Čeprav z vseh koncev poslušamo, kako pomembna je ponovna uporaba embalaže, se včasih zdi, da se kupce danes skorajda odvrača od nakupa pijač v povratnih steklenicah. Medtem ko jih določeni trgovci v ponudbi sploh nimajo, je pri tistih, ki jih imajo, sistem vračanja precej zapleten. Svoje dodajo tudi popusti in akcije, ki pretežno veljajo za pijače v embalaži za enkratno uporabo, ter obdavčenost zneska kavcije z DDV. Ker nismo imeli zakonodaje in ekonomskih spodbud, ki bi jih zaščitile pred nadomeščanjem s plastenkami in pločevinkami, so steklenice v zadnjih desetletji pri nas s trga skoraj izginile.
Ugotovili so, da Hofer, Lidl in Eurospin pijač v embalaži za ponovno uporabo ne prodajajo. V manjših trgovinah drugih trgovcev sta v povratnih steklenicah na voljo zgolj ena znamka vode in dve znamki piva. V večjih trgovinah je ponudba malenkost širša, a je v primerjavi s pijačami v embalaži za enkratno uporabo zanemarljiva.
V okviru spletne ankete so se pri Eko krogu pozanimali tudi o izkušnjah kupcev. Raziskava, v kateri je sodelovalo tisoč Slovencev, je pokazala, da polovica potrošnikov ne kupuje pijač v steklenicah za ponovno uporabo, od tega jih tretjina z možnostjo vračanja sploh ni seznanjenih.
Potrošniki so soglasni, da je ponudba pijač v povratnih steklenicah v Sloveniji premajhna ali pa so na pijače v embalaži za enkratno uporabo ugodnejši popusti. Kar 91 odstotkov jih tudi meni, da je pijača v steklenicah za ponovno uporabo v trgovinah slabo označena in imajo o tem premalo informacij. Rezultati ankete so potrdili, da je obstoječi sistem vračanja steklenic pomanjkljiv in kupcem neprijazen.
Ponekod steklene embalaže praktično ni
S tem se ne strinjajo pri podjetju SPAR, kjer kupcem v svojih poslovalnicah SPAR in INTERSPAR (izjema so trgovine SPAR City in franšizne trgovine SPAR partner) že vrsto let omogočajo vračilo steklenic za ponovno uporabo. V trgovinah imajo postavljene avtomate za povratno embalažo Tomra, v katere je možno oddati prazne steklenice in zaboje s praznimi steklenicami piva ter mineralne vode.
Povratno embalažo lahko kupci zamenjajo tudi v Tuševih poslovalnicah, kjer imajo v ponudbi med 15 in 20 različnih pijač v povratni embalaži. Slednjo lahko kupci zamenjajo ob novem nakupu pijače v povratni embalaži oz. prejmejo vračilo denarja ob predložitvi računa, da je bila embalaža kupljena v njihovi trgovini. Izkušnje kažejo, da kupci najpogosteje vračajo stekleno povratno embalažo, pri čemer sprememb v navadah glede uporabe povratne embalaže ne opažajo.
Pri obeh vrstah pijače se trudijo, da je pakiranje kar se da okolju prijazno in to prizadevanje uresničujejo znotraj projekta Embalaža na HOFER misiji: Zmanjšaj. Ponovno uporabi. Recikliraj. "Lažjo embalažo imajo tako Trajno mleko Milfina brez zamaška 3,5 % m. m. (1 l) in Trajno mleko Milfina brez zamaška 1,5 % m. m. (1 l) dobavitelja Pomurske mlekarne, Voda z okusom AQUA+ (1,5 l) slovenskega dobavitelja Dana pa ima lažji zamašek, zaradi česar smo v enem letu prihranili več kot enajst ton embalaže," povedo.
S tovrstnimi in podobnimi ukrepi si prizadevajo do konca leta 2025 celotno količino embalaže zmanjšati za 15 %. Prav tako si želijo do konca leta 2025 vsa embalaža primerna za recikliranje ali ponovno uporabo ali kompostiranj, in da bi plastična embalaža vsebovala vsaj 30 % popotrošniško reciklirane (PCR) plastike, ki jo v krog ponovne uporabe vračajo potrošniki.
Podoben odgovor prejmemo od Lidla, kjer vračanja steklenic v njihovih trgovinah prav tako ne zagotavljajo. Razlog se skriva v tem, da je po njihovih ocenah povpraševanje po brezalkoholnih pijačah v steklenicah majhno. Temu primerna je tudi (skromna) širina njihove njihove ponudbe tovrstnih pijač. "Drugače je pri ustekleničenih vinih, kjer je potrošnik navajen, da se ta lahko kupi v steklenicah," dodajo.
Pri Lidlu pozdravljajo uvedbo kavcijskega sistema za plastično embalažo, s katerim bi zmanjšali vpliv plastike na okolje. Sistem vračanja plastične embalaže pijač je v Sloveniji trenutno namreč dovoljen le, kadar gre za zbiranje v humanitarne namene. Lansko jesen so zato tri Lidlove trgovine opremili z avtomati za vračanje plastenk. Na ta način lahko kupci do konca februarja 2024 podprejo društvo Junakov 3. nadstropja. "Odziv na akcijo je izjemen – do danes je bilo oddanih več kot 400 tisoč praznih plastenk, čedalje več posameznikov in organizacij pa se še želi priključiti iniciativi," so veseli pri Lidlu.
Čeprav plastična embalaža počasi in vztrajno izpodriva ustekleničeno, rezultati raziskave Eko kroga še kažejo, da potrošniki oživitev povratnih steklenicah zelo podpirajo. "V naši spletni anketi bi od 80 % do preko 90 % ljudi predpisane deleže pijač v takšni embalaži podprlo pri vodi in drugih brezalkoholnih pijačah, vinu ter pivu. Prednost kavcijskega sistema je, da takšne steklenice preprosto vključijo brez dodatnega prilagajanja organizacije, logistike ali opreme," menijo pri Eko krogu. Vprašanje pa je, če bodo trgovci željam potrošnikov sledili.
dezurni@styria-media.si
Iz predelane plastike izdelane plastične 'steklenice' oddajo v vsebino strupene snovi! Če že uvedejo kavcijski sistem vračanja embalaže naj določijo, da mora vsak trgovina jo sprejeti neglede kje kupljena!
Navidezni boji z "Ekološko" embalažo...ne vem sicer katera je bolj ekološka kot tista za ponovno uporabo, pa še ta ima na začetku vpliv na okolje, vsa ostala embalaža pa ni E od ekološke. Da o tetrapakih ne govorimo, le tega… ...prikaži več je zelo težko reciklirati zaradi količine slojev različnih materialov. Če bi se res želeli obrniti v to smer in ne gledati na profit, bi postavili reciklirne avtomate za vso embalažo z minimalnim zneskom vračila in bi tako naredili nekaj dobrega tako za okolje...