Nissan je v Slovenijo pripeljal svojo najnovejšo tehnologijo, ki jo je poimenoval ProPilot.
Čeprav smo na avtosalonih, ko so predstavljali najnovejšo tehnologijo, veliko polušali o polsamodejni vožnji, pa pravzaprav ne gre za to, da bi avto že počel stvari namesto voznika, tega mu tudi ne dovoljuje, celo preprečuje, mu pa v veliki meri pomaga pri vožnji.
Samodejna vožnja avta in samodejno pospravljanje copat
Nissan želi korak po korak priti do končnega cilja, to je avtonomna vožnja. Na ta zadnji korak, ki je za mnoge Slovence danes še zelo oddaljen, so pri Nissanu Japonce doma začeli navajati na zelo domiseln način. Tehnologijo ProPilot so na primer predstavljali kar v japonskem gostišču in gostom ponudili precej nenavadno opremo: copate, mize in talne blazine s sistemom samodejnega parkiranja. Torej copati so se sami pospravili, ko jih gostje niso več potrebovali.
Tako daleč pri avtomobilih še niso, zna pa qashqai s pomočjo senzorjev, kamere in drugih tipal že sam prebirati prometne znake, črte na cestišču, zaznavati ovire okoli vozila, tudi izračunati hitrost vozila pred nami in na ta način varno usmerjati avtomobil, ga držati na svojem voznem pasu, zna celo sam peljati avto v ovinek - seveda vse pod budnim očesom voznika, ki ostaja šef v avtomobilu.
Mi smo tehnologijo preizkusili v modelu qashqai, ki je ob povsem električnem leafu druge generacije prvi dobil novo stikalo na volanu, ki omogoča vklop in delovanje ProPilota. Preizkus je potekal v mestu, na podeželju (torej regionalnih cestah) in na avtocesti.
Stikalo, ki "pade v oči"
Da je Nissanovo vozilo, v našem primeru qashqai, opremljeno s sistemom ProPilot, boste prepoznali hitro, po živo modrem logotipu na stikalu, ki je nameščen na novem presekanem volanskem obroču športnega terenca. S pritiskom na ta gumb aktiviramo sistem, na posebnem digitalnem zaslonu med merilniki pa se pred nami pokaže animiran volan, ki se v primeru aktivacije tempomata ali radarskega tempomata obarva v zeleno barvo.
Sistem deluje na principu treh tehnologij, ki centralni enoti zagotavljajo ključne podatke: pametnega aktivnega tempomata skritega za logotipom vozila na zračni reži motorne maske, s pomočjo katerega vozilo samo vzdržuje varnostno razdaljo do vozila spredaj, sistema za prometne zastoje "traffic jam pilot" in sistema "lane assist", ki preprečuje, da bi vozilo brez vključenega smernega kazalca zapustilo vozni pas. Vsi trije sistemi delujejo v kombinaciji s CVT samodejnim menjalnikom. Če imate ročni menjalnik, potem ni vključen tudi sistem za prometne zastoje, ki od 0 do 60 km/h nadzoruje hitrost vozila pred vami do same zaustavitve vozila spredaj.
Brez "pingponga" na avtocesti
Glede na preizkušeno lahko zapišemo, da to ni sistem polavtonomne vožnje, čeprav je bil teoretično avtomobil pri hitrosti 110 km/h sam sposoben po svojem voznem pasu po avtocesti brez "pingponga" med črtami prepeljati sam od Ljubljane do Kranja. Teoretično zato, ker nam ni dovolil, da bi vozili, ne da bi se dotikali volana. Po nekaj sekundah, ko nismo držali volana, se je namreč na zaslonu pred nami najprej izrisal rumeni volan, ki nas je opozoril, naj prevzamemo nadzor nad vozilom, nato pa nas je na to opozoril še s piskanjem. Če tega ne bi storili, bi se sistem izklopil. Kamera na vetrobranskem steklu je tako v lepem vremenu kot tudi v rahlem dežju dobro prebirala črte na cestišču avtoceste, hkrati pa je radar zaznaval tovornjake pred nami in je vozilo vseskozi učinkovito vzdrževal med črtnimi oznakami na svojem voznem pasu. Tudi v ne pretirano ostrih ovinkih elektronika sama uravnava krmilni mehanizem, zato avtomobil samodejno drugim vozilom sledi tudi v ovinek, a le, če hitrost ni prevelika, ovinek pa ne preoster. Predvsem na ljubljanski obvoznici se nam je na odsekih, kjer so hitrosti 110 km/h in ovinek oster, dogajalo, da je avto kljub vklopljenemu sistemu, če nismo držali volana, pobegnil preko črte.
Ko avto sam zavira in sam spelje z mesta
ProPilot je torej v prvi vrsti zasnovan tako, da vozniku pomaga, predvsem pa se je izkazal za dobrodošlega za vožnjo v zastojih, kar smo preizkusili na regionalni cesti v vožnji v jutranji konici. Ko sem na trzinski obvoznici vozil v koloni vozil, je avtomobil na varni razdalji sledil drugim, ko pa smo naleteli na zastoj, je sam varno ustavil vozilo, ne da bi mi bilo treba pohoditi zavoro. Ko je avto pred mano speljal, je naš qashqai sam speljal. Le, da je speljal kakšno sekundo ali dve kasneje (spelje v treh sekundah), kot bi to storil sam, zato se je zgodilo, da je za nami hitro pohupal kakšen bolj nestrpen voznik. Na regionalni cesti se je dogajalo, da na cestišču niso bile zarisane črte, tudi v križiščih, kjer se prekine črta, kamera to prepozna. Prav zato ni pametno, da volana ne držimo v rokah, saj lahko v teh primerih avto hitro pobegne izven cestišča. Še en dokaz, da ne gre za polsamodejno vožnjo, ampak za pomoč vozniku.
Sistem ProPilot je za ceno 1.200 evrov na voljo s samodejnim menjalnikom na 1.6 dCi motorju pri modelu qashqai oziroma za 1.000 evrov v primeru izbire ročnega menjalnika, vključuje pa tudi paket Safety (Inteligentni sistem za pomoč pri parkiranju, opozorilo prečnega prometa zadaj, nadzor utrujenosti voznika, sistem za nadzor mrtvega kota). Najcenješi qashqai s ProPilotom in opremo N-connect tako stane 27.600 evrov.
V prvi vrsti za umirjeno vožnjo
Po dveh tednih preizkušanja lahko zapišem, da ProPilot zmanjšuje stres med vožnjo, voznik pa mora imeti roke vedno na volanu, sicer bodo zvočna in vizualna opozorila hitro postala moteča. Po drugi strani drži, da tak sistem zahteva umirjeno vožnjo, ne sme se vam nikamor muditi. Najbolj uporaben se zdi pri vožnji po obvoznici in avtocesti, veliko smo ga uporabljali tudi na regionalnih cestah, manj v mestu, kjer se je treba hitro odzvati na določeno situacijo, na primer pri vožnji v koloni ali, če pred vozilo skoči pešec.
Nissan je sistem med prvimi uvedel v t. i. "ljudske avtomobile". Naslednji korak, kar zdajšnji ProPilot še ne zmore, bo samodejno menjavanje pasov in prehitevanje vozil na avtocesti, kar smo že preizkusili v Italiji, kjer to omogoča zakonodaja, na primer v najnovejšem mercedesu razreda S. Šele nato bo prišla na vrsto tudi avtonomna vožnja, ki predvideva samodejno vožnjo tudi od mesta do mesta in po mestu.