Ob 8. marcu, dnevu žena, smo se pogovarjali s Sašo Biaggio, avtoserviserko, ki bo kmalu postala avtoserviserni inženir.
Saša Biaggio, imate zelo zanimiv priimek. Zelo podoben, kot ga nosi slavni italijanski nogometaš - Roberto Baggio.
Biaggio je bil moj pradedek, ki je z vojsko prišel v Slovenijo, se zaljubil v Slovenko in zdaj imam tak priimek. Nisem v sorodu s slavnim nogometašem Robertom Baggiem (smeh), kot bi lahko kdo pomislil.
Pričakujete vrtnico od sodelavcev za 8. marec?
Pustimo se presenetiti.
Koliko časa ste zaposleni pri Avto Triglavu?
Sem še zelo nova. Dobra dva meseca. Pred tem pa sem šest let delala v mehanični delavnici. To, tukaj, je čisto nova izkušnja.
Pomočnik ravnateljice na Srednji poklicni in strokovni šoli Bežigrad – Ljubljana Alojz Kranjc, ki jo je obiskovala tudi Saša Biaggio, nam je povedal, da ni veliko deklet, ki bi se odločale za tako izrazito moški poklic. Skoraj vsako leto pa se vpiše v program avtoserviser ali avtokaroserist ena ali dve dekleti. Odstotek je sicer zelo majhen, če je statistika vpisa že leta štiri oddelke avtoserviserjev in oddelek in pol avtokaroseristov. Praviloma pa so zelo uspešne. Še posebej Saša, o kateri pravi: "Prav Saša je bila 'CARICA' v razredu. Tako smo vsaj v zbornici večkrat načeli pogovor, ko smo govorili o njenem razredu 5.T. Vse fante je spravila v red in so ji slepo sledili."
Glede na to, da delate v avtomobilskem servisu vas obkroža moška družba.
Tako je. Enako kot doma. Imam štiri brate. Moška družba mi ni tuja.
Predvidevam, da imate radi avtomobile in se verjetno o njih radi tudi pogovarjate? So tudi avtomobilske teme prisotne, ko ste s prijateljicami?
Imam kolegico, ki je ličarka in strojnica. Rojeni sva na isti datum, recimo, da sva "dvojčici". Večinoma pa imam prijatelje. Z omenjeno prijateljico se med drugim pogovarjava tudi o avtomobilih. Poklicna deformacija. Ko vidiva kakšen avto, komentirava, kako je pobarvan. Ali pa, če slišiva, da se sliši praskanje diskov.
Kaj pa pogovori s fanti, tudi tečejo o avtomobilih?
Ko fantje zavohajo, kaj počnem, bi se pogovarjali samo o avtomobilih. Vendar se pogovarjam tudi o vseh drugih stvareh, ne samo o avtomobilih. Tudi medicinske sestre se ne pogovarjajo samo o tem, ali so pri odvzemu krvi zapičile iglo v žilo v prvo ali ne.
Ste kdaj kakšnega prijatelja reševali iz težav, na primer, če je bilo treba zamenjati predrto gumo?
Tudi se je zgodilo. En prijatelj je z avtomobilom zletel s ceste. Izposodila sem si bratov terenec in vozilo povlekla iz blata. Dvignila sem ga z dvigalko, zamenjala gumo in ga odpeljala na bencinsko postajo, kjer sem morala še napolniti gumo. Po navadi je ne napolni nihče.
Če ima kakšen prijatelj težave z avtomobilom, torej najprej pokliče vas?
Res je (smeh).
Fanta imate?
Imam.
Kako pa on gleda na to, da popravljate avtomobile?
Po navadi se z njim nočem pogovarjati o avtomobilih, ker bi se lahko pogovarjala samo o avtomobilih do konca življenja. Ima "zrihtanega" golfa pete generacije GTI, od katerega je kar malo odvisen. Njegovega avtomobila se nočem dotikati. Naj ga servisirajo drugi, da ne bom jaz kaj kriva.
Kako se reče pravilno ženski v vaši stroki, niste avtomehanik?
Avtoserviserka. Ko bom marca oddala diplomo, pa bom avtoservisna inženirka.
Ste edina avtoserviserka?
Za zdaj da. Najprej sem obiskovala SPSŠB-Ljubljana v programu avtoserviser. Po zaključku nadaljevala šolanje na poklicno tehnični stopnji ter uspešno končala peto stopnjo kot avtoservisni tehnik. Nato sem se vpisala na Višjo šolo v Celju v program Avtoservisni menedžment.
Kranjca smo izzvali, zakaj so v Skandinaviji bolj uspešni pri privabljanju deklet k poklicu avtoserviserja? Pravi, da tam tudi država oziroma sistem prevzema vlogo promotorja poklicev. Vse je v dobri predstavitvi izobraževalnih programov, možnosti napredovanja in zaposljivosti, zainteresirani populaciji ter javnosti. Pravi, da je mogoče tudi miselnost zaposlovalcev še malo konzervativna, da je zanesljivejše zaposliti v tem poklicu fanta kot dekle. V prihodnje nameravajo dekleta za izobraževanje za avtoserviserja privabiti s promocijo poklica na osnovnih šolah, preko zgibank, oglaševanj v revijah, časopisih, radijskih oglasih, na sejmih, tekmovanjih dijakov »Srečanje strojnih šol Slovenije«, tekmovanjih, kot je naš »Mehanik leta«, mednarodnih tekmovanjih, kot je bilo »Car Mechanic Junior«, dnevov odprtih vrat, »Informativa«, delavnic za mlade ...
Ali lahko rečemo, da so avtomobili vaša ljubezen iz otroštva? Imate doma avtoservisno delavnico?
Avtomobile obožujem že od majhnega. Mojo sobo so krasili avtomobilski plakati. Doma sicer nimamo delavnice, imamo kmetijo. Nisem ravno tipična ženska. Kot otroka so me zanimali avtomobilčki, tudi kakšnega daljinca je bilo treba razstaviti in sestaviti. Nisem imela veliko punčk.
Kdo je doma popravil moped, vi ali bratje?
Jaz in starejši brat, drugi bratje so mlajši. Motor Tomosa4 sva razstavila na prafaktorje in sestavila nazaj.
Kdaj ste prvič sami kaj popravili na avtomobilu?
To se je začelo v srednji šoli.
Kdaj ste prvič zamenjali zobati jermen?
V prvem letniku.
Obdani ste billa s sošolci. So vas čudno gledali?
Med 30 dijaki v prvem letniku sem bila edina punca. Sprva so me gledali malo čudno, potem pa so se me navadili. V 1. letniku so me malo podcenjevali. Kmalu so ugotovili, da z mano ne bodo zobali češenj in so se vdali v usodo, da sem tudi boljša od njih.
Na primer?
V drugem letniku sem dva sošolca učila, kako se na stroju pravilno montira guma.
Kaj pa profesorji, so vam pogledali skozi prste? Niso navajeni gledati punc v šolskih klopeh?
Priznam, da malo so mi. Ne pa toliko, da bi lahko rekla, da so mi "podarili" spričevalo. Imela sem enake obveznosti kot fantje.
Zakaj menite, da pri nas v tem poklicu ni več žensk? V Skandinaviji v avtomehaničnih delavnicah srečamo zelo veliko predstavnic nežnejšega spola.
Prav imate. V 3. letniku sem bila en mesec na izmenjavi. Tam je ogromno punc, manj jih je kot mehanikov, veliko pa jih je v kleparski in ličarski dejavnosti. Avtoserviser je težji poklic, saj je treba dvigovati velika in težka kolesa. Fizično je bolj naporen. Pri drobni punci, kot sem jaz, si marsikdo ne predstavlja, kako premetavam 21-palčna kolesa. Za zdaj še nisem menjala sklopke. Tudi menjalnik je težek. Vseeno mislim, da, če bi se punce spravile to narediti, bi tudi izpeljale.
Verjamem, da vaš avto ne izgleda kot katerikoli drug?
Res je. Svoj prvi avto, sicer rabljeni, sem predelala, imel je drugačen izpušni sistem, bil je spuščen in imel večja kolesa ... Sem si ga kar privoščila. Zamenjala sem tudi motor.
Pri prejšnjem delodajalcu ste popravljali avtomobile, tukaj pa delate v sprejemni pisarni.
Res je. Nimam več umazanih prstov in mi to trenutno povsem ustreza. Dovolj je bilo šest let "šraufanja".
Na Avto Triglavu "šraufajo" vozila Alfa Romeo, ki so med Slovenci zelo priljubljena zaradi svoje zgodovine in oblike, pa maseratije in ferrarije. Vas kaj srbijo prsti, ko jih vidite v delavnici pripravljene za servis?
Me, priznam. Hitro pridem v delavnico. Če ne drugega, vsaj malo gledam.
Kdo bi lahko mislil, da lahko vsak dela v sprejemni pisarni. Tukaj ste neka vez med stranko in mehanikom.
Tako je. Mehaniku moram prenesti prave informacije, da lažje postavi diagnozo. Hkrati moraš dobro poslušati stranko in postavljati prava vprašanja, da bo mehanik našel odgovore na napake.
Dejali ste, da ste šest let v delavnici popravljali avtomobile. So bile stranke, ki so pripeljale avtomobile na servis ali popravilo, presenečene, ko so zagledale dekle?
Bile. Slišala sem tudi "ženska pa že ne bo šraufala mojega avtomobila."
Imam občutekda boljša kot marsikateri moški mehanik.
Verjetno ve vec o avtih, kot vecina zensk, ampak jaz ji ne bi prepustil sraufanje avta.
Ena redkih, ki verjetno ve da na avtu ne obstaja samo barva ampak še kaj drugega.