Ste že kdaj kupili izdelek znane blagovne znamke, da bi kasneje ugotovili, da je ponaredek? Prav to je vse bolj pogost pojav ob povečevanju spletne prodaje, kjer je za na voljo kopica cenejših, a lažnih avtomobilskih delov, ki lahko lastnikom vozil prinesejo obilico težav in znatne denarne stroške.
Različne raziskave so pokazale, da prodajalci nizkokakovostnih ponarejenih avtomobilskih delov veliko trgujejo na svetovnem spletu. Podjetje za zaščito blagovnih znamk Corsearch spremlja obseg seznamov ponarejenih delov vozil na platformah za e-trgovino. Avstralci poročajo, da se je število ponarejenih avtomobilskih delov v letu 2020 znatno povečalo.
Vse več sumljivih ponudb
Zaradi omejitev COVID-19 se je povečala uporaba zasebnih vozil, hkrati pa se je povečalo število spletnih nakupov s sumljivimi avtomobilskimi deli. Ta dva dejavnika sta skupaj ustvarila priložnost za distributerje ponarejenih avtomobilskih delov, ki običajno uporabljajo spletna mesta za prodajo svojih neoriginalnih izdelkov, je dejal predsednik blagovne znamke Corsearch Daniel Bennett.
"Na žalost smo opazili porast tako ponarejenih avtomobilskih delov kot tudi lažnih dodatkov z blagovno znamko za nekatere naše avtomobilske stranke," je dejal Bennett.
Ne le lastniki vozil, tudi tehniki in serviserji se morajo zavedati vedno bolj virulentnega trga ponaredkov. Ponaredki so zasnovani tako, da zavajajo. Med drugim Avstralci opozarjajo na ponarejene svečke, ki lahko povzročijo večjo škodo na motorju. Drugi nevarni deli so ponarejeni oljni filtri, ki ne filtrirajo olja, kolesa, ki se poškodujejo pri udarcih z nizko hitrostjo, zavorne komponente, ki vsebujejo azbest, odkrili so celo zavorne ploščice iz stisnjenih delov pokošene trave.
Študija, ki jo je objavil Urad Evropske unije za intelektualno lastnino (EUIPO), kaže, da izgube, ki jih je evropsko gospodarstvo utrpelo zaradi ponarejenih izdelkov, znaša 60 milijard letno - kar ustreza 7,5 odstotka celotne evropske prodaje. Pri čemer ni vključena škode, ki jo je utrpi vsak prevaran kupec.
Težko boste ločili ponaredek od originala
Pa je res tako pomembno, da so svečke originalne? Ekipa tehnične službe NGK spark plug je izvedela za primere, ko so kupci kupili vžigalne svečke po spletu, dobavili pa so jim ponaredke. "Te svečke so se stopile in povzročile škodo na motorjih kupcev," je povedal Kai Wilschrei, vodja tehnične službe EMEA za sekundarni trg pri NGK Spark Plug Europe.
Kakšna je razlika med izvirnikom in ponaredkom? Originalne vžigalne svečke NGK CR9EIX imajo osrednjo elektrodo z iridijevo konico. Ta material ima zelo visoko tališče in je izjemno močan in trpežen, ponarejene svečke pa na osrednji elektrodi ne vsebujejo iridija. Imajo preprosto nikljevo elektrodo, zašiljeno s stružnico, tako da je optično videti enako kot iridijska konica. Ta kovani del je zelo šibek in ne prenese toplote. Zaradi tega mehkega dela se osrednja elektroda stopi in lahko povzroči poškodbe motorja.
Ali so tovrstne svečke zaznali tudi na slovenskem trgu, smo povprašali tehničnega inštruktorja pri podjetju GMT Primoža Rožnika, ki pravi, da do sedaj niso prejeli informacije, da bi se v Sloveniji pojavljale ponarejene vžigalne svečke. Se pa zelo strinja, da je s povečavo dobave takega blaga preko internetnih trgovin ta možnost zelo povečana in nenadzorovana in je treba kupce na to opozoriti.
Rožnik pravi, da lahko neustrezna, slaba ali pa ponarejena vžigalna svečka dvomljive konstrukcije poleg slabšega izgorevanja in povečane porabe goriva, lahko povzroči tudi popolno odpoved motorja. Če zaradi take svečke prihaja do preboja električne energije, namesto na elektrodah svečke, na drugih delih svečke ali vžigalnega sistema, povzroča to tako imenovane zgrešene vžige gorivne mešanice, ki poleg neenakomernega delovanja motorja privedejo lahko tudi do stalitve katalizatorja v izpušnem sistemu. Zaradi nepravilne konstrukcije, napačne toplotne vrednosti ali nepravih materialov takih svečk pa lahko pride do loma ali stalitve elektrod ali izolatorja, ki posledično padejo v valj motorja in povzročijo poškodbe valja, bata, ventilov, glave motorja in injektorjev pri motorjih z direktnim vbrizga goriva.
Rožnik pravi, da bo laik težko ločil ponaredek od originala: "Ob različnih ponaredkih so tudi zelo različni indici, da gre za ponaredek. Zato je v takih primerih najboljše poiskati informacije za ločevanje med originalom in ponaredkom pri originalnih proizvajalcih, ki ta problem stalno spremljajo in rešujejo ter s tem seznanjajo svoje kupce preko tehničnih biltenov in spletnih strani."
Kupujte v preverjenih trgovinah
Kaj še strokovnjak svetuje mehanikom in lastnikom vozil. Zakaj vgrajevati kakovostne svečke? "Predvsem nakup, za dotično vozilo pravilno izbranih vžigalnih svečk priznanih proizvajalcev, v trgovini, ki zagotavlja direktno dobavo od proizvajalca, tehnično podporo in korektno reševanje morebitnih garancijskih zahtevkov. Pa če tudi je cena nekaj višja kot pri internetnih ponudnikih. Kakovostne svečke bodo zagotovile pravilno delovanje in maksimalni izkoristek zmogljivosti motorja poleg tega pa se izognemo tudi vsem zgoraj naštetim problemom."
Ob pravilnem in pravočasnem tvorjenju vžigalne iskre na elektrodah svečke v valju motorja je namreč zagotovljen najboljši izkoristek gorivne mešanice v njem, kar privede do manj nečistoč v samem motorju in manjšem obremenjevanju sistema za čiščenje škodljivih snovi v izpušnih plinih.
marže pa 30%
in zakaj se kupuje preko spleta ? zaradi zabave sigurno ne . meni je hecno da v Šparu al Tušu včasih prodajajo motorna olja kar dobre kvalitete po nesramno niskih cenah. ljudje nismo nori. zakaj bi nekomu preplačevali izdelek ?… ...prikaži več? seviserji, katerikoli naj računajo pošteno svojo uro, material pa tudi po pošteni ceni. pa nikomur ne bo prišlo na misel da gre kupovat nekega mačka v žaklju. in pomislite tudi takole, vsakdo bi rad imel svoje naprave dobro vzdrževane, samo nekateri res nimajo denarja.