Avto
4102 ogledov

Nekdanji ponos Jugoslavije po nastanku velikana na listi za odstrel?

Fiat Kragujevac Fiat
V Srbiji je zavladal nemir, saj utegnejo ostati brez ene svojih najbolj znanih tovarn.

V Kragujevcu, domovanju nekdanje tovarne avtomobilov Zastava, v tem hipu ne morejo biti prav nič veseli napovedane združitve dveh avtomobilskih velikanov Fiat Chrysler Automobiles (FCA) in PSA, iz katerih bo nastal četrti najmočnejši proizvajalec avtov na svetu.

Srbska tovarna, ki je že vrsto let v večinski lasti Fiata in v kateri izdelujejo model 500L, bo namreč po mnenju finančnih analitikov ena prvih, ki se je bo novi francosko-nemško-italijansko-ameriški koncern znebil. 

FCA in PSA sta v preteklih dneh zagotavljala, da zaradi združitve ne bosta zapirala svojih tovarn, a bo to obljubo izredno težko držati, ugotavljajo pri analitični hiši LMC Automotive. Oba koncerna bi namreč po združitvi, napovedani še za pred konec letošnjega leta, imela skupaj kar za šest milijonov avtov neizkoriščenih proizvodnih kapacitet, saj je trenutna skupna izkoriščenost tovarn pri PSA in FCA komaj 58 odstotkov.

Fiat 500 L Kragujevac | Avtor: Reuters Reuters

Medtem prodaja avtov še posebej v nižjih segmentih vztrajno upada in nič ne kaže na ustavitev trenda. Prav segment manjših avtov pa je tisti, pri katerem sta oba proizvajalca najbolj ranljiva. Fiat je tako že namignil, da verjetno ne bo več razvil neposrednega naslednika za svoja modela panda in 500 in da bi s tem de facto lahko izstopil iz razreda malih avtov, po katerih je bil najbolj znan skozi celotno svojo zgodovino. 

Yugo Avto Yugo, vse najboljše!

Ko bo potreben razmislek, katere tovarne v novem skupnem proizvajalcu obdržati in katerih ne, potem bodo najbolj na udaru tovarne z nizkimi proizvodnimi številkami. Pri LMC Automotive v prvi vrsti za odstrel omenjajo FCA tovarno v srbskem Kragujevcu in PSA-jevo tovarno v Ellesmeru v Veliki Britaniji. Pod vprašajem so celo tovarne FCA, v katerih v Italiji (Termola in Pratola Serra) in na Poljskem (Bielsko Biala) izdeluje motorje za svoje avtomobile. Zaradi močnih domačih sindikatov bo Fiat gotovo najbolj zavzeto ščitil domačo italijansko proizvodnjo.

V Kragujevcu so v prvih šestih mesecih letošnjega leta izdelali komaj 24.112 vozil 500L. Gre za edini model, ki ga izdelujejo v srbski tovarni. Model je sicer najbolj prodajan v svojem segmentu malih enoprostorcev, a je velika večina drugih proizvajalcev iz tega nedonosnega razreda že izstopila. Za primerjavo, v novomeškem Revozu, ki spada pod Renault, v pol leta v povprečju izdelajo okoli 100.000 vozil.

V Kragujevcu imajo že dlje časa težave s proizvodnjo, nazadnje so septembra za več dni ustavili delo in delavce poslali na dopust. Tovarna zaposluje okoli tri tisoč ljudi. 

Tovarna v Kragujevcu je v 33-odstotni lasti srbske države, vanjo je Fiat v preteklosti vložil na stotine milijonov evrov denarja. Trenutna pogodba s Fiatom o sodelovanju se izteče leta 2023. V današnjih razmerah je težko pričakovati, da bi se za proizvodnjo v Kragujevcu zanimal kakšen drug avtomobilski velikan, saj so si svoje proizvodnje kapacitete v regiji v zadnjih letih bolj ali manj že zagotovili. Volkswagen je zadnji, ki bo v regiji gradil tovarno, trenutno najbolje kaže proizvodnji v Turčiji.

Da prihodnost ni naklonjena trenutni razdrobljenosti evropskih programov v FCA, pričajo akcijski načrti, s katerimi je trenutni vodja PSA in bodoči vodja združenega koncerna PSA-FCA Carlos Tavares uspel spraviti iz rdečih številk najprej znamki Peugeot in Citroën, nato pa še pridruženi Opel. Načrt je vključeval množično rezanje neprofitabilnih modelov, krčenje stroškov in poenotenje proizvodnje na skupnih platformah, s skupnimi motorji in skupaj razvito vgrajeno tehnologijo. 

dezurni@zurnal24.si

Komentarjev 0
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.