Drago Colnarič je vzdrževalec vozil in avtoelektričar s štiridesetletnim stažem in ogromno izkušnjami, k njemu se po nasvet v na videz brezizhodnih situacijah zateče marsikateri serviser z drugega konca države. V svoji karieri je popravljal vse od avtobusov in tovornjakov do gradbenih strojev in traktorjev. Predvsem pa avtomobile. Potem ko je imel vrsto let samostojno obrt, je zadnjih nekaj let zaposlen na Integral Avto Jesenice v servisu vozil Volkswagen, Škoda in Audi.
Colnarič je znan tudi kot tisti mehanik, ki ga naprej žene stalna želja po dodatnem znanju. Zato doslej ni zamudil še niti ene od petnajstih Tehnoloških konferenc. Gre za tradicionalni letni dogodek, na katerem se serviserji vozil, vzdrževalci voznih parkov, dijaki in študenti, učitelji tehnične stroke in vsi ostali zainteresirani iz prve roke in na enem mestu lahko spoznavajo z aktualnimi trendi s področja vzdrževanja vozil na način, ki mu daleč naokoli ni para.
Zanimalo nas je, kaj ga še tudi po vseh teh letih tako vleče na ta dogodek, kaj nima dovolj izkušenj in izobraževanj že znotraj lastnega podjetja? Nastal je spodnji pogovor.
Kako se je v zadnjih 15 letih spremenil način servisiranja vozil?
Ogromno. Dovolj je, če pogledate servisne intervale, ki so se močno podaljšali. Namesto na prejšnjih 15 tisoč kilometrov se danes servisi lahko delajo tudi na 30 tisoč kilometrov, seveda s hkratnim pogojem znotraj enega leta. Tovorni program pa je prešel celo na 50 tisoč kilometrov. Takšne spremembe so na neki način slabe za nas serviserje, boljše pa za lastnike. Ni pa nujno, da je to vedno najbolje tudi za vozila. Je pa treba priznati, da so v primerjavi s preteklostjo danes bistveno boljši materiali in olja.
Danes mora serviser poznati in vedeti neprimerno več stvari kot v času mojih začetkov. Vsak sodobnejši avto ima več različnih računalnikov, podsistemov in senzorjev. Kot primer naj povem, da za pravilno delovanje DPF filtra, torej samo enega od mnogih sklopov, avto uporablja tri ali pa celo pet senzorjev. Serviser mora dobro poznati te senzorje in njihove medsebojne povezave, znati mora razbirati podatke z njih, če želi ugotoviti vir napake. Diagnostika postaja vse bolj zapletena, zato je treba danes slediti predpisanim postopkom, sekanja ovinkov ni več. Seveda pa je pogoj za vse to stalno izobraževanje z novostmi in trendi.
Kaj pa stranke, kakšne spremembe opažate pri njih? Pred 15 leti je verjetno še marsikdo sam kaj naredil na avtu, tudi menjal olje in filtre ...
Stranke se velikokrat pritožujejo nad izvedbo servisa, nad ceno za material in podobno. A ko kupujejo avto, jim nihče ne pove, da so pač na sodobnih avtih stvari precej drugačne, kot so bile nekoč. Na primer današnji avti za delovanje potrebujejo precej večje količine olja in ostalih maziv, prav tako so se olja v zadnjih letih podražila. Servisnih intervalov pa danes tudi ni več mogoče opravljati doma, pri sodobnih avtih je namreč treba pri servisu uporabljati testerje in za pravilno delovanje ustrezno posodabljati in ponastavljati sisteme v vozilu. Orodja pa stanejo.
Predvsem mi je pomembno, da Tehnološka konferenca povzema moderne trende za celoten vozni park, dotika se vseh avtomobilskih znamk. Sam sicer delam pri pooblaščenem serviserju in za te znamke imamo lasten program šolanja. A vseeno mi dodatno znanje, ki ga pridobim na Tehnološki konferenci, lahko zelo pomaga.
Na začetku so bili del izobraževanj na teh konferencah samo bencinski in dizelski motorji. Danes pa je vključen celoten nabor pogonov - mehki hibrid, polni hibrid, priključni hibrid in seveda baterijski avti. Različic tehnologij je ogromno, za serviserja je danes kar zahtevno. Ko danes odpreš 'havbo', včasih sploh ne veš, kateri avto gledaš, če ne poznaš vnaprej modela in tipa motorja.
Potem pa mi kdo še vedno reče, 'daj boš ti to na hitro malo pogledal in ugotovil, kje je napaka.' A ravno takrat med hitenjem se pri servisiranju ponavadi najbolj zaplete. Danes ne smeš več delati na pamet, sploh če si resen servis, potem pri vzdrževanju ni bližnjic.
Na dvodnevnem dogodku Tehnološke konference se vrstijo predstavitve vseh vodilnih podjetij s področja dobave rezervnih delov, ki predstavljajo svoje najbolj aktualne novosti. Posebnost konference so tudi delavnice s praktičnimi prikazi pravilnih postopkov menjave in servisov, tako da ne ostane le pri teoriji.
Letošnja že 16. Tehnološka konferenca se bo odvijala 20. in 21. aprila v Portorožu, nekaj prostih mest je še na voljo. Program bo tokrat še posebej bogat in aktualen, med drugim bo hrvaško podjetje Rimac predstavilo projekt Nevera, torej najhitrejšega serijskega avta na svetu, pomembno področje bodo tudi DPF filtri in prihajajoča zaostritev predpisov glede tehničnih pregledov.
Kako komentirate letošnji program Tehnološke konference?
Glede na objavljen seznam mi je zelo všeč, saj je aktualen in raznolik, vključene so vsebine, ki serviserjem omogočajo dodaten zaslužek. Videti bo mogoče marsikaj novega, od orodij, rezervnih delov do postopkov. Veliko je tematik, ki so vezane na elektriko, zelo aktualne so na primer tudi bencinske črpalke s tipičnimi okvarami in načini popravil.
Seveda je pri nadomestnih delih in orodjih tako, da so nekateri cenejši in drugi dražji, glede kakovosti vsak svoje hvali. Ampak ključno pri takšnem dogodku je zame tudi to, da se tam lahko serviserji in predstavniki raznih dobaviteljev enkrat na leto v živo vidimo in predebatiramo skupaj najrazličnejše tematike, s katerimi se soočamo pri našem delu. Zelo pomembno je, da tako ohranjamo vezi in vemo, na koga se obrniti, ko potrebujemo kakšno pomoč ali nasvet. Seveda pa je vedno zelo vabljiv tudi spremljevalni zabavni program.
Izkušen mehanik: "Danes odpreš 'havbo' in skoraj ne veš, kaj gledaš" Moj nasvet, nazaj jozapri in se javi na ZPIZ-u, sej za drgam nis!!
orodja pa stanejo, ne boste verjel OBD kompjuter stane 5 eurov in je bil naprodaj v enem oddiskontov v sloveniji. tolk. drugič, ni mijasno zakaj v eurospinu prodajajo olja za avto, kjer lepo so označene specifikacije in zraven še za… ...prikaži več katero vozilo je to olje primerno pa za lepo ceno, ne more pa to naredit ( vsaj glede cene ) servis za avte, pane kupuje olja v litrski embalaži amapk par 100l sod. ko bo servis pošteno obračunaval cene materiala, mislim da bodo staranke tud bolj rade pri njih.
Koga ta stric farba? Novi motorji delajo z manjšo količino olja nižje viskoznost (0W20) kot stari! Za to sta 2 (eko) razloga: 1. da je manj odpadkov in 2. da je manjša poraba zaradi manjših notranji izgub motorja. Aja, stric… ...prikaži več šraufa nemške pirhe kjer te tople vode še niso odkrili!