“Ugotovili smo, da je v mestih, kot sta Ljubljana in Maribor, veliko praznih parkirnih prostorov, zato smo želeli izboljšati njihovo izkoriščenost,” pravi idejni oče projekta Avgust Senica.
Sistem, ki je idejno in razvojno plod slovenskega znanja, združuje uporabnike in ponudnike parkirnih prostorov z uporabo informacijske tehnologije. Uporabnikom omogoča, da v realnem času prek svojega mobilnega telefona ali na spletni strani poiščejo prazen parkirni prostor v sistemu in ga tudi rezervirajo. Mobilni telefon jim služi kot univerzalni daljinec za zapornico, kjer je parkirni prostor. Dvignejo jo tako, da pokličejo na brezplačno telefonsko številko, ki je zapisana na vidnem mestu na zapornici, enako pa storijo ob izhodu. Uporabo parkirnega prostora, ki je prvih pet minut brezplačna, plačajo prek Monete ali na spletni strani TTParking.net, kjer si po registraciji naložijo dobroimetje.
Izkušnja uporabnika sistema
“V najem oddajamo dve parkirišči; eno je namenjeno dostavi, drugo pa javnemu parkiranju,”
svojo izkušnjo pojasnjuje Blaž Fleisinger, upravitelj parkirnega prostora TPC City Maribor, kjer nov način parkiranja uporabljajo že pol leta. Za zdaj so z delovanjem zadovoljni. “Prej se je parkirna zapornica dvigala z uporabo daljinca. Vsak lastnik lokala je imel en daljinec, namenjen dostavi. To se je začelo zlorabljati, saj je prostor, namenjen dostavi, postal stalno parkirišče. Vladala je anarhija, pogosto se ni dalo zapeljati niti ven niti noter, dostava pa je zamujala po eno uro in več,” pojasnjuje Fleisinger, ki pravi, da zdaj na parkirnih prostorih vlada red. “Zapornica se odpira in zapira s telefonskim klicem, uporabo parkirnega prostora za dostavo pa smo omejili na uro in pol,” razlaga upravitelj in dodaja, da uporabnik ob izteku časa parkiranja prejme besedilno sporočilo, ki ga opozarja, koliko časa ima parkirni prostor še na voljo.
“Prednosti našega sistema je več – od krajšega časa, potrebnega za iskanje parkirišč, do zmanjševanja števila avtomobilov, ki vozijo po mestu le zaradi iskanja parkirišča. Seveda pa omogočamo tudi vzpostavitev reda na parkiriščih pred stanovanjskim blokom, saj je mogoče vselej preveriti, kdo je na njem. Hkrati je nižja poraba goriva, prav tako je manj škodljivih izpustov v ozračje,” prednosti našteva Senica.
V Ljubljani nekaj tisoč potencialnih parkirišč
“Samo v Ljubljani je nekaj tisoč parkirnih prostorov, ki bi jih lahko vključili v sistem, tudi zasebnih. Če ima kdo doma med 8. in 16. uro prazen parkirni prostor, ga lahko oddaja in pri tem tudi kaj zasluži,” pojasnjuje Senica in dodaja, da se o pogodbi za oddajo prostih mest pogovarjajo s hoteli, podjetji in fizičnimi osebami. Parkirnino določi lastnik, prihodek se do povračila naložbe deli na pol, nato pa gre 80 odstotkov zaslužka lastniku. Senica še dodaja, da se za sklenitev pogodbe odločijo na podlagi ocene primernosti parkirnega prostora, ni pa nujno, da je to le v središčih mest.
TTParking je razvil tudi mobilno aplikacijo za preprostejše parkiranje, ki jo lahko uporabljate na pametnih telefonih. Z njo je mogoče hitro najti najbližji parkirni prostor, ga rezervirati, navigacija pa prevzame usmerjanje do prostora, ali pa preprosto poklicati podporo. “Gre za aplikacijo, ki na Androidu deluje že eno leto, kmalu pa bo certificirana tudi aplikacija za iphone,” razlaga tehnični vodja projekta Teo Bunta.
Trenutno samo v Ljubljani obratuje šest parkirišč z okoli sto parkirnimi prostori, sistem deluje tudi v Mariboru, razširili pa ga bodo še na Celje in Koper. Ob pomoči angleškega investitorja, ki bo v projekt vložil 20,5 milijona evrov, nameravajo v prihodnjih letih v sistem vključiti 27 evropskih držav.