Alkoholne ključavnice v avtomobilih so po mnenju stroke način, kako ljudi, ki so izgubili izpit zaradi vožnje pod vplivom alkohola, na spodbujajoč način znova vključiti v promet. Uporabljajo jih že v številnih državah, dolgoletne izkušnje z njimi imajo Skandinavci, kjer so z njihovo pomočjo na dolgi rok precej znižali odstotek takšnih voznikov, ki so po vračilu izpita oziroma odsluženi kazni znova pijani sedli za volan.
Med drugim jih uporabljajo vse prometno najbolj varne države v Evropi: Švedska, Velika Britanija, Nizozemska in Finska. Na Švedskem in Finskem so obvezno vgrajene v sleherni avtobus, ki vozi otroke.
Toliko bo odpustek s ključavnico stal v Avstriji
Zadnja država, ki je uvedla alkoholne ključavnice, je Avstrija. Od 1. septembra so alkoholne ključavnice prostovoljna opcija za voznike, ki jih zasačijo z več kot 1,2 promila alkohola in ki jim zato avtomatično odvzamejo izpit za najmanj štiri mesece. Ker je za marsikoga odvzem vozniškega dovoljenja lahko eksistencialnega pomena, lahko posameznik na polovici prestane kazni odvzema (po dveh mesecih ob kazni 4 mesecev odvzema, po treh ob kazni 6 mesecev ...) vgradi v svoje vozilo alkoholno ključavnico in se spet vključi v promet. Prvi Avstrijci s ključavnicami bodo torej na cestah po 1. novembru. Ključavnico mora tak voznik uporabljati še najmanj pol leta oziroma za dvojno dobo prvotne prepovedi.
Možnost vrnitve na cesto z alkoholno ključavnico v Avstriji ne bo poceni. Tamkajšnji mediji so izračunali, da bo naprava uporabnika ali uporabnico skozi celotno obdobje uporabe stala med 2.100 in 2.500 evrov. Od tega je 1.500 evrov vrednost naprave, drugo pa so stroški vgradnje in stroški štirih obveznih srečanj z mentorjem. Uporabnik ima sicer možnost, da napravo tudi le najame, a bo to cenovno dobra ideja le, če bo predviden čas uporabe minimalen, torej do pol leta.
Alkoholne ključavnice so kot alternativna oblika kazni mogoče le za voznike kategorije B, pri čemer se v vozniško dovoljenje vpiše vseevropsko priznana "koda 69."
Bombon lahko prepreči vžig
Kot so pojasnili ob začetku avstrijskega programa, je alkoholna ključavnica znamke Draeger, ki ima kot edina overovitev avstrijskih oblasti v ta namen, relativno zanesljiva, vendar pa tako kot običajni policijski indikatorji alkohola ni imuna na pojav ustnega alkohola. Pred začetkom vožnje torej voznik ali voznica ne bo smel jesti alkoholnih bombonov, vprašljiva je tudi uporaba pri sladkornih bolnikih. Ključavnica ne bo dovolila zagona motorja avtomobila, če bo zaznan alkohol presegal stopnjo 0,1 promila.
Da bi preprečili zlorabe, ko bi v ključavnico pihala trezna oseba, odpeljal pa bi nato pijan voznik, bo moral šofer med vožnjo na poziv naprave občasno ustaviti in znova pihniti v ustnik, sicer bo naprava po določenem času ugasnila motor. Ker bodo podatki iz naprave na voljo skrbnikom programa, bo voznik lahko kaznovan s končanjem programa in povrnitev k originalni kazni, če bodo obstajali dokazi poskusa goljufanja ali manipuliranja z napravo.
V Sloveniji je pa leto in pol dni kasneje takole
5. februarja 2016 je minister za infrastrukturo pred mediji dal obljubo, da bo naša država alkoholne ključavnice uvedla zelo kmalu, gotovo pa že tekom leta 2016. Leto dni in pol kasneje o njih ni še nič novega, pa čeprav so jih kot zelo koristno sredstvo za zmanjševanje prisotnosti alkohola v prometu navajali tudi na junijskem vseevropskem srečanju o prometni varnosti, ki je potekalo v Ljubljani, in na katerem je bil prisoten tudi slovenski politični vrh.
Leta 2016 je bilo med povzročitelji prometnih nesreč v Sloveniji kar 1.872 alkoholiziranih voznikov (23 odstotkov vseh). V teh nesrečah je umrlo 40 ljudi (tretjina vseh!), še 157 se jih je končalo s hudimi telesnimi poškodbami. Dve tretjini povzročiteljev je imelo v krvi nad 1,1 g alkohola/kg krvi. Policisti so sicer leta 2016 med nadzorom zasačili več kot 11 tisoč pijanih voznikov.
Očitno se je zadeva zavlekla, ker se mora z njo ukvarjati veliko ljudi. "Projekt vpeljave alkoholnih ključavnic v pravni red Republike Slovenije je trenutno v fazi preučevanja in priprav analiz in podlag za zakonodajne spremembe, tako v okviru Ministrstva za infrastrukturo kot tudi Ministrstva za zdravje in Ministrstva za pravosodje," so povedali na Gašperšičevem ministrstvu, kjer poudarjajo zapletenost prenosa novosti v obstoječa pravila za postopanje z alkoholiziranimi vozniki in voznicami. "Pri tem ne smemo zanemariti, da imamo v Republiki Sloveniji že koherenten sistem obravnavanja kršiteljev cestnoprometnih predpisov v okviru prekrškovnega prava, zato mora biti predlog toliko bolj premišljen. Instituta 'vožnja z alkoholno ključavnico' ne gre preprosto vzeti in prenesti v pravni red Republike Slovenije, temveč je potrebno institut ustrezno umestiti v že obstoječ sistem."
Časovni okvir za slovenske alkoholne ključavnice torej še ni znan. Glede na podatke AVP uvedbo alkoholnih ključavnic za voznike, ki so že vozili pod vplivom alkohola, v Sloveniji podpira 84,9 odstotka anketiranih, proti jih je 9,5 odstotka.
andrej.leban@zurnal24.si
Ko bo ta zakon prišel v veljavo, bo več kot pol Slovenije hodilo peš, tako da ga še kmalu ne bo. Še vedno se bo našel nekdo, ki bo znal prelisičiti tester.
Nabijem kao naše politike...be se kam. Sami se otepajo tester za droge v parlamentu, vsi ostali pa bodimo cisti. Pjjance se iz ceste odstrani enostavno. Vsak, ki napiha 1,2 do konca zivljenja ostane brez izpita
Prioriteta je samo 2. tir. Korito brez dna za 45 let, kjer se bodo taki tovariši napajali na naš račun. Drugo razredni državljani smo jim "v breme". Ker narod še kar spi, vsa ta mafijska posla lahko izvajajo brez nadzora… ...prikaži več za svojo korist in privilegije. A boste še kar spali, ko bodo volitve ?? !!