Karting je ena od stvari, ki povezuje ljudi, ki razmišljajo podobno in radi sproščajo adrenalin na varen način. Tako kot osem slovenskih avtomobilističnih novinarskih uredništev, ki dvakrat na leto pripravimo za Slovenijo edinstven primerjalni test avtomobilov, ki smo ga poimenovali PRIMA test. Nazadnje smo primerjalni športne limuzine premium razreda, še prej družinske karavane in prvič kompaktne križance B razreda.
30 konjev, a pospeški adrenalinski
Tokrat nismo primerjalni avtomobilov, ampak smo se pomerili na dirki s karti. Eni imajo z njimi več, drugi zelo malo ali nič izkušenj. Le redki pa imajo izkušnje s 125 kubičnimi karti z Rotaxovimi motorji s 30 konjskimi močmi, ki se zavrtijo do 11.500 vrtljajev v minuti. To so prave male zverine, pa čeprav tehtajo manj kot 200 kilogramov. Štiri sekunde iz mesta in že drvite 100 km/h, so nam povedali.
To je lahko zelo drag šport, sploh, če imate doma svoj kart, ki ga je treba vzdrževati, prevažati do dirkališč, tankati gorivo. Lahko pa je tudi občasna hobi zadeva za sproščanje adrenalina, kateremu lahko namenite nekaj deset, lahko pa tudi nekaj 100 evrov na teden ali mesec.
Tokrat smo bili gosti Hitrega dirkača, ki na različne profesionalne karting poligone, Raceland pri Krškem, v Vrtojbo in tudi v tujino, s tovornjakom pripelje karte in vso potrebno infrastrukturo, od garderob do učilnice, varnostne opreme in spremljevalne ekipe.
Kako se pravilno usesti v kart?
Pred vožnjo sledijo navodila, da ne gre kaj narobe. Prvo pravilo, varnost: podkapa za higieno, čelada, pravilno velika, rokavice, da ne bo žuljev, športni dirkaški copati z ravnim podplatom in dirkaški kombinezon. Vsak dobi tudi posebno napravico, ki se pripne na dirkalnik, z njo pa merimo čas vsakega kroga, analiziramo vožnjo …
Kartov je več, že vnaprej so pripravljeni za različno velike dirkače, od 155 do 205 centimetrov. Prvo pravilo, ko sedemo v kart, to naredimo tako, da stopimo v sedež, da že na začetku ne polomimo kablov, žic in drugega, kar štrli iz karoserije. Tovrstni karti nimajo prestav, to pomeni le plin in zavora. Pa še nekaj, kar je dobro vedeti, pa večina, ki se prvič sooči s kartom ne ve. Volan je treba odrivati od sebe, ne držati kot pri avtomobilu. Drugače boste že po desetih minutah komaj še čutili roke.
Igra občutkov, pravih linij in poguma
Čeprav se male zverinice na prvi pogled zdijo ukrotljive, pa so kot male pobesnele čebele. Pospešek je res impresiven, motorji so glasni, hkrati pa so karti odlični za treniranje vozniških in dirkaških veščin ter priložnost za primerjave z avtomobili, v katerih nam v veliki meri pomaga elektronika.
Pri kartu pozabite na ESP ali servovolan. Gre za osvajanje občutkov, lovljenje prave linije na stezi in s tem desetink na progi. Ne desetinke, pač pa sekunde, boljši pridobivajo s tem, da si več upajo. Ni enostavno pospeševati v ravnini in potem brezkompromisno s polnim plinom zvoziti še hitri ovinek ali dva zaporedoma. Ampak tudi to s treningom in nabiranjem krogov gre. Tudi pri tistih, ki imate željo po dirkanju in s karti sploh nimate izkušenj.
Za razliko od avtomobila pri zmogljivih kartih že ob vsakem nepravem trenutku dodajanju plina ali zavore odnese zadek, a na srečo je dirkališče Raceland zelo varno, z varnimi izletnimi conami. Po desetminutnem spoznavanju s progo in kartom, no, pri nas je šlo že tudi med ogrevanjem kar zares, sledi prvo izobraževanje. Učenje pravilnih linij na progi, kdaj pospeševati, kje zavirati in zakaj. Osnove fizike pravzaprav. Inštruktor iz Hitrega dirkača na digitalni tabli z risanjem različnih linij vožnje s simulacijami pokaže kje izgubljamo največ časa in kako je treba zvoziti ovinke.
Nato sledi še drugih deset minut in tretjih, ko kljub utrujenosti krogi postajajo veliko hitrejši. Več si upamo, več tvegamo, vemo, kje pospeševati, da bo imel kart največ navora in bomo ohranili še dovolj hladne gume za naslednji ovinek, nagrada pa so boljši in boljši časi in vse večji nasmešek na obrazu.
Naslednji bo dobrodelni
Karting je bil odličen za druženje in učenje. Na osmih avtomobilističnih uredništvih pa smo sklenili še nekaj, naslednji PRIMA karting bo novembra in bo dobrodelne narave. Še prej pa sledi četrti primerjalni test. Katere avtomobile smo izbrali? To naj za zdaj ostane še skrivnost.