Ob zmagi Donalda Trumpa, ki stavi na protekcionizem ameriškega gospodarstva, Evropsko združenje proizvajalcev vozil (ACEA) opozarja na vnovični razmislek o tem, da bi že leta 2025 in ne šele 2026 naredili vnovičen pregleda CO2 strategije v Evropi. Kaj utegne za slovenske kupce novih vozil prinesti zmaga Donalda Trumpa v ZDA?
Danilo Ferjančič, Generalni direktor Porsche Slovenija:
Smo zelo na področju špekulacij, saj o res konkretnih načrtih vemo še zelo malo. Pisalo se je sicer o morebitni uvedbi carin za avtomobile, ki niso proizvedeni v ZDA, oziroma jih tam ne proizvajajo. Trgovinski konflikti nikoli ne prinašajo ničesar dobrega za potrošnike na obeh straneh, kvečjemu slabšo ponudbo in visoke cene. Upam, da do tega med partnerskimi državami ne bo prišlo.
* - Na fotografiji Danilo Ferjančič, Generalni direktor Porsche Slovenija
Jožko Tomšič, direktor skupine Emil Frey:
Zmaga Trumpa bi lahko vplivala na globalno okoljsko regulativo, saj ima znano zadržan odnos do strožjih okoljskih standardov. Če bi v ZDA prišlo do omilitve teh zahtev, bi se lahko spremembe prenesle tudi na evropski trg, kjer je prisotnih veliko proizvajalcev. ACEA že opozarja na možnost prilagoditev CO2 strategij, kar bi lahko vplivalo na ponudbo vozil in tudi cenovno politiko.
Adem Dizdarević, vodja marketinga Renault in Dacia Slovenija:
Menimo, da zmaga Trumpa v ZDA ne bo povzročila bistvenih sprememb za slovenske kupce novih vozil. EU namreč sledi svojim smernicam na področju strategije CO2, zato ne vidimo razloga, da bi se to spremenilo. Evropsko združenje proizvajalcev avtomobilov (ACEA) je že pozvalo institucije EU, naj sprejmejo nujne podporne ukrepe, preden leta 2025 začnejo veljati novi cilji CO2 za osebna in dostavna vozila. Dejstvo je, da se je prodaja električnih vozil v Evropi od konca leta 2023 do danes zmanjšala (12,6 % prodaje v Evropi v zadnjih dvanajstih mesecih v primerjavi s 13,6 % leto prej), pri čemer Slovenija ni nobena izjema – v letu 2023 je bil delež električnih vozil 7 %, letos v istem obdobju pa beležimo le 5-odstotni tržni delež. Obe znamki, Renault in Dacia, ki sta del skupine Renault, sta popolnoma zavezani k dosegu ciljev zmanjšanja emisij CO2, vendar se zavedamo, da to predstavlja zelo pomemben izziv glede na trenutni trg.
Ponekod v Evropi že zvišujejo cene vozil z motorji na notranje zgorevanje. Kaj pričakujete, da se bo do konca leta in v letu 2025 zgodilo s cenami vozil vaših znamk?
Danilo Ferjančič, Generalni direktor Porsche Slovenija:
To je žal trend, ki smo mu priča že nekaj let, zlasti v pokoronskem obdobju. Ne pričakujem kakšnih drastičnih sprememb v eno ali drugo smer.
Jožko Tomšič, direktor skupine Emil Frey:
V Evropi se že kaže trend naraščanja cen za vozila z motorji na notranje zgorevanje, predvsem zaradi strožjih emisijskih predpisov. Posledično se bo ta trend verjetno nadaljeval tudi pri nas, kjer bi lahko pričakovali postopno rast cen vozil z motorji na notranje zgorevanje.
* - Na fotografiji Jožko Tomšič, direktor skupine Emil Frey
Adem Dizdarević, vodja marketinga Renault in Dacia Slovenija:
Določene znamke v Evropi so kot odgovor na cilje zmanjšanja izpustov CO2, ki bodo začeli veljati z začetkom prihodnjega leta, že začele zviševati cene vozil z motorji z notranjim zgorevanjem. Ali bo prišlo do spremembe cen vozil z notranjim zgorevanjem tudi pri naših znamkah, še ni znano, saj smo pri tem zelo odvisni od principala in seveda od prodaje vozil povsod po Evropi. Menimo, da bo v naslednjem letu zagotovo prišlo do določene prilagoditve cen glede na spremembe, ki se bodo odvijale na trgu. Zagotovo pa se bomo močno osredotočili na prodajo motorjev s hibridnim pogonom, veliko pa si obetamo tudi od dveh električnih ikon, ki ju bomo lansirali v prvi polovici prihodnjega leta – renault 5 in renault 4.
Leto 2024 na področju EV vozil je tudi v znamenju popustov. Kako so nove, višje subvencije vplivale na prodajo EV vozil vaših znamk in kaj lahko kupci vozil pričakujejo v letu 2025, predvsem na področju cenovne politike?
Danilo Ferjančič, Generalni direktor Porsche Slovenija:
Prodaja EV se je v tem letu nekoliko upočasnila. Predvsem zaradi dejstva, ker na trgu še ni ponudbe, ki bi bila cenovno zanimiva za širše občinstvo. Če poenostavim: "early adopterji", ki so naklonjeni novi tehnologiji in so pripravljeni zanjo plačati več, so kupili, skeptična masa še čaka. To se postopno spreminja. Mislim, da bo električna mobilnost v prihodnje postala bolj dostopna. Že sama evropska regulativa glede flotne porabe in zagrožene kazni v povezavi s tem bo poskrbela za to. Subvencije so in bodo zagotovo pri tem pomagale, večji moment pa vidim na strani ustrezne ponudbe.
Jožko Tomšič, direktor skupine Emil Frey:
Subvencije imajo pozitivne učinke, saj naredijo električna vozila dostopnejša za večji krog kupcev in spodbujajo prodajo električnih vozil. V prihodnjem letu pričakujemo, da bi subvencije dodatno pripomogle k stabilizaciji cenovne politike za vozila na električni pogon. To bi lahko prispevalo k večji konkurenčnosti električnih vozil in izboljšalo njihovo razmerje s klasičnimi modeli.
Adem Dizdarević, vodja marketinga Renault in Dacia Slovenija:
Z novimi subvencijami smo opazili porast povpraševanja po električnih vozilih, predvsem pri podjetjih. A vendar opažamo, da velikokrat ostane zgolj pri zanimanju oziroma poizvedbi, ki pa se še ne zaključi z nakupom. Zato pričakujemo porast električnih vozil v letu 2025 in, kot že rečeno, bo Renault v naslednjem letu lansiral dve novi električni vozili v B segmentu, kjer je povpraševanja več in kjer se zavedamo, da smo po prenehanju prodaje modela zoe imeli velik manko. Trudimo se, da bomo posameznikom ponudili res kakovostna električna vozila, ki bodo zadovoljila potrebe današnjega kupca po konkurenčnih cenah.
* - Na fotografiji Adem Dizdarević, vodja marketinga Renault in Dacia Slovenija
Pomemben dejavnik na trgu EV vozil in cen EV vozil so sprejete evropske carine na kitajska vozila. Kakšen je vaš komentar?
Danilo Ferjančič, Generalni direktor Porsche Slovenija:
Načeloma nisem zagovornik takšnih ukrepov. Vendar če je jasno, da nekateri proizvajalci prejemajo takšno ali drugačno obliko državne pomoči in si s tem zagotovijo konkurenčno prednost, potem je jasno, da to postavlja ostale tekmece v podrejen položaj, in je treba ustrezno ukrepati. Najlažje je, da tekmujejo vsi po enakih pravilih in kralj – kupec na koncu odloči!
Jožko Tomšič, direktor skupine Emil Frey:
Uvedba carin na kitajska električna vozila bi lahko močno vplivala na tržni položaj EV v Evropi. Ker so kitajski modeli zaradi nižjih cen postali zanimiva izbira, bi carine lahko vodile v podražitve, kar bi evropskim proizvajalcem ponudilo nekaj prednosti. Evropski proizvajalci bi lahko tako dobili priložnost za večji tržni delež, vendar bi lahko carine zaradi odvisnosti od kitajskih dobaviteljev baterij in ostalih komponent dodatno vplivale tudi na cene in dobavne roke v celotni verigi.
Adem Dizdarević, vodja marketinga Renault in Dacia Slovenija:
Pri znamki Renault ne pričakujemo drastičnih sprememb zaradi carin, saj bodo vsa vozila proizvedena v EU. Tudi če pogledamo trg električnih vozil, so tam na prvih petih mestih evropske znamke (če izvzamemo Teslo), zato večjih sprememb tudi tu ne pričakujemo. Namreč, v Sloveniji še ni tako velikega pritiska kitajskih vozil, kot je to morda drugod po Evropi, v ospredju je zgolj ena znamka. Kako bo naslednje leto, je težko napovedati, bo pa zagotovo zanimivo spremljati trg kot celoto ter spremljati, kako bodo carine vplivale na druge znamke in ali bodo te prisilile določene proizvajalce, da preselijo ali odprejo proizvodnjo vozil znotraj meja EU.
Pri avtomobilskih proizvajalcih še nikoli nisem zasledil pojasnil, zakaj se bodo avtomobili pocenili. Vedno najdejo nekaj zaradi česar se bodo podražili, enkrat eno, drugič drugo. Kar nekaj, lahko bi samo rekli za koliko jih nameravajo podražiti.