Zimske gume so nameščene, tekočina za odtalitev stekel natočena. A za miren zimski spanec je to veliko premalo. Da bi avto do pomladi obdržal v najboljši kondiciji in ohranil njegovo maksimalno vrednost, mora biti vsak lastnik pozoren še na nekaj ključnih stvari. Veliko je mogoče pri skupnih stroških lastništva privarčevati z ustrezno nego in postopki. Vedno pa velja pravilo - poceni je v resnici najdražje.
Za nasvete, kako bo avto kot za šalo preživel še tako ostro zimo, smo se obrnili na tehničnega strokovnjaka. Mitja Bulc, direktor poprodaje pri Toyota Slovenija, nam je razkril marsikateri detajl, za katerega običajen lastnik morda sploh ne pomisli, kako pomemben je.
Zakaj čist avto zmanjšuje stroške?
"Čiščenje zunanjosti in tudi notranjosti avta je tudi pozimi zelo smiselno," pravi Bulc. V Sloveniji so ceste pozimi močno soljene, ponekod posipane s peskom. "Če je podvozje dolgotrajno podvrženo soli, potem to pusti posledice, pojavi se korozija." Podobno je s karoserijo, zelo izpostavljeni so predeli okoli blatnikov ali na pragovih s skritimi prostorčki, v katerih se nabirata sol in nesnaga. Z rednim čiščenjem precej omejimo možnost nastajanja korozije in s tem podaljšujemo življenjsko dobo. Sanacija korozije, zaradi katere avto morda ne bo več opravil tehničnega pregleda, seveda stane, in to precej več kot pa stroški rednega čiščenja. Redno je treba sanirati tudi poškodbe zaradi kamenčkov.
Tudi notranjost ohranjajte čisto in suho, ne le zaradi udobja, temveč tudi varnosti. Vsak avto ima posebne kanale, prek katerih poteka drenaža vode, ki se nabira na primer pod prednjim vetrobranskim steklom. Če se kanali zamašijo, lahko voda najde drugo pot in prodre skozi odprtine v notranjost avta. Redno je treba skrbeti za gumijaste obrobe vrat, pomaga na primer, da nanje vsake toliko nanesemo silikonski sprej. S tem ohranijo prožnost in se ne trgajo.
Mnogim avtom se stekla od znotraj rosijo, ker voznik ali voznica ne uporabljata enostavnega trika, s katerim bi to preprečila - klimatske naprave. Slednje se ne uporablja samo za sušenje zraka, temveč jo je zelo priporočljivo uporabljati tudi za redno mazanje in s tem ohranjanje njenih vitalnih delov.
Eden modernejših načinov za zaščito avta ponuja Toyota Protect. Gre za produkt, ki površje avta naredi povsem gladko in hkrati ustvari trdno vez med lakom in zmesjo oziroma premazom. Če ima avto nanešen tak premaz, pri Toyoti za pet let garantirajo preprečevanje pronicanja vode v lak, precej bolj odporen je tudi na manjše poškodbe, na primer zaradi letečih kamenčkov, leteče rje... Avto izgleda dobesedno kot iz salona, hkrati je ključna prednost premaza, da avto deluje vedno čisto, saj voda in nesnaga takoj stečeta z njega.
Takšen premaz je mogoče nanesti tudi na platišča, na podoben način pa zaščititi in ohraniti nov videz tudi pri notranjosti. Po petih letih se postopek ponovi. Toyota Protect je mogoče uporabiti ne glede na znamko in tip avtov, priporočljiv pa je zlasti za nova in nepoškodovana vozila.
Akumulator bo odpovedal, vi odločate, kako kmalu
Akumulator je potrošni material, ki se prej ali slej iztroši, vseeno pa je mogoče z določenimi ukrepi in navadami precej podaljšati njegovo življenjsko dobo in znižati stroške. "Z elektriko v avtu je treba delati kot skrben gospodar," svetuje Bulc. To pomeni, da še posebej ko avto zapustimo, nimamo po nepotrebnem prižganih porabnikov. Zelo je priporočljivo, da avto vedno zaklenemo, ker bo s tem takoj pogasil vse sisteme. Če avto ostane odklenjen, ostanejo nekateri porabniki v ozadju še nekaj časa vključeni in obremenjujejo akumulator, pojasnjuje Bulc.
Akumulatorju zelo škodijo tudi kratke vožnje, ko se po zagonu avta nima časa znova pravilno napolniti. Zato je treba z avtom obvezno opraviti tudi kakšno daljšo pot.
Tako kot akumulatorju škoduje prevelika vročina, ga zelo pesti tudi zimski mraz. Idealno je, da lahko avto v tem času parkiramo nekje na toplem oziroma vsaj ne na izpostavljenih mestih.
"Vsakdo lahko tudi pogleda pod pokrov in preveri, kako je s kontakti akumulatorja - ali so čisti in suhi, ali pa se na njih nabira oksidacija," svetuje Bulc. V primeru slabega stika s kabli imamo dve težavi - prva je, da se akumulator med vožnjo ne polni dovolj dobro, druga pa, da večji upor pri prenosu energije pomeni večje naprezanje. Dvojna škoda za akumulator in zanesljiva napoved predčasnega stroška.
Velika zmota lastnikov, ki naredijo samo nekaj tisoč kilometrov
Tudi laik bo takoj opazil, da so moderna olja precej bolj tekoča kot nekoč, sintetična olja so skoraj v celoti nadomestila starejšo tehnologijo mineralnih. Motorno olje ima danes neprimerno pomembnejšo vlogo kot v starejših avtih, uporaba napačnega ali podaljševanje intervala menjave pa lahko povzroči zelo drage poškodbe.
"Tehnično je vsaka generacija motorja boljša, hkrati postajajo vse manjši in kompaktnejši, s še več težko dostopnimi kotički. Moderni motor ne pozna več le hladnega zagona, temveč se zaradi start&stop sistema med vožnjo lahko velikokrat ustavi in spet zažene, še toliko bolj je ta pojav značilen za hibride. Vse to pomeni potrebo po uporabi zelo prilagojenega olja, ki je sposobno ščititi v najrazličnejših režimih delovanja in doseči vse kotičke znotraj motorja," razloži pomen olja Bulc.
Ko odpove 'srce,' je strošek ogromen
Vsak novejši motor ima specifične gradacije olja in zahtevajo še večjo viskoznost ter poudarek na kvaliteti. Poleg uporabe neustreznega olja je za Bulca eden največjih grehov, ki ga lahko naredi lastnik avta, odlašanje z menjavo. "Izrabljeno olje pomeni, da zaradi spremembe v sestavi ne more več učinkovito mazati ter odvajati toplote in umazanije." Prihaja do postopne mašitve ozkih kanalov v motorju s sajami. Sledi pregrevanje motorja, kar pušča posledice na materialu, ki se širi. V skrajni fazi lahko pride do najhujšega - stika kovine s kovino oziroma 'zaribanja.'
"Motor je kot srce in dobro vemo, kaj se zgodi s človekom, če mu odpove," pravi Bulc. Strošek popravila takšnega vozila je odvisen od nastalih poškodb, a v vsakem primeru je zelo visok.
Marsikdo zmotno meni, da če se z avtom ne vozi veliko, mu tudi olja ni treba tako pogosto menjati, saj da proizvajalci predpisujejo menjavo pri 15, 20 ali celo 25 tisoč prevoženih kilometrih. Uporabniki pa radi spregledajo, da praktično vsi proizvajalci avtomobilov s pomembnim razlogom dodajajo še drug pogoj: " … ali po enem letu."
Olje namreč po 12 mesecih v motorju začne hitro izgubljati ključne mazalne lastnosti. Še toliko bolj pa so na udaru prav avti z malo prevoženimi kilometri. "Tistim, ki dnevno prevozijo le malo kilometrov, na primer po pet, šest v eno in popoldan prav toliko kilometrov v drugo smer, še posebej svetujem redno menjavo znotraj enega leta," pravi Bulc in pojasni: "V takšnih pogojih uporabe se motor praktično sploh ne segreje, v njem se nabira kondenz, ki še dodatno pospeši oksidacijo. Če motor nima priložnosti, da vsaj nekaj časa deluje na delovni temperaturi, potem neogreto olje ne more učinkovito opravljati svoje naloge, v njem se nabira gošča in zaradi kondenza tudi voda. V takšnih primerih se priporoča, da se olje menja celo prej kot po enem letu."
"Morda je podaljševanje intervala glede prihranka smiselno za lastnika na začetku, ko je vozilo še mlajše, na dolgi rok pa to za motor gotovo ni dobro."
Mitja Bulc, direktor poprodaje Toyota Slovenija
Sčasoma bo prišlo do slabšanja stanja. "Morda se to ne bo poznalo takoj, a po 150 ali 200 tisoč prevoženih kilometrov pa se bo že zelo poznalo," pravi izkušeni strokovnjak. Tudi zato imajo pri Toyoti v primerjavi s kakšnim drugim proizvajalcem oziroma splošnim trendom zadnjih let dokaj konservativno stališče, da menjavo olja priporočajo na 15 tisoč prevoženih kilometrov, ne pa na 20, 25 ali celo 30 tisoč. Dokaz, da razmišljajo na dolgi rok, je status proizvajalca z zelo redkimi okvarami motornih delov njihovih originalnih motorjev.
Mnogi zavirajo z vodo
Še dve tekočini v vsakem avtu zahtevata redno menjavo - hladilna in zavorna. Hladilna tekočina podobno kot motorno olje odvaja toploto stran od motorja. Hkrati pa s pomočjo različnih aditivov preprečuje nastajanje korozije v motorju, še posebej na spojih. S staranjem pa aditivi izvodenijo, tekočina ne more več ščititi pred korozijo. Te sicer kot lastniki ne opazimo, a lahko znotraj motorja povzroča razpoke, skozi katere pronica tekočina v notranji del motorja, kar je seveda zelo slabo.
S staranjem tekočina tudi izgublja zmožnost zaščite proti zmrzovanju, vzporedno pa se z 'vodnatostjo' pojavi še efekt prevodnosti. Z neželenim prevajanjem elektrike pa v modernih avtih z enosmernim tokokrogom in z veliko elektronskimi komponentami ter računalniki prihaja do resnih motenj v delovanju. Lahko se zgodi, da bo neizkušen serviser predlagal menjavo elektronskih komponent, resnični razlog pa je povsem drugje.
"Naloga zavorne tekočine je, da po aktivaciji pedala prek pritiska prenese energijo na zavorne ploščice. V njihovi bližini pa nastaja visoka temperatura, ki se prenaša nazaj na tekočino, kar sčasoma poslabša njene zmogljivosti. Hkrati je veliko zavornih tekočin higroskopičnih, torej vežejo nase vodo. To pomeni, da se v sicer zaprtem zavornem krogu začne nabirati voda, ki potone pod olje. Posledično dobesedno zaviramo z vodo. To je seveda precej manj učinkovito, lahko celo nevarno ter povzroča korozijo zavornih delov," razlog za redno menjavo zavorne tekočine v skladu z navodili proizvajalca vozila utemeljuje Bulc. Pri Toyoti sicer menjavo zavorne tekočine svetujejo na 60 tisoč kilometrov.
Nekoliko starejši avtomobili za servo volanski ojačevalnik namesto modernejšega pristopa električnega serva uporabljajo še princip hidravlične črpalke z oljnim tokokrogom. Tudi nivo te tekočine je treba redno spremljati in menjati v skladu z navodili.
Mit o doživljenjskem menjalniku
Ne smemo pozabiti na olje v menjalnikih, tako avtomatskih kot ročnih. Proizvajalci imajo sicer različne pristope glede servisnih intervalov, nekateri oglašujejo tudi doživljenjskost olja, a to v njihovem besednjaku pomeni največ 10 let ali prevoženih 200 tisoč kilometrov. Povprečen slovenski avtomobil je starejši od 10 let in bi tako moral že najmanj enkrat menjati tudi olje menjalnika, da bo lahko še naprej brezhibno prestavljal.
Bulc pri tem opozarja na vozila, ki so izpostavljena težjim pogojem, na primer da pogosto vlečejo bremena ali pa vozijo po brezpotjih (4x4). Pri takšnih je interval menjave olja v menjalniku razpolovljen.
Novi motor renault bencinar od srvisa do servisa obvezna oprema kanta olja 3 do 4l (5000km 1l), star renojev motor 8 ventilc 300.000 km (20.000km brez dolivanja olja) 1l vitreksa za stekla, današnji motorji so zanič in so si naredili… ...prikaži več veliko škodo za prodajo novih.
Sosed zelo pazi na akumulator. Sploh ne vključi žmigavcev.
Seveda bo svetoval servis vsako leto sicer bodo servisi ob zaslužek!! Jasno pa je,da vsako olje gladko vzdrži 2 leti pa čeprav ni dosti kilometrov!! Ampak strošek servisa za cenejši avto je 300 evrov in ,če se servis preskoči je… ...prikaži več to izpad dohodka za servise!!