Sodobni turbo polnjeni trivaljniki z delovno prostornino okoli enega litra, ki jih ne le v vlogi osnovnih, ampak pogosto kar najpomembnejših in najbolj pogostih motorjev najdemo v mnogih majhnih in tudi večjih avtomobilih, so izpostavljeni velikim obremenitvam, zato za svoje delovanje potrebujejo kakovostno gorivo. Kakšno gorivo je torej dovolj dobro za takšen motor?
Začnimo z zgodbo iz avtomobilskega salona. Znanec si je omislil majhnega križanca, ki ga poganja takšen motor, torej turbo polnjeni trivaljnik z delovno prostornino okoli enega litra. Delovne prostornine takšnih motorjev namreč lahko segajo od približno 900 kubičnih centimetrov do 1,2 litra, torej je razpon delovnih prostornin kar velik. A to in za kateri avtomobil je šlo, za to zgodbo niti ni tako zelo pomembno, saj bi lahko bil katerikoli podoben.
Ko je znanec prevzel avtomobil, mu je namreč prodajalec priporočil, naj pozabi na standardni 95-oktanski bencin in v svoj avtomobil raje toči takšnega z oktanskim številom 98 ali 100 oktanov. 95-oktansko gorivo naj namreč za motor njegovega avtomobila ne bi bilo dovolj kakovostno in mu lahko povzroči težave.
Zgodba je iz salona in tudi prodajalčeva priporočila se razlikujejo od priporočil proizvajalcev, ki za takšne avtomobile večinoma priporočajo 95-oktanski bencin, manj pa bencine z nižjim oktanskim številom. Na črpalkah v tujini (ne le na vzhodu, ampak tudi na zahodu Evrope) namreč še vedno najdete denimo 91-oktanski bencin. Pri slovenskem zastopniku Renaulta in Dacie so nam denimo zagotovili, da je 95-oktanski bencin za njihove avtomobile povsem v redu.
Klenkanje in druge sitnosti …
Vprašanje smo naslovili tudi na največjega slovenskega naftarja Petrol, kjer so nam pojasnili, da oktansko število določa odpornost bencinskih motorjev na predčasni vžig goriva, ki ga poznamo pod izrazom klenkanje.
Ker Ottovi bencinski motorji delujejo na principu vžiga zmesi goriva in zraka s pomočjo vžigalne svečke, je samovžig bencina v zgorevalni komori motorja seveda nezaželen. Gorivo z neustreznim oktanskim številom namreč lahko povzroči izgubo moči motorja in preobremeni njegove sestavne dele. Klenkanju se lahko izognemo predvsem z uporabo bencina z dovolj visokim oktanskim številom in z rednim vzdrževanjem vozila, ki vključuje tudi ustrezne nastavitve vžiga. Oktansko število bencina, ki ga lahko točimo v določen avtomobil, sicer vedno predpiše proizvajalec motorja, za uporabo pa je primerno gorivo, ki ima enako ali višje oktansko število od predpisanega.
Bencin z oktanskim številom 100 ali 98 je namenjen predvsem motorjem, ki zaradi svojih konstrukcijskih lastnosti zahtevajo uporabo več kot 95-oktanskega bencina. Uporaba visokooktanskega bencina je priporočljiva tudi pri motorjih, ki zaradi načina in pogojev vožnje pogosto obratujejo pod ostrejšim režimom, kakršna je denimo daljša športna vožnja. Taki pogoji lahko zaradi velike obremenitve prej privedejo do klenkanja motorja, to pa vpliva na njegove zmogljivosti.
Tudi motorji, ki jim sicer 95-oktanski bencin povsem zadostuje, lahko seveda brez težav uporabljajo tudi 98- ali 100-oktanski bencin, ne pa bencina z manjšim oktanskim številom. Visoko oktanskim bencinom so praviloma dodani dodatni aditivi, zato zagotavljajo tudi odlično zaščito in delovanje motorja na daljši rok, kar sicer velja tudi za najkakovostnejše 95- ali 98-oktanske bencine.
Razlika v oktanskem številu namreč praviloma ne določa kakovosti goriva. Ta je odvisna o tega, v kolikšni meri posamezno gorivo izpolnjuje veljavne standarde. Za kakovostnejša se danes štejejo goriva, ki so še dodatno aditivirana. Ta morajo motor dodatno ščititi in mu zagotavljati zanesljivost in optimalno delovanje tudi na daljši rok.
Kaj pravita mehanika?
Za mnenje o tem, če naj v avtomobile s turbobencinskimi trivaljniki točimo bencin s 100-oktanskim bencinom, smo vprašali vodjo Avto akademije pri podjetju GMT Primoža Rožnika. Pravi, da sicer s takšnimi motorji za zdaj nima veliko izkušenj, vendar ne bi rekel, da se razlika pozna na porabi goriva. Gotovo pa visokooktanski bencin vpliva na bolj miren tek motorja, saj gre za kakovostnejši bencin. V 100-oktanskem bencinu je tudi več aditivov, ki poskrbijo, da je motor tudi bolj čist, zato je njegova uporaba gotovo v redu. Seveda pa velja, da boljši je bencin, boljše bo deloval avto.
Aditivi oz. dodatki so kemikalije, dodane gorivom, mazalnim oljem in mastem, ki poskrbijo za izboljšanje ali spreminjanje njihovih naravnih lastnosti. Aditivirana goriva izboljšujejo ekonomiko delovanja, dodatno ščitijo motor ter zagotavljajo večjo varnost in zanesljivost delovanja. Zaradi teh sposobnosti močneje aditivirana goriva pogosto imenujemo tudi »nadstandardna« goriva.
Nekdanji mehanik leta Anže Soklič vsekakor priporoča točenje 100-oktanskega bencina, saj gre za bolj kakovostno gorivo z več aditivi, kar dobro vpliva predvsem na delovanje črpalke in šob sistema za vbrizgavanje goriva. Razlika v delovanju motorja je na kratki rok minimalna, na daljši pa se lahko prihranek pozna.
Točenje 100-oktanskega goriva v turbobencinski trivaljnik torej ni nujno in ta lahko povsem dobro shaja tudi s 95-oktanskim bencinom, vendar pa lahko 100-oktanski kljub temu dobro vpliva na njegovo delovanje. Odločitev, kateri bencin bo točil v svoj avtomobil, je torej povsem v rokah lastnika.
Google je plačal od 400 do 800 dolarjev za dnevno spletno delo od doma. V prvem mesecu sem prejel 21758 $ in 29467 $ v zadnjem mesecu google pay doma za 3 ure dela na dan. ... >>>>>>>>>>> 𝐖𝐰𝐰.𝑫𝒐𝒖𝑰𝒏𝒄𝒐𝒎𝒆.𝐜𝐨𝐦
Enkrat sem vozil ta jajca s trivaljnim turbo bencincom in se sprašujem kje je napredek? Poraba ista, kot pred 20 leti z 1.4 navadnim bencincem, pospeški tam nekje ali slabši, motor pa non-stop nekaj cuka. Samo beži stran od tega.
Starejša gospa, samohranilka iz Ribnice pod Pohorjem, samo v tednu dni zaslužila 3.000,000,000 dolarjev.