Na 13. Tehnološki konferenci smo se pogovarjali z Vedranom Sorićem, ki je kot strokovnjak v poprodaji za podjetje Magnetti Marelli, ki se ukvarja s proizvodno servisnih pripomočkov povezanih s servisiranjem klimatskih sistemov v vozilu, predaval slovenski stroki in mehanikom in jih seznanil z novostmi na področju servisiranja in vzdrževanja klimatskih sistemov v vozilih.
Hkrati z uvedbo hladilnega plina HFO-1234yf so namreč proizvajalci določili tudi nova merila za vzdrževanje klimatskih naprav, ki med servisom zahtevajo preverjanje čistosti hladilnega plina, preden se ta vrne v obtok naprave.
Glavni vzrok, da vemo, da z našim klimatskim sistemom v vozilu nekaj ni v redu je, da ne doseže temperature, ki smo jo nastavili ali pa sploh ne hladi. Da je s klimo nekaj narobe, pa lahko uporabniki začutijo že prej. Opozorilo so lahko tudi nenavadni šumi, ki prihajajo iz zračnikov.
Številni vozniki se po besedah Sorića ne zavedajo pomembnosti rednega vzdrževanja klimatskega sistema: "Po nekaj časa uporabe boste videli, da klimatska naprava ne deluje enako dobro kot takrat, ko ste kupili novo vozilo. Mnoge raziskave na področju klimatskih sistemov so pokazale, da je za njihovo dobro delovanje bistveno redno in pravilno vzdrževanje. Spremembe na tem področju so enako velike kot pri novih tipih vozil (električna in hibridna)," nam je povedal Sorić.
Strokovnjak svetuje, da redno rutinsko preverjamo stanje klimatskega sistema, poskrbimo za čiščenje hladilnih in oljnih plinov v kompresorju ter naredimo preskus uhajanja sistema. Le na ta način bo klima v vozilu delovala s 100-odstotno močjo.
Klimatska naprava avtomobila je sestavljeno iz niza gumijastih cevi in tesnil, ki vedno ne tesnijo 100 odstotno. Skozi mikroskopske luknje in pore ter ohišja kompresorja hladilni plin ves čas vstopa v ozračje. Tudi to je bil eden od razlogov za uvedbo novega plina R1234f, ki je veliko manj škodljiv za naše ozračje. "Za čisto primerjavo, R134a je 1.430-krat bolj škodljiv za ozračje od ogljikovega dioksida (CO2)," pravi sogovornik.
Enako kot šumenje je lahko indic tudi smrad, ki pa je lahko tudi povsem normalen pojav. Pri sodobnih avtomobilih so avtomobilski proizvajalci smrad iz klime omejili s postopnim izklapljanjem klime. Pri ročnih klimah, kjer so nastavitve temperature in moč pihanja ročne, pa je smrad še vedno prisoten.
V klimatskih sistemih najnovejših avtomobilov se uporablja R1234yf, ki je zamenjal prehodni plin R134a (ta je bil v uporabi zadnjih 20 let) in je obvezen za uporabo v klimatskih sistemih vseh novih avtomobilov novejših od letnika 2011. V sami proceduri servisiranja se bistveno ni spremenilo veliko, je pa cena novega plina tri do štirikrat večja od cene starega plina.
Redno vzdrževanje klime je zelo pomembno za zdravje in udobje potnikov v vozilu. Klimatske naprave so namreč gojišče mikroorganizmov (bakterij), ki se ob vklopu klimatske naprave razpršijo v notranjost vozila (potniki jih zaznajo v obliki neprijetnega vonja, smradu).
Ko je bil R1234yf prvič uveden v avtomobilsko industrijo je obstajala nevarnost vnetljivosti tega hladilnega sredstva. Zaradi ekoloških prednosti in manjšega vpliva na ozračje, so sprejeli enostavne rešitve za uporabo omenjenega plina. Nekateri proizvajalci so na nevarnost vnetljivosti opozorili z nalepkami s plamenom na dele dobro vidne mehanikom. Prilagodile so se tudi naprave (novejše naprave zaznajo, kateri plin je v sistemu in ustavijo postopek v primeru napake), ki zahtevajo poseben trening. To je tudi odgovor na vprašanje, zakaj klimatski sistem zaupati strokovnjakom? Izpit za delo s hladilnim sredstvom je zakonsko predpisan predvsem iz dveh razlogov, okoljski in varnostni. Poudarek je na osveščanju serviserjev o lastnostih hladilnega sredstva, ki so obremenilni za okolje (da plina ni dovoljeno spuščati v okolico) in način dela s plinom, da se prepreči neželeno uhajanje plina v okolico. Pouči se o nevarnostih za človeka pri rokovanju s hladilnim sredstvom (zmrzline ali poškodbe zaradi visokega tlaka sredstva) in o pravilniku o varnosti pri delu ter zaščitnih sredstvih.
Nikoli ne servisiram klime in mi še nikoli pri nobenem avtu ni odpovedala, niti po 12 letih ne. Pustim pri miru, če deluje. Občasno jo vklopim tudi pozimi.
Še Baba NE, kako bi pa potem klima ??
Pri Mersedesu dela že 15 let brez problema,brez servisa,razem filtrov...