Ob koronakrizi je avtomobilsko industrijo prizadelo še pomanjkanje surovin za izdelavo avtomobilov. V prvi vrsti pomanjkanje čipov, ki jih imajo moderni avtomobili na račun številnih novih tehnologij vse več. Ker se na nove avtomobile čaka tudi več kot leto dni, se je močno povečala cena rabljenim.
Pomanjkanje čipov, ki vplivajo na ozka grla v proizvodni marsikateremu kupcu, ki nestrpno čaka na ključe novega avtomobila, greni življenje. Predvsem zaradi pomanjkanja čipov morajo na primer Nemci na nov avto čakati več mesecev, kupci luksuznih avtomobilov tudi leto dni. Podobna praksa je tudi v Sloveniji.
Proizvajalci vozil zaradi pomanjkanja glavnih sestavnih delov, predvsem čipov, zmanjšujejo proizvodnjo, krizi pa še ni videti konca in se bo nadaljevala tudi v letu 2022, napovedujejo strokovnjaki. Proizvajalcem so se že začela kopičiti nedokončana vozila, izpadi načrtovanih proizvedenih vozil v tovarnah pa so ogromni. Volkswagen, na primer, v svoji matični tovarni v Wolfsburgu že 63 let ni izdelal tako malo vozil kot letos.
Konec popustov
Pomanjkanje čipov je prineslo konec popustov na priporočene maloprodajne cene in zvišanje cen novih in rabljenih vozil. Nemški rabljeni avtomobili, ki so tudi tarča številnih Slovencev, ki svoja vozila naročajo v tujini, so se močno podražili. AutoScout 24, ki velja za največjega evropskega spletnega prodajalca vozil, je pred časom razkril, za koliko so rabljena vozila dražja. Avgusta in septembra se je tipičen novi avtomobil podražil za 360 evrov, tri leta star rabljen avtomobil pa se je poleti podražil za okoli 2,5 odstotka, je poročala nemška tiskovna agencija dpa.
Našli smo primerljive avtomobile
Na zurnal24.si smo se skupaj s strokovnjakom za uvoz rabljenih vozil, Markom Ferlinom iz podjetja Odkrit nakup, ki uporablja portal narociavto.si, bolj podrobno zakopali v podatke o rasti cen uvoženih rabljenih vozil iz tujine.
"Naloga, da primerjam cene v zadnjih treh letih je zelo težka, saj je treba najti avto, ki smo ga kupili v letu 2019 in 2020, hkrati pa morajo imeti avtomobili enak letnik, menjalnik, motor, število prevoženih kilometrov in opremo (vsaj približno enake podatke). Uspelo nam je samo pri Hondi HR-V, kjer smo v omenjenih treh letih uvozili identične avtomobile." Rezultati so zelo zanimivi. Honda HR-V z 1,5-litrskim bencinskim motorjem in avtomatskim menjalnikom (letnik 2017), v Slovenijo uvožena leta 2019, je takrat stala 18.200 evrov. Vse navedene cene v članku so cene avta v Nemčiji in ne z vsemi dajatvami in stroški v Sloveniji. Honda HR-V z enakim motorjem, menjalnikom in s skoraj identično opremo, le drugačno barve karoserije, je leta 2020 stala manj, in sicer 16.800 evrov, letos pa je enak avto letnika 2017, z enakim motorjem, menjalnikom in opremo stal kar 18.750 evrov. Rabljena honda HR-V letnika 2017 v dveh letih torej ni izgubila vrednosti, ampak so jo razmere na trgu podražile za 500 evrov, v letu dni pa za skoraj 2.000 evrov!
Zanimiva je tudi vzporednica dveh relativno primerljivih vozil audi A4 avant (letnik 2016), ki so ju pri podjetju Odkrit nakup uvozili leta 2019 in letos. Leta 2019 je lastnik za vozilo odštel 18.700 evrov, dve leti kasneje pa avto s podobno opremo stane kar 22.490 evrov, torej 3.800 evrov več!
Primera ne gre enačiti z vsemi, a trendi so, da rabljeni avtomobili ohranjajo ceno, nekateri pa celo pridobivajo na vrednosti, kar je bilo pred leti nepredstavljivo.
Kriza čipov bolj dvignila cene kot koronakriza
Ferlin je razložil ta fenomen. "Cene rabljenih vozil so po karanteni v marcu 2020 močno padle. Padec cen je trajal do julija 2020, nato pa so se cene umirile in ujele na ravni iz pred prvega "lockdowna". Takrat se je tudi začelo veliko kupovati rabljene avte. Ker so proizvodni trakovi v tovarnah med zaprtjem stali, pritoka "novih" rabljenih vozil pa ni bilo, je začelo poceni rabljenih vozil zmanjkovati. V hipu jim je poskočila cena. Rast cen se je začela umirjati šele v sredini 2021. Sledil je nov šok s pomanjkanjem polprevodnikov, cene pa so poskočile še nad prejšnjo raven."
Sogovornik pravi, da trenutno ni videti koncu trenda naraščanja cen rabljenim vozilom, zato vsem, ki nameravajo vozilo kupiti v roku leta dni, svetuje, da z nakupom pohitijo, če lahko. "Čakanje na padec cen se v tem času ne izplača. Predlagamo iskanje po večjih tržiščih v Evropi (najraje Nemčija), ker je tam ponudbe kljub vsemu veliko več kot v Sloveniji. Tu seveda lahko pomagamo mi. V vsakem primeru pa svetujemo, da si najdete strokovnjaka, ki ima veliko izkušenj, saj se na trgu pojavlja ogromno prevar," pravi Ferlin.
Avtomobile potrebujejo takoj
Dogaja še en fenomen. Čakalni roki za nove avte so že sedaj tako dolgi, da se po besedah sogovornika določene stranke raje odloči za nakup šest do 12 mesecev starega vozila in v določenih primerih za nakup odštejejo celo enako ali višjo ceno, kot za novega. "Sicer so taki primeri za zdaj še zelo redki, jih pa opažamo že leto dni. Še posebej, ko gre za kupca, ki avto potrebuje takoj. Npr. avtošole, rent-a-car podjetja, trgovski potniki ... Imamo primere avtošol, ki so preko nas naročili npr. pol leta stare VW golfe osme generacije z do 25 tisoč prevoženimi kilometri in jih lahko za svoje delo uporabljajo takoj, nove pa bi lahko čakali tudi do šest mesecev, morda celo devet mesecev," pravi Ferlin.
Na splošno pa pri podjetju Odkrit nakup opažajo, da so kupci začeli razmišljati vnaprej. Zaradi stalnega zviševanja cen rabljen avto raje kupijo prej od načrtovanega. "Enako se je začelo dogajati z večjimi kupci, ki so odvisni od lastnega voznega parka, saj si ne morejo privoščiti večmesečnega izpada brez vozil. Skratka, počasi stopamo v čas, kjer bodo do 12 mesecev stara vozila postala dražja kot nova."
Rabljeni bodo dobro držali ceno naslednja desetletja, ker nočemo elektro in hibridov!
Prodaja novih avtomobilov upada, zato tak naslov članka. Rabljen avto je pa vreden toliko, kolikor je potencialen kupec pripravljen plačati zanj in nič več od tega.
Google je plačal od 400 do 800 dolarjev za dnevno spletno delo od doma. V prvem mesecu sem prejel 21758 $ in 29467 $ v zadnjem mesecu google pay doma za 3 ure dela na dan. ... >>>>>>>>>>> 𝐖𝐰𝐰.𝑫𝒐𝒖𝑰𝒏𝒄𝒐𝒎𝒆.𝐜𝐨𝐦