Vojna v Ukrajini je od marca letos močno povečala število ukrajinskih avtomobilov na naših cestah. Kot so poročali slovaški mediji, kjer je ukrajinskih voznikov po začetku vojne v sosednji državi veliko, se pogosto zgodi, da nimajo sklenjenega obveznega pogodbenega zavarovanja. To pomeni potencialno tveganje za slovaške voznike v primeru nesreče z vozilom, registriranim z ukrajinskimi registrskimi tablicami.
Ker je vozil z ukrajinskimi registrskimi oznakami veliko tudi pri nas, nas je zanimalo, ali gre tudi za potencialno tveganje za slovenske voznike v primeru nesreče z vozilom, registriranim z ukrajinskimi registrskimi tablicami?
Tjaša Korbar iz slovenskega zavarovalnega združenja glede jamstva Slovenskega zavarovalnega združenja za povračilo materialne in nematerialne škode iz prometnih nesreč, ki jih v Sloveniji povzročijo vozniki motornih vozil s tujimi registrskimi označbami pravi, da si lahko vsak prebere nasvete kaj storiti na spletni strani združenja.
Posamezniki pogosto namreč ne vedo, kako ravnati ob prometni nesreči in pozneje ob uveljavljanju odškodninskih zahtevkov za povrnitev škode, in sicer še zlasti v primerih, ko se je prometna nesreča zgodila v tujini in je povzročitelj voznik vozila s tujo registrsko tablico. Biro zelene karte želi opozoriti na nujne postopke, ki jih morajo udeleženci prometnih nesreč izvesti na kraju prometne nesreče, da bi s pravilnim ukrepanjem prispevali k hitri in učinkoviti rešitvi odškodninskih zahtevkov iz zavarovanja avtomobilske odgovornosti.
Kaj, če vozilo ni zavarovano?
Kot je obrazložila Korbarjeva jamstvo Slovenskega zavarovalnega združenja v vlogi biroja zelene karte po določbi 27. člena Zakona o obveznih zavarovanjih v prometu tako velja tudi v primeru prometnih nesreč, ki jih v Sloveniji povzročijo vozila z ukrajinsko registrsko označbo, in ima voznik veljavno ukrajinsko mednarodno karto za zavarovanje motornega vozila t.i. zeleno karto. "Če pa je ukrajinsko vozilo nezavarovano – ko voznik nima veljavne zelene karte v času prometne nesreče, pa Slovensko zavarovalno združenje jamči oškodovancu za povračilo škode v vlogi škodnega sklada po 29. členu Zakona o obveznih zavarovanjih v prometu," pojasnjuje sogovornica.
Dodaja, da so v Svetu birojev v rednem kontaktu s kolegi z ukrajinskega biroja, ki ves čas trajanja vojne deluje, s svojimi članicami izdaja ukrajinske zelene karte/mednarodne karte za zavarovanje motornega vozila in jih dostavlja ukrajinskim zavarovancem v elektronski obliki ter sodeluje z biroji iz drugih držav članic pri obravnavanju mednarodnih škod. "V aprilu smo na prošnjo ukrajinskega biroja na spletni strani objavili sporočilo za ukrajinske voznike, ki so v Sloveniji oziroma na poti v drugo državo gostiteljico, da lahko svojo ukrajinsko zavarovalnico kontaktirajo za podaljšanje zelene karte prek e-pošte, zeleno karto bo zavarovalnica dostavila v elektronski obliki, da si jo voznik natisne sam. Od začetka vojne v Ukrajini smo namreč prejeli več vprašanj o možnostih sklenitve oziroma podaljšanja zavarovanja avtomobilske odgovornosti bodisi od ukrajinskih voznikov ali njihovih slovenskih gostiteljev," pojasnjuje Korbarjeva.
Tudi pred vojno nekaj deset primerov na leto
Glede uporabe motornih vozil z ukrajinsko registrsko tablico v Sloveniji v povezavi z veljavnostjo zavarovanja avtomobilske odgovornosti so se v okviru pomoči ukrajinskim beguncem pogovarjali tudi s pristojnimi ministrstvi (za finance, notranje zadeve, infrastrukturo).
Kot še dodaja sogovornica v sodelovanju z ukrajinskim birojem Slovensko zavarovalno združenje s svojimi članicami učinkovito obravnava škode iz prometnih nesreč, ki jih v Sloveniji povzročijo vozniki vozil z ukrajinsko registrsko označbo, kljub vojni ukrajinski biro redno izpolnjuje vse svoje obveznosti v sistemu zelene karte: "za zdaj nismo zaznali bistveno povečanega števila tovrstnih škod, saj smo tudi pred vojno obravnavali med 25 do 40 takšnih škod letno."
Slovensko zavarovalno združenje skupaj s članicami ob podpori Sveta birojev tudi redno spremlja posodobljene informacije o oceni vpliva ruske vojaške invazije v Ukrajini na mednarodni sistem zelene karte. Sprejemajo ustrezne ukrepe za obvladovanje glavnih tveganj, na katera vplivajo predvsem naslednji dejavniki: finančni položaj ukrajinskega biroja, ukrajinska begunska kriza in vplivi na države gostiteljice, režim sankcij EU proti Rusiji in Belorusiji, zahteve za prekinitev/suspenz ruskega in beloruskega članstva v Svetu birojev, odpoved dvostranskih sporazumov nacionalnih zavarovalnih birojev iz držav članic EGP in Švice z ruskim in beloruskim birojem ter potek dvanajstmesečnega odpovednega roka z 31. majem 2023, ko bodo sporazumi v celoti prenehali veljati.