Slovenija
9953 ogledov

Ste vedeli? Slovenske železnice v primeru zamude vrnejo denar

železniška postaja Ljubljana Šiška Saša Despot
Za povračilo kupnine zaradi zamude vlaka zahtevajo original vozovnice. Kaj storiti, če jih potnik fizično ne more dostaviti na železniško postajo?

Konec poletja smo opisali zgodbo bralca, ki je osemurno pot z vlakom iz Budimpešte do Ljubljane presedel na tleh, na poti v obratni smeri pa doživel več kot dveurno zamudo. Če njegovi pritožbi za nič kaj udobno pot iz madžarske prestolnice proti slovenski na Slovenskih železnicah niso ugodili, kar so na informacijah utemeljili z besedami: "Pa saj ste prišli na končno destinacijo, mi smo svoje delo opravili," je imel več sreče pri pritožbi za zamudo. Sporočili so mu, da bo zanjo prejel določeno finančno nadomestilo.

Vlak (Slovenske železnice) Slovenija Slovenija Na vlaku osem ur sedel na tleh

A na epilog je moral čakati kar tri mesece. "Ne morem verjeti, da so za preučitev mojega primera potrebovali tri mesece! Ob tem so mi napisali, naj na katerem koli okencu v Sloveniji dostavim original natisnjeno vozovnico. Ker me je pred tremi meseci gospa na okencu na to opozorila, sem si vozovnico shranil in jo vzel s seboj v tujino, kjer že več kot eno leto prebivam. Zaplet pa se tu šele začne," bralec nadaljuje svojo zgodbo.  

Da živi v tujini, kjer ima tudi vozovnico, je gospo obvestil takoj po prejetju pozitivnega odgovora ter ji po elektronski pošti poslal fotokopijo vozovnice, misleč, da bo to zadoščalo. Hitro so mu odgovorili, da na podlagi internega pravilnika žal sprejemajo zgolj original vozovnice.

železniška postaja Ljubljana Šiška | Avtor: Saša Despot Saša Despot
"Smo v 21. stoletju, ko celotna javna uprava deluje in posluje preko spleta; davčno napoved lahko oddaš preko spleta, na portalu zVem lahko preveriš recepte in izvide ter še in še. Zdaj pa me Slovenske železnice 'hecajo', da mi povrnejo tistih 17 evrov," se huduje bralec. Za konec se vpraša, kaj v tem primeru storijo tisti, ki živijo daleč stran, in hendikepirane osebe, ki jim lahko odhod na železniško postajo predstavlja velik zalogaj.

sporočilo Slovenskih železnic | Avtor: Bralec Bralec

Pri Slovenskih železnicah nam pojasnijo, da lahko potniki zahtevek oddajo preko več kanalov: elektronsko preko e-pošte oz. spletnega obrazca, preko prodajnih mest na potniških blagajnah ali preko navadne pošte na njihov naslov. Skladno s potniško tarifo za mednarodni in notranji promet pa pred povračilom potrebujejo tudi originalne vozovnice, ki jih morajo posredovati preko pošte ali preko prodajnih mest na potniških blagajnah.

Do povračila so potniki upravičeni v primerih, ko je zamuda večja od 60 minut. Če traja med 60 in 119 minut, nadomestilo znaša 25-odstotkov cene vozovnice, v primeru zamude 120 minut ali več pa je višina nadomestila 50-odstotkov plačane cene. Skladno z istim členom se izračunani zneski nadomestila do 4 evrov ne izplačujejo.

Zahtevkov zaradi zamud ni veliko

V javnem prometu naj bi bil prvi cilj, da teče čim bolj nemoteno. Žal to ni realnost slovenskega javnega prometa, česar se zavedajo tudi pri družbi Slovenske železnice. Pojasnijo, da večina zamud nastane kot posledica investicijskih in vzdrževalnih del na infrastrukturi. "Delež zamud, kjer je vzrok na strani prevoznika potniškega prometa, denimo zamuda zaradi zagotavljanja zvez med vlaki zaradi predhodno nastale zamude, morebitni zamik v odhodu zaradi prevoza večjih skupin ali oseb z omejeno mobilnostjo, tehnični vzrok ali drugi izredni dogodki, je manj kot 5 %," nadaljujejo.

železniški prehod | Avtor: Saša Despot Saša Despot
Včasih so vzroki zamud tudi zunanji, npr. zamude mednarodnega vlaka, ki so nastale pri predhodnem prevozniku. V času gradbenih del se zahteva tudi vpeljava počasnih voženj mimo gradbišč in organizacija nadomestnih prevozov. Posledično to pomeni odmik od načrtovanih voznih redov vlakov. Na enotirnih progah je propustnost proge seveda še bolj omejena. Žal pa se na progah zgodijo tudi izredni dogodki, kot so ovire na tirih, ki povzročijo večje zamude.

Gimnazija Slovenija Slovenija Preverite, če se tudi vašemu otroku godi ta krivica

Te po njihovih besedah obravnavajo zelo resno, zato vsakodnevno preverjajo možnosti optimizacije. "Nekateri evropski prevozniki ob delih odpovedo vlake, naš cilj pa je potnikom zagotavljati čim več povezav s trajnostnim javnim prevozom. Število potnikov, prepeljanih z vlakom, narašča kljub obsežnim delom na infrastrukturi. To jasno kaže, da potniki potrebujejo te povezave. Naša naloga je, da jih omogočimo in optimiziramo tako, da so glede na ovire zaradi del, vozni časi čim bolj točni in da omogočamo zveze med vlaki," za Žurnal24 razložijo pri Slovenskih železnicah.

Kot prevoznik si želijo pogojev, pri katerih do zamud ne bi prihajalo. Če pa do njih vseeno pride, so potniki skladno z Uredbo Evropskega parlamenta in Sveta o pravicah in obveznostih potnikov v železniškem prometu od prevoznika upravičeni do nadomestila za zamude med krajem odhoda in namembnim krajem, ki sta navedena na vozovnici za prevoz z vlakom.  

železniška postaja Ljubljana Šiška | Avtor: Saša Despot Saša Despot
Do povračila so potniki upravičeni v primerih, ko je zamuda večja od 60 minut. Če traja med 60 in 119 minut, nadomestilo znaša 25-odstotkov cene vozovnice, v primeru zamude 120 minut ali več pa je višina nadomestila 50-odstotkov plačane cene. Skladno z istim členom se izračunani zneski nadomestila do 4 evrov ne izplačujejo.

Da je potnik upravičen do vračila, mora biti torej vozovnica dražja od osem evrov in zamuda večja od dveh ur, v primeru zamude med eno uro in dvema urama pa mora biti vozovnica dražja od 16 evrov, saj sicer vračilo ne preseže štirih evrov. 

Potnik je prav tako upravičen do vračila prevoznine za del ali dele potovanja, ki niso bili opravljeni, ali če se pri odhodu oz. v primeru zamujene povezave ali odpovedi z razlogom pričakuje, da bo zamuda pri prihodu v namembni kraj po pogodbi o prevozu 60 minut ali več.

Zahtevke v notranjem prometu običajno obravnavajo v roku do dveh tednov, medtem ko lahko v mednarodnem prometu obravnava traja tudi kakšen dan več, "saj moramo podatke o zamudah, ki so potrebni za opravičenost do povračila skladno uredbo, pridobiti od tujih železniških uprav". V primeru našega bralca je obravnava trajala tri mesece.

železniška postaja Ljubljana Šiška Slovenija Slovenija Prodajo več vozovnic, kot je prostih sedežev

Na naše vprašanje, kako pogosto s strani potnikov prejmejo zahtevke za zamude, pri SŽ odgovorijo, da je teh le nekaj. Podajo primer za teden od 14. do 20. oktobra 2024, ko so skupno prejeli 6 reklamacij oz. zahtev za povračilo.

Z vprašanjem o smiselnosti tovrstnega početja naš bralec odpre širšo debato o digitalizaciji javnega potniškega prometa, ki v Sloveniji poteka zelo počasi. Če le spomnimo, da za razliko od večine tujih prestolnic, ki so to imele urejeno že vrsto let, Ljubljanski potniški promet (LPP) šele od konca lanskega leta potnikom omogoča plačevanje vozovnice na avtobusu s plačilnimi karticami. Na prvi, pilotni kartomat Slovenskih železnic pa so slovenski potniki morali čakati vse do konca januarja 2022.

Pobud za digitalizacijo slovenskega javnega potniškega prometa z ust njihovih uporabnikov ne manjka in jih je moč slišati na dnevni bazi. Enemu od pobudnikov za digitalizacijo JPP na spletni strani Predlagam vladi je Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo (MOPE) v lanskem letu odgovorilo, da na področju JPP že poteka aktivna digitalizacija in prenova, ki pa bo postopna.

kartomat | Avtor: Saša Despot Saša Despot
"Vzpostavljajo in nadgrajujejo se spletni iskalniki in MaaS portal za potnike, v načrtu je nadgradnja vozovničnega sistema, v okviru katere bo omogočena tudi uporaba javnega potniškega prometa z bančnimi karticami na vozilih ter mobilna aplikacija za potnike. Prav tako pa je tudi namen, da se postavi centraliziran portal, na katerem bo lahko potnik na enem mestu dobil vse informacije o voznih redih, lokacijah vozil, izrednih dogodkih in obvestilih, v perspektivi pa tudi upravljal s svojim računom za uporabo JPP, dodajal plačilna sredstva, obvestila in reklamacije," obetavne načrte napovedujejo pri MOPE. Kmalu bomo tudi videli, koliko od njih se jih bi preneslo v prakso.

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 11
  • Kmodri_ 16:23 31.oktober 2024.

    Živo Sr* vrne denar le, če jih nič ne plačaš! V bistvu bi morali oni potnikom plačevati, ker jim kradejo čas!

  • Avatar Mehičanka76
    Mehičanka76 22:25 29.oktober 2024.

    Seveda bodo rekli, da zahtev ni veliko. Jaz pa dodajam, da bi se jim na pravilnik o zamudah bolj splačalo voziti kar zastonj.

  • Kmodri_ 22:11 29.oktober 2024.

    Vrnejo denar? V celoti? V katerem paralelnem vesolju?

Sorodne novice