Leta je bila octavia močno v senci Volkswagnovega golfa. Vendar, če v 24 letih prodate več kot sedem milijonov vozil v treh generacijah, potem brez zadržkov govorimo o uspešnem modelu. V četrti generaciji bi rada octavia dokončno stopila iz golfove sence. Naloga se ne zdi enostavna, saj golf, ki šteje osem generacij, še vedno velja za enega najbolj priljubljenih avtomobilov v Evropi in tudi pri nas. A ne nemogoča.
Octavia je revolucionarni Škodin model
Prav octavia je bila zaslužna, da je pogled ljudi do Škode tudi pri nas danes povsem drugačen kot pred četrt stoletja. Škoda je takrat še vedno veljala za manj ugledno znamko, nanjo so mnogi gledalicelo podcenjevalno. A je bila prav octavia tista, ki je poskrbela, da se je tudi dojemanje za češke avtomobile že v prihodnjih letih močno spremenilo. Octavio tudi zato na nek način uvrščam med revolucionarne avtomobile, čeprav jo mnogi še danes nagovarjajo kot bližnjega golfovega sorodnika.
Če smo se Slovenci Škodam leta 1996 torej še posmehovali, pa je kmalu zaradi nadpovprečne prostornosti, tudi cene in kakovosti kmalu pri nas postala celo avto poželenja, predvsem pa avto na katerega so zaradi dobrega razmerja med ceno in dobljenim prisegala tudi številna slovenska podjetja in posamezniki.
Iz leta v leto bližje golfu
Octavia je iz generacije v generacijo delala velike preskoke, tako tehnološke kot v pogledu kakovosti izdelave. Celo tako velike, da so se ogrožene počutili tudi pri Volkswagnu. Le poglejte uspešno zgodbo superba, po katerem se bo v prihodnje zgledoval passat. Octavia je postala vsaj tako tehnološko napredna kot golf, a vseeno v osnovi ponuja nekoliko manj napredne tehnologije, pri čemer pa je ohranila svojo bistveno prednost pred vsemi tekmeci, to je prostornost. To še še bolj pozna v karavanski combi izvedbi, ki smo jo preizkušali na testu.
V centimetrih še vedno šampionka
Potniki na zadnjih sedežih imajo prostora vsaj toliko kot v karavanih razred višje – tam kjer je doma omenjeni VW passat. Tudi, ko se je v karavansko octavio usedel znanec z več kot 190 centimetri v višino, ni imel pomislekov nad sedenjem za volanom in na zadnji klopi. Tudi, ko se je s kolenom naslonil na hrbtišče voznikovega sedeža, je bilo to mehko oblazinjeno, stopala pa je spravil pod sedež. Tudi to ga ni motilo, da ima različica combi dolgo ravno strešno linijo. Prostora za glavo je povsem dovolj.
Oblikovno octavija sledi zadnji generaciji Škodinega dizajna, ki je prinesel evolucijo prečiščene kombinacije navidezno ravnih linij in s črtami poudarjenih prehodov. Tudi maska in prednja ter zadnja svetila delujejo zelo znano, prednji žarometi so spet postali celota in so lahko po novem celo matrični. Zadnji smerniki lahko utripajo sekvenčno, kot se to že nekaj let bahajo pri Audiju in Volkswagnu.
Nasploh je Škoda tudi pri četrti octavii znala pametno zasnovati okolje za potnike spredaj in zadaj. Če še za hip ostanemo na zadnjih sedežih, imata potnika na udobnem osrednjem naslonu za roke zadaj dve držali za skodelice, dva polnilna priključka USB-C (verjetno boste potrebovali nov kabel za polnilne naprave, a je polnjenje izjemno hitro), tudi zadaj so učinkoviti zračniki za delovanje klimatske naprave, ki je prvič tripodročna, vtičnico 230 V in odprtino v naslonih za prevažanje dolgih predmetov.
Octavia za doplačilo ponuja tudi zavese in posebne vzglavnike, ki med spanjem držijo glavo pokonci in zaradi katerih je vožnja zadaj še bolj udobna.
Prtljažnik razred višje
Tudi prtljažnik je še večji, v karavanu v osnovi meri kar 640 litrov. To je le še 20 litrov za karavanskim superbom. Na voljo so tudi zelo praktične velike kljuke za obešanje prtljage, naslonjala zadnjih sedežev s potegom za ročico zložimo neposredno iz prtljažnika, odprtina za električno dvižnimi prtljažnimi vrati je ogromna, široka in dolga, zato bo nalaganje večjih stvari prav lahkotno.
Škoda je z dobro premišljenimi rešitvami vedno znala, četrta generacija octavie pa to spet v celoti potrjuje.
Tako ima na primer poleg priključkov USB-C na sprednji sredinski konzoli še dva priključka za potnike zadaj in enega v vzvratnem ogledalu - za polnjenje navigacije, kamer in podobnih naprav.
Udobje lahko dodatno izboljšajo ergonomski sedeži z masažno funkcijo in zračenjem, klimatska naprava je bila v octaviji, kot smo omenili, tripodročna. Pri obliki notranjosti se vidi sorodnost z golfom pri digitalizaciji armaturne plošče.
Nabor asistenčnih sistemov je precej razširjen, nekaj je takšnih, ki jih Škoda pri octaviji ponuja sploh prvič. Med njimi so asistenca za izogibanje oviram, ki v primeru nevarnosti trka v pešca, kolesarja ali drugi avtomobil vozniku pomaga pri sukanju volana. Ali pa sistem za pomoč pri zavijanju levo, ki voznika opozori, če je zaradi izsiljevanja prednosti velika nevarnost trka z nasproti vozečim vozilom. Ali pa opozorilnik pri izstopanju, ki voznika in potnike ob izstopanju iz parkiranega avta opozori, če se mu od zadaj približuje recimo kolesar ali tekač. Octavia je tudi sploh prva škoda doslej z možnostjo prikazovanja podatkov na vetrobranskem steklu.
Dvokratki volan in drugačno upravljanje
Ne gre spregledati povsem novega volana, ki je dvokraki (opcija je nakup športnega trikrakega), namesto klasičnih stikal pa je na vsakem delu volana (levo in desno) vrtljiv gumb, ki se uporablja za izbiro upravljanja digitalnih merilnikov oziroma prebiranja informacij potovalnega računalnika.
Tako kot v golfu in audiju je namesto klasičnega samodejnega menjalnika le ličen vzvod DGS dvosklopčnega menjalnika, je všečen in tudi navadili smo se ga hitro in ne trati dodatnega prostora. Tudi ročne zavore ni več, le elektronska.
Škoda octavia se je torej v celoti prilagodila digitalnemu svetu, še preveč, kakšen fizični gumb več ne bi bil moteč. Že od srednje stopnje opreme boste namesto klasičnih merilnikov deležni zelo dobre digitalne armaturne ploščo z 10-palčnimi merilniki, ki jih lahko hipno prilagajamo stilu vožnje in količini potrebnih informacij. Lahko si nastavite merilnik hitrosti, navigacijski zemljevid ali delovanje asistenčnih sistemov.
Octavia je sestavljena iz zelo kakovostnih materialov, vmes je tudi kakovostna plastika, se je pa treba navaditi na brisanje prahu s klavirskega laka.
Nekaj besed še o prostoru okoli voznika - sedež je nove oblike in podpira tudi ramena, kar boste še posebej cenili na daljših poteh. Z vidika ergonomije se boste hitro navadili na namestitve upravljalnih elementov, pa tudi novih kontrolnikov za luči pred voznikovim levim kolenom nad majhno nagibno škatlo. Tempomat je še na majhni ročici pod volanom, tako da z njim še vedno upravljate na slepo. Kljub temu se ni težko navaditi na upravljanje. Če ste že vozili octavio, se za vas ne bo spremenilo veliko. Mobilni telefon pa lahko brezžično povežete z avtomobilom prek Android Auto in Apple CarPlay.
150 konjev, poraba pa pod petimi litri
Pod motornim pokrovom smo preizkušali dvolitrski turbo dizelski štirivaljni agregat s 110 kilovatov moči (150 KM), ki je primeren za tiste, ki iščete optimalno razmerje med dinamiko vožnje in ugodno porabo goriva. Ob zagonu še vedno hitro prepoznamo, da gre za dizelski agregat, je tudi nekoliko robat, a zato v vseh pogojih, bodisi pri začetnem pospeševanju ali vožnji v klanec tudi na račun navora, 360 Nm je na voljo že pri 1.700 vrtljajih v minuto, odziven motor, ki voznika ne pusti v zadregi, ko pohodi stopalko za plin. Na relaciji smo z lahkoto porabo plinskega olja brzdali okoli štirih litrov, če smo dodali še vožnjo po mestu in avtocesti, je poskočila nekaj čez pet litrov. Dizel se odlično ujame z dvosklopčno sedemstopenjsko avtomatiko. V prvi vrsti pa je to udoben avto za nabiranje avtocestnih kilometrov. Pri avtocestni hitrosti (130 km/h) je na merilniku vrtljajev še vedno številka 2000 vrtljajev na minuto. Zahvaljujoč izboljšani aerodinamiki (octavija combi ima odlično vrednost cx 0,26), je tudi hrupnost v kabini pri večjih hitrostih zelo majhna.
Golfu med ovinki ne sledi
Pričakovano je octavia manj vozniško dominantna kot golf. Pelje se lahko tudi športno, a vseeno volan ponuja manj informacij o dogajanju pod kolesi. Podvozje lahko filtrira številne neravnine, tudi dobro zaduši zvoke, je pa mehkejše kot pri golfu, kar pomeni več nagibanja v ovinkih.
Ni več poceni
Kaj dodati na koncu? Octavia že na pogled izgleda manj dinamično kot bolj dinamični golf. A pod črto ponuja več udobja in prostora, največ emocij do zdaj, kar ji je kar malo manjkalo v prvih treh generacijah, pa kakšen napreden sistem, na primer radarski tempomat, bo treba doplačati tudi pri bolje opremljenih izvedenkah, ki so s tehnološkim preskokom tudi cenovno že zelo blizu golfa. Ja, s kakovostjo vedno raste tudi cena.
Podatki o vozilu: (Škoda octavia 2.0 TDI DSG style)
Motor: dizelski, štirivaljni turbo, 1.968 ccm
Največja moč: 110 kW (150 KM) pri 3.000 vrtljajih
Največji navor: 360 Nm pri 1.700 vrtljajih
Zmogljivosti: 222 km/h, 8,8 sekunde od 0 do 100 km/h
Dimenzija (D x Š x V v mm): 4.689 x 1.829 x 1.543, medosna razdalja 2.667
Prtljažnik (v litrih): 640—1700
Poraba: 4,9 litra/100 km (kombinirani cikel ECE), izpusti CO2: 97 g/km
Cena v evrih: 18.632 (osnovni)/27.418 (testni)
Plusi: Prostornost kabine in prtljažnika, udobje, tehnika, poraba goriva;
Minusi: Cena ni več glavni adut, multimedija zahtevna za povprečnega slovenskega voznika;
Kaj se ti mesas z tvojimi reklamami tu not, te ni nihce nic vprasal...