Ko kupujete novo blago, običajno domnevate, da je bilo izdelano pred kratkim ali pa mu vsaj še ni potekel rok trajanja. Tudi za avtomobilske pnevmatike velja enako, vendar pa se vam lahko kljub temu zgodi, da boste kot nove kupili pnevmatike, ki so bile izdelane že pred nekaj leti. Za tem stoji tudi povsem razumno opravičilo.
Marsikateri vulkanizer nam je v zadnjih letih povedal, da so pnevmatike postale zelo specializirane in obstaja cela vrsta dimenzij, ki ustrezajo točno določenim avtomobilom. Proizvajalci pnevmatik so zato prisiljeni izdelovati veliko število različnih dimenzij in različic pnevmatik z zelo različnimi parametri.
To pomeni, da morajo, če si želijo zagotoviti stroškovno učinkovito proizvodnjo, pnevmatike izdelati v večjih serijah in jih shraniti na police, kjer počakajo na kupce. Do kupca lahko torej pridejo tudi takšne "stare nove" pnevmatike in to povsem zakonito, saj evropska zakonodaja ne določa starosti prodanih pnevmatik, ampak le najmanjšo globino njihovega profila.
Vedno preverite starost pnevmatike!
Nemški avtomobilski klub ADAC priporoča, da kupci zato vedno preverijo, kdaj je bil pnevmatika, ki jim jo ponuja prodajalec, dejansko izdelana. Na bočni površini ima namreč vsaka pnevmatika oznako DOT, ki jo sestavljajo trije bloki s štirimi znaki. Tretji blok s številkami razkriva datum izdelave, pri čemer prvi dve številki označujeta teden proizvodnje v letu, drugi dve pa leto izdelave. Če je na pnevmatiki torej številka 2023, to pomeni, da je bila pnevmatika izdelana v 20. tednu leta 2023.
Različne organizacije opozarjajo, da razloga za paniko sicer še ni, če pnevmatika ni prestara. Pri nemškem združenju vulkanizerjev in trgovcev z gumami BRV pravijo, da lahko pnevmatike, če so bile na policah pravilno shranjene in je zaščitna plast na njih ostala nedotaknjena, lahko štejejo za nove še tri do pet let od izdelave. Pri ADAC pravijo, da so pnevmatike s polica dobre le še po dveh letih, saj kupec ne more vedeti, pod kakšnimi pogoji so bile shranjene.
Ob tem je treba upoštevati tudi predvideno življenjsko dobo pnevmatike. Seveda je to odvisno od intenzivnosti in načina uporabe, saj se lahko izrabijo že prej, a načeloma pnevmatike na avtomobilu ne bi smele biti več kot deset sezon. Če kupite pnevmatiko, ki je bila izdelana pred tremi leti, je torej njena najdaljša življenjska doba na avtomobilu samodejno krajša za tri leta. Tudi neuporabljene pnevmatike se namreč starajo, saj nanje vplivajo UV sevanje, vlaga, temperaturne spremembe, ozon in podobni dejavniki.
Po treh letih že slabše
ADAC je pred leti tri komplete novo izdelanih zimskih pnevmatik primerjal s tremi kompleti "starih novih" pnevmatik, ki so po proizvodnji tri leta preživele na policah. Izkazalo se je, da so se starejše pnevmatike med preskusi zavorne poti na mokri cesti, kotalnega upora in obnašanja na snegu izkazale za slabše. Njihova zmes gume je namreč sčasoma otrdela, zato so imele slabši oprijem in daljšo zavorno pot na mokri podlagi. To poslabšanje lastnosti je sicer še posebno nevarno za zimske pnevmatike, ki morajo ostati prožne tudi pri nizkih temperaturah, vendar tudi za letne pnevmatike velja podobno opozorilo.
Pri ADAC se tudi ne strinjajo s trditvijo, da so pnevmatike lahko na avtomobilu do deset let, če je na njih dovolj profila. Pravijo, da ni priporočljivo uporabljati zimskih pnevmatik, ki so starejše od osmih let, in letnih pnevmatik, ki so starejše od osem do deset let. In še to so že ekstremne starosti za razumno uporabo pnevmatik. ADAC zato svetuje, da pri naročilu novih pnevmatik vedno izrecno navedete, da želite pnevmatike, ki so bile izdelane pred največ dvema letoma.
Najbolj pošten komentar je .....da za gume ne veš kako so shranjene..... In ko se pelješ iz LJ proti NM vidiš skladišče na prostem, soncu, dežju in snegu prepuščeno utrjevanje gum.