Ime agencije Euro NCAP je kratica z European New Car Assessment Programme (evropski program za ocenjevanje novih avtomobilov), zadolžena pa je zato, da korenito preskusi varnost novih avtomobilov, hkrati pa tudi predlaga izboljšave v varnostni tehnologiji.
Seveda program takšne narave nima za vse čase trdno postavljenih pravil, ampak se ta s časom precej spreminjajo, da tudi v okviru evropske iniciative »Vizija NIČ«, ki si prizadeva, da na evropskih cestah ne bi bilo smrtnih žrtev in resnih poškodb, zagotovi čim bolj strogo in aktualno oceno varnosti novih avtomobilov. Spremembe in izboljšave potekajo neprestano, zato denimo ni možna neposredna primerjava varnostnih ocen avtomobilov izpred nekaj let in današnjih. Rezultati so torej vedno bolj ali manj odraz leta,v katerem je bil določen avtomobil preskušen.
Dvojni rezultati
Trenutni režim Euro NCAP dopušča tudi dvojno testiranje, med katerim določeni avtomobil preskusijo brez ali z različnimi asistenčnimi sistemi za zagotavljanje aktivne varnosti. To denimo, da lahko določen avtomobil prejme pet zvezdic, če so opremljeni z učinkovitim sistemom za samodejno zaviranje v sili, če pa ta ni serijska, lahko dobijo tudi sekundarno oceno štirih zvezdic. Da si prislužijo dodatno peto zvezdico, morajo proizvajalci zagotoviti, da bo varnostna tehnologija vgrajena vsaj v petindvajset odstotkov prodanih avtomobilov. Prvi avtomobil z dvojno oceno je bil že leta 2016 suzuki baleno, ki si je v osnovni konfiguraciji prislužil tri zvezdice, za doplačilni varnostni paket pa si je prislužil še eno.
Agencija Euro NCAP je bila ustanovljena decembra 1996, prve rezultate testnih trčenj sedmih majhnih mestnih avtomobilov pa je objavila februarja 1997. Evropa je s tem kar dve desetletji zamujala za ZDA, kjer so program za ugotavljanje varnosti novih avtomobilov vzpostavili že leta 1979. Avtomobilski proizvajalci so se preskusom v začetku močno upirali s pretvezo, da so preveč zahtevni in nepošteni. Vmes so jih sprejeli in začeli celo tekmovati, kdo bo naredil bolj varen avtomobil. Agencija je do sedaj pod različnimi kriteriji preskusila varnost več kot 700 novih avtomobilov.
Zadnje spremembe v kriterijih ocenjevanja so sicer začele veljati maja letos, ko so kot največjo novost uvedli premično oviro, ki se deformira in s katero ocenjujejo, kako nevaren je za potnike določenega avtomobila trk z večjim vozilom. Kriterij je neposredni odgovor na priljubljenost športnih terencev, ki jih je na cestah vse več, z njim pa bi radi zagotovili, da varni ostanejo tudi potniki v majhnih in mestnih avtomobilih, ki na cestah še vedno ostajajo med najštevilčnejšimi. Izboljšani so tudi protokoli za preskušanje asistenčnih sistemov, vlogo potnikov pa je prevzela tudi nova testna lutka THOR, ki bolj zvesto od prejšnjih predstavlja odzive človeškega telesa. Zanimivost: ena sama lutka THOR stane dobrih 650 tisoč evrov.
Kako testirajo?
Euro NCAP novim avtomobilom podeljuje največ pet zvezdic, rezultate v posameznih kategorijah pa objavlja v odstotkih dosežene varnosti, s čimer ljudem omogoči, da lahko med seboj natančno primerjajo varnost avtomobilov, ki so bili preskušeni pod enakimi pogoji.
Varnost odraslih potnikov
Varnost odraslih potnikov ocenijo na podlagi več preskusov, s katerimi simulirajo čelni trk v polno in delno oviro, bočni trk ob gibljivi objekt in bočni trk ob statični objekt, kakršna sta denimo drog javne razsvetljave ali drevo. V končni rezultat vračunajo tudi preskus varnosti tilnika in delovanje sistema za zaviranje v sili.
Varnost otrok
Varnost otrok ocenijo na podlagi delovanja sistemov za varovanje otrok med čelnimi in bočnimi trki ter možnosti za pritrditev in uporabo različno oblikovanih in velikih otroških sedežev. Pri tem so pomembni predvsem število in zasnova priponk isofix, možnost izključitve sovoznikove zračne vreče in opozorila nanje.
Varnost pešcev
Pri agenciji ocenjujejo tudi varnost pešcev, v katere bi se morebiti zaletel avtomobil. Ocenijo, kako bi pokrov motorja, vetrobransko steklo, prednji rob pokrova motorja in prednji odbijač vplivali na verjetnost hudih poškodb glave, medenice in nog. Dodatne točke avtomobilu podelijo v primeru, ko bi sistemi za zaviranje v sili omilili posledice trka.
Varnostni sistemi
Na končni izid testa vplivajo tudi asistenčni sistemi, za katere so pri agenciji ocenili, da so pomembni za zagotavljanje varnosti. V to spadajo opozorilniki na nepripetost z varnostnim pasom, ESP, omejevalniki hitrosti in opozorilniki na prekoračitev omejitve hitrosti, pomočniki za ohranjanje avtomobila na voznem pasu in sistemi za zaviranje v sili.
So primerjave avtomobilov iz različnih obdobij možne?
Je glede na to, da so se merila za podeljevanje zvezdic v času obstoja agencije Euro NCAP večkrat korenito zaostrila, sploh možno primerjati avtomobile, ki so bili ocenjeni v različnih obdobjih. Načeloma bi to lahko na hitronnaredili po številu zvezdic, ki so bile na nek način vedno odraz uspešnosti določenega avtomobila v primerjavi s sodobniki, možna pa je tudi primerjava po odstotki, vendar moramo seveda v račun vedno vzeti spremembe, do katerih je prihajalo.
Model, ki so ga preskusili pred letom 2009, je lahko pet zvezdic osvojil že na osnovi preskusov trkov, če pa bi ga preskusili mesec ali dva pozneje, bi lahko izgubil eno zvezdico, če denimo ni imel serijskega sistema ESP. Po najnovejši letošnji zaostritvi pravil bi lahko model slabšo oceno prejel denimo zato, ker bi kot velik športni terenec med trkom preveč poškodoval majhen avtomobil, lahko pa bi denimo odkrili tudi pomanjkljivosti pri delovanju sistema za zaviranje v sili.
Sklepamo lahko torej, da avtomobili, ki so jih v agenciji Euro NCAP preskusili v preteklosti, danes ne bi ponovili odličnih rezultatov iz časa, ko so bili novi, kar se je denimo tudi večkrat izkazalo za resnično, ko so bili preskušeni avtomobili, ki so jim proizvajalci namenili le bolj ali manj obsežno prenovo, sicer pa so bili po tehnični zasnovi že precej stari.