Avto > Testi
4512 ogledov

Tri situacije, ki so še posebej kritične pri premikih vozila

Asistenčni sistemi
1/23
Saša Despot
Obvladovanje kratice NZR je bil in bo pogoj, da smo resnično dobri šoferji tudi na cesti, ne le v hvalisanju pred drugimi.

A veliko voznikov in voznic skozi leta pomen te kratice zanemari. V praksi je ne uporabljajo ali pa le na pol. K sreči znajo številni moderni avtomobili nadomestiti nepozornost voznikov in obvarovati njih in druge udeležence, ter seveda lastnikovo denarnico. 

NZR - kaj je že to?

Pravilo NZR se v žargonu šol vožnje uporablja, ko je govora o tako imenovanem premiku vozila. Preden v cestnem prometu zapelje na drug prometni pas in pred vsako drugo spremembo smeri vožnje, premika vozila ali vključevanja v promet se mora voznik temeljito prepričati, da to lahko stori brez nevarnosti za druge udeležence. NZR je kratica, ki pomeni obvezni pogled na notranje (N) in nato na obe zunanji ogledali (Z). Sledi še izredno pomemben pogled prek levega ali desnega ramena (R) za morebitna vozila in udeležence v mrtvem kotu. Seveda mora voznik svojo namero spremembe smeri pravočasno in nedvoumno nakazati tudi s smerniki. 

Peugeot 308 Kaj zmorejo? Avto Sistemi, ki jih bo moral imeti vsak nov avtomobil

To je teorija, ki pa jo vozniki v praksi na naših cestah več kot očitno pomanjkljivo upoštevajo. Statistika policije, agencije za varnost prometa in zavarovalnic pravi, da je bil v letu 2021 poglavitni razlog tako za nastanek prometnih nezgod (samo gmotna škoda) kot tudi nesreč (s poškodovanimi) manever nepravilnega premika vozila. Torej predvsem nepazljivost voznika v situacijah, kjer je prav pravilo NZR ključnega pomena.

Na visok delež nesrečnih dogodkov vplivajo različni dejavniki, ki jih gola statistika ne zajema. Na vožnjo vplivajo številni motilci, med poglavitnimi so telefoni.

Drugi dejavnik je staranje prebivalstva, kar se čuti tudi v slabši okretnosti tistih za volanom. Z leti slabi fleksibilnost telesa, reakcijski čas se podaljša, vozniki težje razbirajo situacije v oteženih okoliščinah, kot je gost promet, neugodne vremenske razmere …

Pomemben dejavnik je tudi, da avtomobili v zadnjih 15 letih niso postajali le vse večji, temveč hkrati vse manj pregledni, še posebej za vzvratno vožnjo. Parkirni prostori pa so ostali enako veliki. 

 

Tri situacije, ki so še posebej kritične pri premikih vozila: so menjava prometnega pasu, manever prehitevanja in parkiranje. Gre predvsem za nevarnost mrtvega kota in nepreglednosti iz avta.

Kako lahko pri varni izpeljavi manevrov pomaga avto, smo preverili v testnem vozilu peugeot 308 SW z vgrajeno zadnjo generacijo asistenčnih sistemov. Tako kot vedno velja, da je za varno vožnjo še vedno odgovoren voznik, ki pa si lahko s pravilno uporabo tehničnih pomagal olajša vožnjo in jo naredi precej varnejšo.

Asistenčni sistemi | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Brezskrbna menjava prometnega pasu

Menjava prometnega pasu pomeni vsak prehod z enega na drug (vzporedni) prometni pas zaradi razvrščanja, prehitevanja, izogibanja oviri …

Kot navajajo pravila, zbrana v strokovnem priročniku Dober voznik bom, se mora voznik pred menjavo prometnega pasu najprej prepričati, da to lahko stori brez nevarnosti za druge udeležence (pravilo NZR). Nato mora svojo namero pravočasno in nedvoumno nakazati s smernikom. 

Obstajajo pa situacije, ko je iz vozila težko oceniti, ali je menjava pasu varna. Še posebej se to lahko zgodi na avtocesti ali mestnih večpasovnicah, v gostem prometu, s prisotnostjo ranljivih udeležencev, kot so motoristi in kolesarji.

Zelo koristen asistenčni sistem v takšnih razmerah je opozorilnik za mrtvi kot. V peugeotu 308 se aktivira vsakič, ko prižgemo avto, in opozarja voznika na prisotnost drugih vozil v njegovem mrtvem kotu. Za delovanje uporablja senzorje, ki so vgrajeni pod zadnji odbijač in lahko zaznavajo vozila levo ali desno celo do 75 metrov daleč nazaj.

Vozniku v pomoč je rumena lučka, vgrajena v steklo zunanjih ogledal. Ta zasveti vedno, ko se pri vožnji v isto smer v potencialno nepreglednem območju našega avtomobila znajde drugo vozilo, na primer na levem (prehitevalnem) pasu na avtocesti. S tem nas avto opozori, da v tistem trenutku ni varno izvesti prehitevalnega manevra oziroma menjave pasu.

Asistenčni sistemi | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Tega številni drugi avti še ne zmorejo

Nadgradnja tega sistema pa je aktivni asistent za mrtvi kot. Takrat sistem mrtvega kota sodeluje z asistentom za držanje smeri. Ko avto zazna namero menjave voznega pasu kljub temu, da se nam z leve ali desne od zadaj že približuje drugo vozilo, in smo celo že dali smerokaz, bo aktivni asistent z navorom volan rahlo usmeril nazaj na naš vozni pas. S tem bo avto učinkovito pomagal preprečiti izsiljevanje prednosti in možnost trka. 

V praksi se je sistem aktivnega nadzora mrtvega kota v novi generaciji peugeota 308 izkazal za zelo koristnega. Pomočnik v večini primerov pravočasno prepoznava druge udeležence v mrtvem kotu, kar je zelo dobrodošlo ne le na avtocesti, temveč morda celo še bolj na mestnih vpadnicah. S svetlobnim signalom in rahlimi preusmeritvami volana voznika opozarja na nevarnost ter tako na nek način kompenzira, če voznik pozablja ali le delno upošteva pravilo NZR. Med našim preizkusom se je to še posebej dobro izkazalo v pogojih slabše vidljivosti.

Sistem je koristen tudi pri manevrih prehitevanja na regionalnih dvopasovnicah, a je treba vedeti, da tovrstni sistemi med ovinki lahko delujejo s slabšo prepoznavo ali pa sploh ne. 

Mraz stekla zima strganje led zmrznjena Zimska dejstva Avto Zimska dejstva: Asistenčni sistemi in sneg

Asistenčni sistemi | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Kako pravočasno opaziti "duha" na parkirišču

Druga kritična situacija, v kateri nastajajo velike količine škodnih zavarovalniških primerov in tudi poškodb, pa je parkirni manever, bolj specifično zapuščanje parkirnega mesta v pogojih omejene preglednosti. Marsikdaj ne pomagajo niti vgrajena kamera niti parkirni senzorji niti pravilo NZR, saj pogled blokirajo druga vozila ali stavbe. Voznik ali voznica zapelje vzvratno iz parkirišča na cesto v trenutku, ko mimo pripelje drug udeleženec, bodisi avto, mopedist, e-skiro, kolesar …

V takšnih situacijah se še enkrat več izkaže korist modernega sistema za nadzor mrtvega kota, ki je nadgrajen s funkcijo opozorila na prečni promet. Ta se vklopi, ko voznik oziroma voznica prestavita vzvratno in želita zapeljati s parkirnega mesta, na primer pred trgovskim centrom, uličnim parkiriščem ... Radarski senzorji pod odbijačem začnejo pod pravim kotom spremljati prečni promet. Če asistent prepozna bližajoče vozilo ali ranljivega udeleženca, na nevarnost opozori voznika oziroma voznico prek svetlobnih in zvočnih znakov. 

Preizkusni peugeot 308 SW je imel vgrajen tudi opozorilnik na prečni promet. Na ozkih ulicah in parkiriščih Ljubljane, kjer je poleg motornih vozil tudi veliko kolesarjev in e-skirojev, smo se lahko prepričali o koristih tega še dokaj redkega pomagala. Še posebej se je izkazal z delovanjem, ko je padel mrak in je uspel pravočasno "videti" tudi neosvetljene kolesarje ter skiroje, ki so se nenadoma pojavljali za avtom. Takšnim neosvetljenim udeležencem v strokovni literaturi pravijo vozniki - duhovi.   

Asistenčni sistemi | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Moderen sistem za nadzor mrtvega kota je torej voznikom na vsak način lahko v veliko korist. To ne pomeni, da lahko povsem zanemarijo pravilo NZR, vseeno pa nudi dodatno pomoč pri premikih vozila, tako med vožnjo kot pri parkiranju.

Lastniki pa se morajo zavedati določenih omejitev in nujne skrbi za avto s takšnimi vgrajenimi sistemi. Med drugim ni dovoljeno lepoti nalepk čez zadnji odbijač, prav tako morajo biti v primeru poškodb odbijača le-ti strokovno popravljeni in pobarvani, saj sicer senzorji ne bodo pravilno delovali.

Asistenčni sistemi | Avtor: Saša Despot Saša Despot
Asistenčni sistemi | Avtor: Saša Despot Saša Despot
Asistenčni sistemi | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Asistenčni sistemi | Avtor: Saša Despot Saša Despot
Asistenčni sistemi | Avtor: Saša Despot Saša Despot
Asistenčni sistemi | Avtor: Saša Despot Saša Despot

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 3
  • rd2dmk2 10:19 11.december 2022.

    ne me hecat . NZR, pa kdo dons to dela. če bi policaji dosleno izvajali kontrolo samo na krožiščih in bi vsakemu, ki pozabi prižgati smernik ob izhodu ima slovenski proračun tak plus, dane bi bilo ptrebno nobene dohodnine. dons ...prikaži večs pa folk misli da tisti ki je za mano mora držat varnostno razdaljo, smernik pa, kako neki le, če pa je roka na mobilcu. vlasih smo imel fantje vsaj kakšen tehten razlog , da je roka bila na kakšnem kolenu, dons pa glede na konstrukcije vozil , ostane samo še mobilc.