Avto
96662 ogledov

Grozi verjetnost, da bodo morali dizli izpred letnika 2017 na odpad

Emisije EPA
EU bi lahko kmalu prepovedala uporabo starejših dizelskih pa tudi bencinskih avtomobilov. Kaj bi to pomenilo za lastnike teh vozil?

Evropska unija bi lahko na podlagi sodbe Evropskega sodišča v bližnji prihodnosti sprejela odločitev, ki bi vplivala na milijone lastnikov vozil. Generalni pravobranilec Evropskega sodišča (EuGH) Athanasios Rantos namreč zavzema stališče, da je več kot 200 milijonov avtomobilov, proizvedenih pred letom 2017, potencialno nezakonitih zaradi neskladnosti njihovih emisijskih standardov v realnih voznih razmerah.

Če bo Evropsko sodišče sledilo takšnemu stališču, bi to lahko pomenilo prepoved uporabe številnih starejših dizelskih in bencinskih vozil, poroča nemški Focus.

Končno odločitev Evropskega sodišča gre pričakovati v naslednjih mesecih, morda že spomladi 2025. Če bo sodišče podprlo mnenje generalnega pravobranilca, bo EU pred  velikimi spremembami v zakonodaji, ki bi lahko pomenile korenite posledice za milijone voznikov in avtomobilsko industrijo.

Zakaj so starejša vozila ogrožena?

Razlog za takšno razpravo na ravni celotne Unije izhaja iz sodnega primera, ki ga je sprožilo sodišče v nemškem Duisburgu. Dva kupca vozil znamke Mercedes-Benz generacij Euro 5 motorjev sta se čutila opeharjena zaradi ugotovitve, da njuna avtomobila v realnem prometu izpuščata precej več emisij od nazivnih.

Primer je prišel vse do Evropskega sodišča, ki mora zdaj odgovoriti na ključno vprašanje, ali morajo avtomobili, katerih emisije so bile testirane in odobrene še po starem standardu NEDC, te emisijske vrednosti doseči tudi v dejanskem prometu.

Generalni pravobranilec sodišča je prepričan, da je temu tako, čeprav stari testni standard v primerjavi z novejšim WLTP sploh ni predvideval meritev v realnem prometu.

Izpusti, emisije, izpuh, izpušna cev, poraba, gorivo, promet | Avtor: Profimedia Profimedia

Standard NEDC se je uporabljal do leta 2017, temeljil pa je na laboratorijskih testiranjih, ki niso povsem odražala dejanskega obnašanja vozil na cesti. Zaradi tega so dejanske emisije, zlasti dušikovih oksidov (NOx), bistveno višje, kot so jih prikazovali testi. Prihajalo je tudi do prilagajanja proizvajalcev, ki so delovanje motorjev prilagodili pogojem testnega postopka. nenazadnje iz tega obdobja izvira tudi afera Dieselgate koncerna Volkswagen z dokazanim goljufanjem testnih protokolov.

Po letu 2017 so bila uvedena strožja pravila z metodo RDE (Real Driving Emissions), ki zahteva testiranje emisij v realnih voznih razmerah.

Kaj bi lahko prinesla razsodba?

Če bo Evropsko sodišče podprlo mnenje generalnega pravobranilca, bi lahko to vplivalo na lastnike vozil, proizvedenih med letoma 2009 in 2017. Gre za vozila, ki so sicer skladna s takrat veljavnimi emisijskimi standardi Euro 5 in kasnejšo prvo generacijo Euro 6. Potencialno bi milijone teh vozil razglasili za nezakonite, kar bi lahko privedlo do množične prepovedi uporabe.

Poznavalci opozarjajo na velikanske negativne vplive takšnega scenarija. Nastala bi gospodarska škoda, ker bi morali lastniki menjati svoja vozila, to pa bi lahko povzročalo finančne stiske, s tem pa tudi velike socialne in politične vplive. Odstranitev starih avtov bi imelo tudi negativni vpliv na okolje, saj bi jih morali nadomestiti s proizvodnjo novih vozil, s tem pa posledično z emisijami izdelave in izrabe naravnih virov.

Velik bi bil tudi pritisk na proizvajalce, da hitreje razvijajo in uvajajo okolju prijaznejše tehnologije. Zato imajo mnogi strokovnjaki mnenje generalnega pravobranilca za pretirano.

Poznavalec: vpliv starejših vozil je že precej manjši

Eden vodilnih nemških strokovnjakov za motornje in emisijsko tehnologijo Thomas Koch ob tem izpostavlja, da so bile emisijske vrednosti vozil, ki so bila skladna z NEDC, znane vsem deležnikom, vključno s politiki in okoljevarstveniki.

Poleg tega trdi, da so bile težave starejših dizelskih motorjev z emisijami NOx rešene po letu 2019 z uvedbo naprednejših tehnologij. Navaja tudi merilne podatke, da je prispevek starih vozil k onesnaževanju zraka v velikih nemških mestih v zadnjih dveh desetletjih drastično upadel globoko pod dovoljeno mejo. 

Čeprav bi takšna razsodba morda pripomogla k hitrejšemu doseganju ciljev EU glede emisij, bi se morali politiki soočiti z vprašanjem socialne in gospodarske pravičnosti. Nemški kancler Olaf Scholz je že pozval k večjim naložbam v raziskave in razvoj okolju prijaznih tehnologij, namesto k uvajanju kazni in omejitev, ki bi lahko škodile evropski industriji.

dezurni@styria-media.si