Britanska potrošniška organizacija Which je leta 2021 ugotovila, da je kar 99,5 odstotka "neverjetnih ponudb" enakih ali celo bolj ugodnih v drugih obdobjih leta. V raziskavi so preverili več tisoč cen in ugotovili, da z nakupom na črni petek kupci skoraj zagotovo ne bodo dosegli najnižje cene v zadnjem letu.
Eden izmed mnogih trikov, ki se ga poslužujejo trgovci, je lažna promocija. To pomeni, da trgovci tik pred popusti umetno zvišajo cene, ki kasneje nenadoma padejo na prejšnjo raven. To je nepoštena in zavajajoča poslovna praksa, za katero pa Zakon o varstvu potrošnikov pozna varovalko: trgovec mora pri znižanju izdelkov poleg nove cene navesti tudi ceno, ki je bila najnižja v zadnjih 30 dneh pred znižanjem. Pocenitev mora torej biti realna.
Če opazite, da trgovec ne upošteva omenjenega zakonskega določila, ki je v prvi vrsti namenjeno zaščiti potrošnika, gre za prekršek. Svetujemo, da takšno prakso prijavite Tržnemu inšpektoratu RS, ki je pristojen za nadzor in ukrepanje v tovrstnih primerih in podjetje lahko kaznuje z globo.
Na ZPS nam odgovorijo, da s strani potrošnikov sicer v tem času pritožb ne beležijo, a da dodatna pozornost nikoli ni odveč. "Ne mislite, da je ponudba dobra samo zato, ker trgovci promovirajo velik popust, pogosto namreč pretiravajo z znižanjem cene. Naj vas torej ne zavedejo slogani, kot sta '50 € namesto 100 €' ali '70 % mega razprodaja", omenijo pri ZPS.
Kupcem priporočajo, da poiščejo prvotno ceno izdelka in si ogledajo, kako se cena spreminja čez mesec ali dva. "Vsekakor preverite tudi cene pri drugih trgovcih, saj se velikokrat zgodi, da je pri enem trgovcu cena s popustom enaka redni ceni pri drugem," svetujejo.
Kaj Slovenci najpogosteje nakupujemo?
Pri znanih slovenskih trgovcih in ponudnikih smo preverili, kako so se pripravili na največji dogodek leta: črni petek, ki bo potekal 29. novembra 2024.
Soglasno odgovorijo, da že pred črnim petkom beležijo veliko povpraševanja, kar je povezano z dodatnimi akcijami okoli tega datuma in sprememb navad kupcev. Kako Slovenci in Slovenke nakupujemo, se je v zadnjih nekaj letih spremenilo veliko bolj kot to, kaj kupujemo. Če je spletna prodaja pred petimi leti predstavljala približno desetino celotne prodaje v tem času, se danes že približno vsak četrti nakup izdelkov zabavne in uporabne elektronike odvije v digitalnem okolju, omenijo pri družbi Big Bang.
Nakupe Slovencev v času akcij za črni petek in prazničnem decembru v grobem razdelijo v tri skupine. V prvi so mobilni telefoni, računalniki in gaming oprema, v drugi skupini so televizije, sistemi za hišni kino in večji gospodinjski aparati, v tretji pa manjši artikli, kot so izdelki za osebno nego, slušalke, kuhinjski roboti, mešalniki in drugi mali gospodinjski aparati.
Popusti v času akcij za črni petek pri teh izdelkih zelo variirajo in so v veliki meri odvisni od posameznega proizvajalca, še povedo. "Skupaj z dobavitelji smo tudi letos pripravili izredno širok nabor izdelkov v akciji, več kot 10.000 izdelkom na spletni strani pa smo ceno znižali za 40 odstotkov," razkrijejo. Nadejajo se, da bodo v prazničnem obdobju dosegli rekordno prodajo, kar potrjujejo prvi podatki akcij za črni petek.
S povečanim zanimanjem v tem obdobju so dobro seznanjeni tudi pri spletnem mestu za primerjavo cen in z nasveti za spletno nakupovanje Ceneje.si, kje pričakujejo predvsem povečano zanimanje za iskanje realnih popustov. Kupci namreč postajajo vse bolj pozorni na dejansko vrednost ponudb. Trend v spletni trgovini kaže tudi na rast zanimanja za izdelke z dodano vrednostjo – na primer energetsko varčne naprave in tehnološko napredne izdelke.
Opažajo, da Black Friday obdobje beleži 30–50 % večjo aktivnost na njihovi platformi v primerjavi s povprečnim mesecem. "Ob črnem petku opazimo povečan interes v precej stabilni množici kategorij, kot so mobilni telefoni, televizorji, igralne konzole in podobno. Je pa na primer letos zanimanje za določene kategorije, kot sta televizorji in parfumi, precej večje kot običajno, medtem ko je interes za prenosnike in igralne konzole letos v primerjavi z lani precej manjši," nam povedo.
Največje preverjene popuste so letos zaznali v kategorijah zimske pnevmatike (do 50 %), televizorji (do 40 %) in gospodinjski aparati (do 30 %).
Letošnji hiti med kupci so po njihovih opažanjih pametni telefoni, predvsem iPhone 15 in Samsung Galaxy S24 Ultra, televizorji, zimske pnevmatike Continental WinterContact, sesalnik Dyson V15, igralne konzole Sony PlayStation 5 ter skušalke AirPods. Novost na njihovi spletni platformi v letošnjem letu je, da so se bolj kot na same kategorije in izdelke osredotočili na natančno preverjanje popustov, ki jih trgovci oglašujejo. Na ta način želijo uporabnikom ponuditi realen vpogled v prihranke. Dnevno namreč spremljajo cene in lahko natančno izračunajo, za koliko je določen izdelek znižan. "Sicer smo pa še posebej pozorni na kategorije, ki beležijo hitro rast zanimanja – televizorji, parfumi ter pametni telefoni," dodajo.
Nenadejano razprodajo pa so pred manj kot tednom imeli v poslovalnicah Mercatorjeve M tehnike. Njihov lastnik Fortenova se je odločil za njihovo trajno zaprtje, zato so vse artikle (ki niso v akciji) od 21. do 30. novembra znižali za kar 30 odstotkov. To je bil verjetno le začetek dokončne odprodaje vseh njihovih artiklov.
Njihova odločitev je med kupci povzročila pravcati naval. V eni od trgovin na območju osrednje Slovenije je vse skupaj šlo celo do te mere, da so morali varnostniki začasno omejiti vstop v trgovino, saj se je v prodajalni nabralo preveliko število ljudi.
Možno vračilo v 14 dneh po nakupu
Če vas po nakupu daje občutek slabe vesti, niste sami. Na srečo je mogoče po zaslugi pravice do odstopa od pogodbe, ki jo zagotavlja Evropska unija, večino izdelkov, kupljenih prek spleta, vrniti v 14 dneh. "Ta pravica ščiti potrošnike pred prodajnimi taktikami, ki temeljijo na pritisku, in deluje kot svojevrsten popravni izpit za nepotrebne ali prenagljene nakupe. Potrošnikom omogoča, da svoj nakup premislijo še enkrat," pojasnjuje Romana Javornik, vodja Evropskega potrošniškega centra Slovenija (EPC).
Ob tem opozarja, da je treba biti pozornen tudi na drobni tisk, saj ta pravica ne zajema vseh izdelkov. V nadaljevanju predstavljamo pet ključnih točk, ki jih morate poznati:
- Velja samo za nakupe na daljavo: Pravica do odstopa od pogodbe ne da bi moral potrošnik navesti razlog za svojo odločitev, velja za večino naročil prek spleta, po telefonu ali pošti. Za izdelke, kupljene v fizični trgovini, ta pravica ne velja. Vendar pa nekatere trgovine prostovoljno omogočajo vračilo brezhibnih izdelkov, tudi kadar so ti kupljeni v njihovih fizičnih prostorih.
- Prodajalca obvestite v 14 dneh: Za uveljavljanje te pravice morajo potrošniki prodajalca o svoji odločitvi za odstop od pogodbe obvestiti v 14 dneh od prejema blaga.
- Preprost postopek: Prodajalca lahko preprosto obvestite tako, da mu pošljete elektronsko sporočilo. Uradni dopis ni potreben. Potrošniki naj shranijo dokazilo o poslanem obvestilu. Upoštevati je treba, da nekatere trgovine uporabljajo sistem vnaprej pripravljenih nalepk za vračilo – vedno preverite posebne pogoje za vračilo, ki jih uporablja trgovina.
- Blago vrnite v 14 dneh od obvestila: Potrošniki imajo po obvestilu prodajalcu na voljo še 14 dni, da izdelke vrnejo v dobrem stanju.
- Morda boste morali kriti stroške pošiljanja vrnjenega blaga: Stroške pošiljanja vrnjenega blaga navadno krijejo potrošniki, razen če prodajalec ne določi drugače. Nekatere trgovine prostovoljno omogočajo, da kupec blago vrne brezplačno, zato preverite njihova pravila glede vračila izdelkov.
Kaj ni vključeno? Nekaterih izdelkov na podlagi te pravice ni mogoče vrniti, med drugim posamezniku prilagojenih izdelkov ali izdelkov, izdelanih po naročilu; nezaprtih zdravstvenih in higienskih izdelkov: ko so enkrat odprti, jih zaradi zdravstvenih in higienskih razlogov ni mogoče vrniti; digitalne vsebine: če se je po nakupu do nje dostopalo ali je bila prenesena, stroškov nakupa ni mogoče povrniti; vstopnic za dogodke in rezervacij: časovno vezane storitve, kot so potovanja, vstopnice, hotelske rezervacije ali najem avtomobilov, prav tako niso vključene.
Ob tem Javornik še dodaja, da lahko kupci izdelek vrnejo tudi po izteku 14-dnevnega roka, in sicer enem primeru, če ima izdelek napako. "Če se izdelek pokvari ali ima napako, ste po zakonodaji EU upravičeni do popravila, zamenjave ali vračila kupnine. Pri uveljavljanju te pravice vztrajajte, saj vam je morda nekatere trgovine zaradi ponujenih popustov ne bodo hotele priznati. Ne pozabite, da vaše pravice iz garancije veljajo po vsej EU tudi med črnim petkom," sklene vodja EPC Slovenija.
dezurni@styria-media.si
trgovci so od nekdaj LAŽNIVCI.
Katera od urednic je SexyKitty20...Mater vam primitivno...
🍓 Ocenite mojo golo fotografijo 18+ 👉 𝐖𝐖𝐖.𝐘𝐄𝐒𝟒.𝐅𝐔𝐍 💦 nick SexyKitty20 id06474931