V torek, 13. avgusta, se je bralec Matej v družbi številnih slovenskih potnikov v jutranjih urah odpravil na osem ur dolgo pot od madžarske prestolnice proti slovenski. Pustimo ob strani, da je med njima nekaj več kot 460 kilometrov in bi vlak takšno razdaljo moral opraviti v manj kot "enem delovniku", še bolj zanimiva je bila njegova pot.
Zaradi ugodnejše cene – za vozovnico je odštel le 25 evrov v eno smer– se je odločil za tisto brez rezervacije sedeža. Prijazna gospa na okencu, kjer je kupil karto, ki se je mimogrede še vedno ne da kupiti preko spleta, mu je dejala, da naj bi rezervacija sedeža zagotovila točno določeno sedišče. Z vozovnico brez rezervacije pa naj bi lahko izbiral med preostalimi prostimi sedeži. To odločitev je kasneje bržkone pošteno obžaloval.
Vlak je imel več vagonov; več sekvenc madžarskih vagonov in eno s slovenskimi. Upošteval je navodila gospe na okencu in sedel v prosti kupe, kjer pa so se mu hitro začeli pridruževati sopotniki. Svoje mesto je tako moral odstopiti potnici, ki je imela rezervacijo, sam pa odšel v lov za novim.
Po krajši hoji skozi vagone vlaka, med katerimi ni bilo težko določiti, kateri pripadajo Slovenskim železnicam, saj so ti imeli "zadušljive kupeje, lepljive stole, bili brez klime, na široko odprta okna in bili nabito polni", je svoje mesto skupaj s še nekaj sorojaki našel v enem od madžarskih klimatiziranih vagonov.
"Luksuz, ki pa je trajal le nekaj minut. Godrnjava sprevodnica nas je nagnala nazaj v slovenske vagone. Ob pojasnilu, da tam ni več prostih mest, je odvrnila, da je to prav nič ne briga. Slovenske železnice pač niso poslale dovolj vagonov, nam je rekla. Po nekaj minutah prerekanja smo pobrali stvari, kot dobri poslušni državljani odpeketali v 'svoje vagone' in okupirali tla nekaj manj kot meter širokega koridorja. Osem nepozabnih ur!" se svoje dogodivščine spominja bralec.
Da bi potrdil svoje pričevanje, nam je poslal tudi fotografijo, kjer skupaj z nekaterimi drugimi nesrečniki sedi na tleh.
Vlak imel dvourno zamudo, a potnik povračila kupnine ni prejel
Ob prihodu na železniško postajo v Ljubljani se je nato ustavil na informacijah, a ne zaradi tokratne avanture z vlakom, temveč tiste na poti do Budimpešte. Tudi takrat njegovo potovanje namreč ni potekalo brez zapletov. Ker je imel vlak iz Ljubljane do Budimpešte več kot dvourno zamudo, je zahteval delno povračilo kupnine. Hkrati je gospo na informacijah pobaral še o možnostih pritožbe, ki jih imajo potniki zaradi neprijetne izkušnje potovanja na tleh v obratni smeri.
Odgovor sogovornice ga je presenetil: "Gospa je pogled usmerila v vozovnico, proti meni, pa spet v vozovnico in dejala: 'Pa saj ste prišli na končno destinacijo, mi smo svoje delo opravili.' Podučila me je, da je v navadi, da kakšnega vagona ni, in da karta z nerezerviranim sedežem pač ne zagotavlja nikakršnega sedišča. Razen tistega na tleh, seveda."
Ob dodatnih vprašanjih mu je še pojasnila, da lahko prodajo več vozovnic, kot je na vlaku sedišč. In da to pravzaprav pogosto počnejo. "Dobrodošli v letu 2024, dobrodošli na Slovenskih železnicah!" pripoved sklene bralec.
Kaj na očitke porečjo na Slovenskih železnicah?
"V potniškem prometu se zavedamo, da potovanje z vlaki v primeru gneče povzročijo nejevoljo in si vsekakor želimo, da bi ponudili najboljše možnosti za potovanje. V mednarodnem prometu z Madžarsko so žal še vedno v uporabi starejši potniški vagoni z omejeno kapaciteto. Žal nam trenutna prometna situacija in razpoložljive kapacitete ne omogočajo druge možnosti. Vse vlake se glede na pričakovano gnečo ojača toliko, kot je to mogoče," odgovorijo za naš medij.
Po njihovih izkušnjah se potniki večinoma odločajo za nakup vozovnic brez rezervacije sedeža, ki je zagotovilo za sedež v opisanih primerih. "Ker po prečkanju meje vodenje mednarodnega vlaka prevzame tamkajšnja železniška družba, v tem primeru Madžarske železnice, smo z njimi tudi v pogovorih glede morebitnih ojačitev (dodatnih vagonov) stalne sestave omenjenega vlaka v novem voznem redu. Trenutno je v redni sestavi vlaka od Hodoša do Ljubljane le en madžarski vagon," pojasnijo.
Dodajo, da zadnja leta pospešeno vlagajo v modernizacijo voznega parka in povečujejo kapacitete vlakov, kupujejo nova vozila in ob tem iz prometa postopoma izključujejo stara, že izkoriščena in amortizirana vozila. Naslednje leto pričakujejo dvajset novih garnitur, v letu 2026 pa še dodatnih dvajset sodobnih potniških vagonov z visoko kapaciteto. "Postopek javnega naročanja pravkar poteka in takrat se bosta lahko tako ponudba kot kapaciteta vlakov z Madžarsko izboljšali," obljubljajo na Slovenskih železnicah.
dezurni@styria-media.si
Sedenje na tleh je sveto v mnogih kulturah, kot so hinduizem, budizem in pri domorodnih ameriških plemenih, saj simbolizira ponižnost in spoštovanje.
In potem ko mu je bilo škoda dodatnih 5 eur za rezervacijo sedeža se pritožuje in krivi SŽ, da je moral sedeti na tleh, al kaj!?
Pomembno je, da iz železnic promptno napišejo ustrezno pojasnilo. Teh imajo na zalogi za vse primere.