Eden največjih servisov gospodarskih vozil pri nas je Autocommerce pooblaščeni servis gospodarski vozil Mercedes-Benz, Unimog, Setra in Fuso, ki deluje že od leta 1952 in poleg servisiranja gospodarskih vozil omenjenih znamk ponuja tudi razna specialistična opravila. V sklopu servisa namreč delujeta tudi strojna delavnica, ki skrbi za obnovo motorjev in drugih mehaničnih sklopov različnih vrst, ter kompetenčni center za baterije vseh znamk električnih osebnih in gospodarskih vozil.
Razlika v pristopu
Vodja servisa Matjaž Kastelec nam je razložil, kako se servisiranje gospodarskih vozil razlikuje od servisiranja osebnih vozil. Pravi, da je razlika v pristopu zelo velika. Servis gospodarskih vozil namreč deluje v poslovnem okolju, v katerem so gospodarska vozila predvsem delovni stroji, s katerimi stranke služijo denar. Zato so njihovi sogovorniki pogosto zelo zahtevni ter imajo jasna pričakovanja in za njimi tudi stojijo.
V času pogovora sta bila denimo na servisu dve vozili, za kateri je stranka spraševala, kdaj bo servis končan, da bosta lahko voznika prišla ponju, saj sta naslednji dan že morala iti na teren. To je pri njih povsem normalno, saj imajo stranke, kakršna so denimo gradbena podjetja s sto milijoni evrov letnega prometa, ki zelo dobro vedo, kaj hočejo, predvsem pa so tudi one vezane na pogodbe, ki jih morajo izpolniti.
Na servisu gospodarskih vozil si zato ne morejo privoščiti desetdnevnih čakalnih dob, ampak se morajo odzvati čim prej, sicer lahko izgubijo stranke. Servis gospodarskih vozil zato med tednom dela v dveh izmenah od šeste ure zjutraj do osme ure zvečer, v soboto pa od sedmih do dvanajstih.
V okviru partnerske pogodbe z Mercedesom-Benzom pa tudi 24 ur na dan sedem dni v tednu zagotavljajo asistenco. Če je treba, gredo pokvarjeno vozilo popravit na teren ali pa ga pripeljejo na servis.
Če se denimo pokvari avtobus, vozniku ne morejo povedati, da bo na vrsto prišel šele čez tri dni, ampak se je treba odzvati takoj in če je le možno okvaro tudi popraviti. Kastelec pravi, da kar polovico okvar lahko popravijo že na terenu, vendar gre na terenu za začasna popravila, ki od lastnika zahtevajo še obisk servisne delavnice, kjer vozilo ustrezno popravijo. Vsekakor pa je to boljše od vleke vozila na servis, saj je ta lahko zelo draga.
Tovornjaki sicer na leto povprečno prevozijo okrog 100 do 140 tisoč kilometrov, zato se tudi servis opravlja enkrat na leto ali na 100.000 prevoženih kilometrov. Tovornjak, ki je bil na štirih servisih, je torej prevozil že skoraj 500.000 kilometrov. Tu gre sicer za redno vzdrževanje, lahko pa pride tudi do izrednih okvar in strojelomov, ki jih je tudi treba odpraviti.
Pestra dejavnost
Kastelec pravi, da so okvare odvisne tudi od načina, kako voznik vozi. Če je tovornjak naložen s 35 tonami tovora, lahko voznik, ki zna spremljati in predvidevati dogajanje v prometu, ter se pravočasno odzove nanj, prihrani precej goriva in zmanjša obrabo potrošnih delov.
Če ne bo ostrega pospeševanja in zaviranja, bo poraba goriva lahko precej ugodnejša, manj pa se bodo obrabile tudi zavore, sploh, če je tovornjak opremljen z retarderjem, kot se imenuje motorna zavora na vodnem ali oljnem sistemu.
Podatke o vožnji lahko spremlja tudi lastnik vozila in voznika opozori, da ne vozi gospodarno. Vendar pa to običajno ni potrebno, saj tudi vozniki tovornjak večinoma obravnavajo kot svoj delovni stroj, za katerega dobro skrbijo.
Autocommerce pooblaščeni servis gospodarski vozil, ki je bil nedavno prenovljen in je pripravljen tudi na servisiranje električnih gospodarskih vozil, na Baragovi ulici v Ljubljani deluje na površini 4.660 kvadratnih metrov, od česar je 3.768 kvadratnih metrov namenjenih delavnici, ki ima 7 stez in do 10 delovnih postaj. Ostale površine so namenjene sprejemu strank in voznikom, ki čakajo na svoja vozila. V okolici stavbe so še asfaltne površine s parkirišči.
Na servisu je zaposlenih 36 usposobljenih strokovnjakov, ki z učinkovitimi postopki, strokovnim znanjem in sodobno opremo poskrbijo za učinkovito vzdrževanje gospodarskih vozil. A ne le težkih gospodarskih vozil. Kastelec namreč poudarja, da poleg težkih tovornjakov vzdržujejo tudi lahka gospodarska vozila mercedes-benz citan, vito, razred V in sprinter v vseh karoserijskih različicah, pooblaščeni so tudi za vzdrževanje avtobusov znamk Mercedes-Benz in Setra. Pokrivajo tudi vzdrževanje gospodarskih vozil znamk Unimog in Mulag z nadgradnjami, ki so zelo specifične, tu pa so tudi gospodarska vozila Mitsubishijeve znamke Fuso.
Strojna delavnica
Kastelec je v okviru servisa gospodarskih vozil izpostavil tudi dejavnost, pri kateri so generalisti, kar pomeni, da opravljajo popravila za vse znamke gospodarskih in osebnih vozil, delovne stroje, ladijske motorje in vse, kar je povezano z mehaničnimi sklopi, med drugim tudi mulčerje, raztresovalnike ali stroj iz kamnoloma. Gre namreč za strojno delavnico.
Koordinator strojne delavnice Matic Drnovšek pravi, da trenutno največ popravljajo ročične gredi in bloke motorjev, vendar se pri tem ne ustavijo. Omejeni pravzaprav niso z vrsto mehaničnih elementov, ampak z njihovo velikostjo, saj njihovi stroji omogočajo le obdelavo delov do velikosti 80 centimetrov.
V strojni delavnici je sicer pomembno predvsem poznavanje tradicionalnih postopkov obdelave materialov, kot so varjenje, brušenje ali honanje, kot se pravi mikroobdelavi notranjosti motornih valjev z izdelavo brazd za zadrževanje olja, saj motorji in druge komponente, ki jih obdelujejo, segajo od zadnjih let do časa pred prvo svetovno vojno.
Strojna delavnica med drugim izvaja popravila ali vgradnjo nove glavne gredi, menjave ležajev, brušenje glav, čiščenje ventilov in batov, menjave ventilov, centriranje kardanov in podobno. Delo zahteva veliko pozornosti in zbranosti ter ročnih spretnosti, saj se delavci natančno posvetijo vsakemu delu posebej in ga razumejo.
Drnovšek pravi, da je strojna delavnica pri delu omejena s tem, koliko potrošnih delov se še da kupiti na trgu in od tega, v kakšnem stanju je komponenta, ki jo obdelujejo. Lahko se namreč zgodi tudi, da med pregledom ugotovijo, da je komponenta preveč iztrošena in je ne morejo popraviti, pri čemer si pomagajo z različnimi postopki od merjenja trdote materiala do iskanja majhnih razpok z ultravijolično svetlobo. Kot zanimivost dodajmo, da je toleranca pri delu mojstrov zelo majhna, le dve stotinki milimetra, kar je približno polovica debeline človeškega lasu.
Posodabljanje opreme
Stranke strojne delavnice ne prihajajo le iz Slovenije, ampak tudi iz sosednjih držav, z mnogimi pa sodelujejo že deset ali dvajset let. Vedno znova prihajajo tudi nove, saj gre za edino tovrstno specializirano delavnico v Sloveniji. Kastelec pravi, da bo, glede na to, kar se dogaja na trgu, ta del njihove dejavnosti uspešen tudi v prihodnje, zato precej tudi vlagajo vanj.
V zadnjem času so namreč veliko denarja denimo vložili v novo dvižno tehniko. Naročeno imajo novo konzolno dvigalo, ki bo mehanikom olajšalo premikanje težkih komponent, kupili pa so tudi novo mostovno dvigalo z nosilnostjo do 3.200 kilogramov.
V zaključni fazi je tudi investicija v BUPI, kot se imenuje stroj za čiščenje občutljivih komponent. Ko denimo izgradijo komponento, kakršna sta blok motorja ali motorna gred, je ta zelo umazana in jo treba pravilno industrijsko očistiti. Ker večinoma gre za železo, med čiščenjem pa se uporablja tudi veliko vode, bo hitro rjavelo, kar pa ni zaželeno. Stroj zato poleg pranja izdelkov s primernimi kemičnimi sredstvi omogoča tudi sušenje do 99 odstotkov.
Pomemben del servisne dejavnosti je tudi kleparska in avtoličarska delavnica, ki so jo opremili tudi z dvema lakirnima komorama. V komoro odprtega tipa lahko zapelje tudi vozilo s prikolico, kakršne je občasno tudi treba popravljati, imajo pa tudi zaprto lakirno komoro za posebno zahtevna opravila ličanja.
Lakiranje sicer poteka ročno, saj, kot pravi Kastelec, so predmeti različnih oblik in dimenzij, zato avtomatski sistemi za lakiranje ne bi bili učinkoviti in bi bilo to predrago. Če je denimo poškodovana streha prikolice, jo bo treba barvati na višini treh metrov, poškodovani odbijač, ki ga ne morejo odmontirati, pa je zelo nizko. V ličarski delavnici je torej dober ličar še vedno nepogrešljiv.
Kompetenčni center za baterije
Zadnji del Autocommerce servisa gospodarskih vozil pa je Kompetenčni center za baterije. Kastelec pravi, da so si ga zamislili kot delavnico, ki kot podizvajalec opravlja določena dela na sami bateriji in ne na avtomobilu. Nastopajo kot nekdo, ki pozna pristope posameznih znamk v okviru skupine Emil Frey in tudi deluje v skladu s politiko posamezne znamke.
To konkretno pomeni, da na baterijah znamk Honda ali Mitsubishi že lahko izvedejo določene posege v skladu s pravili in z orodji znamke, v baterije znamke Mercedes-Benz pa denimo ne posegajo, saj postopki zanje niso niti standardizirani niti dovoljeni. Na električnem mercedes-benz sprinterju, ki ga denimo sicer servisirajo v delavnici, lahko neustrezno delujoče baterije torej le zamenjajo, ne morejo pa jih popravljati.
Kastelec pravi, da je v dejavnosti servisiranja električnih baterij veliko potenciala, zato so vanjo vložili veliko denarja, energije in komunikacij. Visoko izurjeni strokovnjaki so opremljeni za diagnostiko ter popravila in obnovo litij ionskih baterijskih sklopov tipov NMC in LFP, v prihodnje pa bodo znanje širili na nove kemije in tudi na druge znamke, ki niso del skupine Emil Frey.
V kompetenčnem centru je zaposlen tudi usposobljeni voznik za prevoze poškodovanih baterij, na dvorišču pa so uredili tudi varen prostor za hranjenje baterij, ki čakajo na servis.
V Kompetenčnem centru veljajo tudi strogi varnostni protokoli za zaščito osebja in okolja. Center je med drugim opremljen s sistemom za gašenje začetnih požarov ter sistemom za učinkovito odzračevanje škodljivih plinov, ki nastanejo ob morebitnem požaru baterije, pri katerem se sprošča gost strupen dim. V skrajnem primeru pa se za močnejše zračenje lahko odpre tudi strešna kupola. V delavnici je vgrajen tudi zadrževalni bazen, ki zadrži onesnaženo gasilno vodo, da ne steče v okolje.
Autocommerce servis gospodarski vozil torej ni le servis v strogem smislu besede, ampak veliko več od tega, saj poleg servisiranja številnih znamk težkih in lahkih gospodarskih vozil opravlja tudi vrsto dejavnosti, s katerimi je močno razširil svoj doseg od opravil, ki spadajo v čase samih začetkov avtomobilizma vse do najnovejših tehnologij.