S postopnim razvojem klasičnih avtoradiev v današnje multifunkcijske infozabavne sisteme, ki ne služijo le predvajanju radijskih postaj in glasbe, ampak opravljajo tudi vrsto drugih funkcij, so iz avtomobilov bolj ali manj izginile klasične univerzalne enote, ki smo jih lahko nekoč selili iz enega avtomobila v drugi. Mogoče se kdo še spomni, kako smo drag avtoradio v avtomobilu tik pred prodajo zamenjali s še komaj delujočim?
Klasični univerzalni avtoradii so iz avtomobilov začeli izginjati nekje ob prehodu iz dvajsetega v enaindvajseto stoletje, kar pomeni, da se danes veliko tudi starejših avtomobilov že vozi z namenskimi audio enotami, ki so počasi začele dobivati vse več funkcij. To tudi pomeni, da je v primeru, da se pokvarijo oziroma iztrošijo, njihovo popravilo ali zamenjava lahko zahtevno ali pa sploh nemogoče.
Kaj ponujajo proizvajalci?
Slovenske zastopnike smo vprašali, kaj lahko stori lastnik njihovega avtomobila, če se mu pokvari avtoradio? Pri Fordu pravijo, da si v okviru njihove ponudbe dodatne opreme na voljo sodobnejši avtoradiji, ki pa so po izgledu nekoliko manjši od starejših enot. Ob takšni zamenjavi je zato treba vgraditi masko, ki omogoča vgradnjo avtoradia s standardom 1-DIN (original je običajno standard 2 DIN) ter pripadajoče električne adapterje. Dodajajo, da je izbire veliko tudi pri specializiranih podjetjih za avto akustiko kot tudi na spletu. Originalne komponente za starejša vozila so sicer po preteku zakonskega določenega roka na voljo, dokler ne poide zaloga.
Na vprašanje, če je v primeru okvare avtoradia možna nadgradnja na originalni sodobnejši sistem, odgovarjajo, da to žal ni mogoče. Tisti, ki bi denimo infozabavni vmesnik SYNC 2 hoteli nadgraditi na SYNC 3, tega ne morejo storiti. V sklopu dodatne opreme pa ponujajo možnost vgradnje dodatnega sprejemnika, ki bo staremu avtoradio omogočil sprejem DAB+ signala.
Pri Hyundaiju pravijo, da ima lastnik na voljo menjavo naprave za obnovljeno enakega modela. Tudi originalne komponente so praviloma še na voljo. Informacije o možnostih vgradnje sodobnejših ali aftermarket komponent pa nimajo. Prav tako niso seznanjeni z možnostmi nadgradnje na sodobnejše sisteme.
Renault nadomestne dele za vozila znamk Renault in Dacia ponuja minimalno za obdobje, ki je zakonsko določeno, maksimalno obdobje ponudbe pa ni določeno, torej je odvisno od trajanja zaloge. Alternativnih rešitev na trgu sicer ne morejo komentirati, saj je, kot pojasnijo, pri takih zamenjavah potrebno upoštevati preveč parametrov, da bi jih lahko posplošili na nivo znamk.
Tudi vgradni avtoradii se razvijajo
Pri prodajalcu potrošniške elektronike Big Bangu opažajo, da imajo novejši avtomobili že vgrajene zvočne sisteme, ki so v zadnjih letih postali izredno napredni. A po drugi strani tudi današnji klasični avtoradii, ki jih imajo v ponudbi, nimajo več veliko skupnega s svojimi predhodniki, saj so postali prave multimedijske naprave z zasloni za dotik in naprednimi funkcijami. Večinoma tudi omogočajo povezavo s pametnimi telefoni operacijskih sistemov Apple Carplay in Android avto.
Pri Big Bangu pravijo, da imajo načeloma vsi avtomobili in avtoradii še vedno standardizirane priključke, kar izredno olajša menjavo pokvarjenih ali dotrajanih avtoradiev z novimi. Prav tako kupcem ni treba iskati originalnih avtoradiev, ki so bili ob proizvodnji vgrajeni v vozila in večinoma niso več dostopni. V primeru, da ima avtomobil originalni radijski sprejemnik, priporočajo, da se kupci obrnejo na proizvajalca, saj so nekateri originalni avtoradii nestandardnih dimenzij.
Odvisno, kaj se pokvari
Marko Jerman, vodja prodaje pri podjetju Supersound, ki se ukvarja z nadgradnjo avdio sistemov, nam je povedal, da so možnosti za popravilo oziroma zamenjavo stare avtoradio enote odvisne od vozila. Pri nekaterih je celo do recimo letnikov 2020/2021 še vedno možno razmeroma preprosto zamenjati radio enoto, pri drugih (na primer znamke BMW) pa že od leta 2004 naprej to ni več mogoče.
Možnost popravila je odvisna od tega, kaj se pokvari. Mnogokrat so sistemi sestavljeni iz dveh ločenih delov: centralne enote v armaturni plošči v predalu pred sopotnikom in ločenega zaslona. Če se pokvari glavna enota, je običajno smiselna le zamenjava z originalnim delom.
Če pa se pokvari zaslon, so na voljo številni "kitajski" zasloni, ki imajo običajno tudi večje diagonale. Poleg tega imajo vgrajene tudi samostojne vmesnike za povezavo s pametnimi telefoni, ki omogočajo številne dodatnih funkcionalnosti, kot so Bluetooth, radio DAB+, predvajanje filmov, navigacija Google Maps, priklop vzvratne kamere in podobno. Ohranijo tudi vse tovarniške funkcije in prikaze.
Jerman povzame, da pri sodobnih infozabavnih sistemih (predvsem pri premium znamkah, sicer pa tudi na splošno) sistema ni mogoče zamenjati s popolnoma novim. Običajno se zamenja oz. nadgradi le zaslon, ki potem z lastnim vgrajenim infozabavnim sistemom uporabniku omogoči dodatne funkcije, ki jih serijski sistem nima vgrajenih oz. jih ni možno priklopiti niti s kasnejšimi nadgradnjami.
Če pa govorimo o posodobitvah, kot je nadgradnja ozvočenja v vozilu, pa z najnovejšimi ojačevalci z vgrajenim DSP procesorjem to ni nikakršen problem, ne glede na vozilo. To je lahko trideset let stari volkswagen golf kot tudi popolnoma novi audi e-tron GT z vso možno opremo.
Ko se je pokvaril radio po 3 letih sem poskusil na servisu.....pa me skoraj kap. Pa sem na aliexpresu poiskal alternativo za moj tip avta, dobil zraven še GPS senzor, vse klapa že 2 leto. Cena? Z vgradnjo pri avtoelektričarnu 115 E.
Za BMW-ja ni možno menjati radio? Kako pa to? Samo na ja youtubu si malce poglejte posnetke, kako stare sisteme menjujejo za androida. Nič kompliciranega.
Aja, pa še to! Enakomeren zvok radia na utrujenega voznika deluje dodatno uspavalno. Pravzaprav je kot uspavanka za dojenčke, agresivna glasba (rock, metal itd..) pa dviga stopnjo agresivnosti vožnje.