Avto > Dosje Avto
8788 ogledov

Stopili smo v ozadje morda najboljšega infotainmenta ta hip

Renault OpenR
1/25
Renault
OpenR link je infozabavni sistem v novih renaultih, ki z načinom delovanja in zmogljivostmi močno prekaša vse, kar smo doslej srečali v avtih za široko uporabo.

"Z OpenR linkom je Renault uvedel enega najbolj zmogljivih infotainmentov v sodobnih avtih, če ne celo najbolj zmogljivega," je suvereno zatrdil Gregor Rom, tehnični inštruktor v Tehničnem centru Grand Automotive v Mirni Peči. 

Inštruktor odlično pozna infozabavne sisteme različnih znamk, z njimi se je veliko ukvarjal, še preden je postal eden od vodij šolanj v enem najsodobnejših tehničnih centrov v tem delu Evrope. Kljub natrpanemu urniku si je vzel čas in nam podrobneje utemeljil opažanja glede novega sistema OpenR link. Z njim je Renault kot prva velika množična znamka vozil prešel v generacijo stalno povezanih in v precejšnji meri programsko definiranih vozil. 

Gre za pristop, ki se še zdaleč ne ustavi zgolj pri lepih zaslonih in hitrih menijih, temveč v enem avtu združuje tudi številne nove možnosti upravljanja, nadgrajevanja in dodajanja funkcij na daljavo, servisiranja ter nekaterih funkcionalnosti, ki jih doslej v vozilih nismo bili vajeni. Da, tudi priljubljene pretočne vsebine ali pa upravljanje oddaljenih naprav kar s pomočjo avta, mobilna pisarna na poti ... 

Vsak Renaultov model zadnjih dveh let (megane E-tech electric, austral, espace, scenic E-tech electric …) ne glede na tip pogona že uporablja OpenR link, vgradili so ga celo v posodobljenega capturja. Z najnovejšim modelom večjega križanca rafale prihaja že tretja različica OpenR link (FY3) s številnimi izboljšavami, ki jo bodo samodejno prejeli tudi obstoječi modeli.

Renault pri razvoju sodeloval z velikimi tehnološkimi imeni

OpenR link je torej skupno ime za Renaultov infozabavni sistem nove generacije, ki ga je razvil v sodelovanju z velikimi tehnološkimi imeni. Continental je tako poskrbel za oba visokoresolucijska zaslona z zelo bogatimi barvami, ki ju ščiti trdno Gorilla Glass steklo. Pričakovana življenjska doba zaslonov je vsaj 15 let. Kot je komentiral Rom, so za razliko od 'forumaškega' mnenja današnji zasloni v avtih zelo trdoživi in odporni tudi na velike temperaturne razlike. 

Renault OpenR link | Avtor: A. L. A. L.
Korejski LG je kot drugi tehnološki velikan v zgodbi o OpenR linku prevzel razvoj programske opreme za integrirano povezavo obeh zaslonov, tako da se zlijeta v eno celoto in omogočata enostaven prenos prikaza določenih funkcionalnosti, na primer zemljevida. "Zdaj imamo v avtu na zaslonih takšno ločljivost, kot smo jo pred nekaj leti lahko občudovali pri kakovostnih tablicah," grafični preskok utemeljuje Rom.

Za verjetno največjo dodano vrednost v primerjavi z dosedanjimi rešitvami pa sta zaslužna Google s svojim Android OS operacijskim sistemom, pri strojni opremi pa Qualcomm s tretjo generacijo platforme Snapdragon Automotive Cockpit.

"To je zdaj resnično povsem druga zgodba. Grafika in programi tečejo izredno hitro in gladko, tako kot smo vajeni iz dobrih telefonov," pravi Rom. "Ni nikakršnega zamika pri premikanju med meniji ali pri izvajanju ukazov. Meniji so jasni in znani, v avto so prenesli iste občutke, kot jih imamo pri brskanju po našem telefonu."

A z eno pomembno razliko! Vse ključne funkcije, vključno z glavnimi stikali klimatske naprave, ostajajo dosegljive prek fizičnih tipk.

Nekatere ključne značilnosti OpenR linka:

- Ena največjih površin zaslonov med proizvajalci, poudarek na polnem prikazu barv, 12-palčni full HD pokončni zaslon in 12,3-palčna voznikova instrumentalna plošča.

- Grafična platforma Qualcomm Snapdragon Automotive Cockpit, operacijski sistem Google Android Automotive OS.

- Številne možnosti osebnih prilagoditev po željah uporabnikov, uporabniška izkušnja kot na telefonu.

- Boljša navigacija kot prek telefona, 

- Široke možnosti nadgradenj, integracija z aplikacijo MyRenault za dostop do avta na daljavo ...

Izkušnjo s telefona brezšivno prenesli v avto

Časi, ko so takšni sistemi služili samo za nadzor zvočne naprave, so zelo daleč, danes so na zaslonih v vseh sodobnih avtih nekaj običajnega navigacija, upravljanje s klimatsko napravo, zrcaljenje telefona prek kabla in wi-fi hitre povezave, projekcije kamer, krepi se potreba po dodatnih aplikacijah tretjih oseb, pa nadzor nad avtom na daljavo, digitalni ključ, vnašajo se nove sheme glede servisiranja na daljavo …

Ključni izziv, s katerim se spopadajo vsi proizvajalci vozil, je, kako ves ta konglomerat vsebin in zmožnosti ohraniti učinkovitega in hkrati enostavnega za uporabo. Renault je v preteklosti v partnerstvu s tehnološkimi podjetji že aktivno razvijal multimedijske sisteme, ki so tako kot pri drugih znamkah vključevali vse več funkcij in vnašali vse večje zaslone. Nosili so imena Media Nav, R-link (2), nazadnje je z zdajšnjo generacijo clia prišel že zelo sposobni EasyLink.

Renault OpenR | Avtor: Renault Renault

Glavni odmik pri najnovejšem sistemu OpenR se je po besedah Gregorja Roma zgodil z odločitvijo za prehod na operacijski sistem Google Automotive OS. "Googlov Android že 15 let uspešno poganja naše telefone, je preverjen pristop z raznoterimi možnostmi, prednostmi in varnostjo, uporabniška izkušnja je zelo dobra. To je Renault zdaj kot ena prvih avtomobilskih znamk prenesel še v vozila."

S tem pa je Renault odprl vrata ne le dodatnim vsebinam za uporabnika, temveč tudi celostni nadgradnji lastništva vozila. Prek Googlovega računa lahko v avtu prijavljen uporabnik dostopa do svojih osebnih Googlovih storitev. Vse tisto, kar je imel doslej na telefonu ali računalniku, ima lahko zdaj tudi v avtu, seveda v primerno prilagojeni obliki - navigacijo, dostop do osebne glasbe, podkastov, osebne pošte, multimedijskih vsebin, koledarja, Drive oblačne shrambe … "In vse skupaj brez nekih skritih menijev ali novosti, ki ji ne bi poznal že s telefona," pravi tehnični inštruktor.

Kar Google z našim privoljenjem pozna že iz telefona, na primer domači naslov, službenega, priljubljene  interesne točke, urniki odhodov in tipične poti, se avtomatsko prenesejo v avto. Navigacija je v OpenR linku zato že vnaprej pripravljena in poenostavljena, zemljevide skupaj z najaktualnejšimi podatki o prometu pobira iz oblaka, kamor je stalno povezana prek 4G modema. Ob izbiri cilja se celotna pot vedno shrani v spomin navigacije, zato ste lahko povsem brez skrbi, tudi če potujete v državo z dragim gostovanjem. Namreč v okviru aktivne pogodbe navigacijskega sistema vsa gostovanja pokriva Renault, tako da to za kupca ne predstavlja nobenega stroška. 

Glede dovoljenj, kaj lahko OpenR link prenaša z Googlovega računa, lahko uporabnik nadzira in v posodobljenih različicah MY2 in MY3 izdatno prilagaja.

Ko se za volan usede drug registriran uporabnik, na primer družinski član, se celotni sistem z nastavitvami avtomatsko prilagodi njemu.

Rom priznava, da je bil prejšnji sistem Easylink pri kakšni malenkosti enako napreden, na primer pri sodelovanju s TomTomom glede navigacije je ponujal kakšno funkcijo, ki je Googlovi Zemljevidi (še) nimajo. Vseeno pa precej širši in uporabnejši pristop Googla zasenči vse dosedanje, tudi navigacijske rešitve.

To se še posebej izkaže pri električnih renaultih, pri katerih je kar v zemljevid vgrajeno polnjenje na poti. Za razliko od klasičnega pristopa pri električnih avtih, ko mora lastnik pred daljšo potjo s pomočjo več telefonskih aplikacij narediti študijo, kje so katere polnilnice, koliko časa bo tam predvidoma porabil in kaj bo to pomenilo za prihod na cilj, pri OpenR linku avto vse opravi sam. Voznik samo vnese ciljno točko, OpenR link pa zaradi celostne integracije operacijskega sistema v delovanje avta in napolnjenosti baterije ter glede na vedno ažurni zemljevid dostopnih polnilnic, sfiltriranih po moči, takoj in natančno določi potek poti.

Renault scenic E-tech | Avtor: Renault/Yannick Brossard Renault/Yannick Brossard

Avto upošteva potreben čas morebitnih postankov, pred vsakim vnaprej kondicionira baterijo, da je polnjenje takoj mogoče s polno močjo. Skrbi tudi za ohranjanje takšnega nivoja napolnjenosti, da med potjo avto nikoli ne vozi na "rezervi" in s tem ustvarja strah, razen če to voznik dovoli, na primer ko je že blizu domače polnilnice.

Neprimerno več od Android Auta ali Car Playa

Večina aktualnih infozabavnih sistemov v avtu sicer ponuja zrcaljenje telefona prek Android Auta ali Car Playa. Vendar ima neposredno delovanje na podlagi Android OS številne prednosti zaradi že pojasnjene precej globlje povezanosti z avtom. Poleg tega zrcaljenjenje ne more izkoristiti voznikovega zaslona, pojasnjuje Rom.

Velika dodana vrednost poleg boljše navigacije je dejstvo, da gre za odprto platformo, ki omogoča bistveno širšo uporabo aplikacij tretjih oseb glede na ponudbo pri zrcaljenju telefona. Uradno je potrjenih že okoli 50 aplikacij za Android Auto, dostopnih prek Google Play. To hkrati pomeni, da lahko počitek v avtu in sredinski 12-palčni sredinski zaslon visoke ločljivosti izkoristimo na številne dodatne načine. Poleg hitrega brskanja po spletu ali socialnih omrežjih je mogoče na primer čas parkiranja izkoristiti za igranje iger ali gledanje pretočnih vsebin prek aplikacij, na primer katerega od slovenskih ponudnikov TV programov. Rom je tako naložil in s prek brezžične povezave povezanim igralnim ploščkom odigral partijo igre Beach Buggy Racing, ki je tako dobro znana vsem lastnikom tesel.

Renault OpenR link | Avtor: A. L. A. L.
In če v enega od USB-C vtičev vstavimo sprejemnik za brezžično miško in tipkovnico, lahko kar naenkrat iz avta ustvarimo pisarno, prek katere dostopamo do dokumentov v Google Drive, jih urejamo, pošiljamo po e-pošti. Seveda se lahko sredinski zaslon tudi spremeni v zaslon za brskanje po spletu ali gledanje shranjenih posnetkov. 

Integracija Googlovih storitev v sodobne renaulte med drugim pomeni, da je mogoče kar v avtu izkoristiti storitve Google Home, na primer za prižiganje in ugašanje povezanih naprav na daljavo, upravljanje s kamero na domačih hišnih vratih, … Po zaslugi vseh teh možnosti je torej moderen avto še precej več kot le prevozno sredstvo.  

Vse to je Rom konkretno prikazal v vozilu renault espace. Pomembno je tudi, da je mogoče z integriranim Googlovim glasovnim asistentom nadzorovati številne funkcije vozila, na primer tudi klimatizacijo.

Servisiranje v domači garaži

Ogromno je pri novem OpenR sistemu oziroma tako programsko zasnovanem vozilu tudi tistega, česar uporabnik ne vidi oziroma mu niti ni treba vedeti. Na primer prehod na povsem novo strukturo hitrih povezav med osnovno enoto in vsemi priključenimi sistemi. Vse to pomaga tudi pri izboljšanem delovanju asistenčnih sistemov, saj delujejo bolj zanesljivo in z manj lažnimi alarmi. 

Renault OpenR link | Avtor: A. L. A. L.
Potem so tu sprotne posodobitve programske opreme po zraku (FOTA). "Sodobni renaulti imajo tako kot podobni avti danes vgrajenih že okoli 40 različnih računalnikov. Pri OpenR link sistemu lahko kar okoli polovico računalnikov posodabljamo na daljavo, ne da bi bilo treba stranki narediti karkoli," pove Rom.

S tretjim glavnim popravkom, ki ga uvaja model rafale, so na primer prišle nove nastavitve grafik zaslonov ter nastavitve delovanja posameznih asistenčnih sistemov. Vsi renaulti z OpenR sistemom bodo na podlagi posodobitev in ob pomoči vgrajene zmogljive strojne opreme še vrsto let zelo aktualni. Še veliko odprtih možnosti pa je pri zunanjih ponudnikih storitev, na primer da bi bilo že med vožnjo mogoče najti prosto parkirno mesto in ga rezervirati ter seveda hkrati tudi plačati.

Rom je izpostavil visoko stopnjo zaščite OpenR link glede nepooblaščenih vdorov od zunaj in tristopenjski sistem pooblastil glede dostopa do informacij o vozilu. Povsem novo področje se pri povezanih avtih odpira glede servisov. "Serviser bo lahko pridobil potrebne podatke diagnostike kar na daljavo, ne da bi morala stranka avto fizično pripeljati na servis. Če se prek diagnostike izkaže, da je treba menjati kakšen sestavni del, bo serviser tega naročil in glede na datum dobave naročil stranko za obisk. Tudi v tem primeru bo avto samo enkrat prišel na servis, čas obravnave pa bo optimalen tako za servis kot stranko," razloži inštruktor.

Še višja stopnja izkoriščanja digitalizacije procesov pa prinašajo tako imenovani digitalni dvojčki. Vsako fizično vozilo bo namreč imelo virtualnega dvojčka, v katerega se bodo prenašali vsi podatki glede uporabe vozila. V primeru potrebe po odpravi napak bo digitalni dvojček služil kot simulator sprememb, vse pridobljene izkušnje pa bodo uporabili tudi v tovarni pri načrtovanju in izdelavi vozil. 

Renault scenic E-tech | Avtor: Renault/Yannick Brossard Renault/Yannick Brossard
Dve verziji, po petih letih obnovitev naročnine

Rom je za konec razložil še razlike med dvema verzijama OpenR linka ter uporabo storitev. Odvisno od modela so lahko avtomobili na voljo s polno različico OpenR linka ali pa z osnovno verzijo "core". Slednja ima manjši sredinski zaslon in še vedno uporablja Automotive OS platformo, vendar je ta brez nekaterih Googlovih storitev in aplikacij, na primer Zemljevidov ali zvočnega asistenta.

Renault scenic | Avtor: Renault Renault

OpenR link ne glede na različico zagotavlja pet let posodobitev in uporabe storitev, kar je skupaj s storitvijo prenosa podatkov že vključeno v začetno ceno avta, vključno z roamingom. Po preteku obdobja pa lahko stranka podaljša pogodbo po ceniku, kar po dosedanjih izkušnjah naredi večina lastnikov, saj so naročnine na storitve postale nekaj povsem normalnega tudi v avtomobilskem svetu, pove Rom.

Za slovenske lastnike renaultov je sicer manjši hendikep dejstvo, da telekomunikacijsko podjetje Orange, s katerim ima Renault sklenjeno vseevropsko pogodbo, po izteku prvega obdobja za države regije Adriatik za zdaj ne nudi paketa nekaterih mobilnih storitev na enak način, kot to omogoča v zahodnih državah. Si je pa brez večjih kompromisov mogoče v takšnem primeru pomagati s preusmeritvijo spletnega prometa avtomobila prek osebnega telefona. 

Prvi ga je imel že pred skoraj 40 leti

Morda niste vedeli, a prvi avto s serijskim zaslonom na dotik je bil v avtu že leta 1986. Začetnik nekega povsem novega trenda je postal model buick riviera, nova tehnologija je bila takrat seveda še v zametkih in le z omejenimi sposobnostmi. Danes je multimedija postala vseprisotna v avtomobilski industriji. Iz časov analognega radia s kasetofonom se je to področje v zadnjih 30 letih zelo hitro razvijalo vzporedno z napredkom avtomobilov - ločen zaslon, možnost priklopa zunanjih naprav prek bluetootha, kasneje kabla in wi-fija, prikaz slike kamer, možnost nadzora nad klimatsko napravo, nadzor pogona in funkcij vozila, glasovni ukazi in geste, prehod na ethernet povezovanje med računalniki …

andrej.leban@styria-media.si

Komentarjev 13
  • 4krogci 07:55 17.junij 2024.

    Najbolsi infozabavni sistem pri znamki oz. koncernu, kinima 90% svojih modelov na analognih cagrjih…. Jap res najbolsi sistem na svetu hahahahaa

  • rd2dmk2 06:51 17.junij 2024.

    edin stavek ki velja ga si zapomnit je NAROČNINAbla bla bla. e se boste peljal po cesti na važen pa bo avto obstal, ker ste pozabil plačat članarino. in članrino zakaj ? za ene traparije , čemu naj plačam naročnino ...prikaži več za telefon, če jo že plačam operaterju ? sam zato da bo moj telefon delal v avtu prostoročno. in kakšne posodobitve neki. a bodo jermen zamenjal na daljavo ? nehite jim nasedat s tem bedarijam, ki so total nekoristne.

  • Avatar Zoran
    StarMačk 20:24 16.junij 2024.

    Dokler ne bo med vožnjo vseh funkcij modernih infotainment sistemov možno upravljati izključno le glasovno, ne bodo te moderne tablice v avtomobilih nič manj vplivale na zbranost voznika kot vpliva uporaba mobilnega telefona brez prostoročne funkcije!