Zdaj gre zares, celovita obnova odseka avtoceste A1 Slovenske Konjice–Dramlje je tik pred vrati. Gre za del štajerske avtoceste, ki je bil zgrajen v 90. letih prejšnjega stoletja in je že tri desetletja eden najbolj obremenjenih odsekov v državi. Sestavlja ga več premostitvenih objektov in dva predora.
Kljub vmesnim vzdrževalnim delom je danes ta del avtoceste v zelo slabem stanju in zato ne zagotavlja več primerne varnosti, niti pretočnosti. Dnevno ga je v letu 2024 v povprečju prevozilo več kot 41 tisoč vozil, od tega skoraj 7.000 tovornih, kažejo Darsove analize. Na uro se mimo odseka pelje tudi po 600 tovornjakov.

Kliče po prenovi
Ko bi vozniki vedeli, po kakšnem odseku se vozijo, bi bilo verjetno marsikomu neprijetno, koga tudi strah. Obnova je torej nujna, rezultat bo precej varnejša in bolj pretočna pot med Celjem in Mariborom, obljubljajo na Darsu, upravljavcu omrežja avtocest in hitrih cest v Sloveniji.
Izpostavljajo številne nevralgične točke na skupaj okoli 13 kilometrov smernega vozišča: dotrajano voziščno konstrukcijo, problem posedanja armiranih betonskih plošč v predoru Pletovarje, nujna nadgradnja predorske elektrostrojne opreme v skladu s sodobnimi standardi, nujna sanacija objektov Škedenj I, II in Grapa, dograditev odstavnega pasu na delu vozišča, prenova prometne opreme, izgradnja protihrupne ograje ...
Na odseku delovišča med Slovenskimi Konjicami in predorom Golo rebro bodo med drugim vzpostavili pas za počasni promet, dogradili manjkajoči odstavni pas in razširili obstoječega, čaka jih tudi prenova mostu čez Dravinjo in dveh podvozov.
2+1, problematični 1+1, nato 2+2
Prenova bo potekala dve gradbeni sezoni. Od zadnjega vikenda v marcu pa do začetka poletnih šolskih počitnic bo za promet vzpostavljena zapora 1+2, torej po dva pasova v smeri dnevnih konic, zaporo bodo prilagajali po dvakrat na dan. V tem času večjih nevšečnosti za uporabnike naj ne bi bilo.
Konec junija nastopi najbolj kočljiva faza 90 dni, ko bo celoten promet speljan samo na polovico avtoceste v smeri Maribora, v vsako smer samo po enem voznem pasu. Le tako bodo izvajalci lahko na viaduktih in v predorih učinkovito in pospešeno izvajali dela na nasprotni polovici.
Konec septembra letos bo sledilo olajšanje za voznike s po dvema zoženima pasovoma v vsako smer. Dela bodo v tej fazi potekala vzporedno s prometom, kot bodo dopuščale vremenske razmere.
Spomladi 2026 sledi naslednja faza, vendar bo takrat promet v primerjavi z letos ostal speljan v vsako smer po dveh pasovih. Junija 2026 pa sledi še drugo 90-dnevno obdobje popolne zapore ene strani avtoceste.
V drugi polovici septembra 2026 naj bi bila vsa ključna gradbena dela zaključena, promet po obnovljenem odseku pa sproščen.
Dela v vrednosti več kot 61,5 milijona evrov brez DDV bo izvajal konzorcij podjetij J. V. Pomgrad, CGP in Iskra. Rok za dokončanje del je skupaj 230 dni. Začetna pripravljalna dela so začeli že lanskega novembra, prek zime pa mirujejo do marčevske faze.
Kot so za Žurnal24 na podrobnejši predstavitvi projekta prenove povedali pri slovenskem upravitelju avtocestnega omrežja Dars, bodo zadnji konec tedna v marcu začeli s postavljanjem zapore, v prvi fazi po sistemu 2+1, tako da bo en preostali pas namenjen za gradbiščna vozila.

Ker gre za osnovno prometno žilo med Ljubljano in Mariborom in enega od tranzitnih koridorjev prek naše države, se na Darsu zavedajo vpliva, ki jih bodo imela dela na pretočnost. Brez zastojev ne bo šlo, zato pozivajo na strpnost uporabnikov in spoštovanje prometne signalizacije.
Matic Poznič, vodja Darsovega oddelka za obnove, je povedal, da so že v fazi priprave projekta veliko pozornosti namenili optimalnemu sosledju faz in zapor, pomagali so si tudi s prometnim modelom Fakultete za gradbeništvo.
V celostno analizo so pri Darsu dejavno vključili tudi edino vzporedno cestno alternativo za lokalno prebivalstvo ter tranzit osebnih vozil v primeru večjih zastojev na avtocesti, to je regionalko od Celja, prek Vojnika in Zreč do Slovenskih Konjic. Ostali obvozi v praksi niso smiselni.
Na podlagi analiz in preigravanja različnih scenarijev je na koncu padla odločitev, da se najbolj obremenjujoči fazi '90 dni' s prometom zgolj po enem voznem pasu izvedeta v poletnih mesecih, saj vsi kazalniki kažejo, da je takrat na odseku v povprečju najmanj dnevnega prometa osebnih in tovornih vozil. Prej te faze letos ni mogoče izvesti niti zaradi koledarskega termina počitnic v sosednjih državah.
Na regionalni cesti Celje - Vojnik - Zreče - Slovenske Konjice je upad prometa poleti še očitnejši, takrat ni prisotne nevarnosti zaradi križanja s šolskimi potmi in prevozi.
Pri načrtovanju izvedbe so upoštevali izkušnje podobnih minulih projektov in bodo skušali z nekaterimi ukrepi še izboljšati pretočnost oziroma v primeru izrednih dogodkov kar najhitreje sprostiti promet.
Pa zakaj potrebujejo 90 dni zapore polovice avtoceste? Ni to preveč?
Na Darsu poudarjajo, da gre glede na predviden obseg del za zelo ostro postavljen rok, znotraj katerega morajo izbrani izvajalci izvesti vsa ključna obnovitvena dela, namestit elektro strojno opremo in jo tudi temeljito preizkusit.
Nekatera dela, na primer v predorih, bodo izvajali 24 ur na dan, pri drugih so zaradi bližnjih naselij omejeni z zakonom zaradi varstva pred hrupom.

Temeljna zahteva glede odvijanja prometa med prenovo je, da mora ves tranzitni promet tovornjakov ne glede na morebitne zastoje in izredne dogodke ostati na avtocesti.
Tudi promet osebnih vozil si želijo v največji meri speljati skozi delovne zapore. V ta namen bodo na portalih izpisovali predvidene potovalne čase, vse dokler bodo ti ugodnejši od tistih po obvozu prek Zreč.
Upajo, da bo navigacija sodelovala, gasilci bodo non-stop poleg
Pri Darsu so na vse tri največje svetovne ponudnike kartografije Google, Here in TomTom naslovili prošnjo, naj pri cestnih navigacijah uporabnikov upoštevajo napovedane zapore in naj voznikov nikar ne pošiljajo po obvozih, ki niso primerni niti za avtomobile, kaj šele tovornjake.
Med gradnjo bodo imeli na lokaciji zagotovljeno 24-urno gasilsko službo, ki bo lahko nemudoma posredovala v primeru nesreč, prav tako bo v dnevnem času na lokaciji stalno prisotna avtovleka.
2,5 kilometra zapore brez delavcev - tudi to ima svoj razlog
Eden od ukrepov, ki ga bodo nekateri vozniki morda sprejeli z nerazumevanjem, je, da bodo zaporo enega pasu v smeri proti Mariboru uvedli že na ravnini pred vzponom proti predoru Pletovarje in se bodo torej vozniki okoli 2,5 kilometra vozili skozi delno zaporo, kjer ne bo nobenih del.
A je ta ukrep po mnenju Darsa nujen zaradi tovornih vozil. Izkušnje z drugih delovišč so jim namreč povedale, da je zaradi počasnejšega speljevanja tovornih vozil v klanec posledično pretočnost celotnega prometa bistveno slabša.
Na Darsu pozivajo vse voznike, naj obnovijo znanje o pravilnem razvrščanju po sistemu zadrge, torej da se tudi na pasu, ki se zapira, vozniki vedno pripeljejo do konca pred zaporo in se šele tam izmenjaje vključujejo na odprti pas.
Če jim vozila na tem pasu to omogočijo, je pretočnost najboljša, zastoji krajši.
Zvonko Zavašnik iz Darsove službe za upravljanje s prometom in prometno varnost je pojasnil, da bodo celotno obdobje prenove za zagotavljanje pretočnosti intenzivno sodelovali tudi Darsovi nadzorniki, policija in lokalne redarske službe. Z vsemi deležniki vključno z občinami so imeli že več sestankov na to temo.
Na policiji so med drugim obljubili intenzivno prisotnost mobilnih policistov na motorjih. Ti bodo dejavno nadzirali spoštovanje sicer že zdaj veljavnih predpisov, ki tranzitnemu tovornemu prometu prepoveduje vožnjo po lokalnih cestah.

'Kobilicam' med vozniki ne bodo dali priložnosti
Eden od ukrepov bo tudi, da bodo prilagodili izvoz Slovenske Konjice v smeri Ljubljane ter tako preprečili prakso nekaterih, ki v podobnih situacijah 'preskakujejo' promet, ko navidezno zavijejo z avtoceste in se nato takoj spet vključijo nanjo.
Redarji pa bodo pomagali pri pretočnosti prometa po regionalni cesti mimo Zreč. Največ težav ob gostem prometu na regionalki pričakujejo na krožiščih, v primeru zastojev bodo lahko v nadzornem centru v Dragomlju tudi na daljavo krmilili nastavitve skozi določena semaforizirana križišča. Dve križišči v Vojniku bodo dodatno semaforizirali in uredili pasove za zavijanje levo.
V času prenove bo na odseku veljala prepoved prevoza izrednih tovorov. V primeru izrednih dogodkov, ko bo lahko avtocesta zaprta za več ur, pa imajo pripravljen scenarij komunikacije z upravljavci avtocest iz sosednjih držav, da s primerno signalizacijo in obveščanjem preusmerijo meddržavne tranzitne tokove na druge koridorje mimo Slovenije.
Izberite alternativo
Navsezadnje pa na Darsu apelirajo na vse uporabnike tega odseka, naj se po svojih močeh prilagodijo zahtevnemu obdobju prenove. Slovenske železnice bodo tako okrepile vlakovne garniture na relaciji Ljubljana - Maribor, na Darsu pozivajo tudi k intenzivnejši souporabi avtomobilov ali uporabe avtobusnega linijskega prometa.
Pa tudi na časovno prilagoditev poti, ko je le mogoče, torej izven glavnih konic med 6. in 8. uro dopoldan ter med 14. in 17. uro popoldan.
V Avstriji ali Nemčiji se dela ob obnovi AC kjerkoli odvijajo 24 ur na dan in to ne samo v predorih, temveč na celotnem delovišču odseka. Pri nas ob vikendih in praznikih nikjer nikogar, kaj šele, da bi delali ponoči!
dela se vse z razlogom > pocas < d se potem se fain zasluz d 🇸🇮 drzavljani na konc minimaln 2 \ 3 x preplacajo ... pa obvezn se dela z naj_naj_najslabsimi materjali & ne tko k pr ns u… ...prikaži več ns u 🇦🇹 strabag a`ne'de 🤦♂️
Vse se to dela načrtno ,da se zmanjša hitrost,in da imajo naši mujoti redne plače