Avtomobilski industriji primanjkuje spolne raznolikosti med vodstvenimi kadri. Najbrž se to ne bo kmalu spremenilo. V Sloveniji je na vodilnem položaju uvoznika za znamko Mitsubishi Motors in Honda Romana Rosnaky. Že od študentskih let spoznava avtomobilski posel in ga zato pozna do obisti. Ob prazniku žena, 8. marcu, je spregovorila tudi o položaju žensk v avtomobilski industriji.
Ste ena redkih predstavnic nežnejšega spola, ki zaseda ali pa je zasedala funkcijo direktorja uvoznika za neko avtomobilsko znamko v Sloveniji. Kakšen je položaj žensk v avtomobilski industriji? Kakšne so izkušnje, spoznanja?
V vseh mojih skoraj dvajsetih letih dela v avtomobilski industriji, opažam, da žensk na vodilnih mestih v avtomobilski industriji skorajda ni. Z izjemo vodilnih mest podpornih služb, kot so finance, človeški viri ipd. Je pa res, da se ta odstotek žensk v zadnjih letih povečuje, vendar niti približno ni primerljiv z moškimi.
Predsednica in izvršna direktorica General Motorsa Mary Barra, ki je bila prva ženska na tako visoki funkciji v avtomobilski industriji, je spodbudila ženske, naj se sliši njihov glas in naj izrazijo svoje stališče. Se strinjate? Kakšna so vaša stališča v avtomobilskem poslu?
Absolutno se strinjam. Marsikje ženske še vedno nimajo enakega položaja kot moški. In ni nujno, da govorimo o vodstvenem položaju. V avtomobilizmu je zagotovo malo žensk na vodilnih položajih, lahko pa rečem, da več kot konkurenčno pariramo moškim. Verjamem, da se bo delež žensk v prihodnosti povečal.
Ali ženske razmišljate drugače, ali je posel, posel?
Težko sicer govorim na splošno. Mislim pa, da že po naravi (v večini) ženske razmišljajo drugače, bolj celovito oziroma širše. Kar verjetno izhaja iz tega, da ženska podpira tri vogale hiše (smeh). Seveda pa na razmišljanje vpliva veliko dejavnikov, zato generalno težko rečem, da do situacij pristopamo drugače. Odvisno od karakterja, vplivov okolja. Tu ni nujno odločilno, ali gre za ženski ali moški pogled.
Kako sodelujete s kolegi drugih znamk? Gledajo kaj drugače na vas, ker ste ženska?
S kolegi v skupini Emil Frey dobro sodelujem. Nimam občutka, da bi name gledali drugače. Za bolj točne informacije pa bi morali vprašati kolege (smeh).
AC Mobil je zdaj del skupine Emil Frey, ki šteje 12 med seboj zelo različnih avtomobilskih znamk. Ali se že vidijo sinergije in na kakšen način?
Seveda. Sinergije, ki jih danes že živimo, so zelo dobrodošle in imajo pozitiven vpliv na samo delovanje podjetja in doseganje rezultatov. Sinergij je veliko, hkrati pa je to živ proces, kjer se le-te konstantno iščejo. Delimo si tudi dobre prakse, izkušnje. Nekaj področij sinergij, kot primer: informacijska tehnologija, pravne zadeve, finančno področje ipd. Izjema pa so seveda relacije do principalov, kjer ima vsaka znamka svojo strategijo.
Kako dobro mora nekdo, ki je na vašem položaju, poznati avtomobil? Tudi tehniko? Ali to prepuščate produktnim strokovnjakom?
Svojo kariero v avtomobilizmu sem začela že kot dijakinja na počitniškem delu, in sicer v logistiki v skladišču nadomestnih delov. Tako sem počasi stopala v različna področja. Lahko rečem, da sem opravljala delo v večini področij znotraj organizacije tako, da posel poznam po dolgem in počez. Sem spada tudi tehnika. Kar nekaj let sem bila odgovorna tudi za področje garancij. Zagotovo pa to področje prepuščam strokovnjakom, ki tehniko poznajo v globine, saj so prehodili večletno izobraževanje pri proizvajalcu, in to znanje naprej prenašajo tudi na naše pooblaščene serviserje, ki so "prva bojna linija", če se malo pohecam. Vsekakor pa so prvi stik z našimi strankami in poznajo produkt natančno in v celoti in tako strankam nudijo največ.
So vas že v otroštvu zanimali avtomobili, ali gledate na to drugače, le kot posel?
Če bi vzela neko povprečje zanimanja žensk za avtomobile, potem sem najbrž nad tem povprečjem. Nisem pa avtomobilski "fan all the way".
Tudi sami preizkusite vsa vaša vozila, preden jih ponudite strankam na prodajo?
Seveda.
Kateri model avtomobila vam je bil do zdaj najbolj všeč? Ali ga tudi vozite v prostem času?
Za voziti zagotovo civic typeR. Kar pa zadeva vozila za širok segment kupcev, bi pri Hondi izpostavila model civic, ki je resnično izjemno vozilo, tako glede tehnologije, vožnje, varnosti kot videza; pri Mitsubishiju pa naša 4 x 4 vozila, ki jih sedaj kombiniramo s PHEV tehnologijo. Obe vozili imamo doma, in sicer hondo civic in mitsubishi eclipse crossa. Vsi člani družine so z njima zelo zadovoljni.
Kakšni ste za volanom, kot voznica?
Hitra, iznajdljiva in uživam v vožnji.
Kako komentirate odločitev EU, da bo možno v Evropi od leta 2035 kupiti le še brezemisijsko vozilo?
Glede na vse, kar danes vemo, mislim, da se to ne bo zgodilo.
Uporabljate električni avto?
Za zdaj ne, ker ga trenutno tudi nimamo v naši prodajni paleti.
Vseeno je v avtomobilski industriji glavna zadeva prehod na elektrificirana vozila? Kako ga spodbujate pri svojih kupcih?
Honda ima svojo prodajno paleto že v celoti elektrificirano, in sicer so vsi modeli na voljo samo s hibridnimi motorji. Pravimo jim samopolnilni hibridi in so po mojem mnenju trenutno najboljša opcija. Na drugi strani je Mitsubishi, ki je že pred precej leti med prvimi pripeljal električarja, in sicer model i-Miev. Kasneje je bil prvi s priključnim hibridom, z modelom outlander PHEV, kjer je razvil in predstavil najboljšo tehnologijo skupaj s 4-kolesnim pogonom. Danes ponuja eclipse cross PHEVA – odličen avto, ki ponuja vse, kar kupec potrebuje in mu ob enem ni potrebno skrbeti za doseg vozila in iskati možnosti polnitve vozila. Mitsubishi je tudi pionir SUV priključnega hibrida na svetu in ostaja med najbolj prodajanimi priključnimi hibridi.
Zadnja leta so bila za prodajalce avtomobilov, ki bi lahko prodali več avtomobilov, če bi jih izdelali več v tovarnah in tudi kupce, ki morajo dolgo čakati na svoja naročena vozila, velik izziv. Kakšni izzivi pa vas čakajo v letu 2023?
Leto 2022 je bil glede na vse dejavnike v redu. Uspešno smo premagovali vse izzive in leto uspešno zaključili. Ker pa izzivov nikoli ni konec, enako pričakujemo v 2023. Še vedno so tukaj izzivi s transporti (predvsem ladijski), primanjkljaju določenih komponent in posledično nižji količino vozil, ki bo na voljo za prodajo na slovenskem trgu.
Neki indici so, da bodo tovarne le zmogle proizvesti več vozil. Govori se celo o vračanju popustov na nakup avtomobila. Kaj se bo dogajalo s cenami vozil?
Mislim, da se bo rast cen počasi umirila, kar pa ne pomeni, da se bodo znižale. Soočamo se z visokimi stroški v transportu, ki se ne umirjajo, in to seveda vpliva na cene. Vezano na popuste pa je odvisno od same posamezne znamke. Pri naših dveh znamkah smo, kar se tiče cene vozila, transparentni in tudi konkurenčni vozilom, ki nudijo enako stopnjo opreme in pogonskega sklopa.
Kako ste zadovoljni s prodajo vozil znamk Honde in Mitsubishi Motors?
Kljub manjši količini vozil je Hondin tržni delež približno enak letu poprej. Mitsubishi pa je svoj tržni delež kar precej izboljšal.
Kakšno je trenutno stanje z dobavo vozil?
Pri obeh znamkah je dobava vozil še vedno omejena. Količine vozil so nižje, kot bi si jih želeli, vendar omejitve pričakujemo še kar nekaj časa. Prav tako se obe znamki soočata s problemi logistike, in sicer ladijskimi prevozi, ki jih ni dovolj ali pa so izredno dragi.
Sami ste že dve desetletji prisotni v avtomobilskem poslu. Ali opažate spremembe navad kupcev avtomobilov? Včasih je bilo zelo pomembno število konjev, kaj opažate danes?
Kupci se zagotovo spreminjajo, tako, kot se spreminjajo generacije. Predvsem so informacije hitro dostopne in so kupci precej bolj informirani kot nekoč. Posledično pridejo pripravljeni, s svojo vizijo vozila. V Sloveniji je še vedno pomembna testna vožnja, nakup po spletu vsaj pri vozilih še ni tako aktualen. Stremijo pa stranke k varnosti, ki je zagotovo bolj pomembna kot včasih, povezljivosti, varčnosti. Velik del pa sta še vedno tudi izgled in seveda cena, možnosti financiranja, ipd.
Kako prisotna je sploh danes še pripadnost avtomobilski znamki, še posebej med mladimi?
Pri obeh naših znamkah je tega še kar precej. Resnično velja: enkrat pristaš naše znamke, vedno pristaš. Današnja mladina in naše stranke v prihodnosti, bodo na mobilnost verjetno gledali malo drugače.
Vodite zastopstvo za znamke, ki imajo izjemno zgodovino, in kot ste omenili sami, zveste privržence, vendar se to morda trenutno ne vidi v prodajnih številkah. Na kakšne inovativne načine si pomagate, kako vključujete sodobne digitalne trende?
Obe znamki sta praktično sinonim kakovosti. To priča tudi število reklamacij, rezultati anket o zanesljivost vozil, inovativne tehnologije (Hondini hibridi, PHEV in 4x4 tehnologija pri Mitsubishiju). Pristop obeh proizvajalcev ni doseganje velikega tržnega deleža. Obe znamki sta butični, ki ogromno delata na kakovosti in zadovoljstvu svojih strank in imata še vedno resnično zveste privržence. Inovativnost pa je zagotovo eden ključnih pristopov celotne naše ekipe, ker nasprotno od mišljenja, da je dela manj, ker je število vozil manjše – je dela veliko, je drugačno, predvsem pa je delovnik zelo pester. Na svojo ekipo sem resnično ponosna in me s svojo predanostjo, iznajdljivostjo in rezultati vedno pozitivno preseneča. Vsega pa ne morem povedati, da ohranimo nekaj prednosti (smeh).
Kako pametna in inteligentna žensks, kot noč in dan, od naše plesalke Kloake