Avto > Testi
2029 ogledov

Mustang na digitalnem povodcu: še Bruce Willis bi zadovoljno godrnjal

Ford mustang mache-e infotainment
1/54
Saša Despot
Vizije iz ne tako starih filmov postajajo resnične. Danes sta avto in voznik povezana tudi v digitalnem svetu.

"Dobrodošli, gospod Dallas. Kako se počutite to jutro? Ste dobro spali? ... Nivo goriva je 6.03 ... Pogon 2x4. Želim vam lep dan ..." Nepozabni prizor pogovora med avtom in Bruceom Willisom v futurističnem filmu Peti element iz leta 1997. 

Dialog je dobrega četrt stoletja kasneje postal realnost. "Dobro jutro, gospod Leban, usedite se, vaš sedež je že ustrezno prilagojen in ogrevan, upam da vam je temperatura moje notranjosti v tem hladnem jutru po volji. Slano sem s stekel že očistil in jih osušil, nastavil sem vam tudi vašo najljubšo jutranjo radijsko postajo ter določil najugodnejšo pot do službe glede na trenutne prometne razmere. Mimogrede, danes se bova morala malce napolniti, priporočam 50 kW polnilnico na lokaciji čisto blizu vaše službe."

Približno tako danes poteka (za zdaj še neslišni) pogovor med uporabnikom in sodobnim povezljivim avtom. V skladu z napredkom in razvojem avti pač niso več samo mehanske naprave, ki se prižgejo na obrat ključa ali pritisk tipke za zagon. Zdaj so dobesedno neprestano na dosegu roke oziroma zaslona, vnaprej pripravljene na naslednjo vožnjo v skladu s pričakovanji in navadami uporabnika. 

Podobno kot pri mobilnikih, ki so se v nekaj letih iz osnovne funkcije telefoniranja in pošiljanja SMS sporočil (te še kdo pošilja?) razvili v izjemno zmogljivo multi-orodje, so tudi moderni avti s povezljivosto prevzeli nekatere povsem sveže funkcije in sposobnosti. Njihov temeljni namen je, da potnikom in še posebej vozniku naredijo vožnjo čim bolj udobno ter sproščeno. Ob kopičenju raznovrstnih funkcij in nastavitev je dobrodošlo, ko lahko avto marsikaj opravi sam od sebe, voznik pa ostane čim bolj skoncentriran na vožnjo, ne pa na na sredinski zaslon. 

Ford Mustang Mach-E | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Ford mustang mache-e infotainment | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Telefon kot vstopnica in komandna plošča obenem

Česa je predstavnik nove generacije vozil že sposoben, sem preveril pri ford mustangu mach-E, njegovem informacijsko-zabavnem sistemu Sync ter pripadajoči FordPass aplikaciji za telefon. Da gre za zelo sodoben pristop k povezovanju med lastnikom in avtom, dokazuje od zunaj in od znotraj.

Osnova za uspešno komunikacijo pa je vaš pametni telefon. Aplikacija FordPass je namreč vstopnica za povezavo med lastniki in vsemi Fordovimi modeli zadnje generacije, saj praktično vsi že omogočajo vsaj nekaj funkcij, do katerih lahko lastnik dostopa na daljavo in spremlja lokacijo ter status vozila. 

Nastavitev FordPass aplikacije je razumljivo in grafično enostavno pelje čez proces registracije novega uporabnika ter vnašanja novega vozila kar s pomočjo fotografije VIN kode. Edini večji manko aplikacije je, da je le delno prevedena v slovenski jezik, tudi grafični vmesniki v novodobnih fordih še ne upoštevajo slovenskega jezika. A tudi to področje se bo zaradi zahtev EU prej ali slej spremenilo. 

Mustang mach-E spada spada že med tiste avte, pri katerih lahko klasičen fizični ključ pustite v nočni omarici. Ko je prva seznanitev med telefonom in avtom zaključena, se namreč v aplikaciji FordPass pokaže možnost nastavitve digitalnega ključa. Oziroma kar štirih ključev, kar močno olajša souporabo vozila med različnimi uporabniki, saj ni več potrebe po fizičnem prenašanju ključa iz rok v roke.

Ko se uporabnik približa avtu, se mobilnik in avto povežeta prek varne kriptirane povezave, podobne tisti pri plačevanju s telefonom na POS terminalih ter neodvisne od kakovosti mobilnega omrežja. Avto se odklene, treba je samo še sesti za volan, pritisniti zavoro in tipko za zagon. Na koncu vožnje je proces podoben, ko se uporabnik s telefonom oddalji, se vozilo avtomatsko zaklene.

Digitalni ključ je gotovo ena najbolj zanimivih novosti, ki jih omogočajo povezljivi avti in bodo v nekaj letih postali nekaj tako običajnega, kot je danes daljinsko centralno zaklepanje. 

Mustang mach-E je sicer posebnež v smislu, da vstop v avto omogoča tudi prek številčnice, ki se pojavi na vratnem stebričku. Uporabnik mora le potipkati pravilno prednastavljeno zaporedje in avto se odklene tudi, če nimate niti ključa niti telefona.

Kar mustanga dela drugačnega od velike večine ostalih avtov, je njegova sposobnost, da se lahko prilagaja različnim uporabnikom in njihovim navadam. To omogoča pametni vmesnik SYNC4, ki dovoljuje ustvarjanje različnih profilov in jih tudi spariti z različnimi (digitalnimi) ključi. 

Ford mustang mache-e infotainment | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Za vsak profil je mogoče vnesti različne želje, kako naj bo avto nastavljen za uporabnika. Ob zaznavi ključa tako avto samodejno prilagodi sedežni položaj in nastavi notranjo temperaturo v skladu z navado dotičnega uporabnika, v kolikor že ni bila prednastavljena za odhod prek pametnega telefona. 

 

Notranjost osvetli najljubša ambientalna svetloba, radio pa poišče priljubljeno postajo, ki jo uporabnik tisti čas dneva najraje posluša. Avto se tudi takoj poveže z uporabnikovim pametnim telefonom prek brezžičnega vmesnika CarPlay ali Android Auto. 

Ford mustang mache-e infotainment | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Poleg personalizacije uporabniških profilov SYNC4 prilagaja tudi navigacijo. S pomočjo strojnega učenja namreč takoj ponudi uporabniku navigacijo do najbolj verjetne ciljne destinacije, hkrati pa ob uporabi oblačnih storitev preveri stanje prometa na cesti ter po potrebi ustrezno prilagodi napotke.

Ko se nivo napolnjenosti baterije zniža pod 30 odstotkov, pa SYNC4 skupaj z opozorilom predlaga tudi najbližjo lokacijo trenutno prostih polnilnic čim bližje cilju, za katere navede vse tipične informacije. Med njimi je tudi, ali polnilnica že omogoča uporabo brezstične storitve Plug & Pay, kar je v Sloveniji še redkost, a bo v prihodnosti z razmahom elektromobilnosti gotovo postal standard. Pomembna lastnost sodobnih infotainment sistemov je tudi, da omogočajo posodobitve po zraku z dodajanjem novih funkcionalnosti in v tem pogledu SYNC4 ni nobena izjema. 

Ford mustang mache-e infotainment | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Poleg klasičnih zna tudi neklasične trike

Aplikacija FordPass omogoča številne dodatne možnosti glede upravljanja za avtom. Tako je mogoče ob razširitvi dovoljenj prek zaslona telefona odkleniti in zakleniti avto ter spuščati okna. Omogočen je tudi zagon vozila na daljavo ali pa sprožitev svetlobnega in zvočnega signala, ko na primer na parkirišču iščete avto. Prek natančnega zemljevida uveljavljenega ponudnika digitalne navigacije Here je natančno določena zadnja lokacija vozila, lahko pa v telefonu tudi vnesemo svojo lokacijo, ki se takoj prenese v spomin avtomobila. 

FordPass gre na nekaterih področjih občutno dlje od standardov, ki smo jih vajeni pri aplikacijah konkurentov. Eno od teh področij je možnost natančnega prilagajanja polnjenja. Kar na daljavo je mogoče nastaviti čas predvidenih odhodov in to ločeno za različne polnilnice z zemljevida ali seznama priljubljenih. Uporabnik lahko nastavi tudi končni nivo napolnjenosti, na primer maksimalno 75 odstotkov. S tem si lahko konkretno prihrani pri stroških, če ima na primer kasneje (doma) možnost cenejšega polnjenja. Dodatno lahko prek aplikacije uporabnik določa tudi želeno temperaturo potniške kabine ob odhodu. 

Ford mustang mache-e infotainment | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Ste vedeli, kaj mora serviser postoriti na tretjem servisu? No, zdaj veste ...

Tretje področje, kjer je FordPass zelo zmogljiv, je servisni nadzor nad avtom. Vedno na dosegu roke so urniki načrtovanih servisnih intervalov ter vsi predpisani servisni postopki s tem v povezavi, v aplikaciji je tudi arhiv vseh že opravljenih servisov, za vsak slučaj pa tudi hitra tipka za asistenco na poti.

Prek FordPassa je mogoče na nekaterih evropskih trgih že tudi uporabljati opozorilo za primer kraje vozila, ko avtomobil na podlagi različnih informacij prepozna, da je ukraden, nato pa takoj obvesti voznika ter prepreči prenastavitve vozila.

Skratka, primer FordPass aplikacije in njeno sodelovanje s Sync4 informacijsko-zabavnim sistemom je primer sodobne in premišljene digitalizacije lastništva avta, ki zna stvari poenostavljati, ne pa komplicirati.

Ford mustang mache-e infotainment | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Ford mustang mache-e infotainment | Avtor: Saša Despot Saša Despot
Ford mustang mache-e infotainment | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Ford mustang mache-e infotainment | Avtor: Saša Despot Saša Despot
Ford mustang mache-e infotainment | Avtor: Saša Despot Saša Despot
Ford mustang mache-e infotainment | Avtor: Saša Despot Saša Despot
Ford mustang mache-e infotainment | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Ford Mustang Mach-E | Avtor: Saša Despot Saša Despot
Ford Mustang Mach-E | Avtor: Saša Despot Saša Despot
Ford Mustang Mach-E | Avtor: Saša Despot Saša Despot

andrej.leban@styria-media.si

Komentarjev 2
  • rd2dmk2 09:31 14.april 2024.

    KRETENIZEM. danes se moram malo napolniti predlagam gostilno pri trebušniku kjer boš se napil postanega piva in zašganega zreska nažrl, mene boš pa priklopil an štrom. sam še mal pa bo rekel ne stari ne pelem te v LIDL, ni ...prikaži veči govora, don je akcija v Sparu sam tam boš lahk kupu. mimgrede kako so taksiti služils turisti da se jih vozi okol po mestu in nabirajo kilometri. e da vam polnilni hekerji to uštimajo, pa boste vozil se tankat iz ljubljane v koper. butln. ven iz avta to sranje.

Sorodne novice