalu na sredinskem grebenu, s katerim lahko poleg športnega, normalnega in eco načina vožnje izberete še pomoč pri vožnji na pesku, blatu in snegu. Kaj ste izbrali, se vam pregledno pokaže na zaslonu digitalnih merilnikov nad volanskim obročem.
Kako deluje v praksi?
Vključitev programov sistema Advanced Grip Control je torej zelo enostavna. Kaj pa njegova uporaba? V Centru varne vožnje AMZS na Vranskem smo ob pomoči inštruktorja varne vožnje Damijana Krežeta preskusili, če zadeva zares deluje tako učinkovito kot obljublja proizvajalec.
S športnimi terenci se na Vranskem običajno najprej odpravimo na betonske grbine, kjer se najbolj očitno pokaže sposobnost avtomobila oziroma njegovega podvozja za premagovanje ovir. Ta »ultimativni preskus« voznih lastnosti na terenu je moral opraviti tudi peugeot 3008 in čeprav smo bili pred tem vsi malce skeptični, če bo prednji pogon zares zadostoval, se je na grbinah izkazal za povsem sposobnega.
Pri tem je sicer potrebnega malce eksperimentiranja, saj nikoli ne veste, kateri vozni način bo pri tem najbolj uspešen. Program za sneg se je v primerjavi z normalnim voznim programom precej dobro izkazal, vendar pa so pogonska kolesa prej ali slej povsem zdrsnila in se zavrtela v prazno. V tem primeru je bil boljši program »sand« za peščeno podlago, pri katerem, sistem ESP s trenutnim zaviranjem pogonskih koles poskrbi, da se ta vrtijo počasneje in ostanejo bolj v stiku s podlago.
Po občutku bi lahko rekel, da se je Advanced Grip Control v kombinaciji zgolj s prednjim pogonom odrezal celo bolje od hibridnega s štirikolesnim pogonom, ki smo ga lani preskusili na DS 7 crossbacku. DS 7 crossback v osnovi razpolaga z enakimi pogoni kot peugeot 3008 in je tudi približno enako velik in težak. Pri prednjem pogonu se zadnja kolesa pač ne morejo zavrteti v prazno, kot voznik pa sem se tudi bolj osredotočil zgolj na upravljanje s prednjim delom avtomobila. Seveda pa je svoje naredila tudi večja oddaljenost dna od tal, po zaslugi katere nismo s spodnjimi predeli avtomobila nikoli podrsali ob tla.
Nadzorovani spust po klancu
Zaradi povišanega podvozja lahko v kombinaciji z Grip Controlom peugot 3008 suvereno vozi tudi po vzdolžnem grebenu in ob pomoči nekoga, ki vam od zunaj pomaga z nasveti, kje peljati, lahko celo prečno zlezete čezenj. Občutek je ob močno nagnjenem avtomobilu sicer malce strašljiv in kar težko verjamete, koliko se takšen avtomobil lahko bočno nagne ne da bi bil v nevarnosti, da se prevrne. Sam se česa takšnega gotovo ne bi upal narediti in to verjetno velja tudi za večino lastnikov športnih terencev.
Glede na povedano je pomemben del sistema Advanced Grip Control tudi pripomoček za nadzorovano spuščanje po klancih Hill Assist Descent Control s kratico HADC. Tudi ta deluje s pomočjo sistema ESP oziroma ABS in sicer na dva načina.
Kot nam je pojasnil Martin Fajt, na klancih z naklonom med 5 in 8 odstotki vzdržuje hitrosti med 17 in 30 kilometrov na uro, na strmejših klancih z naklonom nad 8 odstotkov pa deluje med hitrostmi 3 in 17 kilometrov na uro. Voznik ga s stikalom ob prestavni ročici preprosto vključi pri hitrostih pod 70 kilometrov na uro. Sistem potem na manj strmih klancih, če voznik spusti nogo s pedala za plin, samodejno vzdržuje hitrost, če prestavi v nevtralno, pa se hitrost spusta še bolj zniža.
HADC sem preskusil na betonskem klancu, ki so ga na Vranskem naredili prav za takšen preskus terencev in športnih terencev. Avtomobil je na vrh strmega klanca s pomočjo programa za oprijem na peščeni podlagi zlezel povsem brez težav. Potem pa sem vključil HADC, menjalnik dal v nevtralno, in avtomobil se je neverjetno hitro ujel ter samodejno spustil navzdol ter zares vzdrževal zelo nizko hitrost. S tem je elektronika sicer posnemala nekaj, kar bi terenske vožnje vešči voznik lahko počel sam, vendar tem HADC tako ali tako ni namenjen. Namenjen je namreč predvsem tistim, ki spustov po strmih klancih niso vajeni in bi, če bi jih nekaj nenadoma prestrašilo, lahko naredili kaj nevarnega. HADC torej pri vozniku predvsem okrepi gotovost, da je vse pod nadzorom. S tem lahko prepreči marsikateri panični spodrsljaj.
Gotovost na snegu
Advanced Grip Control pa lahko poveča tudi gotovost voznikov na poledeneli ali zasneženi cesti. Kar smo preskusili na zmočeni podlagi z nekajkrat manjšim oprijemom od običajnega asfalta. Takšna podlaga je sicer nekaj, kar bi moral biti sposoben premagovati vsak voznik avtomobila, vendar pa mora pri tem zelo paziti, da pogonska kolesa preveč ne drsijo. Med preskusi speljevanja se je izkazalo, da so bili vsi načini, ki jih zagotavlja Peugeotov sistem, boj učinkoviti od mene.
Učinkoviti so sicer ne le med speljevanjem v ravni smeri, ampak tudi med vožnjo skozi ovinek. Če avtomobila z izključenim ESP-jem zaradi prevelike hitrosti nisem mogel zadržati na podlagi, težko pa je bilo tudi zgolj z ESP-jem, so mi programi precej pomagali, da »se je zadeva izšla«. Po občutku bi sicer rekel, da je tudi v tem primeru bolje deloval program za vožnjo po peščeni podlagi, vendar zna biti občutek varljiv, saj sta bila tako peščeni program kot program za vožnjo po snegu precej učinkovita. Morda je celo program za vožnjo po snegu, ki je bolj namenjen takšnim podlagam, deloval bolj učinkovito, vendar pa morda velja, da hitro vrtenje koles vozniki samodejno povežemo z izgubo oprijema.
Na spolzki podlagi pa se je za učinkovit pripomoček izkazal tudi sistem HADC, saj se je avtomobil z vključenim pripomočkom tudi po spolzkem klancu spuščal s konstantno hitrostjo, ki jo je učinkovito regulirala elektronika, hitro pa se je tudi ustavil. Inštruktor je sicer opozoril še na eno lastnost sistema HADC, da namreč ta deluje tudi med vzvratno vožnjo po klancu, kar je preskus tudi dokazal. Morda je ta funkcija sistema še bolj pomembna, saj spust v smeri naprej vsaj delno obvladamo vsi, med vzvratno vožnjo pa je marsikdo negotov že po ravnem, kaj šele na strmem klancu. Poleg tega pa je pomembno tudi, da vedno preberemo navodila za uporabo, kjer je vse to opisano, in ugotovimo, kaj avtomobil ima.
Je torej peugeot 3008 s prednjim pogonom, bencinskim motorjem, samodejnim menjalnikom in sistemom Advanced Grip Control skriti biser med klenimi terenci? Kljub opisanemu odgovor ostaja odločni »NE«. Terenski vožnji so namenjeni pravi terenci, ki imajo tudi dovolj močno podvozje, pravi štirikolesni pogon in kopico terenskih pripomočkov. Gotovo pa lahko Advanced Grip Control pomaga marsikomu, ki se le na vsake toliko časa sreča z malce bolj zahtevno podlago, na kateri bi brez njega obstal, večinoma pa se vozi po urejenih cestah, ki jim je peugeot 3008 bolj ali manj namenjen.
fantje McGayver z pipcem naredi atomsko centralo, običajni voznik SUV pa še parkirat ne zna avto na parkirpalcu pred šoping centrom, ne da bi zasedel tri parkirna mesta. biseri se ne dajejo svinjam in in bučki ne znajo uporabljat tisoč… ...prikaži več in eno pomagalo. torej kako bo to šlo ? sami ste v članku napisal da ima avto program za sneg, pa se bolje obnese program za pesek. mislim, če to ni kretenizem, a naj se grem učit z avtom pol leta ? potem pa s pežoja grem na opel, pa ponovi vajo.