Avto
49419 ogledov

Velika novost v zvezi z omejitvami na naših avtocestah

Dars, Tiskovna konferenca Darsove uprave predstavitev rezultatov in dela
1/5
Andrej Leban
Dars je v predstavitvi rezultatov in napovedi dela naznanil največji investicijski cikel na področju gradnje avtocest, hitrih cest in novih tehnologij. Med drugim velika novost za tiste, ki uporabljajo navigacijo v avtomobilu. Nogomet in bližnjica zmanjšali prihodke.

Celotna uprava Darsa je prvič v popolnoma novi poslovni stavbi ob zahodni ljubljanski obvoznici stopila pred novinarje in predstavila rezultate dela v turbulentnem lanskem letu, ko je med drugim vajeti državnega upravljavca avtocest prevzel Andrej Ribič, in ko je bila družba obtežena z revizijami glede poslovanja preteklih vodstev.

Letos jih čaka nekaj pomembnih izzivov, med drugim nameravajo prenoviti 55 kilometrov avtocest, nadaljevati gradnjo 3. razvojne osi, skoraj dokončati drugo cev skozi Karavanke in pripraviti dokumentacijo za skoraj milijardo evrov napovedanih investicij v prihodnjih letih. Samo letošnji projekti so vredni več kot 220 milijonov evrov, kar je skoraj podvojena vrednost v primerjavi z naložbami izpred nekaj let. 

Voznike na slovenskih avtocestah letos čakajo tri nevralgične točke, kjer bodo kljub blažilnim ukrepom morali računati na zastoje. Poleg tega pa bodo za izboljšanje pretočnosti prometa zagnali dinamično uravnavanje hitrosti, kar je precejšnja novost pri nas. 

Tovornjaki ubirajo bližnjico, Google jo je zagodel pod Karavankami

Z opravljenim delom so v upravi Darsa zelo zadovoljni, finančni podatki, ki jih je predstavil član uprave David Skornšek, kažejo, da so prihodki znašali skoraj 600 milijonov evrov. Višji od načrtovanih so prihodki od vinjet, ki so jih skupaj prodali skoraj devet milijonov, od tega glavnino tedenskih. Izdali so tudi 84 tisoč plačilnih nalogov, od tega polovico tujcem. Niso pa le kaznovali, saj jih je 11 tisoč neplačnikov odneslo z opomini.

Na približno enaki ravni kot 2023 je po prihodkih ostal tovorni promet, samo lani so tovornjaki po naših avtocestah prevozili za več kot milijardo sto milijonov kilometrov. Kljub temu pa na prihodke vpliva dejstvo, da so se po vstopu Hrvaške v schengen začeli vozniki tovornih vozil z avtoceste Ljubljana - Maribor - Madžarska preusmerjati na avtocesto Ljubljana - Zagreb, saj s tem prihranijo približno 45 kilometrov poti.

Pod pričakovanji pa so bili prihodki od predornine pod Karavankami, Skornšek pojasnjuje, da se je čutil vpliv nogometnega prvenstva v Nemčiji ter dejstva, da je Google več dni napačno informiral voznike o zaprtju predora.

Ob povečanju stroškov dela (dogovor o povišanju plač z vsemi tremi sindikati) in zniževanjem stroškov za material ter elektriko je dobiček podjetja v 100-odstotni državni lasti znašal 153 milijonov evrov. Marža EBITBA pa je narasla na skoraj 78 odstotkov. Letos nameravajo zaposliti okoli 100 novih sodelavcev.

Kje se bo letos gradilo?

V ozadju v različnih fazah postopkov teče ogromno projektov zbiranja dokumentacije za gradnjo novih ali prenovo obstoječih prometnic v upravljanju Darsa. Ribič je komentiral, da se je sodelovanje s pristojnimi ministrstvi in državnimi službami v zadnjem času vidno izboljšalo, projekte skupaj pretresajo na tedenski ravni.

Kar pa bodo letos vozniki na vsak način občutili na lastni koži, so trije veliki gradbeni projekti, ki so že tik pred začetkom del. Prvi je prenova dotrajanega odseka štajerske avtoceste med Dramljami in Slovenskimi Konjicami, ki bo zaradi zahtevnosti v različnih fazah trajala več gradbenih sezon. Prenoviti morajo dva predora in več premostitvenih objektov.

Drugi veliki projekt je gradnja tretjega voznega pasu med Domžalami in Zadobrovo. Dobili so tri ponudbe, ki so po besedah članice uprave Alenke Muhič v fazi pregleda. Z deli bodo začeli takoj po pravnomočnosti odločitve o izbiri izvajalca.

Dars, Tiskovna konferenca Darsove uprave predstavitev rezultatov in dela | Avtor: Andrej Leban Andrej Leban

Pri odseku za tretji pas med Vrhniko in Kozarjami Dars še vedno čaka državo in njeno okoljevarstveno soglasje, kar je pogoj za pripravo razpisa. 

Tretji veliki letošnji projekt pa bo na vipavski hitri cesti in sicer bodo namestili protivetrno ograjo na odseku, dolgem 16,5 kilometra. Predsednik uprave Ribič se je glede na zahtevnost vseh treh projektov z apelom obrnil na voznike, naj se pripravijo na zastoje, saj se jim kljub maksimalnim prilagoditvam pretočnosti med izvajanjem del ne bo mogoče povsem izogniti. 

Skornšek je za Žurnal24 povedal, da želijo še izboljšati sodelovanje z različnimi državnimi službami, od policije do veterinarske službe za pobiranje kadavrov. 

Konec leta bodo tudi izvedli nov razpis za izvajalce avtovleke. Po preteklih neljubih dogodkih, ki so se dogajali predvsem tujim državljanom so po Skornškovih besedah uspeli stanje urediti in zdaj s tujine dosegajo pohvale glede učinkovitosti in urejenosti avtovleke na naših avtocestah.

Skozi drugo cev šele 2026

Dars med večjimi projekti izpostavlja še nadaljevanje gradnje 3. razvojne osi na celotni osi, dokončanje priključka Dragomer do sredine leta ter skorajšnje dokončanje del v drugi cevi Karavank. Tam trenutno poteka urejanje vozišča, pripravljajo pa se na izvedbo strojnih instalacij.

Na začetku prihodnjega leta bodo nekaj mesecev kasneje od prvotnih napovedi cev predali v promet, a bodo hkrati že zaprli prvo cev in jo skupaj z Avtstrijci temeljito obnovili. Po dveh ceveh ločeno v vsako smer bo mogoče pod Karavankami zapeljati v letu 2029.

Inteligentni asistent za hitrost, asistenčni sistem, vožnja, omejitev hitrosti | Avtor: Saša Despot Saša Despot

20 kilometrov pred Ljubljano vas bodo že upočasnili

Zelo pomembne pa bodo tudi razne tehnične pridobtive. Med drugim bodo na Darsu v nekaj mesecih začeli z dinamičnim uravnavanjem prometa, s katerim naj izboljšali pretočnost na ljubljanskem obroču. 

Dinamična signalizacija bo voznike prek informacijskih portalov že 20 kilometrov pred vstopom na obroč začela upočasnjevati. S tem želijo zmanjšati pritisk vozil na samem obroču ter ohraniti največjo možno potovalno hitrost na daljši razdalji. Podobna praksa je marsikje v tujini že dolgo v uporabi.  

Dars neposredno na avtomobilskem zaslonu

Med zanimivimi napovedmi je tudi nova verzija aplikacije Promet+, ki črpa podatke neposredno iz številnih senzorjev in kamer na slovenskem cestnem omrežju. Pomembno za voznike je, da bo aplikacija na voljo tudi za platformo Car Play za neposredno zrcaljenje na sredinski zaslon avta. 

In še - kljub selitvi uprave iz najetih prostorov v središču Ljubljane na novo lokacijo na obrobje prestolnice bo matični naslov Darsa ostal v Celju. "Zakaj bi ga spreminjali? Tudi Celje si zasluži sedež državnega podjetja," je za Žurnal24 dejal Ribič. 

andrej.leban@styria-media.si

Komentarjev 19
  • rd2dmk2 23:01 06.februar 2025.

    hm pri 600 miljonih prometa imajo 150 miljonov dobička. in pri takem dobičku tudi velike nagrade . ampak da bi vsaj malo poceni vinjete to pa ne. ampak lahko bi pa imel dobička vsja 10x tolk, če bi naši policaji ...prikaži več mal lovil tujce, ki se vozijo po lokalnih cestah s s vojimi šleperji in avtodomi. no ja boste rekli , potem bo pa še večja gužva na AC. pa saj mora bit, kaj ne berete da vsak dan najdejo reveže , ki divjajo 200 in več, jih je treba ustavit z gužvo, da se jim kaj ne zgodi.

  • ToSmJest 14:04 06.februar 2025.

    Naši zmanjšujejo hitrost, da bo povečali pretočnost. Čehi povečujejo hitrost (na 150 km/h), da bi povečali pretočnost. Komu zdaj verjeti?

  • Stane Adamič 08:39 06.februar 2025.

    Preko aplikacije DARS boste vnesli zaželjeno pot in nato boste čez nekaj dni dobili povabilo za vožnjo na tej relaciji.

Sorodne novice