Lara Lenart je zdravnica, sicer pa navdušena motoristka. "Bodimo iskreni - takoj ko posije prvi spomladanski sončni žarek, smo motoristi z eno nogo že v kombinezonu. Večina se nas dobro zaveda, da so ceste še vedno mrzle in polne peska, da nas ostali udeleženci v prometu še ne pričakujejo ter da naša 'bajkerska' kondicija niti približno še ni takšna, kot bi morala biti. Ampak ko po dolgi zimi ponovno sedeš na motor, čustva naredijo svoje in razum pogosto ostane doma. Na žalost se ravno to velikokrat konča tragično," pravi nekdanja motoristična novinarka.
"In če se kot motoristka spomladanskih temperatur veselim, se jih na sončen vikend dežurna zdravnica precej bojim. Telesne poškodbe pri padcu z motorjem so v veliki večini hude. Zato mi veliko pomeni, če lahko na kakršenkoli način pripomorem k temu, da se bo v prihajajoči sezoni čim več motoristov zvečer varno vrnilo domov ter da bo telefon 112 zazvonil čim manjkrat."
Apel Lenartove k preudarnosti je le eden od mnogih na začetku motoristične sezone. Načeloma se tako kot vsa minula leta ponavljajo pozivi k spoštovanju cestnoprometnih pravil. Ter pozivi drugim udeležencem v prometu, naj bodo na motoriste po več mesecih odstotnosti zdaj spet zelo pozorni, še posebej v križiščih in drugih kritičnih točkah.
Dejstvo je, da je število registriranih motornih koles pri nas v zadnjih 10 letih naraslo kar za okoli 40 odstotkov. Velika večina prometnih nesreč z udeležbo motornih koles se zgodi v toplejšem delu leta, največkrat med petkom in nedeljo.
Miti o tem, da so za nesreče motoristov krivi ali drugi ali pa golobradi divjaki
- V zadnjih dveh letih (2019-2020) je v prometnih nesrečah umrlo 45 voznikov enoslednih motornih vozil, vsi, razen ene mopedistke, so bili moški.
- Delež od vseh smrtnih žrtev prometnih nesreč je iz 2019 v 2020 narasel iz 22,5 odstotka v 2019 na 27,5 odstotka v 2020.
- Skoraj tri četrtine (73 %) voznikov enoslednih motornih vozil je v letu 2020 nesrečo, v kateri so izgubili življenje, tudi povzročilo, enako je tudi 5-letno povprečje.
- V obdobju zadnjih 5 let je bilo največ povzročiteljev prometnih nesreč v starostni skupini med 35. in 44. letom.
- Kot glavna vzroka za nastanek prometne nesreče izstopata neprilagojena hitrost in nepravilna stran/smer vožnje. Zaradi teh dveh vzrokov, ki sta med seboj pogosto tudi povezana, je v zadnjih 5 letih umrlo 78 udeležencev oz. 82 % vseh umrlih v prometnih nesrečah, ki so jih povzročili vozniki enoslednih motornih vozil.
V zadnjih letih je še posebej zaskrbljujoč trend prisotnosti alkohola pri nesrečah, v katerih je udeleže motorist. Alkohol je v letu 2020 botroval 12 smrtnim žrtvam, največ v zadnjem petletnem obdobju, med njimi je bilo kar 10 povzročiteljev.
AVP skupaj z zdravniki in policisti poziva k odgovornemu užitku
Dan pred zaprtjem države z namenom zajezitve epidemije, sogovorniki Univerzitetnega kliničnega centra v Ljubljani, Postaje prometne policije Ljubljana in Agencije za varnost prometa pozivajo tudi k doslednemu spoštovanju odlokov. Če morajo na nujno pot, naj motoristi in mopedisti v prometu ravnajo samozaščitno, naj ne precenjujejo svojih motorističnih izkušenj in ne podcenjujejo razmer na vozišču. Ostale voznike motornih vozil pozivajo k dodatni pozornosti na cesti, saj so motoristi še posebej ob lepem vremenu pogostejši udeleženci v prometu.
Grega Hacin in Mitja Sušnik, policista - motorista inštruktorja na Postaji prometne policije Ljubljana: "Nesreče motoristov so za nas, ki opravljamo delo na motorju, še posebej stresne. Razumemo naše poslanstvo, da skrbimo za varnost vseh udeležencev v prometu in da bi bilo nesreč, sploh s hudimi posledicami, čim manj. Vsi se moramo zavedati, da za varnost največ lahko naredimo sami. Z odgovorno vožnjo, upoštevanjem vseh predpisov. Poleg ustrezne priprave na sezono je to ključno za našo varnost. Vsi se moramo zavedati, da s prehitro ali kakšno drugo nevarno vožnjo lahko hitro pride do posledic, ki si jih ne želi nihče."
V ponedeljek, 5. aprila 2021 se začenja nacionalna preventivna akcija za večjo varnost voznikov enoslednih motornih vozil.
Igor Mihajlik, trener varne vožnje, učitelj vožnje, ocenjevalec na vozniškem izpitu in vodja Delovne skupine za enosledna motorna vozila Agencije za varnost prometa pa je motoristom na srce položil skrb za tri stvari: motoristično opremo, motorno kolo in fizično pripravljenostjo s treningom motorističnih znanj in spretnosti. Prav slednje je glede na ugotovitve z delavnic in treningov varne vožnje zelo pomembno, veliko motoristom pa jih primanjkuje.
Reševalec motorist Luka Uršič iz Reševalne postaje UKC Ljubljana dopolnjuje učitelja vožnje z lastnimi izkušnjami. "Čeprav sem motorist že dolgo in četrto leto reševalec na motorju, so treningi varne vožnje ob začetku sezone skorajda nuja. Reševalci opravimo dva ali tri, kjer obnovimo tehnike zaviranja, pregleda na cesti."
Pri svojem delu pri poškodovanih motoristih zdravniki najpogosteje oskrbujejo poškodbe glave, trebuha, prsnega koša, medenice in stegnenice. "Lahko pride tudi do odtrganin udov, večjih krvavitev. Videli smo že preveč hudih nesreč z večjimi krvavitvami in težkimi poškodbami, zato si želimo, da so motoristi res dobro pripravljeni na novo sezono in pri vožnji skrajno previdni," je še povedal Uršič.
Pomen izpravnega motorja
Vzdrževano in tehnično brezhibno enosledno motorno vozilo je prvi predpogoj za varno vožnjo. Prav tako je nujna dobra psihofizična kondicija. Na poligonu je bil izveden praktičen prikaz naprave Skidbike, ki motoristom omogoča, da v varnem okolju preizkusijo svoje sposobnosti in da motor bolje obvladajo v različnih situacijah.
... in dobre zaščitne opreme
Nujno je, da motoristi poskrbijo za svojo varnost z uporabo dobre zaščitne opreme, v katero spadajo zaščitna čelada, kombinezon, ščitnik hrbtenice, škornji in rokavice. Najbolje je, da je oprema v živahnih ter opaznih barvah, da jih lahko drugi udeleženci lažje in hitreje opazijo. Motoristi naj imajo med vožnjo tudi vedno prižgane luči. Predstavljena je bila uporaba in proženje motorističnega jopiča z airbag zaščito hrbta, ki lahko pomaga preprečiti hujše posledice ob padcih.
Vseh 6 v prometnih nesrečah lani umrlih mopedistov, ni uporabljalo zaščitne čelade! Od 16 umrlih voznikov motornih koles, eden ni uporabljal zaščitne čelade. Od dveh umrlih potnikov na motornem kolesu eden ni uporabljal zaščitne čelade.
Je kateri mož že kdaj pomislil, da ga žena vara z motorjem? Najbrž ne. Ženska je lahko zaradi vibracij motorja več ur, oziroma, skoraj celotno vožnjo, v orgazmičnem stanju. Od tod izhaja nenavadno navdušenje nekaterih žensk nad motorji.