Kranj
153 ogledov

Kranj v znamenju slovenske dramske umetnosti: 54. Teden slovenske drame vabi na kulturno praznovanje

54. Teden slovenske drame arhiv Prešernovega gledališča Kranj
V Prešernovem gledališču Kranj se nocoj ob 19.00, na Svetovni dan gledališča, s slovesnim odprtjem začenja 54. Teden slovenske drame (TSD), festival, ki vsako leto znova potrjuje, da je gledališče več kot umetnost, je življenje samo.

Ko se prepleta zgodovina z novodobnimi težnjami, 54. Teden slovenske drame (TSD) v Kranju ponovno dokazuje, da gledališče ni zgolj oder za umetnike, temveč tudi katalizator družbenih sprememb. Festival bo v tekmovalnem in spremljevalnem programu do 9. aprila 2024 gostil dvanajst vrhunskih predstav, ki se ne bojijo zarezati v srž aktualnih tematik, hkrati pa ponujajo poklon dediščini, ki jo slovenska dramatika nosi že stoletja.

V uvodu festivala, ki ga bo zaznamovala premiera predstave "Boj na požiralniku" pod taktirko Jerneja Lorencija, se zrcali celoten duh TSD – drzno soočenje z družbenimi vprašanji skozi prizmo umetniške izpovedi. "Ponosen sem, da festival iz leta v leto raste in se razvija. V Kranju je doma – dobra drama," poudarja Jure Novak, direktor Prešernovega gledališča Kranj, in s tem nakazuje na neprekinjeni pomen gledališča v slovenskem kulturnem prostoru.

Selektorica festivala, Alja Predan, izpostavlja predvsem kolektivno avtorstvo in tematsko raznolikost letošnjih uprizoritev, ki ne le da odražajo sodobne družbene dileme, ampak tudi estetsko in idejno zrelost ustvarjalcev. "Uprizoritve se neposredno ali posredno dotikajo druge svetovne vojne, njihova izpovedna, estetska in idejna dimenzija pa pričajo o izjemni zrelosti avtorjev," razlaga Predan.

Alja Predan | Avtor: arhiv Prešernovega gledališča Kranj arhiv Prešernovega gledališča Kranj

Festival ne bo navduševal zgolj s predstavami, temveč tudi z bogatim spremljevalnim programom, ki med drugim vključuje predstavitev certifikata Iskra, namenjenega boju proti spolnemu nadlegovanju in nasilju. Ob tem se obeta vrsta delavnic, okroglih miz in razstav, ki bodo raziskovale različne aspekte gledališke ustvarjalnosti, od dramatike za otroke in mladino do sodobnih izzivov, ki jih prinaša digitalna doba.

Festival v ospredje postavlja tudi mlade dramatike, katerih dela, nominirana za nagrado Slavka Gruma, odražajo željo po novih gledaliških jezikih in formah. "Mladi val si želi drugačnih, bolj odprtih form; spodbujajo in iščejo nove gledališke jezike za nove načine uprizarjanja," pravi Rok Andres, predsednik žirije za nagrado Slavka Gruma.

TSD tako postaja odraz sodobne družbe, ki skozi umetnost raziskuje lastno identiteto, preteklost in prihodnost. S svojim programom dokazuje, da je gledališče živa umetnost, ki ne le odseva, temveč tudi oblikuje družbene tokove.

54. Teden slovenske drame | Avtor: arhiv Prešernovega gledališča Kranj arhiv Prešernovega gledališča Kranj

Nominiranci za Grumovo nagrado in mladega dramatika 2024 GLEDALIŠČE Kranj Slovenska dramatika ne izginja, temveč je v očitnem trenutku sprememb Tekmovalni program 54. Tedna slovenske drame GLEDALIŠČE Kranj V ospredju 54. Tedna slovenske drame sta tematiki Antigone in druge svetovne vojne

Premiera 'Boj na Požiralniku' razkriva nevidene plasti slovenske identitete

TSD se bo začel s premiero predstave "Boj na Požiralniku". V času, ko sodobne drame iščejo stik z aktualnimi družbenimi temami, Prešernovo gledališče Kranj z režiserjem Jernejem Lorencijem na čelu prinaša na oder eno izmed temeljnih del slovenske literarne dediščine, gledališko črtico Prežihovega Voranca. Predstava obeta novo branje kultne zgodbe, ki se dotika najtemnejših plasti slovenske zgodovine in identitete.

"Gre za izjemno kombinacijo besedila, ki je eno temeljnih del slovenske kulturne identitete, režiserja, ki vedno poglobljeno raziskuje mit in transcendentno, ter izvrstne avtorske in igralske ekipe," je pred premiero povedal Jure Novak, direktor Prešernovega gledališča Kranj. Uprizoritev, ki je nastala v koprodukciji z Mestnim gledališčem Ptuj, obljublja, da bo presegla običajne gledališke okvire. "Pretresljiva zgodba Dihurjeve družine, ki bije boj za preživetje na težki blatni zemlji, je dobesedno zapisana v naših genih," razlaga dramaturginja uprizoritve Marinka Poštrak. "V današnjem času iz te kultne zgodbe razbiramo tudi tiste 'spregledane' še ne do konca razkrite plasti."

Režiser Jernej Lorenci dodaja: "Družina Dihurjev je kakor da obsojena na propad. Voda požira polja, bogati žrejo možnosti in priložnosti. Boj je vojna brez konca. Telesa škripajo pod težo dela." S tem Lorenci ne samo da zre v globine Vorančevega dela, ampak tudi vzpostavlja vzporednice z današnjimi družbenimi in ekonomskimi izzivi.

Premiera predstave Boj na požiralniku, novinarska konferenca, Prešernovo gledališče Kranj | Avtor: arhiv Prešernovega gledališča Kranj arhiv Prešernovega gledališča Kranj

Pia Prezelj, pisateljica, v gledališkem listu izpostavlja aktualnost Vorančeve zgodbe: "Skoraj stoletje po prvi objavi 'Boja na požiralniku' številni ne bivamo več prikovani na zemljo, ne sanjamo več o uganjanju volov, toda načelo koristnosti ostaja, ostajajo procesi odrinjanja in kaznovanja tistih 'nerabnih' med nami." Predstava "Boj na Požiralniku" obljublja, da bo občinstvo povedla skozi vrsto čustvenih stanj, od obupa do upanja, in ponudila nov pogled na slovensko ruralno preteklost ter njeno odmevanje v sedanjosti. To je zgodba, ki, kot v gledališkem listu piše Dijana Matković, "ne bi tako hudo skelela in strašila, če je ne bi mogli skoraj v celoti preslikati na življenjske okoliščine današnjih malih kmetov ter prekarnih delavcev."

V predstavi nastopajo Darja Reichman, Živa Selan, Blaž Setnikar in Branko Jordan.

Predstava Boj na požiralniku, Prešernovo gledališče Kranj | Avtor: arhiv Prešernovega gledališča Kranj arhiv Prešernovega gledališča Kranj

Komentarjev 1
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.