Mini je že leta 2008 pokazal električnega minija, še pred BMW. A v zelo majhni serji. Tudi zato pri Miniju cooperja SE, pravijo mu kar mini electric, označujejo kot prvega povsem električnega minija.
Pri kultni britanski znamki, ki je del skupine BMW group (BMW je že leta 2013 na trg poslal 100-odstotni električni avto BMW i3), so nam v Rotterdamu na Nizozemskem, na svetovni premieri, razkrili svoj prvi velikoserijski električni avtomobil in pojasnili, da je čas, da tudi Mini obrne nov list v svoji 60-letni zgodovini. Pravijo celo, da gre spet za revolucijo.
Tako kot so pred več kot pol stoletja želeli trgu ponuditi majhen, a prostorsko velik in okreten avto z gokart občutkom za volanom, tudi zdaj želijo v prvi vrsti nagovarjati urbane uporabnike avtomobilov, ki prisegajo na dinamično obnašanje vozila v mestih. Mini sicer od leta 2017 že ponuja polnilno priključni hibrid countryman SE v kombinaciji bencinskega in električnega motorja, ki smo ga pred kratkim že testirali.
Skupina BMW bo imela v svoji modelski paleti do leta 2023 že 25 elektrificiranih avtomobilov, od tega bo več kot 50 odstotkov 100-odstotno električnih avtomobilov. Prihajajo BMW i4, BMW iNext in že leta 2020 BMW iX3, ki bo verjetno ponudil tudi izhodišče za povsem električnega mini countryana.
Pieter Nota, član uprave BMW AG in šef prodaje znamke Mini, je na premieri povedal, da bo mini cooper SE (prihaja le s tremi vrati) še naprej ponujal tipične dinamične občutke za volanom. Pri tem zatrjuje, da bo avto pri pospeševanjih med semaforji hitrejši od športnih avtomobilov. Pospešek od 0 do 60 km/h je 3,9 sekunde, od 0 do 100 km/h pa 7,3 sekunde. Največja hitrost je v korist večjega dosega omejena na 150 km/h.
Mini za pogon prednjih koles uporablja električni motor z močjo 135 kilovatov in 270 Nm navora, ki smo ga spoznali že v BMW i3s. Litij-ionska baterija, tudi ta je nekoliko prilagojena za večji doseg in izposojena iz i3, s kapaciteto 32,6 kWh, omogoča doseg 235 kilometrov z enim polnjenjem (cikel WLTP). Visokonapetostna baterija je zapakirana v 12 modulih, razporejenih v obliki črke T v dnu vozila, kar prinaša nekaj večjo oddaljenost od tal (za 1,8 centimetra) in s tem nekoliko višji položaj sedenja.
Šef znamke Mini Bernd Körber (daljši intervju, v katerem nam je odgovoril tudi to, ali bo Mini postala le električna znamka vozil, si preberite v soboto) je na vprašanje, zakaj baterija ponuja le dobrih 200 kilometrov dosega, kar danes ni nič posebnega, povedal, da je to dobro premišljena odločitev, saj bi bil mali avto z večjo baterijo težji in dražji, hkrati pa povprečen lastnik vozila mini na dan prevozil le 45 kilometrov, le redki pa so taki vozniki, ki presežejo 90 kilometrov na dan.
Mini je na svetovni statični premieri razkril cooperja SE. Vanj smo se lahko usedli, ga pretipali in se na kratki vožnji, kar po stezi, ki so jo za ta namen zgradili v zgornjem nadstropju dvorane v Rotterdamu, kjer je potekala predstavitev, tudi neslišno popeljali.
Zaradi umestitve baterije v dno vozila, volumen prtljažnega prostora v primerjavi z izvedenkami z motorji na notranje zgorevanje ostaja nespremenjen. To pomeni 211 litrov v osnovni postavitvi oziroma 731 litrov, ko so zadnji sedeži podrti. Avto je zaradi dodane baterije nekoliko težji od trivratne mini cooper S različice s samodejnim steptronic menjalnikom, in sicer za 145 kilogramov. »To ostaja pravi mini. Trdimo, da je pri cooperju SE gokart občutek še bolj izrazit, zaradi težišča vozila, pospeška in vodljivosti ter okretnosti v ovinkih,« nam je na naše vprašanje odgovoril Körber.
Oblikovno mini cooper SE za razliko od BMW-jevega električnega posebneža i3 ne želi bistveno odstopati, kar so nakazali že s konceptnim vozilom predstavljenim na avtomobilskem salonu v Frankfurtu leta 2017, a je dovolj drugačen, da ga boste na prvi pogled ločili od dizelskih ali bencinsko gnanih modelov. Oblikovalec Oliver Heimler je povedal, da so želeli zadržati kultno obliko, po kateri je znamka svetovno prepoznavna zadnjih 60 let. To pomeni, da je obdržal kompaktne zunanje mere, kratke previse in kolesa potisnjena na skrajni rob karoserije ter velike okrogle žaromete, ki že serijsko svetijo v polni LED tehnologiji, zadaj pa ponujajo grafiko v dizajnu britanske zastave. Izpušno cev boste iskali zaman, saj gre za brez-emisijsko vozilo, oblikovalci pa so se bolj kot obliki posvetili detajlom. Na primer platiščem, ki so nesimetrična, a so oblikovana za čim bolj gladek pretok zraka. Ni več ni niti zračnih rež za hladilnik na maski spredaj, saj je pod prednjim pokrovom električni motor, na masti pa boste zdaj našli prepoznaven logotip oziroma oznako električne vtičnice. Ta je po novem, tako kot rumena barva, zaščitni znak minija electric. Rumena so tudi vzvratna ogledala, emblem vtičnice v rumeni barvi pa najdete tudi na platiščih. Namesto »pištole« za gorivo, boste cooper SE polnili na domači električni vtičnici, električnih boksih ali javnih polnilnih postajah. Omogočeno je polnjenje na hitrih polnilnicah z močjo polnjenja do 50 kW. Baterijo je na hitri polnilnici moč do 80 odstotkov napolniti v 35 minutah.
Zakaj svetovna premiera v Rotterdamu?
Ko smo se peljali po nizozemskih ravnicah od Amsterdama proti Rotterdamu smo na levi in desni strani avtoceste opazovali številne vetrne elektrarne. Nizozemci sodeč po prometu bolj kot na avtomobile prisegajo na kolesa, a elektrificirani avtomobili so v gosto poseljeni državi, ki ni veliko večja od Slovenije zelo priljubljeni. Nič čudnega, da smo takoj pred dvorano, kjer je potekal dogodek na prometnem znaku opazili, da je po cesti prepovedan promet z dizelskimi motorji standarda euro 3. Prav v Rotterdamu je Mini izvedel lani izvedel eksperiment, so nam povedali, ko so vse lastnike priključno-hibridnega countrymana preko aplikacije nagovorili naj po mestu vozijo le v električnem načinu. In vsi, brez izjeme, naj bi to tudi upoštevali.
Tudi znotraj je nekaj opaznih razlik v primerjavi s klasičnimi brati. Predvsem na račun drugačnega prikazovanja podatkov na digitalnih merilnikih, ki v realnem času prikazujejo tudi doseg in polnilne postaje v bližini. Voznik podatke o vožnji razbira na samostoječem zaslonu za volanom, na sredini pa ostaja Minijeva klasika, z velikim okroglim zaslonom. Električnega Minija je preko aplikacije možno povezati tako, da ima vsak družinski član z vozniškim izpitom dostop do kabine avtomobila in zagon električnega motorja. Tudi odklepati in zaklepati ga je možno na daljavo. Rekuperacijo energije je mogoče nastaviti na dveh ravneh za individualni občutek vožnje s samo enim pedalom.
Mini electric poleg omenjenih serijskih polnih LED žarometov prinaša dvopodročno klimatsko napravo, ogrevanje s tehnologijo toplotne črpalke, pomožno ogrevanje (na mestu), povezan navigacijski sistem prilagojen električni vožnji s podatki o dosegu in električnimi polnilnimi postajami v bližini in električno parkirano zavoro.
O ciljih prodaje nam za zdaj šef Minija ni želel povedati, saj niha od države do države. Je pa dejal, da se bo proizvodnja v Oxfordu v Veliki Britaniji prilagajala potrebam kupcev. Do zdaj naj bi po zagotovilih Note avtomobili naročilo že več kot 40.000 ljudi. Težav z dobavo baterij zaradi večjega povpraševanja po električnih avtomobilih v Evropi in svetu v prihodnjem letu ne pričakujejo.
Proizvodnja mini cooperja SE se bo začela meseca novembra, prve avtomobile pa lahko v Sloveniji pričakujemo v prvem kvartalu leta 2020. In uspelo nam je izvrtati tudi ceno za slovenski trg. Nič lažjega, je na naše začudenje, saj cene po navadi skrbno skrivajo, nam je odgovoril glavni PR za znamko, pobrskal po svoji mobilni tablici in izstrelil: 33.400 evrov. Seveda cena ni dokončna, niti ni upoštevana državna subvencija v višini 7.500 evrov, kar pomeni, da utegnete za tako opremljeni mini cooper SE pri nas odšteti 25.900 evrov.
200km dosega.. A smo spet v 2000ih?