Na sejmu dobaviteljev Automechanika so nas predstavniki podjetja Continental opozorili na spremembe, ki se nam obetajo v Evropski uniji, Nizozemska in Belgija pa sta jih že uveljavili.
Kot so opozorili, so doslej ustanove, ki v državah Evropske unije izvajajo tehnične preglede, izvajale teste, ki ne vključujejo meritev deleža trdnih delcev (oziroma saj) v izpuhu. Vendar pa je težava v tem, da v primeru, ko imajo dizelski avtomobili poškodovane filtre trdnih delcev (DPF filtre) ali pa so jih njihovi lastniki celo odstranili, saj je menjava lahko draga, tega z rednimi testi ni mogoče odkriti, zato prestanejo tehnični pregled in še naprej onesnažujejo zrak. Redni testi namreč pokažejo, da je vse v redu, čeprav so takšni avtomobili lahko hudi onesnaževalci okolja.
AMZS: To je pereča težava
Pri UNECE (Ekonomska komisija Združenih narodov za Evropo) so zato izdali priporočilo državam Evropske unije, naj regularne teste nadgradijo s tako imenovanimi testi trdnih delcev. Nizozemska in Belgija sta kot prvi evropski državi že začeli izvajati meritve trdnih delcev, z januarjem 2023 sta jima sledili tudi Nemčija in Švica, kmalu pa bodo najverjetneje uveljavljeni tudi drugje.
Franc Zajec, ki je v AMZS vodja tehničnega centra, je za zurnal24.si povedal, da je težava glede manipulacij s filtri trdnih delcev (DPF) prisotna tudi v Sloveniji "in je po naši oceni kar pereča, predvsem zaradi visokih stroškov v povezavi z zamenjavo, ki se jim številni lastniki vozil skušajo izogniti, ter po drugi strani zaradi nezmožnosti odkrivanja tovrstnih manipulacij na tehničnih pregledih s predpisanimi postopki meritev."
Pri Continentalu so pred dvorano na sejmišču naredili praktični prikaz merjenja trdnih delcev. Ko se je mimo zapeljal povsem pravilno vzdrževan in razmeroma nov sejmiščni avtobus, je merilnik trdnih delcev za dobrih deset sekund pokazal izrazito povečanje vsebnosti delcev. Koncentracija saj v zraku se je torej konkretno dvignila celo v okolju, ki se nam je zdelo povsem varno.
Zajec glede kontrole emisij izpušnih plinov pri dizelskih motorjih na tehničnih pregledih v Sloveniji pojasnjuje, da se uporablja predpisana oprema, ki pa pri sodobnih EURO 5 in EURO 6 dizelskih motorjih zaradi premajhne občutljivosti večinoma ne omogoča odkrivanja okvarjenih ali odstranjenih filtrov trdnih delcev, če je bila izvedena manipulacija, zaradi katere diagnostični sistem vozila ne zazna napake. Enako opremo predpisuje tudi evropska direktiva, ki sicer določa minimalni obseg tehničnega pregleda.
Rezultati zelo slabi
"Belgija je zato na lastno pobudo v lanskem letu uvedla dodatno meritev števila trdnih delcev, predvidoma v letošnjem letu pa bosta to meritev v obseg tehničnega pregleda vključili še dve evropski državi – Nemčija in Nizozemska. To je bilo mogoče šele po tem, ko so posamezni izdelovalci opreme na trgu ponudili ustrezno odobrene naprave za merjenje števila trdnih delcev," pravi Zajec, ki je potrdil naše predhodne objave, da bosta v letošnjem letu posodobljena evropska direktiva za tehnične preglede, v kateri bo skoraj zagotovo predpisana meritev števila trdnih delcev pri EURO 5 in EURO 6 dizelskih motorjih. "Posledično bo ta postopek v določenem roku, ki bo omogočal pooblaščenim organizacijam, ki izvajamo tehnične preglede, nabavo naprav in nadgradnjo preizkuševalnih stez, vključen v obvezni tehnični pregled tudi v Sloveniji."
Kaj se je zgodilo v Belgiji? Tam so s testi dokazali, kako pereč je lahko problem avtomobilov s pokvarjenimi ali poškodovanimi filtri trdnih delcev. V tej državi so namreč že prvi dan testiranja po novih merilih ugotovili, da kar 10 odstotkov avtomobilov, ki bi sicer opravili tehnični pregled, tega zaradi prevelike vsebnosti trdnih delcev v izpuhu ni opravilo. To je seveda pomenilo, da so morali takoj zamenjati filter trdnih delcev, kar je privedlo do nenadnega povečanja povpraševanja po njih, ki mu dobavitelji niso bili takoj kos.
"V državah, ki so že uvedle meritev števila trdnih delcev, je pri vozilih z vgrajenim DPF filtrom, ki so stara deset let, delež zavrnjenih vozil okoli 10 %. Pri nas lahko pričakujemo še nekoliko višji delež, po oceni do 15 %," pravi Zajec. Po trenutnih meritvah, ki jih omogočajo naprave na tehničnih pregledih pri nas, je po pojasnilih AMZS, delež napak v povezavi z meritvami emisij izpušnih plinov razmeroma nizek in predstavlja največ 2–3 % vseh napak. "Ne razpolagamo pa s podatkom, kolikšen je delež vozil, ki so bila zavrnjena izključno zaradi neustreznih rezultatov pri meritvi izpušnih plinov, saj je pogosto pri zavrnjenih vozilih hkrati ugotovljenih več napak," še pravi Zajec.
Slovenska raziskava pokazala, da je ukrep nujen
Obrnili smo se tudi na podjetje Aerosol d.o.o., kjer so specializirani za merjenje onesnaženja zraka z ogljičnimi aerosoli, še posebej črnega ogljika, in razvoj instrumentov za merjenje le teh. V podjetju pa so se posvečali tudi meritvam škodljivih izpuhov. Martin Rigler, vodja R&D pri podjetju Aerosol d.o.o, je pojasnil, da se na tehničnih pregledih od leta 2003 naprej meri tudi tako imenovani koeficient motnosti oz. dimnosti. Od leta 2015 za nove avtomobile velja standard EURO 5, ki obvezuje uporabo filtra za trde delce (ang. diesel particulate filter, DPF) za vse dizelske avtomobile. Tako je EURO 5 standard znižal dovoljeno maso emitiranih delcev za 5-krat (v primerjavi z EURO 4 standardom), pri novih avtomobilih pa je uvedel tudi merjenje števila delcev in ne samo njihove mase. Po besedah Riglerja se je filter trdnih delcev izkazal za zelo učinkovitega, saj odstranjuje več kot 90 % vseh delcev. "Žal tehnični pregledi niso sledili omenjenim standardom in meritev motnosti v večini ne loči med avtomobilom z ustreznim DPF filtrom in avtomobilom, ki ima tak filter odstranjen ali pa ne deluje pravilno."
V oddelku za raziskave in razvoj podjetja Aerosol je strokovnjake prav to motiviralo, da so razvili meritev, ki na podlagi izmerjenih emisijskih faktorjev črnega ogljika in števila delcev, oceni ali ima avtomobil v realnih razmerah enake specifikacije, torej ali je bil pravilno servisiran, kot ko je bil izdelan glede na EURO standard. Meritve so lahko stacionarne (inštrument izmeri koncentracije črnega ogljika in CO2 mimobežnega vozila), lahko pa tak inštrument tudi nastavijo v vozilo in z njim sledijo avtomobilom, ki jih želijo izmeriti emisije. "Sodelavka dr. Irena Ježek Brecelj je v svoji študiji leta 2015 ugotovila, da bi z odstranitvijo deset procentov avtomobilov, ki najbolj onesnažujejo (t.i. super emitorji), zmanjšali emisije iz prometa kar za 40 %. Meritve bomo v letošnjem letu še enkrat ponovili," pravi Rigler.
Za kako veliko težavo gre pri avtomobilih, ki vozijo po slovenskih cestah? Vozni park v Sloveniji šteje v povprečju krepko več kot 10 let. Rigler odgovarja: "Vsak dizelski avtomobil, mlajši od deset let, bi moral imeti ustrezen DPF filter. Tak filter se ob neustrezni uporabi delno ali popolno zasiči in ga je treba menjati. Taka menjava je draga, cena je lahko primerljiva s ceno starega avtomobila. Zato se številni lastniki odločijo za neustrezno čiščenje filtra ali pa še slabše, za odstranitev filtra in izklop varnostnih lučk, ki opozarjajo na napako." Sogovornik pravi, da tak avtomobil emitira ogromne količine delcev, ki pa jih stara tehnologija, kot je meritev motnosti, v veliki večini ne zazna, zato tak avtomobil uspešno prestane tehnični pregled. "Bolj tarčna meritev, kot je meritev emitiranega črnega ogljika ali pa števila delcev, seveda tako napako zazna. Taka meritev je seveda lažja in bolj natančna na tehničnem pregledu, vendar ker je tudi ta le na eno leto, je potrebno izvajati meritve tudi na cesti skozi celo leto," zaključuje Rigler.
Spet kvake kakate,ko DPF dela regeneracijo med vožnjo,pa ni onesnaženja,ker ste tolk strokovnjaki mi pa to razložite,med regeneracijo je enormno izgorevanje saj,kam po vašem pa naj bi šle takrat saje,ja čez izpuh,pa dimniki,pa velike ladje.Vi bi vse hermetično zaprli,pol se… ...prikaži več pa pejmo.Pa dejte še vi masko na obraz,in to tisto kjer se filtri menjajo,pa namesto filtrov vstavite gumjaste zapore,pa da vas vidim kolk cajta boste dihal.Tako da nekje mora it ven.
Dobro da imam švicarske tablice tam nebodo tako komplicirali
V Nemčiji blizu Minhna je Teslina polnilna postaja. Zraven stoji kontejner, v katerem laufa dizel agregat za proizvodnjo elektrike. Zeleno, ni kaj.