Najbolj napredni avtomobili v razširjenem srednjem avtomobilskem razredu imajo že danes številne asistenčne sisteme, ki so v veliko pomoč vozniku, tako na strani udobja kot varne vožnje. Zato smo se na zurnal24.si v sodelovanju s Peugeotom odločili, da nekatere najbolj napredne podrobno preizkusimo v praksi. Na klasičnih testih vozil se namreč redko zgodi, da bi se lahko zelo podrobno posvetili in opisali delovanje posameznega sistema v avtomobilu, saj je njihov seznam preobširen.
Visoke kazni
Ker si nihče ne želi na dom prejeti kazni v obliki položnice zaradi prehitre vožnje, smo v 308-ci preizkusili sistem za prepoznavanje prometnih znakov. Tudi ta sistem je v zadnjih letih napredoval in je odličen pripomoček tako v naseljih kot na podeželskih cestah, kjer zlahka prezremo znak za omejitev hitrosti. Še posebej učinkovit in dobrodošel je sistem za prepoznavanje prometnih znakov v naseljih, kjer veljajo zelo različne omejitve hitrosti. Kot smo ugotavljali v vožnji po ljubljanskih ulicah, se lahko na kratkem odseku predpisana hitrost spremeni od 30 do 70 km/h.
Če voznik ni pozoren niti ne ve, da je zapeljal v cono 30 km/h, kar ga lahko krepko udari po žepu. Kazni za prekoračitev hitrosti na posebej zavarovanih območjih v naselju, kjer je omejitev 30 kilometrov na uro, so od 40 evrov (prekoračena hitrost od 5 do 10 km/h) do 1.200 evrov, če hitrost prekoračimo za več kot 30 km/h, pri čemer lahko sledi tudi odvzem vozniškega dovoljenja. Že, če hitrost prekoračimo za 20 km/h, torej vozimo s hitrostjo 50 km/h v coni 30 km/h to pomeni kazen 500 evrov in odvzem sedmih kazenskih točk.
V Ljubljani 6.000 prehitrih voznikov na mesec
Prekoračena hitrost je pogost pojav. Za primer navajamo, da so mestni radarji v Ljubljani v prvi polovici leta v povprečju zabeležili okoli 6.000 prehitrih voznikov na mesec. Marsikdo spregleda znak za omejitev hitrosti in hitrost prekorači nevede.
Težava je namreč v tem, da vozniki velikokrat sploh ne vedo, kako je na katerem delu ceste omejitev hitrosti. Številna mesta omejujejo hitrost v bližini šol, bolnišnic in nakupovalnih območij. Ali vozniki opazijo znake, je pogosto odvisno od tega, kako vidni so, ali jih zakrivajo veje ali pa so morda obdani s kopico drugih znakov.
Tehnika v pomoč: Ves čas pred očmi omejitev hitrosti
Tehnologije za pomoč voznikom, kot je Peugeotov sistem prepoznavanja prometnih znakov, ki smo ga preizkušali, že zdaj pomagajo zagotoviti, da vozniki v vsakem trenutku vedo, koliko je predpisan omejitev hitrosti na določenem odseku. V primeru zadnje generacije peugeota 308 sistem za zaznavanje prometnih znakov deluje s pomočjo kamere na vetrobranskem steklu. Kamera zazna obliko in barvo prometnega znaka in jo prikaže na sredini digitalne instrumentne table, ki je bila v našem primeru tridimenzionalna, zato je preglednost še toliko boljša.
Prepoznava tudi znak STOP in enosmerno cesto
Kot nam je razložil produktni strokovnjak pri slovenskem uvozniku za vozila Peugeot Martin Fajt, sta na peugeotu 308 dve stopnji prepoznavanja, osnovno in razširjeno prepoznavanje prometnih znakov. Osnovno prepoznavanje prometnih znakov prepozna znak za omejitev hitrosti (serijsko na opremah active pack in allure). Nivo allure ima možnost dokupa opcije za razširjeno prepoznavanje prometnih znakov. Razširjeno prepoznavanje prometnih znakov prepozna štiri prometne znake, in sicer prometni znak za omejitev hitrosti, znak za enosmerno cesto, STOP znak in znak za konec vseh omejitev (serijsko na allure pack in GT).
»Sistem deluje tako, da prepozna prometni znak in ga izpiše na digitalni instrumentni plošči (na sredini) v dobro vidnem polju. V primeru, da imamo med vožnjo vključen regulator hitrosti (tempomat), nam vozilo ponudi priporočeno hitrost, ki jo lahko s pritiski na tipki za tempomat privzamemo, vozilo pa prilagodi nastavljeno hitrost na dejansko omejitev na znaku. Zaradi zaznane omejitve hitrosti vozilo dejansko ne zavira ali kakorkoli drugače zmanjšuje hitrost. Gre za opozorilo, nato pa je voznik odgovoren, da hitrost prilagodi,« razloži Fajt. Kot smo ugotovili med preizkušanjem sistema enako velja tudi pri razširjenem prepoznavanju prometnih znakov. Prometni znak se nam izriše na instrumentni plošči (enosmerna cesta, znak STOP, konec omejitev). Na vozniku pa je, da ukrepa, če je treba. Pri peugeotu 308 prepoznavanje prometnih znakov deluje tudi brez navigacijske naprave. Hitrost samega vozila je vedno prikazana na instrumentni plošči vozila.
Kamera lahko sodeluje z navigacijo
V primeru, da je vozilo opremljeno z navigacijsko napravo, je prepoznavanje izvedeno s pomočjo kamere na vetrobranskem steklu in podatkov iz kartografije navigacije. »Boljša je kartografija države, kjer se vozimo, boljše je tudi pokrivanje znakov. Seveda morajo biti znaki lepo vidni,« pravi Fajt, pri čemer izpostavlja, da je težava, če je znak v grmovju delno prekrit z vejami.
Trenutni sistem prikaže znak za omejitev hitrosti v trenutku, ko zapeljemo mimo znaka. Med preizkušanjem je sistem za prepoznavanje prometnih znakov učinkovito deloval tudi v temi, saj so pot daleč pred vozilom odlično osvetljevali pametni polni LED žarometi, ki prilagajajo snop svetlobe glede na hitrost in promet.
Voznik naj poskrbi za čisto vetrobransko steklo
Fajt dodaja, da morajo biti prometni znaki sicer postavljeni v vidnem polju voznika, ki ga osvetljujejo tudi prednji žarometi. Znaki morajo biti po normativih določene velikosti, premazani z odsevnim sredstvom. To znak ponoči ob vožnji z žarometi tudi osvetli. »V gosti megli je delovanje nekoliko bolj oteženo. Sicer osvetljujemo prometni znak. Če je vidljivost zelo, zelo slaba, se lahko zgodi, da ga sistem ne zazna. Vozilo z navigacijo ima v tem primeru prednost, saj je vir informacij tudi kartografija, če seveda vsebuje podatke o prometnih znakih. Vozilo v tem primeru zazna lokacijo znaka in lokacijo vozila, saj te informacije uporabi za izpis prometnega znaka.« V primerjavi s prejšnjimi generacijami se je močno izboljšala tudi navigacijska kartografija, ki je vse bolj in bolj natančna, sploh v evropskih državah. Prepoznavanje deluje tudi v drugih državah, saj so standardi prometnih znakov poenoteni (vsaj v večini držav sveta).
Da pa sistemi delujejo brezhibno, mora poskrbeti tudi voznik. Uporabnik vozila mora poskrbeti, da je vetrobransko steklo nad očesom kamere čisto. Nesnaga bi fizično ovirala pogled kamere na cesto. Sicer je predel v dosegu brisalnikov, ki med svojim delovanjem očistijo pogled kamere.
Na testih avtomobilov že dalj časa spremljamo delovanje sistemov za prepoznavanje prometnih znakov. Vsaj na začetku, ko se je sistem pojavil v vozilih, je bilo kar nekaj težav. Če je bil znak postavljen stran od cestišča v ovinku, ni nujno, da ga je sistem prepoznal. Obliko znakov, ki so v sistemu, določa Dunajska konvencija, in so standardizirani, vozilo pa bi lahko v tem primeru prepoznalo kakšne druge znake, kar bi pri voznikih povzročilo zmedo. Prav zato ne prepoznavajo vseh znakov, bistveno je, da prepoznavajo znake za enosmerno ulico, omejitve hitrosti in znak STOP. Najnovejši sistem opozarja na prisotnost radarjev v bližini, prometne znake pa je prepoznaval tudi v temi in dežju. Na zaslonu vedno ostane izpisan zadnji prometni znak, ki ga je kamera prepoznala. Kot smo se sami prepričali na testu, znak na zaslonu, ko prekoračimo z zakonom dovoljeno hitrost, izboči na merilnikih. To podzavestno vpliva na voznika, da zmanjša hitrost in jo prilagodi omejitvam. Dejstvo je, da veliko ljudi sploh ne ve, koliko je omejitev na določenih cestah, sploh tam, ko se srečujejo z delom na cesti, preusmeritvami, obvozi. Tudi na krajših razdaljah vozniki pogosto vozijo na pamet. Tukaj pa znaki ostanejo izpisani na zaslonu, tudi če jih voznik prezre.
Že leta 2023 nove izboljšave
Sistem za prepoznavanje prometnih znakov je že dolgo del Peugeotovih vozil. Kako je napredoval od začetkov, kako to občuti voznik? Fajt pravi, da so najnovejša Peugeotova vozila že prejela naprednejši sistem, ki pozna več vrst znakov – razširjeno prepoznavanje. Od začetka je bilo to samo opozorilo in prikazan znak za hitrost. Priključila se mu je funkcija privzemanja priporočene hitrosti s pomočjo regulatorja hitrosti. Voznik to občuti s podajanjem vedno več informacij oziroma možnosti nastavitve hitrosti.
V letu 2023 bo na voljo še naprednejši sistem prepoznavanja prometnih znakov nove generacije. Ta bo sposoben znak prepoznati še preden ga bo sistem dejansko dosegel. Tako bo imel voznik več časa, da prilagodi svojo hitrost in od znaka naprej že vozi s predpisano hitrostjo. »Ta sistem bo zaznaval tudi večje ovinke in znal prilagoditi hitrost vozila v ovinku, ko bomo vozili s pomočjo tempomata. Sistem bo sprva na voljo na peugeotu 308 in peugeotu 408, kasneje pa se bo razširil tudi na ostale modele Peugeot,« zaključuje Fajt.
Birokrati očitno sanjajo o popolnoma varnem prometu. Bodo morali nazaj v OŠ, če ne razumejo, da je to nemogoče. Le koliko stvari dandanes uniči birokracija? Kot kaže je na vrsti promet. Mora biti nekaj zelo narobe, da ne opaziš, da… ...prikaži več voziš prehitro, brez tehnologije, ki ti to sporoča. Očitno nas imajo za neumne.
Birokratska sodrga nadaljuje zatiralski pohod in iznicuje tisoce ur inzenirskega dela, ki je vlozeno v sodobne avte. Omejtive se sirijo, kot da se vozimo z unimi karjolami iz leta 1930. Degenerirani izrojenci v raznih uradih so najvecje prekletstvo in rak… ...prikaži več rana sodobne druzbe.
Za to men dol visi jst mam skuter pa ne tist tavelik, skiro mam brez baterij.