Pri BMW so nam lani na predstavitvi 530e in 330e, v obeh primerih gre za vozili z bencinskim in električnim motorjem ter kablom za polnjenje baterije na električni vtičnici, dejali, da je leto 2019 za BMW leto priključnih hibridov.
Najprej so predstavili prenovljeno priključno-hibridno serijo 7, poleti so prenovili BMW 530e, sledil je BMW 330e, temu prenova priključno-hibridne serije 2 active tourerja, avgusta je prišel priključno hibridni BMW X5, decembra lani pa je v proizvodnjo zapeljal priključno-hibridni BMW X3, ki bo konec letošnjega leta dobil še električno različico. Prenovljen je bil tudi priključno-hibridni mini countryman, v letu 2020 pa prihaja tudi priključni-hibrid serije 3 touring.
Vse več avtomobilov s kablom
Veliko polnilnih kablov in računanja porabe energije v kilovatnih urah in ne le v litrih. Tokrat smo na testu preizkusili priključno-hibridno limuzino serije 5 z oznako 530e xDrive, torej z vsekolesnim pogonom.
BMW upa, da bo s priključnimi hibridi, kot je 530e, ki kljub sistemski moči 185 kW/252 KM na papirju obljublja izpuste manjše od 50 gramov CO2 na prevožen kilometer oziroma porabo bencina dobra dva litra na 100 prevoženih kilometrov, uspel ohraniti mejo izpustov svoje celotne flote, kjer prevladujejo zmogljivi športni terenci v zakonskih mejah. Priključni hibrid je torej postal nuja za bavarskega proizvajalca vozil, da zadosti zakonske potrebe in se izogne visokim denarnim kaznim, hkrati pa so morali narediti vozilo ekvivalentno dizlu ali bencinskemu modelu, tako po prostornosti kot moči in voznim lastnostim.
BMW serijo 5 ponuja že v sedmi generaciji. Na trgu je od leta 2017 naprej. Hibrid je z novo generacjio novost in glede na preizkušeno ima različica 530e nesporno kar nekaj prednosti pred dizelsko petico. A le, če jo uporabljate pravilno, v nasprotnem primeru vas lahko avto zaradi visoke porabe bencina tudi razočara.
Malo razlik v primerjavi z bencinskim modelom
Veseli nas, da BMW kljub dvojnemu pogonu (bencin + elektrika) ni spreminjal oblike. Hibridna 'petica' se na prvi pogled praktično ne razlikuje od standardne limuzina serije 5. Na to vas opozarja zgolj dodatna reža za priklop na električno vtičnico spredaj levo, oziroma črka »e« na zadnjem pokrovu.
Bistvenih sprememb ne boste opazili niti v kabini. V notranjosti je ergonomija tradicionalno na najvišji možni ravni. Glavne spremembe v korist hibrida boste opazili na digitalnih merilnikih, tako na zabavno-informacijskem zaslonu (omogoča uporabo s kretnjami ali govornim ukazom), na katerem lahko vseskozi spremljate, v katerem načinu deluje sistem in tudi podatke o porabi elektrike ter bencina, kot na digitaliziranih merilnikih, kjer računalnik izdaja koliko kilometrov ste prevozili na elektriko, koliko energije je še v bateriji in za koliko kilometrov še zadostuje napolnjenost baterije. Tudi v priključnem hibridu niste prikrajšani za različne vozne načine, tudi športnega.
Manjši prtljažnik
Spredaj se na usnjenih foteljih sedi razkošno, na zadnji klopi pa je za ta razred vozil manj prostora. Največ je na račun baterij izgubil prtljažnik, ki v osnovi ponuja 410 litrov prostora, v njem pa shranjujemo tudi kable za polnjenje baterije, bodisi kabel za polnjenje na javnih polnilnih postajah kot poseben kabel za polnjenje na navadni »šuko« vtičnici. Kabla zasedata prostor, sicer jih lahko pospravimo v dvojno dno ali torbe, se je pa treba na to navaditi.
BMW 530e za pogonski sklop uporablja tako bencinski kot električni motor. Glavno besedo ima dvolitrski prisilno polnjeni štirivaljni bencinski motor z močjo 184 KM. Elektromotor doda moč 113 KM. Sistemska moč je 252 KM. Moč se prenaša na vsa štiri kolesa s pomočjo klasičnega osemstopenjskega samodejnega menjalnika, ki se ne obnaša nič drugače kot pri dizelski ali bencinski petici.
Največja posebnost avtomobila je 12 kWh polnilna baterija, ki jo je treba pravilno izrabljati. Lahko ste razočarani ali pa zelo navdušeni. Uporaba priključnega hibrida zahteva prilagajanje, učenje in določena spoznanja, preden ga boste lahko najbolj učinkovito uporabljali.
V praksi 50, v teoriji 35 km na elektriko
Pri BMW sicer trdijo, da boste s polno baterijo v 530e v električnem načinu prevozili »v kosu« do 50 kilometrov. Nam je uspelo prevoziti največ 35 kilometrov, in še to nismo zapeljali na avtocesto. Za našo relacijo, vožnjo iz primestja do službe (skupna razdalja v eno smer je 20 kilometrov) je 530e odlična izbira. Baterijo smo na klasični vtičnici čez noč za nekaj deset centov v 5,5 urah napolnili na klasični vtičnici, nato pa smo ga polnili še na javni polnilnici v BTC, kjer se povsem izpraznjena baterija priključnega hibrida napolni v 3,5 urah. V praksi smo vse dnevne opravke, vključno s prevozom otrok v šolo in vrtec, obisk trgovine in drugih aktivnosti, opravili v električnem načinu. Če polnite vozilo doma in službi, je poraba bencina in vklopljenjem povsem električnem načinu tudi v praksi lahko 0 litrov na 100 kilometrov poti. Na dan smo tako naredili do 70 brezemisijskih kilometrov za ceno manj kot ene kave (polnjenje baterije ponoči na domači vtičnici). Tak način uporabe pomeni tudi prilagajanje. Če zvečer že ležite na kavču v pižami in ste ga pozabili priklopiti na elektriko, morate to storiti, sicer bo hitro zmanjkalo energije v bateriji in se boste vozili na bencin.
Poraba bencina lahko močno poskoči
Če voznik baterije ne napolni in se zanaša le na bencinski motor, hibridna naprava skoraj v celoti izgubi smisel, pa še dodatno težo baterij je treba prevažati s seboj. Akumulator bo energijo koristil le s pridobivanjem zavorne energije. To je dovolj za pomoč pri prvih metrih vožnje. BMW ponuja tudi načine vožnje, ki lahko celo napolnijo baterijo.
V tem primeru motor z notranjim zgorevanjem deluje tudi kot generator. Vendar pa ta način močno poveča porabo bencina. Zahvaljujoč temu je mogoče ohraniti tudi določeno raven napolnjenosti baterije. V električnem načinu BMW poganjajo samo baterije. Če voznik odločno pritisne stopalko za plin, se hitro vključi tudi bencinski motor. Takrat so potniki deležni tudi nekaj športnega zvoka motorja, pospešek pa je presenetljivo dober. Ko energije v bateriji zmanjka in deluje zgolj bencinski motor se pri dinamični vožnji ali hitrejši vožnji na avtocesti poraba bencina hitro dvigne tudi na 10 litrov na 100 kilometrov.
Tudi na AC je to varčen stroj
A brez skrbi, priključni hibrid je s pametnim upravljanjem prav lahko nadomestilo za dizla. Na 100 kilometrskem testnem krogu sestavljenim iz mestne vožnje, primestne vožnje in avtoceste smo v eko načinu porabili zgolj dobre štiri litre bencina na 100 kilometrov, pri zgolj avtocestni vožnji pa dobrih šest litrov bencina, kar je za tako zmogljiv avtomobil odličen podatek. Za razliko od dizelske petice z veliko navora, vas priključni hibrid pogosto prepriča, da vozite bolj ekonomično, umirjeno. Vsak preklop iz neslišne električne vožnje na »bencinsko« vožnjo je v kabini slišen. Voznik se hitro navadi na električno vožnjo in ga zlahka zmoti vsak tresljaj motorja na notranje zgorevanje.
Vozne lastnosti kljub bateriji odlične
Zato pa dodatna obremenitev baterij nikakor bistveno ne vpliva na vozno sposobnost serije 5. Voznik nikoli nima občutka, da vozi pretirano težak avtomobil. V snegu je lahko hibrid celo zabaven, če izklopite stabilizacijski sistem. Ko je sistem vklopljen, avtomobil ne zdrsne. Priključni hibrid prav tako ni prikrajšan za nobenega od modernih asistenčnih sistemov. Tako na avtocesti ali v prometnih zastojih vozi v polsamodejnem načinu. Računalnik ob radarjih in senzorjih skrbi za pospeševanje in zaviranje, avto pa ves čas usmerja znotraj voznega pasu. Voznik mora imeti ves čas vsaj eno roko na volanu, v nasprotnem se sistem izklopi.
Cenovno primerljiv z bencinskim 530i xDrive
Hibridni sistem v seriji 5 vsekakor spreminja uporabnost avtomobila. Z rednim polnjenjem je lahko brezogljično mestno vozilo, tudi primestna vožnja lahko poteka z minimalno porabo bencina, medtem, ko je zelo učinkovit tudi na avtocesti. Če voznik avtomobila ne uporablja pravilno in baterije ne napolni redno, bo s seboj po nepotrebnem vozil dodatno težo, poraba pa bo velika.
Osnovna cena 530e xDrive je 63.550 evrov kar je 2.100 evrov več kot enako zmogljiv bencinsko gnani model 530i xDrive. Razlika bi bila zgolj 100 evrov, če država ne bi odrekla podporo subvencijam za priključne hibride, ki je bila 2.000 evrov. Končna cena z dodatno opremo pri testnem vozilu sicer poskoči 93.640 evrov.
Podatki o vozilu: (BMW 530e xDrive Limuzina)
Prostornina bencinskega štirivaljnega motorja: 1998 ccm
Največja moč bencinskega motorja: 135 kW (184 KM) med 5.000 in 6.500 vrt./min
Navor bencinskega motorja: 290 Nm med 1.350 in 4.250 vrt./min
Moč elektromotorja: 83 kW (113 KM)
Sistemska moč pogona: 185 kW (252 KM), kombiniran navor: 420 Nm
Kapaciteta baterije: 12 kWh Zmogljivosti: 235 km/h, 6,2 sek. od 0 do 100 km/h
Največja hitrost na elektriko: 140 km/h
Poraba na testu (skupna): 4,5 litra/100 km Izpust (po tovarniški specifikaciji): 41 gramov CO2/km Cena (v evrih): 63.550/93.640 (osnovni/testni z dodatki).
Plus: Pospešek, vozne lastnosti, materiali, neslišna vožnja, poraba goriva, tehnika;
Minus: Uporabnost prtljažnika, majhna posoda za gorivo, kabli v prtljažniku;
za 30 k€ dodatne opreme .... saj niso normalni...