Bralka (ime je znano uredništvu) je oktobra prenehala študentsko delo na področju telefonskega marketinga, plačila v višini 676 evrov pa še vedno ni dobila. Kljub številnim obljubam denarja ni in bralka si ne more plačati šolnine. “Ker niso vrnili obračunskega lista ali potrjene napotnice, tudi na servisu ne morejo nič narediti,” je obupana.
Blokiranje napotnic deluje
“Število neplačnikov se v tem času povečuje. Pred nekaj leti je bilo tega bistveno manj,” opaža Carmen Vodovnik z e-Študentskega servisa. Zaradi povečanega števila neplačnikov so morali razviti standardne načine, kako postopati v takih primerih. “Seveda nimamo nekih pravnih mehanizmov, na podlagi katerih bi lahko ukrepali, imamo pa močne tržne,” pojasnjuje. Zato vsem študentom svetuje, naj se v primeru neplačila ali spora obrnejo na študentski servis, ki jim je izdal napotnico. “Mi lahko preverimo, za kakšno podjetje gre, ali se to pri njih ponavlja, ali pa se je le pojavila napaka,” razlaga. Ukrepajo lahko tako, da blokirajo prosta dela in izdajo napotnic, dokler spor ni rešen. “To je tržni mehanizem, na katerega se podjetja najhitreje odzovejo in zadeve po navadi hitro rešijo,” pravi Vodovnikova. Ko študentski servis ni uspešen, študente napotijo na ustrezne pravne organe – na brezplačno pravno pomoč, inšpektorat ali policijo.
Glede na vse študente, dijake in izdane napotnice predstavlja število neplačnikov sicer manj kot en odstotek. “Ni tako zelo veliko, vendar pa pred leti neplačil praktično ni bilo,” dodaja Vodovnikova.
Vzemite potrjen izvod
“Študent ali dijak naj se pozanima, kakšno je podjetje, preden stopi v stik z njim,” svetuje. Veliko informacij je na forumih, lahko pa tudi pokliče na študenstki servis in preveri, ali servis zaslužek “založi” vnaprej ali ne. “Zelo pomemben je jasen in natančen dogovor glede plačila in vseh pogojev. Študentje in dijaki naj zahtevajo tudi potrjen izvod ene napotnice,” sklene Vodovnikova.