Avto
13 ogledov

Si lahko zelen pri 5,7-litrskem motorju?

Chrysler ecoVoyager je električni koncept preprostih, a všečnih oblik.
1/56
Žurnal24 main
Obisk avtosalona v Detroitu, ki je letos še posebej poln obljub o skorajšnji uporabi drugačnega pogona vozil, je nekaj posebnega iz večih razlogov.
 

NAIAS 2008

Več o avtosalonu si preberite tukaj.

Čeprav po svoji velikosti ne spada med največje mednarodne avtomobilistične razstave, salon veliko zanimanja vzbudi zato, ker je prvi v novem koledarskem letu in so na njem predstavljeni mnogi koncepti, ki v kasnejših mesecih že zaidejo v serijsko proizvodnjo. Druga posebnost je mesto prireditve. Detroit je srce ameriške avtomobilske industrije in eden izmed največjih svetovnih centrov. Zakaj ima mesto s slabimi 900.000 prebivalci tako slabo razvit javni promet, je tujcu hitro jasno – ker se vsak vozi z lastnim avtomobilom.

Velika trojica (Ford, GM, Chrysler) je tudi sicer neizbrisno povezana z zgodovino mesta, v dobrem ali slabem. V zadnjem času predvsem v slednjem, saj v gospodarstvu v tem mestu ob kanadski meji in z njim vred vsej zvezni državi Michigan pošteno škriplje.

RAM je na prizorišče prišel v spremstvu krav. © Andrej Leban

 
Šov, politiki in le nekaj deklet
Tretja značilnost pa je sama izvedba salona. Pustimo ob strani policijske pse, ki v strahu pred vtihotapljenjem bombe v konferenčni Cobo kompleks dobro prevohljajo vsak košček prtljage. Tudi hostese so, kolikor jih sploh je, v nasprotju z evropskimi saloni tukaj skorajda neopazne. V ospredju je šov. Američani so mojstri reklamiranja avtomobilov, pri čemer ne poznajo tabujev, saj rade volje primerjajo svoje vozilo z vozilom konkurence in ob tem navedejo vsaj deset razlogov, zakaj je njihov avtomobil boljši.

Glede dramaturškega vložka velja še posebej izpostaviti tri premiere. Dodge je novinarje povabil, naj se mu pri predstavitvi prenovljenega rodu tovornjaka RAM pridružijo na tiskovni konferenci sredi (mrzle) ulice pred kongresnim centrom. Med tako zbrano množico sedme sile in naključnih mimoidočih je nato prišla čreda dolgorogih krav, ki so jih po ulici prignali kavboji na konjih. Med živalmi sta se pripeljala dva prenovljena dodgea, a se je zdelo, da so jima vso pozornost pobrale krave, ki so poskrbele za nekaj zanimivih vložkov.

Konkurenčni Fordov model F-150 so razkrili na slovesnosti v družbi rodeo, country in NASCAR zvezd. Za tretji vrhunec je poskrbel GM s pompoznim razkritjem najhitrejšega hišnega modela doslej – corvetto ZR1. Za dodatno vzdušje pa so poskrbeli trije republikanski kandidati, John McCain, Mitt Romney in Mike Huckabee, ki so se tik pred volitvami v zvezni državi sprehodili med avtomobili.


Ko gre na etanol celo ferrari F430 spider, potem so stvari gotovo resne. © Andrej Leban

 
Najbolj zelen salon doslej
Na prvi pogled torej letošnji NAIAS (North Americah International Auto Show) ostaja zvest malikovanju velikih in zmogljivih avtomobilov, ki da le v takšni obliki lahko prinesejo srečo in zadovoljstvo v življenje povprečnega ameriškega moškega in njegove družine. Težko je namreč verjeti, da mislijo Američani resno glede zelene prihodnosti, ko pa istočasno predstavijo RAM s 5,7 litrov delovne prostornine.

Pa vendar je po povedanem na konferencah na obisku razstavnih prostorov hitro jasno, da so, sicer gnani bolj zaradi cen fosilnih goriv kot pa resnične skrbi za okolje, tudi preko luže začeli z dolgimi koraki slediti azijskim in evropskih proizvajalcem pri razvoju alternativnih virov pogona. V tem razvoju prodor dizelskih avtomobilskih motorjev na doslej zelo skeptični ameriški trg pomeni še najmanjšo stopnico. Dejansko prav vsak ameriški razstavljalec, pa četudi vsaj za potrebe marketinga, poudarja zeleno plat, pri tem pa padajo konkretne obljube.



Hondin koncept CR-Z raziskuje, kje so meje v zmogljivostih hibridnega vozila. © Andrej Leban

 
General Motors stavi na uporabo etanola. In to ne takšnega, ki se ga na škodo proizvodnje hrane in porabe vode proizvaja iz koruze, temveč etanola, ki bi ga bilo mogoče na dokaj poceni in učinkovit način mogoče proizvajati iz smeti, odpadne gume, trohneče trave, lesnih sekancev in še česa. Tehnologija je nared, čakajo le še vlagatelje iz energijske srenje, ki pa bodo gotovo prej ali slej uvideli priložnost, trdijo v GM.


Sliši se lepo, ampak podobno so v uspeh lastnih tehnologij prepričani tudi Japonci, ki vidijo rešitev predvsem v električnem pogonu, ali Nemci, ki zaenkrat dajejo prednost dodelavi dizelskih motorjev. S svojim videnjem električnih avtomobilov se je tekmi pridružil Chrysler, velik poudarek pa je tudi na na t. i. plug-in hibridih, torej avtomobilov, ki si čez noč baterije napolnijo prek električnega omrežja, kar več kot zadostuje za povprečno kilometražo njihovih lastnikov. Če električna energija vendarle poide, šele priskoči na pomoč običajni motor in znova napolni baterije. Tovrstne rešitve predstavljata predvsem Toyota in Volvo.

Naj mislijo Američani resno ali ne, ko začnejo o varovanju narave govoriti pri gmotah, kot sta hummer ali cadillac escalade, potem je jasno, da se vendarle nekaj premika.

Komentarjev 1
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.