Koledar je bil pred 21 leti ustvarjen namensko za dobavitelje koroške avtomobilske industrije, od takrat pa se je razvil v enega najbolj ekskluzivnih in tradicionalnih koledarjev v Sloveniji. Omejena serija obsega 600 oštevilčenih in podpisanih koledarjev, k vsakemu pa so priložene še po štiri poštne kartice z motivom v slogu koledarja.
Intervju: avtor koledarja Alpra Design Aleksander Praper
Kaj je bila rdeča nit 21. koledarja?
V primerjavi z jubilejnim 20. koledarjem, ki je bil zelo barvit, kompleksen in je avtomobile predstavljal na realističen način, se je koledar Alpra Design 2015 vrnil k samim osnovam predstavitve oblike, torej k ročno risani skici. Za bolj eleganten efekt in hkrati vpadljiv videz sem uporabil kombinacijo bele skice na črni podlagi.
Kaj je novega s tehničnega vidika in oblikovalskega vidika?
Medtem, ko večina koledarjev ostaja iz leta v leto podobnih in prikazuje enake motive, se koledarji Alpra Design vsako leto spreminjajo. Oblika in izvedba se vsako leto znova prilagajata tematiki koledarja. Tako je tudi letos. V želji po doseganju pristno naravnega videza skice smo uporabili bolj debel hrapav papir, katerega struktura pristaja ročni risbi in nekoliko zmanjša kontrastnost ter deluje bolj »mehko«. Sama postavitev je zelo preprosta in dovoli skici, da izstopa. Lahko bi rekel, da je koledar že na prvi pogled bolj »umetniški »kot ob predstavljanju dizajnov na foto-realističen in računalniško dodelan način, ker takrat nekateri to zamenjujejo s fotografijo. Naslovnica je oblikovana kot okvir, za katerim se skozi prozorno folijo vidi prva stranica – to deluje kot risba pod steklom. Zaradi poudarjanja prestiža smo tokrat logotip Alpra Design prvič natisnili s kovinsko srebrno barvo, hkrati pa poudarili ekološko noto z naravnim videzom škatle. Tudi štiri poštne kartice, ki so dodane k vsakem koledarju, so prilagojene dizajnu koledarja in letos bolj zaščitene pred zunanjimi vplivi. Glede samih dizajnov avtomobilov, ki so predstavljeni na koledarju, pa bi težko govoril na splošno. Gre namreč za 12 raznolikih modelov, ki ne uprizarjajo katerega izmed obstoječih vozil, oziroma obstoječih znamk. To so ideje bodočih vozil, ki segajo od retro oblikovanega kupeja, preko SUV-ja, športnega kabrioleta, mestnega avtomobilčka, do futurističnega superšportnika.
Kje ste iskali navdih za nove kreacije?
Moram priznati, da nisem iskal posebnih navdihov. Želel sem le predstaviti kanček letošnjega dela. Tokom leta rišem številne skice in raziskujem oblike, eksperimentiram z linijami in na njih upodabljam moj stil, okus. Ko je prišlo do časa za pripravo koledarja, sem s pomočjo kroga ljudi, ki mu še posebej zaupam, izločil teh 12 skic, ki so predstavljene na koledarju. V tem smislu koledar ni imel posebne oblikovne teme, recimo kupeji in kabrioleti, novodobna eleganca..., kot na nekaterih preteklih koledarjih.
Kako se je spreminjal vaš slog pri risanju koledarja v zadnjih 21 letih?
Upodabljanje avtomobilskih dizajnov, ki so predstavljeni na koledarjih, se je spreminjalo v skladu z mojim poznavanjem različnih tehnik predstavitve. Sprva so koledarji nastajali povsem ročno – avtomobili so bili narisani s kombinacijo svinčnika, tuša, flumastra in krede. Potem se je pojavila računalniška dodelava in so me pritegnili računalniški efekti, ki so dopolnili ročno risane dizajne. Nato je sledilo še barvanje skic na računalniku in s tem doseganje realistično-studijskega videza avtomobilov. Vmes sem na koledarjih pokazal tudi skice – navdihe, oziroma intenzivno poudarjal ključne linije ali pa se igral z različnimi načini senčenja. Lani sem prvič kombiniral ideje avtomobilov z različnimi ozadji – od fotografij do abstraktnih dizajnov. Vsakih nekaj let pa kupce opomnim tudi na preprosto lep videz skic.
So koledarji še zaželeni kot novoletna darila?
Na to vprašanje bi težko odgovoril, ker moji koledarji niti številčno niti tematsko niso odraz stanja na trgu. Tiskarna, ki jih je tiskala tokrat in že kdaj prej, letno proda preko pol milijona koledarjev. Torej se količine v Sloveniji precej verjetno merijo v rangu koledar ali celo dva na prebivalca. Glede na to, da zadnja leta naklada koledarjev ALPRA DESIGN sega med 600 in 700 kosi, je moj tržni delež zanemarljiv. Niti ne bi želel, da je velik, kot si ne želim imeti avta ali hlač, ki jih ima vsak, pa tudi, če je to zelo poveličevana znamka. Pri tem pač ne gre za komercialen koledar, ki bi bil ustvarjen za široko všečnost in zgolj z namenom maksimalnega profita. Dejstvo je, da smo pred 21 leti prodali skoraj 10-krat več koledarjev, a takrat so bili glede kakovosti in cene povsem povprečni. Danes glede izdelave in dodatkov sploh niso primerljivi s prvimi, zato mi je tudi normalno, da imajo specifične kupce. Ti dobro vedo, zakaj jih kupijo in pri tem ne gre zgolj zato, da nekomu pač dajo darilo. Koledar je tako redek in drugačen, da moje kupce njihove stranke in partnerji celo sami prosijo zanje in posledično to darilo visi na steni, kar je njihova glavna želja, oziroma smisel koledarja. Nekateri jih kupujejo že 15 in več let ter pogosto še sami zbirajo po en izvod. To niso čisto povprečni podjetniki. Večina povprečnih podjetnikov kupi koledar, ker se to spodobi, enako kot pisalo in vžigalnik, pa čeprav to potem pristane v košu ali na omari. Ne razmišljajo, da je to vstran vržena reklama, pa čeprav poceni. V končni fazi pa gre pri mojem delu tudi za odnos. Praviloma celoten proces, razen tiska, izvedem sam, vključno z osebno dostavo. Takrat se srečamo, z nekaterimi spijemo vodo ali kavico, skupaj pogledamo, rečemo kakšno besedo. Skratka, sem premalo »normalen«, da bi lahko govoril o povprečju trga. Vsekakor pa verjamem, da se bo za posebne stvari vedno našel krog kupcev.
Kje se da kupiti ali naročiti koledar?
Najbolj enostavno je preko moje spletne strani www.alpra.com, sicer pa bodo naprodaj tudi v trgovinah ART v Mariboru in Celju ter papirnici Ostržek v mojem domačem kraju.