Več kot 250 svetovnih premier in kar 1.350 razstavljavcev v 13 velikanskih halah. Prek 2.000 novinarjev in okoli 45.000 specializiranih obiskovalcev. Priložnost je izkoristilo celo eno (!) slovensko podjetje.
Kako velik in raznovrsten je svetovni kolesarski trg in pred kakšnim velikanskim zgodovinskim preskokom se je znašel, povprečnemu Slovencu, ki danes tako kot verjetno že vrsto let stavi zgolj na "shimano" menjalnik s čim več zobniki ter jasno segmentiranje, katero kolo sodi na asfalt in katero na makadam, električna pa sploh uvršča v kategorijo, ki se ne bi smela nikoli zgoditi, ne bo nikoli jasno. Dokler ne bo obiskal salona Eurobike in opazil, da naša država za velesilami caplja vsaj nekaj let, če ne celo desetletje.
-
Glavne poudarke s salona si oglejte v zgornji galeriji, kjer se skriva tudi edino slovensko podjetje na salonu
Da se je največja razstava kolesarskih novosti na svetu te dni odvijala v nemškem Friedrichshafnu, streljaj stran od Bodenskega jezera na meji s Švico, ni naključje, saj je nemška industrija še posebej zadnja leta gonilo kolesarskega tehnološkega razvoja. Na Eurobike so prišla skorajda vsa najbolj uveljavljena imena iz sveta proizvajalcev koles, njihovih sestavnih delov ali ponudnikov dodatne opreme.
Predstavljali so novosti, ki bodo "in" spomladi 2016 in vsa nadaljnja leta. Ponudniki rešitev na eni in trgovci na drugi strani so se spoznavali, interakcija znotraj kolesarske industrije je bila na vrhuncu, roke so si segale v roke, kovali so se novi skupni projekti med dobavitelji, proizvajalci in trgovci.
Osrednje sporočilo letošnjega salona Eurobike je bilo mogoče prepoznati tudi miže, dovolj je bilo, da so ušesa lovila tisti značilni zvok. Električna kolesa so se v nekaj pičlih letih iz tarče posmeha kot niše, ki naj bi zadovoljila kvečjemu ostarele ali hendikepirane kolesarje, prelevile v gonilo razvoja branže. Kot primer, v Nemčiji bodo samo letos prodali že več kot 500.000 električnih koles, kar pa je še vedno manj kot deset odstotkov tamkajšnjega kolesarskega trga. Napoved pravi, da bo v nekaj letih trg e-koles dosegal prek 30 odstotkov. Kupci jih namreč v vse večjem številu prepoznavajo kot idealno sredstvo za mestno mobilnost, pa tudi za športno udejstvovanje.
Prodaja koles na globalnih, še posebej evropskih trgih v zadnjih letih raste. Višjo rast beležijo tudi na vseh večjih trgih, poleg Nemčije in Nizozemske v Franciji, Avstriji, Veliki Britaniji ...
"Skupni faktor rasti v vseh teh državah so e-kolesa," je pojasnil Rene Takens, direktor družbe Accell Group, korporacije, v kateri so združena nekatera velika imena kolesarske industrije (Ghost, Haibike, Winora, Lapierre, Atala, ...). Od velikih proizvajalacev je bilo dejansko mogoče prešteti na prste ene roke tiste, ki še vedno niso predstavili svojega e-modela, predvsem Italijani se zdijo v zaostanku. Scot Rittschof, šef ameriškega Cannondala, enega glavnih imen na področju gorskih koles v zadnjih letih, je ob robu salona jasno priznal, da družba v Evropi raste počasneje od drugih prav zaradi prepoznega vstopa med e-kolesa. Ameriški rival Specialized je pozen vstop nadomestil z atraktivnim modelom turbo levo FSR, ki je takoj požel široko odobravanje strokovne javnosti in si prislužil zlato nagrado Eurobike 2015 - najprestižnejše priznanje v svetu koles.
Da, gorska električna kolesa so udarila na polno in to v vseh podrazredih, tudi kot izrazito downhill verzije. Omogočajo namreč lažje premagovanje dolgočasnih strmin, še tako strm gozdni klanec je s pomočjo elektrike "šala-mala", s takšnim kolesom je mogoče načrtovati precej daljše ture.
Ob pomoči električnih motorjev eksponentno raste trg tovornih koles, cestne različice (do 25 km/h) pa dopolnjujejo njihove še hitrejše izpeljanke speed bikes (do 45 km/h), zaradi katerih pa se trenutno bruseljski birokrati še zelo praskajo po glavi, kako jih varno umestiti v promet. Pojavljajo se že celo eletrične prikolice, ki se jih lahko izkorišča za prevoz otrok ali tovora, in pomagajo pri potiskanju.
Kaj pa ostale novosti in trendi?
Veliko se govori o novem standardu 27+, to je kolesih, ki uporabljajo hkrati zelo velik premer in širino pnevmatik. Takšna kolesa so med vožnjo stabilnejša in udobnejša, vendar se zdijo bolj smotrn del e-koles kot pa navadnih koles. Ogromno je bilo razstavljenih takoimenovanih fatbikov, primernih za vožnjo v zimskih razmerah, po snežnih parkih in smučiščih.
Potem so tu povsem običajni dirkalni cestni modeli s pnevmatikami za slabše poti. Po zaslugi širših pnevmatik z gumijastimi čepki je mogoče s "cestakom" drveti skozi gozd pri zavidljivih hitrostih!
Veliko je novega pri pogonskih mehanizmih. Predvsem pri mestnih kolesih verigo izpodriva jermen, ki je tišji in čistejši ter trdoživejši. Seveda pa vštric s takšnim pristopom vodi tudi razvoj menjalnikov. Skriti v zadnjem pestu niso nikakršna novost, a sveže rešitve družbe Nuvinci udobju dajejo nove dimenzije, še posebej v navezi z električnim motorjem. Si predstavljate, da poganjate kolo vedno z istimi vrtljaji, menjalnik pa samodejno prilagaja razmerja odvisno od tega, ali ste zapeljali v klanec ali greste po ravnini?
Pa tudi Shimano je pripeljal s seboj kup novosti. Še vedno sveža je njegova rešitev hitrega avtomatiziranega menjalnika, ko ročki s prestavnimi mehanizmi ne povezuje jeklenica, temveč električna žica. Primeren je tako za dirkalna kot gorska kolesa. A še korak dlje so šli pri konkurenčni ameriški družbi Sram, kjer so predstavili menjalnik za dirkalna kolesa, ki deluje povsem brez kablov. Menjalnik in ročka med seboj komunicirata prek radijskih valov.
Verjetno si je iz zapisanega težko predstavljati, kako vse te novosti delujejo v praksi. A prav v tem je še ena posebnost salona Eurobike. Prav vse glavne novosti je bilo namreč mogoče prvi "demonstracijski" dan preizkusiti na poligonih, gozdnih poteh in asfaltiranih cestah v okolici sejmišča. Če prej ne, se je takrat lahko vsakdo od navzočih prepričal - kolesarska industrija je prestavila v zelo visoko prestavo.
"Večina se jih bo vrnila z velikimi nasmehom"
Christian Malik, višji produktni vodja pri znamki Haibike (intervju)
Kaksna je razlika med kolesi, kot so jih izdelovali pred desetimi leti in tistimi danes?
Prav gotovo je glavna razlika v prodoru novega tipa koles, e-koles. Ustvarila so povsem nov trg, ki ga doslej še ni bilo, sedaj pa je v strmem porastu.
Kako bi vi nekoga prepričali, da je e-kolo morda pravo zanj, še posebej pri gorskih e-kolesih, kjer so zadržki na prvi pogled največji?
Pa vendar, kako naj bi ljudje upravičili dodaten vložek?
Najenostavnejši način je, da e-kolo preizkusijo. Prepričan sem, da se jih bo ogromna večina vrnila z velikim nasmehom na ustih.
Kaj pričakujete glede trga v prihodnosti?
Predvsem bo šel v smer vse večjega tržnega deleža e-koles. V Nemčiji se na leto ta hip proda med pet in deset odstotki e-koles znotraj celotne prodaje, menimo, da bo v prihodnje ta delež med 25 in 30 odstotki. Tudi ta salon to potrjuje, saj so e-kolesa povsem v ospredju. E-kolesa danes ciljajo na vse mlajšo aktivnejšo populacijo.
Kakšno bo po vašem tipično kolo na cesti čez deset let?
Pri običajnih kolesih bo gotovo poudarek na nizki masi. Po zaslugi vse osežnejše uporabe ogljikovih vlaken, ki bodo posledično cenejša, bodo to zelo lahka kolesa. Pri e-kolesih pa pričakujem takšna z zelo zmogljivimi pogoni in baterijami, imela bodo širše pnevmatike. Vse bolj bodo popularna tudi e-kolesa s hitrostmi prek 40 km/h. Temu pa bo morala slediti tudi zakonodaja, da jih bo ustrezno vključila v promet.
andrej.leban@zurnal24.si