Žurnal24 ter specializirana revija Mehanik in voznik sta že petič do zdaj izbirala Mehanika leta. Laskavi naslov Mehanik leta 2018 si je po večurnem preverjanju teoretičnega znanja in praktičnih izkušenj priboril Anže Soklič. Na drugo mesto se je uvrstil lanski zmagovalec Robert Eržen, tretji je bil Žan Umek.
Med prijavljenimi mehaniki so bralci z glasovanjem najprej izbrali osem finalistov, ki so se ob Mehaniku leta 2017 Roberu Erženu, ki je branil naslov zmagovalca, nato preizkusili pri teoretičnem znanju in praktičnih spretnostih na Strokovnem izobraževalnem centru Ljubljana (SIC). Tokrat smo po spletu prejeli kar 116 tisoč glasov.
Teoretični del je med drugim zajel vprašanja iz strokovnih znanj, zakonov in poznavanja strokovne terminologije, v praksi pa so morali tekmovalci v lovu za naslovom izkazati tudi znanje iz prakse z vezavo brisalnikov, diagnostično ugotavljanje napake na vozilu s testerjem in menjavo gum.
Elektrika jim ni delala težav
Za razliko od preteklih let se je izkazalo, da so tekmovalci dobro obvladali električne napeljave in povezave. Morda tudi zato, ker so bili letošnji tekmovalci v povprečju mlajši kot pretekla leta, ko smo opažali, da gredo električna vezja slabše od rok prav starejšim. Odlično znanje pa so tekmovalci pokazali tudi pri odkrivanju diagnostičnih napak. Brez tega danes ne gre več, je povedal eden od profesorjev na srednji šoli Marko Godeša, ki poučuje avotelektirko-avtodiagnostiko, poleg tega še avtoklimatske sisteme: "V delavnicah je veliko dela z diagnostiko. Minila so leta, ko smo popravljali na pamet. Vedno je treba uporabljati diagnostično napravo, s katero si pomagamo, da sploh ugotovimo, na kateri komponent je prišlo do okvare.“
Tokrat so imeli tekmovalci v omejenem času nalogo uporabiti univerzalni merilni tester s katerim so morali ugotoviti in diagnosticirati napako, pregledati merilne bloke, zamenjati okvarjen rezervni del z novim in izbrisati polnilnik napak.
Ena od klasičnih nalog je bila menjavanje pnevmatike po pravilnem postopku, da se pnevmatika ne uniči ali platišče poškoduje, tako kot vsako leto so morali na slepo prepoznavati dele vozil, kot so Sklopka na alternatorju, ojačevalnik zavor, EGR ventil, napenjalec jermena in zadnji bat v avtomatskem menjalniku; Letošnja zadnja naloga, ki je sicer štela minimalno število točk in je bila tudi zabavna popestritev pred občinstvom v delavnici, je bilo sestavljanje makete Forodvega avtomobila iz kock Lego, s katerim smo želeli pokazati, da se morajo mehaniki držati določenega protokola in tudi pod pritiskom pokazati veliko mero zbranosti in natančnosti.
Za pokal že našel prostor
Seštevek točk je pokazal, da je Anže Soklič za le točko in pol ugnal lanskega zmagovalca Roberta Eržena. Soklič, ki je po zmagi prejel več kot 400 sporočil podore družine, prijateljev in strank, je po nepričakovani zmagi dejal: "Nepričakovana, ker sem na tem tekmovanju prvo leto. Nekateri so se že preizkusili, saj so imeli izkušnje in so vedeli, kakšen je potek tekmovanja. Tako kot pretekli tekmovalci bom skušal naslov čim bolje izkoristiti za svojo prepoznavnost, da bi imel v mehanični delavnici čim več zadovoljnih strank.“
Veliko mu je pomenilo, da mu je v oporo na tekmovanju stal oče, ki mu je predal del znanja, ki ga ima danes in ga prenaša na druge mehanike. Prav zato se mu tekmovanje Mehanik leta zdi več kot pomembno: "Letos sem tekmoval prvič, pa čeprav sem tekmovanje spremljal zadnja leta. Podpiram taka tekmovanja.“ Pravi še, da je mesto za pokal za Mehanika leta 2018 že sprostil med drugimi pokali, ki jih je dobil za udejstvovanje v dirkalnem svetu.
Tretjemu zmagovalcu v zadnjih petih letih je prenosni pokal v roke predal lanski Mehanik leta Robert Eržen, ki je spet pokazal odlično praktični in teoretično znanje, imel pa je nekaj smole pri hitrosti menjave pnevmatike: "Tina Maze je odlična, a, če ima majhne težave s kolenom ne bo prva. Mehanik leta je tekma, včasih se ti roka malo bolj zatrese kot drugič. Lani sem imel malo več sreče, letos pa malo manj.“
To je najlepši poklic
Tretjeuvrščeni Žan Umek je bil z 20 leti najmlajši med letošnjimi prijavljenimi kandidati. "Vedel sem, da bo zahtevno tekmovanje, pokazati je bilo treba vsestransko znanje. Dobil sem tudi samopotrditev. Jaz bom nadaljeval delo, ki ga je začel oče z družinskim podjetjem. Svoje znanje bom prenašal naprej. To je meni najlepši poklic.“
Naziv Mehanik leta, ki je bil letos podeljen petič, je postal tudi laskavo priznanje v stroki, kar so med drugim prepoznali tudi v Sekciji avtoserviserjev pri Obrtni zbornici Slovenije in tudi v Strokovnem izobraževalnem centru Ljubljana (SIC), ki že od samega začetka tekmovanje podpira s svojo strokovno izvedbo finalne preizkušnje, na šoli pa vsako leto zaznavajo večji vpis dijakov in zanimanje za poklic.
Močno kadrovsko podhranjen bazen
Zunanji član strokovne komisije Peter Caserman, sicer podpredsednik sekcije mehanikov pri Obrtni zbornici Slovenije, pravi: „Veseli bi bili, da bi bilo vsaj še pet takih izborov, kot je Mehanik leta pri nas. V obrtne zbornice opažamo, da trenutno na terenu v Sloveniji primanjkuje vsaj 500 izobraženih mehanikov. Strokovne šole in vse izobraževalne ustanove smo pozvali, da bi bilo treba povečati število dijakov in študentov v izobraževalnih programih, kot tudi prenoviti državne programe zaradi novih sistemov, ki se uvajajo v avtomobilih. Izobraževalne programe je trena prenoviti. Drugo pa je, da institucije, ki se z izobraževanjem ukvarjajo, nam starejšim mehanikom ponudijo izobraževanja, ki so namenjena novostim, ki prihajajo na trg in so na trgu, da lahko sledimo razvoju na avtomobilskem tržišču, ki je silovit.
"Zelo sem vesel, da je bilo letos v finalu veliko mladih tekmovalcev. Vesel sem, da se je s pomočjo interneta in Facebooka zagnal glasovalski stroj, 116 tisoč glasov je ogromno. Vidi se, da je tekmovanje prepoznano kot nekaj dobrega,“ pravi Caserman. Dodaja, da je dobro, če imaš v sprejemni zgolj diploma za sodelovanje na tekmovanju Mehanik leta, če pa postaneš zmagovalec ali eden od prvi treh pa je to s strani sekcije avtoserviserjev, strank in splošne javnosti prepoznano kot strokovnost. "Fantje vidijo, da lahko sami sebi ali med svojimi pokažejo in strankam svoje znanje in spretnosti,“ enega od vzrokov za prijavo na tekmovanje vidi Caserman.
Mehaniki skrbijo za našo varnost
V strokovni komisiji je bil tudi zmagovalec prvih treh izvedb tekmovanja Primož Rožnik, ki je dejal, da ga veseli, da se fantje prijavljajo in upa, da se bodo v prihodnje v še večjem številu. "Naj pokažejo, da imajo željo pokazati svoje znanje. Veseli me, da so vedno mlajši in mlajši in da dosegajo tudi dobre rezultate, kar pomeni, da se za ta poklic ne bi smeli preveč bati. Poleg tega je ta poklic tudi vedno bolj iskan,“ pravi Rožnik.
V okviru izbora Mehanik leta iščemo dobre prakse in najboljše mehanike, ne glede na to, ali prihajajo iz pooblaščenih ali neodvisnih servisnih mrež oziroma imajo neodvisno mehanično delavnico. Motorna vozila so vse bolj tehnično in tehnološko kompleksna, postajajo računalniki na kolesih, zato je zelo pomembno kakovostno vzdrževanje. Vse več lastnikov vozil povprašuje po dobrih mehanikih. Tako kot v številnih drugih poklicih je kadrovsko pomanjkanje v mehaničnih delavnicah v Sloveniji veliko.
"Veseli me, da se je letos prijavilo veliko mladih tekmovalcev, ki so pokazali, da imajo radi ta poklic in željo, da izkažejo znanje po servisiranju vozil in tehnologije, ki vsem nam zagotavlja varnost v prometu,“ pa pravi Alojz Kranjc, podravnatelj na strokovni šoli, ki je gostila zaključno tekmovanje.
Poklic postaja zelo zahteven
Tekmovanja ne bi bilo brez sponzorjev, ki so podprli projekt in si finale ogledali v živo. Vodja marketinga pri podjetju OMV Robert Dežman je dejal, da gre za odlično zasnovan in izpeljan projekt. "Vse to potrjujejo številni glasovalci in njihovi glasovi, ki so jih tekmovalci prejeli, OMV, kot pokrovitelj s svojo podporo k temu vplivamo le posredno. Svojo vlogo pri še večji strokovnosti stroke pa iščemo z izpostavitvijo in informiranjem o pomembnosti nadstandardnih goriv za delovanje motorja in posledično večjem zadovoljstvu in brezskrbnosti voznic in voznikov na svojih poteh,“ pravi sogovornik, ki pravi, da se morajo tudi goriva prilagajati napredku in spremembam v avtomobilski industriji: "Svetovni proizvajalci motorjev in avtomobilistov so prek svojih združenj pripravili dokument WorldWide Fuel Charter in postavili 5 kategorij kakovosti goriv in s tem tudi sami izpostavili pomembnost kakovosti goriv za delovanje motorja tako v smislu učinkovitosti, okoljske prijaznosti kot tudi dolge življenjske dobe.“
Med organizatorji izbora je poleg spletne strani zurnal24.si tudi specializirana revija Mehanik in voznik. "Izbor ni zamišljen le kot strokovno tekmovanje, namenjeno ozkemu krogu specialistov; že od začetka želimo z njim izpostaviti poklic mehanika, ki iz leta v leto postaja zahtevnejši in hkrati odgovornejši, ter ga približati širšemu krogu ljudi, morebitnih bodočih mehanikov in seveda uporabnikom njihovih storitev. Hkrati pa v okviru izbora predstavljamo tudi vsebinske teme, povezane z vzdrževanjem vozil, ker želimo s tem prispevati k splošnemu izobraževanju o pomenu kakovostnega vzdrževanja in neoporečnosti vozil za večjo varnost v prometu,“ poudarja Marko Krautberger, glavni urednik revije Mehanik in voznik, soorganizatorja izbora Mehanik leta.
Pisca članka tudi.