Preizkusili smo različico i4 eDrive 40 s pogonom na zadnji kolesi in prvi električni M, i4 M50 s pospeškov od 0 do 100 km/h v 3,9 sekunde in dvema električnima motorjema, enim na vsaki pogonski osi.
BMW se je elektrifikacije lotil drugače od premijskega tekmeca Audija, ki je za svojo električno floto razvil posebno, električno platformo za izdelovanje vozil. I4 se proizvaja v isti tovarni kot dizelska in bencinska serija 4, na isti platformi. Električni i je oblikovno skoraj identičen. Še največja razlika so »polne ledvičke« spredaj, po katerih še najlažje spoznaš, da gre za električno serijo 4.
Športno-elegantno vozilo
BMW inženirji so pri razvoju štirivratnega električnega kupeja že samega začetka načrtovali vrhunske vozne lastnosti, značilne za BMW. Peta generacija pogona iDrive, ki jo je BMW razvil sam, vključno z elektromotorji, elektroniko in baterijami, je omogočila globoko integracijo električnih komponent v strukturo vozila. Elektromotorji so na primer z menjalnikom in elektroniko integrirani v eno enoto, baterija v tleh pa je zaradi svoje višine le 110 milimetrov skoraj neopazna. Zato so lahko linije i4 športne, natančno v stilu gran coupéja.
Koeficient zračnega upora se je na račun aktivnih loput v sprednjem delu in splošne aerodinamične optimizacije zmanjšal do odlične vrednosti (Cd 0,24). Nemci trdijo, da so s tem doseg podaljšali za 10 kilometrov. Česar ne vidite, je mešanica materialov, ki zagotavlja visoko trdnost in hkrati zmanjšuje težo. Poleg visoko trdnega jekla so uporabili veliko aluminija - za izdelavo sprednjega pokrova, prednjih blatnikov, pokrova šasije in več komponent vzmetenja koles, ki zmanjšujejo težo nevzmetnih mas. Kljub temu ima i4 več kot dve toni, samo baterija tehta okoli 500 kilogramov.
Vozili smo preizkusili na kratki vožnji od Ljubljane na Krvavec in nazaj. Podrobneje bomo občutke opisali po daljšem testu obeh vozil, za začetek pa toliko, da že različica i4 40 eDrive ponuja zelo športne občutke in pospeške, ob katerih se ne zavedate, kako hitri ste. i4 M50 pa je brutalen stroj, kjer se pozna, da je razmerje med težo spredaj in zadaj - zaradi dodanega elektromotorja na prednji osi - skoraj idealno 50:50. Pospešek je brutalen, navora je skoraj 800 Nm, ne navduši pa le pri pospeševanju z mesta, ampak tudi pri vmesnem pospešku, tudi na avtocesti. Voznik ima občutek, da moči nikoli ne zmanjka. I4 M50 dodaja posebno športno M krmiljenje, 20-palčne kolesne diske, posebne M zavore in športno podvozje. Poleg tega lahko voznik izbira med več načini vožnje. Prvi občutek je, da je vozilo še bolj brutalno v vožnji kot 6-valjni »Bavarec«. Medtem, ko se pospešek pri šibkejši različici konča pri največji hitrosti 190 km/h, i4 M50 doseže hitrost do 225 km/h.
Pogon zadaj ali na obe kolesi
I4 je poseben, ker gre za novo generacijo BMW električnih vozil, za katero Bavarci samozavestno pravijo, da uporabniki ne bodo imeli več stresa ob pogledu na električni doseg na digitalnih merilnikih, ki ga omogoča velika baterija – neto 80,7 kWh.
Na prvi vožnji sta nas pričakala dva modela. Oba z enako veliko baterijo, a pomembno razliko v pogonu. BMW i4 eDrive40 ima električni motor samo na zadnji osi, kar pomeni manjšo moč 250 kilovatov (340 KM) in pospešek 5,7 sekunde od 0 do 100 km/h, prinaša pa tudi nekoliko večji doseg 590 kilometrov (WLTP). Drugi stroj je bil prvi električni M, BMW i4 M50 z dvema električnim motorjema, z enim na vsaki osi – torej električnim štirikolesnim pogonom in brutalnim pospeškom 3,9 sekunde od 0 do 100 km/h. Električni motor spredaj prinaša moč 190 kilovatov, zadaj pa 230 kilovatov. Sistemska moč je kar 400 kW (544 KM). Doseg je na račun večje moči manjši in je glede na podatke cikla WLTP 521 kilometrov.
Pomembno je, da i4 podpira hitro polnjenje z močjo 205 kW. V desetih minutah, preživetih na polnilniku, boste v primeru M50 prevozili 160 kilometrov, v primeru eDrive40 pa boste baterijo napolnili za nadaljnjih 140 km. Polnjenje je poenostavljeno z aplikacijo BMW Charging, s katero je v Evropi na voljo 200.000 polnilnih postaj, vključno z omrežjem blagovne znamke Ionity. Na javni polnilnici je možno baterijo vozila polniti z močjo 11 kW, v prihodnje pa naj bi bila za doplačilo na voljo še enkrat večja moč polnjenja.
Nova BMW-jeva ureditev kabine
Pomembna razlika v primerjavi z dizelskim in bencinskim modelom serije 4 je ureditev kabine, ki je povzeta po namenskem električnem BMW SUV vozilu iX. V notranjosti so uporabili ukrivljeni, k vozniku usmerjeni zaslon iz BMW-ja iX in zato zmanjšali število fizičnih gumbov, hkrati pa različnim programom vožnje dali različne teme za spodbudo vozniku. Volanski obroč je v nasprotju z iX ostal okrogel, posebnost pa so v M različici tudi športni sedeži z integriranimi vzglavniki, ki jih poznamo iz BMW-jev M3 in M4.
Električni GT ponuja prostor za pet potnikov in prtljažni prostor s prostornino od 470 do 1.290 litrov.
Navigacijski sistem BMW Maps in Connected Charging načrtuje tudi polnjenje, vključno z načrtovanjem poti in vključno z idealnimi polnilnimi točkami. Je del naprednega informacijsko-razvedrilnega sistema s parom ukrivljenih zaslonov z diagonalo 12,3 in 14,9 palca, ki ustvarjajo tako imenovani ukrivljen zaslon. Informacijsko-zabavni sistem podpira uporabo aplikacij, popolno povezljivost pametnega telefona in spletne posodobitve programske opreme. Napredno glasovno upravljanje BMW Intelligent Personal Assistant vam omogoča dobesedno komunikacijo z avtomobilom.
Pri BMW so v i4 vgradili več kot 40 asistenčnih sistemov, pri električnem pa je več serijskih sistemov kot v primeru dizelske in bencinske različice. Izpostavljajo upravljanje s pomočjo umetne inteligence, na katero je vezana predvsem pametna regeneracija. Avto glede na začrtano pot v navigacijski napravi, sam prilagaja rekuperacijo in zaviranje avtomobila, da bi s tem podaljšal doseg vozila. Na avtocesti uporablja predvsem funkcijo jadranja, sam pa pred križišči, krožišči ali ob izvozu z avtoceste zmanjša hitrost glede na cestne omejitve.
Čeprav je dražji, je zaradi bonitete ugodnejši
Začetna cena za i4 40 eDrive je 57.560 evrov. Če primerjamo ceno z dizelskim BMW 420d grand coupejem s 140 kilovati moči (190 KM) je električni model dražji za 5.200 evrov, v primerjavi z bencinskim 430 i s 180 KW moči (245 KM) pa je dražji za 2.700 evrov. Kljub vsemu pri BMW Group Slovenija pravijo, da je povpraševanje izjemno, na leto bi lahko prodali 200 vozil, saj je pri električnih vozilih boniteta za poslovno uporabo 0 evrov. Za omenjeni dizelski model je mesečna boniteta 786 evrov, za bencinski pa 824 evrov.
M različica nakup na račun dodatne moči in tudi več serijske opreme precej podraži, saj osnovni i4 M50 stane 71.500 evrov.