Na nas se je s pismom obrnila bralka (ime je znano uredništvu), ki opozarja, da se v določenih šolah vožnje odvija delo na črno zelo nevarnega tipa. Šole vožnje so tako kot še številne druge dejavnosti z vladnim odlokom že več tednov zaprte, kar za številne lastnike in zaposlene v organizacijah pomeni hude težave in zelo nejasno prihodnost. Zato so se v preteklih tednih že pojavili pozivi, naj vlada premisli o sproščanju izobraževanja.
Nekatere šole vožnje so zadeve vzele v lastne roke na izredno nevaren način. Bralkin otrok je kar od dveh sošolcev izvedel, da že od decembra dalje opravljata ure praktične vožnje v prometu. Srednješolca se za izpit pripravljata pri različnih šolah vožnje, vsak s svojim inštruktorjem, način "pouka" pa je v obeh primerih enak. "Gre za poučevanje v civilnem avtu, brez rumene table na strehi in nalepk z napisi šola vožnje. Seveda brez vodenja evidenc, s kasiranjem na roko," pove bralka.
In še: "Zaradi želje po čim manjši opaznosti kandidat in inštruktor ne nosita zaščitne maske."
Če navedbe bralke držijo, se kandidat in inštruktor vozita po cesti v povsem običajnem avtu, ki sploh ni prilagojen za izobraževanje kandidatov: inštruktor nima lastnega notranjega vzvratnega ogledala in dodatnih zunanjih ogledal, ostali vozniki niso pozorni na neoznačen avto, ki ga vozi nekdo brez vsakršnih izkušenj ... Če inštruktor nima niti lastnih stopalk za zavoro in sklopko, potem v sili nima nobenega učinkovitega orodja za preprečitev nesreče.
Bralka je zaradi dogajanja zelo zaskrbljena, tako z vidika možnosti širjenja okužb, kot varnosti udeleženih in nenazadnje neodgovornega početja nekaterih šol voženj. Sprašuje se, ali se Agencija za varnost prometa (AVP) in policija sploh zavedata dogajanja na cestah.
S tem vprašanjem smo se obrnili na obe instituciji. Z AVP, ki je zakonsko pristojna za strokovno delo šol voženj, so nam odgovorili, da so prejšnji teden dejansko prejeli prijavo o domnevnem delovanju šol vožnje v času, ko velja vladna prepoved. Prijavo so odstopili policiji, hkrati pa spomnili, da je v skladu z zakonom o voznikih AVP pristojna le za strokovni nadzor nad delovanjem šol voženj, ne pa za inšpekcijskega.
Na policiji so potrdili prejem prijave. Drugih informacij v tem trenutku nimajo.
Šole vožnje pod hudim pritiskom
Prepoved izobraževanja kandidatov za voznike bo pustilo dolgoročne posledice. Številni kandidati so morali proces prekiniti med učenjem teorije, drugi že v času praktičnih voženj. Tako dolg premor bo pomenil, da bo moral marsikateri kandidat začeti znova, še posebej pri vožnji v prometu. To pomeni dodatni pritisk na stroške izobraževanja. Hkrati se ne izvajajo programi varne vožnje za mlade voznike, niti psihofizične delavnice za tiste, ki jim je bil izpit odvzet. Država je zgolj podaljšala veljavnost nekaterih listin, na primer začasni izpit tistih mladih voznikov, ki bi morali v času epidemije predložiti potrdilo o opravljenem treningu varne vožnje.
V Sloveniji izobraževanje voznikov ni opredeljena kot nujna dejavnost. Učitelj vožnje in član izvršilnega odbora Združenja šol vožnje pri Gospodarski zbornici Slovenije Borut Žagar je za Žurnal24 že pred časom opozoril, da njihovo izobraževalno dejavnost naša država po eni strani enači s klasičnim gospodarstvom, po drugi strani pa jim je poleti in jeseni, ko so bili odprti, predpisovala strožje sanitarne pogoje od tistih vzgojno-izobraževalni dejavnosti, kaj šele v običajnem gospodarstvu.
Že po pomladnem zaprtju je po njegovih izkušnjah prišlo do podaljšanja izobraževalnega procesa in velike utrujenosti pri učiteljih, kakšne posledice bo imelo novo zaprtje, si ne upa napovedati. "Z vsakim tednom dlje, ko smo zaprti, se kopičijo nove prijave na usposabljanja, mi pa smo tako časovno kot kadrovsko izjemno omejeni pri izvedbi."
Kandidati se kopičijo, država gluha za prilagoditve
Po podatkih AVP je bilo v lanskem letu zaradi pandemije v Sloveniji opravljenih za okoli četrtina teoretičnih in praktičnih izpitov manj, kot so glede na število možnih kandidatov kazale projekcije na začetku 2020.
"AVP bo, enako kot po prvem valu epidemije, takoj po sprostitvi ukrepov začela z izvajanjem svojih dejavnosti, ki so trenutno začasno prepovedane in bo navedeno izvajala glede na vse svoje razpoložljive kadrovske in materialne resurse," o času po odprtju dejavnosti pravijo pri agenciji. "Kandidatom lahko svetujemo, da spremljajo objave na spletni strani javne agencije in v medijih ter se prijavijo na nov termin vozniškega izpita, ko se bodo ti ponovno izvajali."
Med prvim "lockdownom" lani spomladi je AVP takrat še pod drugim vodstvom državi oziroma ministrstvu za infrastrukturo predlagal spremembo izobraževanja voznikov. AVP je dal pobudo, da bi lahko tako kot v šoli vsaj del teoretičnega izobraževanja šole vožnje opravljale na daljavo, idejo pa utemeljil z možnostjo bolj strokovnega podajanja vsebine, z nižjimi stroški tako za izvajalce kot kandidate in tudi z mislijo na podobne omejitve gibanja, ki da bodo gotovo še sledile.
A pobuda je na ministrstvu, ki ga vodi Nsi minister Jernej Vrtovec, naletela na gluha ušesa. Sledila je menjava vodstva na AVP, ki ga je v čudnih okoliščinah prevzel Jože Hribar. Ob vnovičnih jesenskih omejitvah zaradi epidemije pobude izobraževanja voznikov na daljavo vsaj javno ni nihče več omenjal, pa čeprav so jo pomladi podprli tudi pri AMZS.
Avtošole bodo, glede na rizičnost dela, verjetno zaprte do sredine poletja.
Trenutni lockdown je bedarija. Lockdown se dela 3 tedne in takrat zares, potem pa bi moralo biti epidemije konec. Tako po malem pa ne doseže svojega namena in samo škodi gospodarstvu tako, da je vse skupaj že brezveze.
Kar pišete je verjetno ena velika laž in potrebno bi bilo ovaditi ovaditelja, če veste kdo je. Zaradi takšnih, verjetno lažnih, ovadb ima škodo celotna branža. Seveda bi avtošole rade prilagojeno usposabljanje, da bi lažje prodajale izpite, tako kot se… ...prikaži več je to počelo v preteklosti.